عافیت‌سوزی

عافیت چشم مدار از منِ میخانه نشین / که دَم از خدمت رندان زده‌ام تا هستم - حافظ

عافیت‌سوزی

عافیت چشم مدار از منِ میخانه نشین / که دَم از خدمت رندان زده‌ام تا هستم - حافظ

عافیت‌سوزی

من سید نورالله شاهرخی، عضو هیأت علمی دانشگاه لرستان، دکترای حقوق خصوصی دوره‌ی روزانه‌ دانشگاه علامه طباطبایی تهران (رتبه‌ی 13 آزمون دکتری) ، کارشناسی ارشد حقوق خصوصی از همان دانشگاه (رتبه‌ی 21 آزمون ارشد)، پذیرفته شده‌ی نهایی آزمون قضاوت، مدرس دانشگاه و وکیل پایه یک دادگستری هستم. این وبلاگ در وهله‌ی اول برای ارتباط با دانشجویان و دوستانم و در وهله‌ی بعد برای ارتباط با هر کسی که علاقمند به مباحث مطروحه در وبلاگ باشد طراحی شده است. سؤالات حقوقی شما را در حد دانش محدودم پاسخ‌گو هستم و در زمینه‌های گوناگون علوم انسانی به‌خصوص ادبیات و آموزش زبان انگلیسی و نیز در صورت تمایل، تجارب شما از زندگی و دید شما به زندگی علاقمند به تبادل نظر هستم.

***
***

جهت تجمیع سؤالات درسی و حقوقی و در یکجا و اجتناب از قرار گرفتن مطالب غیر مرتبط در ذیل پُستهای وبلاگ ، خواهشمند است سؤالات درسی و / یا حقوقی خود را در قسمت اظهار نظرهای مطلبی تحت همین عنوان (که از قسمت طبقه بندی موضوعی در ذیل همین ستون هم قابل دسترسی است) بپرسید. به سؤالات درسی و / یا حقوقی که در ذیل پُستهای دیگر وبلاگ پرسیده شود در کمال احترام ، پاسخ نخواهم داد. ضمناً توجه داشته باشید که امکان پاسخگویی به سؤالات ، از طریق ایمیل وجود ندارد.

***
***
در خصوص انتشار مجدد مطالب این وبلاگ در جاهای دیگر لطفاً قبل از انتشار ، موضوع را با من در میان بگذارید و آدرس سایت یا مجله‌ای که قرار است مطلب در آن منتشر شود را برایم بفرستید؛ (نقل مطالب، بدون کسب اجازه‌ی قبلی ممنوع است!) قبلاً از همکاری شما متشکرم.

طبقه بندی موضوعی
آخرین مطالب
پربیننده ترین مطالب
مطالب پربحث‌تر
آخرین نظرات

تعادل سنگ‌ها (2) : شیاد صخره

دوشنبه دی ۲۱ ۱۳۹۴، ۰۱:۱۰ ق.ظ







دشت بریمهام در یورکشایر شمالی (1) در انگلستان ، مأمن شماری از صخره‌هایی است ک در اثر ده‌ها هزار سال فرسایش ب وجود اومدن اما حیرت‌انگیزترین این صخره‌ها ، شیاد صخره (2) هست ، یک صخره‌ی یکپارچه‌ی دویست تُنی !!!! ک روی یک پایه‌ی مخروطی شکل بسیار کوچک تعادل گرفته.

شیاد صخره ، حدود چار متر و نیم ارتفاع داره و چنین ب نظر میرسه ک عنقریب در حال افتادن و سقوط کردن از روی پایه‌ش باشه ؛ اما هیچوخ چنین اتفاقی نیفتاده. این صخره‌ی حدودن دویست تنی ، تا جایی ک آدما ب یاد میارن همینطوری بوده ک الان هست ، قوانین فیزیک رو ب چالش کشیده و ناظران رو وادار میکنه ب نشونه‌ی حیرت ، ترس و احترام کلاه از سر وردارن

این صخره که « جادوگر صخره « (3) و « میز تحریر جادوگران « (4) هم نامیده میشه ، بر روی تکه‌ی کوچکی از سنگ استقرار گرفته که محیطش فقط سی سانتی‌متره. عکسای اینجا ک توی اینترنت ، ظرف این سال‌ها پخش می‌شده عده‌ای همیشه میگفتن این عکسا فوتوشاپه ، اما حقیقت اینه ک اینجا واقعیت محض هست ، نمونه‌ای از استعدادهای هنریِ مامِ طبیعت.

کُلِ دشت بریمهام ، یکی از عجیب‌ترین محیط‌های طبیعیِ انگلستان تلقی میشه. در دوران ویکتوریایی ، این صخره‌های عجیب ، خیلیا رو ب این جمع‌بندی رسونده بود ک اینجا ب وسیله‌ی جادوگران ، خَلق شده ، این فقط در قرن بیستم بود ک مردم سرانجام فهمیدن ک این صخره‌ها حاصل هیجده‌ هزار سال !!! فرسایش مداوم هستن(5)

شنیع نوشت : نمیدونم چرا ، اما فک می‌کنم اگه این صخره توی کشور خودمون بود یه عده‌ای میرفتن روش یادگاری می‌نوشتن یا مثلن با تیشه شروع میکردن ب تراشیدن اون پایه از پائین ، ببینم این وزن دویست تُنی تا کی میتونه روی یه پایه‌ی باریک ، مقاومت کنه !!!! بعدم ب احتمال زیاد در همین حال از خودشون فیلم میگرفتن و توی تلگرام با کماااال افتخار منتشر میکردن !!!!! شایدم هیچوخ اینجور نمی‌شد و این تفکراتِ قبیح ، ناشی از ذهن بدبین منه ! اما ب هر حال ، دست خودم نیس ؛ این افکار شنیع از ذهنم میگذره !!!! 


  1. Brimham Moor in North Yorkshire
  2. Idol Rock
  3. Druids Idol
  4. Druid’s Writing Desk
  5. این متن ، نوشته‌ی من نیست ؛ ترجمه‌ای ست آزاد توسط من از متن ذیل ب زبان انگلیسی. واسه اینکه تطبیق دادن ترجمه‌ی من با متنِ اصلی انگلیسی آسون‌تر بشه متن اصلی رو هم اینجا آوردم : 
متن اصلی ب زبان انگلیسی :

The 50-acre expanse of Brimham Moor in North Yorkshire, England is home to a number of curious rock formations shaped by tens of thousands of years of erosion, but the most impressive of all is Idol Rock, a 200-ton monolith balancing on a tiny pyramidal base.

The 15-foot high Idol Rock looks like it’s about to crumble, but it never does. Weighing an estimated 200 tons, the giant rock formation has been performing its amazing balancing act for as long as anyone can remember, defying the laws of physics and leaving the visitors of Brimham Moor scratching their heads in awe. Also known as The Druids Idol or The Druid’s Writing Desk, this unique attraction sits on a tiny lump of rock only one foot in circumference. Photos of it have been circulating on the internet for years, with many claiming it is just the result of Photoshop manipulation, but the Idol of Brimham is very real, an example of Mother Nature’s artistic talent.

The whole of Brimham Moor is considered one of the United Kingdom’s strangest environments. During the Victorian era, the dozens of curiously-shaped rocks had everyone thinking it was a place created by the Druids, and it was only in the 20th century that people finally realized it was just the result of 18,000 of years of constant erosion. “For Brimham, could it be transported to Salisbury Plain, would reduce Stonehenge itself to a poor and pygmy miniature,” someone once said about this magical place.


  • موافقین ۰ مخالفین ۰
  • دوشنبه ۲۱ دی ۱۳۹۴، ۰۱:۱۰ ق.ظ
  • سید نورالله شاهرخی

نظرات  (۳)

تصاویر واقعا معرکه و بی نظیرن
ممنون
پاسخ:
خواهش میکنم ؛ ممنونم از اظهار نظرتون.
ای بابا ! حواسم نبود ارسال رو زدم!
خلاصه من اینقدر دغدغه داشتم راجع به اون قلعه و اون تپه که وقتی از اونجا برگشتیم چققققدر پرس و جو کردم و چندتا از اهالی اون روستا که مهاجرت کرده بون به شهر رو پیدا کردم و پرسان پرسان کسی رو که کلید اون قلعه دستش بود که یکی از پزشکان معروف بروجرد هست و در واقع اجدادش سااااااالها پیش جز خوانین و کدخدای اون روستا بودن پیدا کردم! رفتم پیشش (حتا پول ویزیت هم ازم گرفت !!!!!!!!!!!!) یه سری اطلاعات بهم داد در مورد اون قلعه که اهالی خیال ورشون داشته و اون قلعه مربوط به اوایل دوره ی قاجار هست نه عهد ساسانی!!!!! و حتا توی آثار ملی ایران هم ثبت شده! بعد وقتی با سوال من مبنی بر اینکه چرا کسی بهش رسیدگی نمیکنه؟ خب دوره ی قاجار هم که باشه کم قدمت نداره! خیلی متعجب نگام کرد و گفت برو دختر جون حال داری!!! مردم الان اینقدر بدبختن کی تو فکر اون خرابه ست بابا !!! به هر حال خداحافظی کردم و اومدم ولی تو ذهن خودم میگفتم: همین چیزی که شما بهش میگی خرابه میتونه سفره ی خیلی از خونواده ها رو پر کنه، میتونه چندتا جوون رو از بیکاری نجات بده و باعث تشکیل چندتا زندگی بشه، میتونه خیلی کارها کنه ولی متاسفانه ما ... .
بگذریم! میترسم اگه بیشتر بگم محکوم به جنون بشم!!
پاسخ:
نخیر ، اختیار دارید ، چرا باید کسی جنابعالی رو محکوم کنه ب جنون. وختی توی کاشان ، از کویر از بَرّ بیابون تونستن یکی از بزرگترین جاذبه‌های توریستی رو در بیارن (کویر مرنجاب) ، و اونهمه گردش مالی را انداختن چرا ما نتونیم با داشتن یکی از مطبوع‌ترین آب و هواها و زیباترین مناظر طبیعی زمینه‌ی اشتغال چندین و چند نفر رو فراهم کنیم ، فقط یه جو همت میخاد و یه ارزن خلاقیت ، ک اونم خدا ب ما داده منتها ما مث بقیه‌ی نعمات الهی آکبند نگرش داشتیم و روز قیامت ، دس نخورده دوباره ب خودِ خدا تحویلش میدیم بدون اینکه هیچ استفاده‌ای ازش کرده باشیم !!!!!
عجب صحنه ی قشنگی!! من کاملن موافقم با شنیع نوشتتون! افتادم یا اینکه یه بار رفتیم یکی از روستاهای اطراف بروجرد که خوش آب و هواست واسه تفریح و اینا بعد تصمیم گرفتیم بریم داخل روستا که الان متروک شده و کسی اونجا زندگی نمیکنه!‌ با کمااااااال تعجب دیدیم یه قلعه دقیییییییییییقا شبیه قلعه ی فلک الافلاک ولی با ابعاد کوچیکتر دقیقا سر تپه ی اون روستا بود! حمام و مسجد قدیمی ای که چقدر زیبا ساخته شده بود و الان بجز خرابه هایی ازشون باقی نمونده بود و بی رحمانه با زغال روی دیوارهاشون یادگاری نوشته بودن! چقدر افسوس خوردم که اون قلعه که به گفته ی یکی از اهالی همون روستا که سر زمین داشت کشاورزی میکرد (و البته محل زندگیش اونجا نبود و به شهر مهاجرت کرده بود) قدمتش به اندازه ی قدمت قلعه ی فلک الافلاک هست میتونست چقدر منبع درآمد باشه واسه اهالی اون روستا و بشه یکی از جاذبه های گردشگری، یا اون حموم، اون مسجد! حالا تقصیر از اهالی روستاست که به عشق شهر نشینی همچون مکان زیبایی رو ترک کرده بودن یا میراث فرهنگی و یا هر کس دیگه ای! نمیدونم باید به کی گفت که به خدا اینا همه شون نشون دهنده ی تمدن این مرز و بوم هستن، نشون دهنده ی آداب و رسوم، فرهنگ وووو . حالا شما فرض کنید همچین چیزی توی انگلستان باشه! ایییییییینقدر بهش میرسن که ... . نمیدونم باید چی بگم! ما از همین آثار تاریخی یا طبیعی میتونیم بهترین منبع درآمد رو به وجود بیاریم! باور کنید الان بعد از چند سال که از اون سفر کوتاه میگذره هنوز که هنوزه من دغدغه ی اون قلعه و ویرانیش رو دارم ولی دستم به جایی بند نیست! به نظر من اون روستا با اون آثار تاریخی و حتی طبیعی (اونجا منبع سنگ گرانیت هست) میتونه بهترین مکان برای زندگی و کسب درآمد باشه! چقدر دلم میخواد دوباره به اونجا سفر کنم و ببینم چه اتفاقاتی توی این چند سال اونجا افتاده! هرچند که صد در صد مطمئن هستم که بهتر نشده هیچ بدتر هم شده! اگه بگم چقدر ذهنم درگیر اون قلعه و آثار اون روستا هست شاید دیوونه خطابم کنید!

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">