عافیت‌سوزی

عافیت چشم مدار از منِ میخانه نشین / که دَم از خدمت رندان زده‌ام تا هستم - حافظ

عافیت‌سوزی

عافیت چشم مدار از منِ میخانه نشین / که دَم از خدمت رندان زده‌ام تا هستم - حافظ

عافیت‌سوزی

من سید نورالله شاهرخی، عضو هیأت علمی دانشگاه لرستان، دکترای حقوق خصوصی دوره‌ی روزانه‌ دانشگاه علامه طباطبایی تهران (رتبه‌ی 13 آزمون دکتری) ، کارشناسی ارشد حقوق خصوصی از همان دانشگاه (رتبه‌ی 21 آزمون ارشد)، پذیرفته شده‌ی نهایی آزمون قضاوت، مدرس دانشگاه و وکیل پایه یک دادگستری هستم. این وبلاگ در وهله‌ی اول برای ارتباط با دانشجویان و دوستانم و در وهله‌ی بعد برای ارتباط با هر کسی که علاقمند به مباحث مطروحه در وبلاگ باشد طراحی شده است. سؤالات حقوقی شما را در حد دانش محدودم پاسخ‌گو هستم و در زمینه‌های گوناگون علوم انسانی به‌خصوص ادبیات و آموزش زبان انگلیسی و نیز در صورت تمایل، تجارب شما از زندگی و دید شما به زندگی علاقمند به تبادل نظر هستم.

***
***

جهت تجمیع سؤالات درسی و حقوقی و در یکجا و اجتناب از قرار گرفتن مطالب غیر مرتبط در ذیل پُستهای وبلاگ ، خواهشمند است سؤالات درسی و / یا حقوقی خود را در قسمت اظهار نظرهای مطلبی تحت همین عنوان (که از قسمت طبقه بندی موضوعی در ذیل همین ستون هم قابل دسترسی است) بپرسید. به سؤالات درسی و / یا حقوقی که در ذیل پُستهای دیگر وبلاگ پرسیده شود در کمال احترام ، پاسخ نخواهم داد. ضمناً توجه داشته باشید که امکان پاسخگویی به سؤالات ، از طریق ایمیل وجود ندارد.

***
***
در خصوص انتشار مجدد مطالب این وبلاگ در جاهای دیگر لطفاً قبل از انتشار ، موضوع را با من در میان بگذارید و آدرس سایت یا مجله‌ای که قرار است مطلب در آن منتشر شود را برایم بفرستید؛ (نقل مطالب، بدون کسب اجازه‌ی قبلی ممنوع است!) قبلاً از همکاری شما متشکرم.

طبقه بندی موضوعی
آخرین مطالب
پربیننده ترین مطالب
مطالب پربحث‌تر
آخرین نظرات

چنین تصمیم گرفتیم ک در ادامه‌ی طرح کتابخوانی ، هر روز هفت صفحه از کتاب قواعد عمومی قراردادها جلد دوم - تألیف استاد کاتوزیان - رو مطالعه کنیم ، ک هم فاله هم تماشا ، هم کتاب خوندیم و هم بر اطلاعات حقوقیمون افزوده شده. و در همین راستا برای اینکه ب بار علمی مطالب وبلاگ افزوده بشه هر روز نکات تستی اون هفت صفحه رو هم میذاریم توی وبلاگ ، ک میتونید در صورت تمایل ، هر روز مراجعه کنید و مطالعه کنید.

هر کدوم از بازدیدکنندگانِ محترم وبلاگ هم ک این کتاب رو داشته باشه و تمایل ب شرکت در این طرح داشته باشه میتونه اعلام آمادگی کنه و با ما در خوندن کتاب همراه بشه و همچنین اگه تمایل ب همکاری در قسمت خلاصه‌نویسی داشته باشه میتونه تقبل کنه و هر سه روز یکبار ، نکات تستی هفت صفحه‌ی مربوط ب اون روز رو بنویسه تا من ب اسم خودش در وبلاگ قرار بدم.

فردا برنامه‌ی مطالعاتی ما شماره‌ی 301 تا 303 کتاب خواهد بود و نکات تستی مربوط ب این مطالب در وبلاگ قرار خواهد گرفت.


نکات تستی خلاصه‌نویسی شده از شماره‌های 292 تا 300 کتاب : 


  1. مادتین 212 و 213 تعارضی با مواد 1207 ب بعد قانون مدنی نداره ، مادتین 212 و 213 « مجمل » و مواد 1207 ب بعد ، « مُبیّن » هستن.
  2. عدم اهلیت صغیر ، عام هست و ب دلیل حمایت از اوست. البته در مورد صغیر غیر ممیز ، علاوه بر حمایت ، علت حجر ، ممکنه فقدان قصد و رضا هم باشه.
  3. تمیز ، در حقوق ایران سن خاصی نداره ، و در مورد هر پرونده و هر صغیر ، قاضی باید جداگانه تصمیم بگیره و معین کنه آیا صغیر در اون مورد ، ممیز هست یا خیر.
  4. صغار ، فقط اهلیت استیفا ندارن ، اهلیت تمتع اونا کامله ، و سرپرست اونا میتونه بجاشون اقدام کنه ، البته در برخی از امور که جنبه‌ی شخصی داره ، مث وصیت کردن ، سرپرست ، حق اقدام بجای صغیر نداره.
  5. جنینی ک هنوز متولد نشده حتا قبل از تولد در همه‌ی موارد ، مشروط ب اینکه زنده متولد بشه ، اهلیت تمتع داره ، و میتونه مالک بشه ، قانون مدنی در ارث و وصیت ، ب این اهلیتِ جنین ، تصریح کرده.
  6. سرپرست جنین ، در مواردی ک جنین ، مالک اموالی بشه ، دارایی او رو اداره میکنه و میتونه در صورت لزوم ، قراردادهائی رو منعقد کنه.
  • موافقین ۰ مخالفین ۰
  • جمعه ۲۵ دی ۱۳۹۴، ۰۸:۱۲ ب.ظ
  • سید نورالله شاهرخی

نظرات  (۷)

  1. سلام 
  2. اول اینکه استاد دلم برا اون حرف های بین استراحت تدریس سر کلاسهاتون تنگ شده ولی متاسفانه دیگه اونجا تدریس نمیکنین.
  3. دوم هم ممنونم استاد عزیز که همیشه به بازدیدکننده ها لطف دارین
  4.  و واقعا خوشحالم که بعد از پیامبر(ص) و معصومین(ع)شما را الگو گرفتم چون اون خصلت هایی که من دوست دارم شما همگی رو دارین مثلا اینکه بخاطر تحصیلات و رتبه های برتری که کسب کردین مغرور نشدین،این خیلی سخته که به درجه ای برسی و خودت رو نگیری،این نشانگر بزرگی شما هست و خیلی خصلت های دیگر.
  5. باز هم ممنونم که جواب کامنت های منو میدین راستش اولین بار که کامنت گذاشتم گفتم نمیخونیش ولی نظرم اشتب بود.
پاسخ:
  1. سلام.
  2. ممنونم از نظر لطف جنابعالی. من هم دوس داشتم باز توفیق پیش میومد و مجددن در خدمت بزرگوارانِ اون مرکز میبودم؛ هر چند مطمئنم بزرگوارانی که اونجا هستن و منو میشناسن روزی هزاااااار بار خدا رو شکر میکنن که من دیگه سعادت تدریس در اون مرکز رو ندارم.
  3. وظبفه‌س اختیار دارید.
  4. این صرفاً نظر لطف جنابعالیست؛ قویاً توصیه میکنم هیچوخ من یا کسی مث من رو الگو نگیرید؛ چون نه از نظر علمی و نه از نظر اخلاقی صلاحیت خاصی ندارم. من بر وضعیت نفس و باطن خودم بیش از هر کسی آگاهم.
  5. اختیار دارید؛ تک تک کامنتا مهمه واسه من و همه رو میخونم.
سلام استاد
امیدوارم حالتون خوب باشه
ببخشین امروز این دومین بار هست مزاحمتون میشم،ولی چه کنم که سوالم برام مهمه.
بنظر شما برا مدنی سه اعمال حقوقی را بخونم،درک و فهمش راحت تره یا جلدهای پنج گانه قواعد عمومی قراردادها؟
پاسخ:
سلام، از لحاظ نثر، هیچ تفاوتی با هم ندارن، چون عین مطالبی که در کتاب اعمال حقوقی هست با همون نثر و شیوه نگارش در کتاب قواعد عمومی هم هست، فقط کتاب قواعد عمومی، مطالبی داره که توی کتاب اعمال حقوقی اون مطالب وجود ندارن. به نظر من اگه همون اعمال حقوقی رو بخونید و به جای خوندن دقیقِ دوره پنج جلدی، متون فقه و زبان انگلیسی عمومی و تخصصی رو تقویت کنید هم واسه آزمون کارشناسی ارشد بازدهی بیشتری داره و هم وقتی به امید خدا وارد دوره ارشد بشید راحتتر هستید. 
  1. سلام استاد .
  2. من از دست شما ناراحت نیستم . و مطمینم تصمیم شما سزاور بود.و عقل بنده هم هیچ اعتراضی نداره. چون توی استدلالات فیلسوفانه هییییچ راهی جز این وجود نداره .
  3.  اما احساس من عمیقا ناراحته چون من این ترم عجیب تلاش کردم و حتی یک لحظه در راهی که ایستادم تردید نکردم . ایستادم و مطمین بودم نتیجه ی کارم خوب خواهد بود . با شوق کارم رو انجام میدادم . اما توی اون وضعیت بدی که قرار گرفتم تمام تمرکزم رفت و حواسم پرت شد .
  4. من نباید شکست میخوردم . 
  5. دنیا بعضی وقتا خیییلی بی رحم میشه .من کوتاهی نکرده بودم حقم نبود درسی که واقعا براش وقت گذاشتم رو بمونم 
  6. الانم از شما معذرت میخام ک باعث شدم نمره کلاس پایین بیاد .
  7. استاد فک کنم این پیامم چند بار ارسال شده باشه . ببخشید . نتم مشکل داره !!! 
پاسخ:
  1. سلام.
  2. ممنونم ک درک می‌کنید.
  3. جنابعالی با جوّ دانشگاه‌های استان لرستان کاملن آشنا هستید ، اگه معلم ، رفتاری بکنه ک بقیه‌ی دانشجوا ب حق یا نا حق حس بکنن تبعیضی در کاره هزااااااااران حرف و حدیث درمیارن و دیگه اوضاع غیر قابل کنترل میشه.
  4. الانم شکست نخوردید ، شکست رو با نتیجه نمی‌سنجن ، طی همین مسیر در ظول ترم آموخته‌های زیادی براتون داشت ، این خودش بزرگترین پیروزیه.
  5. خیرش تو این باشه ایشالا.
  6. خواهش میکنم ، نفرمائید.
  7. موردی نیس.
سلام استاد .
استاد من از دست شما ناراحت نیستم ابدا. مطمینم تصمیم شما سزاوار بود.
و عقل بنده هم هیچ اعتراضی نداره .چون توی استدلالات فیلسوفانه هیچ راهی جز این وجود نداره.
اما احساس من عمیقا ناراحته . چون من این ترم عجیب تلاش کردم و حتی یک لحظه در
راهی که وایسادم تردید نکردم . ایستادم و مطمین بودم نتیجه ی کارم خوب خواهد بود.با شوق کارمو انجام میدادم .
اما توی اون وضعیت بدی ک داشتم تمام تمرکزم رفت . همه حواسم پرت شد.
من نبابد شکست میخوردم . دنیا بعضی وقتا خبییییییییییییییلی بی رحم میشه .
من کوتاهی نکرده بودم . حقم نبود درسی رو که واقعا براش وقت گذاشتمو بمونم .
الانم از شما معذرت میخام که باعث شدم نمره کلاس پایبن بیاد .
سلام استاد عزیز اگه به همین منوال نکات را بنویسید ممنون میشویم
پاسخ:
سلام ؛ ب امید خدا.
سپاسگذاریم
پاسخ:
خواهش میکنم.
سلام استاد . استاد یه کار واجب باهاتون دارم . میشه لطفا کامنتمو الان جواب بدین ؟
من الان منتظرتونم .
پاسخ:
سلام ، امیدوارم پاسخ من در فردای شبی ک این کامنت رو گذاشتید جنابعالی رو قانع کرده باشه و از دست من ناراحت نباشید.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">