عافیت‌سوزی

عافیت چشم مدار از منِ میخانه نشین / که دَم از خدمت رندان زده‌ام تا هستم - حافظ

عافیت‌سوزی

عافیت چشم مدار از منِ میخانه نشین / که دَم از خدمت رندان زده‌ام تا هستم - حافظ

عافیت‌سوزی

من سید نورالله شاهرخی، عضو هیأت علمی دانشگاه لرستان، دکترای حقوق خصوصی دوره‌ی روزانه‌ دانشگاه علامه طباطبایی تهران (رتبه‌ی 13 آزمون دکتری) ، کارشناسی ارشد حقوق خصوصی از همان دانشگاه (رتبه‌ی 21 آزمون ارشد)، پذیرفته شده‌ی نهایی آزمون قضاوت، مدرس دانشگاه و وکیل پایه یک دادگستری هستم. این وبلاگ در وهله‌ی اول برای ارتباط با دانشجویان و دوستانم و در وهله‌ی بعد برای ارتباط با هر کسی که علاقمند به مباحث مطروحه در وبلاگ باشد طراحی شده است. سؤالات حقوقی شما را در حد دانش محدودم پاسخ‌گو هستم و در زمینه‌های گوناگون علوم انسانی به‌خصوص ادبیات و آموزش زبان انگلیسی و نیز در صورت تمایل، تجارب شما از زندگی و دید شما به زندگی علاقمند به تبادل نظر هستم.

***
***

جهت تجمیع سؤالات درسی و حقوقی و در یکجا و اجتناب از قرار گرفتن مطالب غیر مرتبط در ذیل پُستهای وبلاگ ، خواهشمند است سؤالات درسی و / یا حقوقی خود را در قسمت اظهار نظرهای مطلبی تحت همین عنوان (که از قسمت طبقه بندی موضوعی در ذیل همین ستون هم قابل دسترسی است) بپرسید. به سؤالات درسی و / یا حقوقی که در ذیل پُستهای دیگر وبلاگ پرسیده شود در کمال احترام ، پاسخ نخواهم داد. ضمناً توجه داشته باشید که امکان پاسخگویی به سؤالات ، از طریق ایمیل وجود ندارد.

***
***
در خصوص انتشار مجدد مطالب این وبلاگ در جاهای دیگر لطفاً قبل از انتشار ، موضوع را با من در میان بگذارید و آدرس سایت یا مجله‌ای که قرار است مطلب در آن منتشر شود را برایم بفرستید؛ (نقل مطالب، بدون کسب اجازه‌ی قبلی ممنوع است!) قبلاً از همکاری شما متشکرم.

طبقه بندی موضوعی
آخرین مطالب
پربیننده ترین مطالب
مطالب پربحث‌تر
آخرین نظرات

16. اذن سرپرست سفیه که قبل از عمل داده می‌شود نباید آن‌قدر وسیع باشد که به معنای از بین بردن حجر باشد.

17. اگر قیم به سفیه اذن دهد تا تمام یا بخش مهمی از دارایی خود را به‌دلخواه اداره کند، خلاف نظم عمومی و باطل است.

18. در اموری که قیم نمی‌تواند خود، انجام دهد (مثل بخشیدن اموال سفیه) و ولیّ، با اثبات مصلحت می‌تواند انجام دهد (باز مثل بخشیدن از اموال محجور)، قیم یا ولی نمی‌تواند به خودِ سفیه اذن در انجام آن‌ها بدهد.

19. نتیجه‌ی شماره‌ی قبل این می‌شود که عقودی که خارج از حدود نمایندگی ولی یا قیم است اگر به‌وسیله‌ی خود سفیه انجام شود در حکم باطل است، چون امکان تنفیذ آن‌ها وجود ندارد.

20. امکان قبول تملکات بلاعوض از سوی سفیه، بدون نیاز به اذن قیم یا ولی، منوط به این است که تعهدی برای سفیه ایجاد نشود؛ بنابراین قبول قراردادهای رایگان که در آن‌ها شرط عوض وجود دارد، از سوی سفیه، نیازمند تنفیذ سرپرست است.

21. سفیه، فقط در اموری که خود اهلیت انجام آن‌ها را دارد می‌تواند وکیل دیگران شود یا به اشخاص دیگر برای انجام آن امور وکالت دهد.

22. سفیه در عقد نکاح آزاد است، منتها میزان مهر نیازمند تنفیذ ولی یا قیم است.

فردا شب ب امید خدا در صورت بقای عمر نکات تستی شماره‌های 308 تا پایان 312 در وبلاگ قرار خواهد گرفت.

نکات فوق متعلق است به روز یکشنبه ، بیست و هفتم.

  • موافقین ۰ مخالفین ۰
  • دوشنبه ۲۸ دی ۱۳۹۴، ۰۴:۱۴ ق.ظ
  • سید نورالله شاهرخی

نظرات  (۱)

یکشنبه بیست و هفتمه نه بیست و هشتم
پاسخ:
ممنونم از تذکر بجایی ک عنوان فرمودید ، اصلاح کردم.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">