عافیت‌سوزی

عافیت چشم مدار از منِ میخانه نشین / که دَم از خدمت رندان زده‌ام تا هستم - حافظ

عافیت‌سوزی

عافیت چشم مدار از منِ میخانه نشین / که دَم از خدمت رندان زده‌ام تا هستم - حافظ

عافیت‌سوزی

من سید نورالله شاهرخی، عضو هیأت علمی دانشگاه لرستان، دکترای حقوق خصوصی دوره‌ی روزانه‌ دانشگاه علامه طباطبایی تهران (رتبه‌ی 13 آزمون دکتری) ، کارشناسی ارشد حقوق خصوصی از همان دانشگاه (رتبه‌ی 21 آزمون ارشد)، پذیرفته شده‌ی نهایی آزمون قضاوت، مدرس دانشگاه و وکیل پایه یک دادگستری هستم. این وبلاگ در وهله‌ی اول برای ارتباط با دانشجویان و دوستانم و در وهله‌ی بعد برای ارتباط با هر کسی که علاقمند به مباحث مطروحه در وبلاگ باشد طراحی شده است. سؤالات حقوقی شما را در حد دانش محدودم پاسخ‌گو هستم و در زمینه‌های گوناگون علوم انسانی به‌خصوص ادبیات و آموزش زبان انگلیسی و نیز در صورت تمایل، تجارب شما از زندگی و دید شما به زندگی علاقمند به تبادل نظر هستم.

***
***

جهت تجمیع سؤالات درسی و حقوقی و در یکجا و اجتناب از قرار گرفتن مطالب غیر مرتبط در ذیل پُستهای وبلاگ ، خواهشمند است سؤالات درسی و / یا حقوقی خود را در قسمت اظهار نظرهای مطلبی تحت همین عنوان (که از قسمت طبقه بندی موضوعی در ذیل همین ستون هم قابل دسترسی است) بپرسید. به سؤالات درسی و / یا حقوقی که در ذیل پُستهای دیگر وبلاگ پرسیده شود در کمال احترام ، پاسخ نخواهم داد. ضمناً توجه داشته باشید که امکان پاسخگویی به سؤالات ، از طریق ایمیل وجود ندارد.

***
***
در خصوص انتشار مجدد مطالب این وبلاگ در جاهای دیگر لطفاً قبل از انتشار ، موضوع را با من در میان بگذارید و آدرس سایت یا مجله‌ای که قرار است مطلب در آن منتشر شود را برایم بفرستید؛ (نقل مطالب، بدون کسب اجازه‌ی قبلی ممنوع است!) قبلاً از همکاری شما متشکرم.

طبقه بندی موضوعی
آخرین مطالب
پربیننده ترین مطالب
مطالب پربحث‌تر
آخرین نظرات

  • قَالَ الْمَلَأُ الَّذِینَ اسْتَکْبَرُوا مِنْ قَوْمِهِ لِلَّذِینَ اسْتُضْعِفُوا لِمَنْ آمَنَ مِنْهُمْ أَتَعْلَمُونَ أَنَّ صَالِحًا مُرْسَلٌ مِنْ رَبِّهِ ۚ قَالُوا إِنَّا بِمَا أُرْسِلَ بِهِ مُؤْمِنُونَ
  • اشراف و رؤسای متکبّر قوم او به مستضعفانی که ایمان آورده بودند گفتند: آیا واقعاً می‌دانید که صالح فرستاده‌ای از جانب پروردگار خدا است؟ (مستضعفان پاسخ دادند و) گفتند: ما بدانچه او بدان مأموریّت یافته است ایمان داریم. 
  • [[«إِسْتَکْبَرُوا»: تکبّر نمودند و بزرگی فروختند و حقّ را نپذیرفتند. «اسْتُضْعِفُوا»: ضعیف بشمار آمده بودند. مراد کسانی است که استثمار شده بودند. «لِمَنْ آمَنَ»: بدل جزء از کلّ برای (لِلَّذِینَ اسْتُضْعِفُوا) است.]]
  • سوره‌‌ی اعراف : 75.
  • این آیه ، آیه‌ی منتخب از صفحه‌ی 160 از قرآن ، به خط عثمان طه است.
  • متعلق ب روز جمعه ، دوم.
  • موافقین ۰ مخالفین ۰
  • جمعه ۲ بهمن ۱۳۹۴، ۱۱:۴۸ ب.ظ
  • سید نورالله شاهرخی

نظرات  (۱)

تفاوت جالب دو ثروتمند بزرگ در قرآن!
تفاوت دو ثرومتمند قرآنی در چه بود؟ قطعا در میزان یا نوع سرمایه نبود بلکه در نگرش به دنیا و جهان بینی آنها بود. قارون اما نگاه استغنائی داشت. خودش را گم کرده بود...
پایگاه خبری تحلیلی تراز: در یادداشت گذشته نگاهی اجمالی به موضع مثبت و منفی قرآن نسبت به سرمایه داری انداختیم. دانستیم که برخلاف عده ای که قرآن را مخالف سرمایه داری و سرمایه داری موجب طغیان می دانند، قرآن کریم با اصل سرمایه داری مخالق نیست. آن چیزی که از نظر قرآن باعث طغیان و فساد می شود ثروت نیست بلکه این است که فرد خود را بی نیاز و مستغنی ببیند. لذا در آیات ۶ و ۷ سوره علق می فرماید که اگر انسان خود را بی نیاز ببیند آنگاه طغیان می کند.
* دو الگوی سرمایه داری منفی و مثبت در قرآن
قرآن کریم برای این مطلب نمونه و الگو هم معرفی می کند. الگوی نخست حضرت سلیمان (ع) است که از سرمایه عطیمی بهره مند بود. الگوی دوم هم قارون است که با ثروت انبوهش به دوزخ رفت.
تفاوت دو ثرومتمند قرآنی در چه بود؟
قطعا در میزان یا نوع سرمایه نبود بلکه در نگرش به دنیا و جهان بینی آنها بود. قارون اما نگاه استغنائی داشت. خودش را گم کرده بود. گمان می کرد ثروت برای اوست و به کسی نیاز ندارد. می‌گفت اینها مال خودم است: «إِنَّما أُوتیتُهُ عَلى‏ عِلْمٍ عِنْدی» (قصص/۷۸) با علم خودم به‌دست آوردم!

** چرا سلیمان نبی با ثروت انبوهش طغیان نکرد؟
حضرت سلیمان (ع) خود را بنده و عبد می دانست و سرمایه را نیز امانت الهی در دستانش. با وجود ثروت فراوان می فرمود: «هذا مِنْ فَضْلِ رَبِّی» (نمل/۴۰) من صاحب این اموال نیستم؛ بلکه از فضل پروردگارم است.

*** همه تفاوت قارون و سلیمان نبی در یک کلمه!
تمام اختلاف ها، بهشت و جهنمی شدن ها، طغیان کردن و نکردن ها در یک بود:
- قارون می گفت: «عِنْدی» علم خودم.
- سلیمان گفت «رَبِّی» فضل پروردگارم.
پاسخ:
جو گیر شدن و بی جنبه بازی درآوردن باعث هلاکت خیلیا در طول تاریخ شده! متشکرم.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">