عافیت‌سوزی

عافیت چشم مدار از منِ میخانه نشین / که دَم از خدمت رندان زده‌ام تا هستم - حافظ

عافیت‌سوزی

عافیت چشم مدار از منِ میخانه نشین / که دَم از خدمت رندان زده‌ام تا هستم - حافظ

عافیت‌سوزی

من سید نورالله شاهرخی، عضو هیأت علمی دانشگاه لرستان، دکترای حقوق خصوصی دوره‌ی روزانه‌ دانشگاه علامه طباطبایی تهران (رتبه‌ی 13 آزمون دکتری) ، کارشناسی ارشد حقوق خصوصی از همان دانشگاه (رتبه‌ی 21 آزمون ارشد)، پذیرفته شده‌ی نهایی آزمون قضاوت، مدرس دانشگاه و وکیل پایه یک دادگستری هستم. این وبلاگ در وهله‌ی اول برای ارتباط با دانشجویان و دوستانم و در وهله‌ی بعد برای ارتباط با هر کسی که علاقمند به مباحث مطروحه در وبلاگ باشد طراحی شده است. سؤالات حقوقی شما را در حد دانش محدودم پاسخ‌گو هستم و در زمینه‌های گوناگون علوم انسانی به‌خصوص ادبیات و آموزش زبان انگلیسی و نیز در صورت تمایل، تجارب شما از زندگی و دید شما به زندگی علاقمند به تبادل نظر هستم.

***
***

جهت تجمیع سؤالات درسی و حقوقی و در یکجا و اجتناب از قرار گرفتن مطالب غیر مرتبط در ذیل پُستهای وبلاگ ، خواهشمند است سؤالات درسی و / یا حقوقی خود را در قسمت اظهار نظرهای مطلبی تحت همین عنوان (که از قسمت طبقه بندی موضوعی در ذیل همین ستون هم قابل دسترسی است) بپرسید. به سؤالات درسی و / یا حقوقی که در ذیل پُستهای دیگر وبلاگ پرسیده شود در کمال احترام ، پاسخ نخواهم داد. ضمناً توجه داشته باشید که امکان پاسخگویی به سؤالات ، از طریق ایمیل وجود ندارد.

***
***
در خصوص انتشار مجدد مطالب این وبلاگ در جاهای دیگر لطفاً قبل از انتشار ، موضوع را با من در میان بگذارید و آدرس سایت یا مجله‌ای که قرار است مطلب در آن منتشر شود را برایم بفرستید؛ (نقل مطالب، بدون کسب اجازه‌ی قبلی ممنوع است!) قبلاً از همکاری شما متشکرم.

طبقه بندی موضوعی
آخرین مطالب
پربیننده ترین مطالب
مطالب پربحث‌تر
آخرین نظرات

معلومات خود را بسنجید (شماره‌ی 1)

يكشنبه مهر ۲۵ ۱۳۹۵، ۱۰:۰۰ ب.ظ
سوال:
      چنانچه فروشنده‌ای دو مَن از صد مَن گندم موجود در انبار خود را به صورت کلی در معین به شخص A بفروشد و سپس دو مَن گندم دیگر از گندم‌های موجود در انبار خود را باز هم به صورت کلی در معین اینبار به B بفروشد و پس از مدتی گندم‌های موجود در انبار او در اثر آتش سوزی از بین برود و تنها دو مَن دیگر باقی بماند، دو مَن گندم باقی مانده از آنِ کیست؟

       نمره نوشت :
به هر کدام از اعضای دو کلاس مدنی 6 ترم جاری که پاسخ این سؤال را با استدلال صحیح، بیان بفرمایند نیم نمره امتحان پایان ترم اعطا خواهد شد.

      آتیش نوشت :
معلومه آتیش زدم به مالم؟ نه؟

      پاسخ:

      پاسخ اینه که دو مَن گندم باقیمانده متعلق به  Aخواهد بود، چون با انجام معامله‌ی اول او مالک دو من از صد منِ گندم موجود در انبار شخص فروشنده شده که این دو مَن، صلاحیت انطباق بر هر یک از صد من رو دارا است و پس از وقوع معامله‌ی بعدی، B یعنی مشتری دوم هم مالک صد من از گندم‌های موجود در انبار میشه اما این دو مَن صلاحیت انطباق بر نود و هشت من رو دارا هست چون دو من از کلِ یکصد من، متعلق به مشتری اول است.

      بنابراین در صورت نابودی تمام صد من گندمِ موجود در انبار و باقی ماندن فقط دو من، باید بگیم ملک فروشنده تلف شده و آنچه باقی مانده مال مشتری اول است و در نتیجه‌ی نابودیِ ملک فروشنده، که مبیع دوم هم در اون محدوده‌ی تلف شده قرار داشت، بیع دوم هم به دلیل منتفی شدن موضوع آن، یعنی به دلیل تلف مبیع قبل از قبض، منفسخ میشه و به استناد ماده‌ی 387 ق.م فروشنده مکلف به ردّ مال دریافتی از B بابت دو من گندم فروخته شده به ایشان خواهد بود.

      البته در بین نظریات مختلفی که در خصوص مورد از سوی فقها مطرح شده است، ما با نظریات مخالف هم برخورد میکنیم، به طور مثال: مرحوم آخوند خراسانی در کتاب حاشیة المکاسب چنین اظها نظر کرده‌اند که آنچه از کالای کلی در معین، پس از تلف قسمتی از اون باقی میمونه قابلیت تعیین برای هریک از خریداران رو داره و با تعیین از سوی فروشنده برای هر یک از اونا، مال، مختص او خواهد بود.

      به نظر میرسه که این نظر درست نیست، چون همانطور که عرض کردیم، با بیع قسمتی از مال کلی در معین، دایره‌ی ملک بایع، محدود میشه و الزام به تسلیم مبیع در قبال مشتری دوم به معنای تسلیمِ مابقیِ زائد بر التزام به تسلیم به مشتری اول هست. یعنی بایع صرفا میتونه اونچه از مال، پس از تسلیم به مشتری اول میمونه رو به مشتری دوم بفروشه یعنی در بیع دوم انگار بایع دو من از 98 من رو فروخته و نه دومن از صد من رو. و به تعبیر شیخ انصاری مبیع دوم، تنها در محدوده‌ی ملک فروشنده سَرَیان داره!


      منبع : (مقاله‌ی بررسی ساز و کار انتقال مالکیت در بیع کلی- پژمان پیروزی)


تشکر نوشت : از دانشجویان محترم جنابان آقایان اکبری و طیبی در کلاس و دانشجوی محترم جناب آقای زالی که از طریق وبلاگ، پاسخ صحیح رو به طور کامل، ارائه کردن متشکرم و براشون آرزوی موفقیت در مقاطع تحصیلی و زندگی رو دارم. 

  • موافقین ۰ مخالفین ۰
  • يكشنبه ۲۵ مهر ۱۳۹۵، ۱۰:۰۰ ب.ظ
  • سید نورالله شاهرخی

نظرات  (۱۰)

یعنی نیاز به تعیین مصداق نداره ؟ و مانند عین معین محسوب میشه ؟
پاسخ:
بله. بعد از تلف بقیه‌ی قسمت‌ها، اونچه باقی مونده مثل عین معین خواهد بود و نیاز به تعیین مصداق نداره. 
سلام علیکم استاد . خسته نباشید . این مسئله به دلیل عبارت (وسپس دو من گندم دیگر از گندم های موجود در انبار )مجمل است ومعلوم نیست که تعیین مصداق صورت گرفته است یا نه ؟؟؟البته اگر نظر مرحوم دکتر امامی را بپذیریم در این صورت اجمال مسئله رفع میشود چون دکتر امامی می فرماید که تملیک با تسلیم رخ میدهد ولی دکتر کاتوزیان میفرمایند که تملیک با تعیین مصداق است . پس به دلیل مجمل بودن مسئله دو حالت متصور است : حالت اول :قبل از اتش سوزی تعیین مصداق صورت گرفته باشد که در این صورت دو من باقی مانده متعلق به یکی از سه شخص A.Bوبایع است ،البته اگر دو من باقی مانده ،جزئی از هر سه مصداق باشد در این صورت مشمول ماده 388ق.م بوده وطبق ماده441ق .م عمل میشود . حالت دوم :اینکه قبل از اتش سوزی تعیین مصداق صورت نگرفته باشد .در این حالت با توجه به این که انعقاد بیع اول از لحاظ زمانی متقدم بر بیع دوم است ، پس دو من گندم باقی مانده به صورت قهری متعلق به شخص Aاست ودر مورد شخص Bهم تلف مبیع قبل از قبض محسوب شده وبیع دوم منفسخ میگردد (ماده 387ق.م ). تفاوت نظر دکتر کاتوزیان ودکتر امامی در مسئله فوق در وجود وعدم وجود حالت اول است .
سلام استاد.... خدا قوت
در مورد این سوال نظر من این است که
فروشنده برای اینکه بخواهد معامله ی دوم را انجام دهد باید مورد معامله اول را تعیین مصداق نماید و اگر قرار باشد دوباره موجودی انبار را 100 من گندم فرض کند و دو من از صدمن گندم را بفروشد این بار معامله ایراد دارد و میتواند از مصادیق معامله ی فضولی باشد
در جواب این سوال باید دید که آن دو من گندم باقی مانده همانی است که برای شخص a در نظر گرفته شده است یا خیر...
اگر همانی باشد که برای شخص a در نظر گرفته شده مسلما با توجه به تعیین مصداق حتی قبل از آتش سوزی شخص A مالک آن است ... اما اگر آن دو من گندم باقی مانده همانی نباشد که تعیین شده بود نتیجه میگیریم که (با توجه به تعیین مصداق) مال شخص a هم در آتش سوزی تلف شده و در این صورت اگر جنس خریداری شده شخص ب تعیین مصداق نشده باشد..... دو من گندم باقی مانده صد در صد از آن شخص b خواهد بود اما
اگر معلوم شود که که قبل از حادثه فروشنده جنس خریداری شده شخص b را هم تعیین مصداق نموده و آن دو من گندم باقی مانده همانی باشد که برای شخص b در نظر گرفته شده است که در این صورت مسلما این گندم ها حتی قبل از آتش سوزی هم متعلق به شخص b بوده است ولی اگر معلوم شود که این گندم های باقی مانده همانی نبوده است که برای شخص ب تعیین شده بود... در این صورت حقیقت این است که مال شخص ب نیز در آتش سوزی تلف شده و با این تفاسیر گندم باقی مانده از آن فروشنده خواهد بود


امیدوارم استدلالم صحیح باشه و کمی برای ازمون وکالت قوت قلب بگیرم ..اگر هم نبود که باید فکری به حال مطالعاتم داشته باشم متاسفانه ...
استاد متشکرم از شما...من این سوال رو یک جور ورزش فکری میدونم و بسیار از این سوال لذت بردم ...
لطفا دوباره از این نوع سوالات داشته باشید
باز هم ممنون




با نیم نمره هیچ جا آتیش نمیگره
پ
آتیش نزدی
پاسخ:
مزاح بود بزرگوار!!!!!
سلام
بنظر دو من باقیمانده بین aوb مشاعی باشه ( مالکیت مشاعی قهری)
البته با این فرض بنده گفتم شخص A که تعیین مصداق شده باشه ...
  • خشایار فرازمندی
  • سلام.
    گندم به هیچکدوم متعلق نیست و فروشنده میتونه به هریک از شخص A یا B بدهد.چون صرف گفتن دو من از گندم تعیین مصداق نیست و هنوز مالکیتی برای A و B رو بوجود نیاورده است. تعیین مصداق یعنی فروشنده به نیت خریدار معین،گندمو وزن کنه و بکشه و بذاره کنار واسش.در این مساله اصلا تعیین مصداقی صورت نگرفته است.
    ان شاالله که درست باشه جواب
    سلام. به نظرم یک من از گندم رو به شخص a باید بده و یک من دیگه رو به b و نسبت به یک من باقی مانده برای هرکدوم قیمتش رو بشون مسترد کنه. البته نمیدونم درسته یانه.
    شخص A ؟
    چون حق عینی بر محصول پیدا کرده ؟!
    سلام ، اولا بگم این که این مسئله جایی ندیدم و به نظرم سوال خوبی اومد و جوابی هم که میدم نمی دونم درسته یا نه .
    به نظرم اون دو من رو به هر کدوم میتونه بده و نسبت به نفر بعدی متعهده ، و جون فرد گندم معلوم نیست باید از جایی دیگه و از کندم های دیگه گیر بیاره و تعهد خودش رو انجام بده . شرمنده اگه اشتباه گفتم .

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">