عافیت‌سوزی

عافیت چشم مدار از منِ میخانه نشین / که دَم از خدمت رندان زده‌ام تا هستم - حافظ

عافیت‌سوزی

عافیت چشم مدار از منِ میخانه نشین / که دَم از خدمت رندان زده‌ام تا هستم - حافظ

عافیت‌سوزی

من سید نورالله شاهرخی، عضو هیأت علمی دانشگاه لرستان، دکترای حقوق خصوصی دوره‌ی روزانه‌ دانشگاه علامه طباطبایی تهران (رتبه‌ی 13 آزمون دکتری) ، کارشناسی ارشد حقوق خصوصی از همان دانشگاه (رتبه‌ی 21 آزمون ارشد)، پذیرفته شده‌ی نهایی آزمون قضاوت، مدرس دانشگاه و وکیل پایه یک دادگستری هستم. این وبلاگ در وهله‌ی اول برای ارتباط با دانشجویان و دوستانم و در وهله‌ی بعد برای ارتباط با هر کسی که علاقمند به مباحث مطروحه در وبلاگ باشد طراحی شده است. سؤالات حقوقی شما را در حد دانش محدودم پاسخ‌گو هستم و در زمینه‌های گوناگون علوم انسانی به‌خصوص ادبیات و آموزش زبان انگلیسی و نیز در صورت تمایل، تجارب شما از زندگی و دید شما به زندگی علاقمند به تبادل نظر هستم.

***
***

جهت تجمیع سؤالات درسی و حقوقی و در یکجا و اجتناب از قرار گرفتن مطالب غیر مرتبط در ذیل پُستهای وبلاگ ، خواهشمند است سؤالات درسی و / یا حقوقی خود را در قسمت اظهار نظرهای مطلبی تحت همین عنوان (که از قسمت طبقه بندی موضوعی در ذیل همین ستون هم قابل دسترسی است) بپرسید. به سؤالات درسی و / یا حقوقی که در ذیل پُستهای دیگر وبلاگ پرسیده شود در کمال احترام ، پاسخ نخواهم داد. ضمناً توجه داشته باشید که امکان پاسخگویی به سؤالات ، از طریق ایمیل وجود ندارد.

***
***
در خصوص انتشار مجدد مطالب این وبلاگ در جاهای دیگر لطفاً قبل از انتشار ، موضوع را با من در میان بگذارید و آدرس سایت یا مجله‌ای که قرار است مطلب در آن منتشر شود را برایم بفرستید؛ (نقل مطالب، بدون کسب اجازه‌ی قبلی ممنوع است!) قبلاً از همکاری شما متشکرم.

طبقه بندی موضوعی
آخرین مطالب
پربیننده ترین مطالب
مطالب پربحث‌تر
آخرین نظرات

20 نکته‌ی لازم‌الرعایه در دید و بازدیدها

پنجشنبه فروردين ۳ ۱۳۹۶، ۰۲:۴۲ ب.ظ

1 - قبل از رفتن به مهمانی، با میزبان‌ تماس گرفته و با وی هماهنگی کنید.

2 - بهتر است از میزبان بخواهید خود وقت مناسب را تعیین کند.

3 - اگر برای اولین بار به منزل کسی می‌روید بهتر است دست خالی نروید و با توجه به شرایط میزبان و در حد توان هدیه‌ای ببرید.

4 - در پذیرایی، محدودیت‌های میزبان را درک کنید و انتظارات بیش از حد توان او نداشته باشید.

5 - موضوعات اختلاف‌ برانگیز مطرح نکنید و مهمانی را به میدان جنگ و جدل تبدیل نکنید. از هرگونه بحث سیاسی پرهیز کنید وبا کنایه صحبت نکنید .

6 - احترام میزبان را نگه دارید و از محکوم کردن او و به کرسی نشاندن حرف خویش منصرف شوید.

7 - در جمع از ثروت و دارایی‌ها و افتخارات خویش تعریف نکنید و از شغل و مقام پردرآمد و پولساز خود صحبت نکنید، بویژه اگر مخاطب شما فاقد آنها باشد. فخر فروشی، کار مؤدبانه‌ای نیست. 

8 - از گله‌گذاری و غیبت در مهمانی‌ بپرهیزید و پشت‌سر مهمانان، میزبان، دوستان و نزدیکانتان بدگویی نکنید.

9 - به عنوان میزبان، با مهمانان خود به گرمی رفتار کنید. از درد و غم، بیماری و گرفتاری‌های روزمره خود برای مهمانان داستان نسازید.

10 - اگر در منزل خود عادت غذایی یا آداب خاصی دارید که میزبان قادر به برآورده‌ کردن آن نیست از وی تقاضای آن را نکنید ( باعث دردسر یا شرمندگی او نشوید ).

11 - در خوردن غذا مانند منزل خود رفتار نکنید. ( از پرخوری بپرهیزید ).‌

12 - در مهمانی از میزبان راجع به شغلش ومیزان درآمدش نپرسید. از میزان حقوق و دارائی نپرسید شاید طرف مقابل، تمایلی به بیان آنها نداشته باشد. 

13 - فراموش نکنید شما حق ندارید ‌دکوراسیون منزل میزبان را تغییر دهید. پرده را کنار نزنید و یا روشنایی را کم و زیاد نکنید.

14 - در مهمانی‌ تمام‌ وقت را با یک نفر از حاضران به گفت‌ و گو نپردازید، طوری که گویی شخص دیگری در آن محل حضور ندارد.

15 - کودکان خود را کنترل کنید تا باعث زحمت برای میزبان نشوند. (به کودکانتان از قبل تذکر دهید.)‌

16 - در زمان نشستن شما تابع میزبان هستید، اگر به شما تعارف کرد که جای خاصی بنشینید، حتماً رعایت کنید.

17- راجع به قیمت مبل و فرش و وسایل دیگر نپرسید.

18- در میهمانی موج منفی ندهید و از شایعه پراکنی دوری کنید.

19- با لباس و طلا و ظاهر آنچنانی خود، فخر فروشی نکنید اینها عزت نمی آورد، عزت واقعی را از خدا بخواهید.

20- بین افراد در دید و بازدید تفاوت قائل نشوید. در دید و بازدیدها از تجربیات سال گذشته بگویید همدیگر را راهنمایی کنید، دست وزبانمان خیر باشد، چه بسا در این دید وبازدیدها گره از کاروزندگی افرادی باز شود.


 نتیجه‌ی اخلاقی : بخام این 20 نکته رو در یک جمله خلاصه کنم، میشه اینکه : به هنگام مراوده با مردم، خود و خونواده‌‌ی خودمون رو محور دنیا ندونیم و به رأی، سلیقه، نظر و اعتقادات دیگرون هم احترام بذاریم. 

پ. ن. : مطلب، نوشته‌ی من نیست. 

  • موافقین ۰ مخالفین ۰
  • پنجشنبه ۳ فروردين ۱۳۹۶، ۰۲:۴۲ ب.ظ
  • سید نورالله شاهرخی

نظرات  (۶)

ای کاش میشد این مطلب رو به صورت یک طومار نوشت و جلوی در هر خونه ای وصل کرد...
گاهی بعضی از مهمون ها که میان، باعث میشن که من به شدت حسرت بخورم... چون متوجه میشم قوه قضاییه یک بازپرس عالی رو از دست داده متاسفانه...


چند وقت پیش یکی از اقوام ما ازدواج کرده بود
از قضا من با ایشون رابطه ی دوستانه ی زیادی داشتم
همسر این بنده خدا کار درست حسابی نداشت و من تقریبا در جریان کامل امورشون بودم چون حقوقی بودن و چند باری درباره ی کار و اینها صحبت کرده بودیم...

وقتی تو مراسم عروسی بودیم ۳.۴ تا از اقوام مدام از من می‌پرسیدن کارش چی شد؟ رفت سر کار؟ پا شده از اون سر دنیا اومده این شهر( ساکن جای دیگه بودن همسرشون) کارش چی مسشه؟ بیکاره نه؟

 خب طبعا تو.عروسی شلوغ پلوغ بود و میشد در رفت از پاسخدهی...
اما ختم نشد به همون جا!

 چند روز بعد تلفن ها بود که به منزل ما میشد و سوال پشت سؤال!

 و بعد هم که دید و بازدید عید و سیل عظیم سوالات!!

یک بار به شدت عصبی شدم و گفتم یک شرکت زده مدیر عامل اونجاس گفتن ا جدی میگی؟ گفتم نه باغبان شده تو پارکا کار میکنه؟ گفتن شوخی نکن!!!

 گفتم الان چه فرقی واسه ی شما میکنه کدوم یکی از موارد بالاس ... دست از سر زندگیشون بردارید... خودشون باید راضی میبودن که هستن... بعدش خیلی ها ازم ناراحت شدن ولی باور بفرمایید راهیی برای گریز نذاشته بودن اصلا... همه ی راه ها رو رفتم... 
بعدا میگن چرا نمیرید دیدار اقوام! 


پاسخ:
آره، بضی از دخالتا اعصاب خرد کن هستن.
ممنونم از جنابعالی بابت این کامنت. 
سلام استاد شاهرخی من ازدانشجویان چندسال قبلتونم که هنوزبه وبلاگتون سرمیزنم .چندتاسوال داشتم که ابتدااشتباهادرقسمت دیگری پرسیدم وتازه فهمیدم که بایداینجابگم.استادازکجابایدارای وحدت رویه جدیدروگیراورداخه متقاضی ازمون وکالتم که ازارای وحدت رویه جدید درسوالاتش دیده میشود.استادسال گذشته خیلی خوب ومفهومی براازمون وکالت وقضاوت خوندم اماقبول نشدم .شایدباورش سخت باشه اماوقتی جواب سوالات وکالتودیدم 4تاازسوالات مدنی و4تاازسوالات جزا و3تاازسوالات تجارتوروکاملا مسلط بودم اماسرامتحان ازدستشون داده بودم.وواسه همین موضوع تایک ماه ی جورایی افسرده شده بودم واون سوالات رودرروزهزارباربراخودم جوابشونو توضیح میدادم .خلاصه الان میخام دوباره بخونم امابه نظرم به مطالب مسلطم تقریبا.ودیگه نمیدونم چی بخونم وچطوری بخونم ک قبول شم .استاداگه میشه به تجارب رتبه های قبولی ارجاع ندین چون اوناروخوندمه .به نظرم توتست زنی ضعیفم ونمیدونم چجورحلش کنم.اگه اشتباه فکرمیکنمم بهم بگیدواقعادیگه سردرگمم .استادبه نظرتون تجارتوازالان بخونم یاممکنه تغییرکنه ووقتموبه خاطرخوندنش ازدست بدم اگه تغییرکنه.اخه میدونیدکه چقدروقت ارزشمنده توروزای کنکور.استادازتون ممنونم که هنوزواسه دانشجویان گذشتتون وقت میذارید.خیلی ممنون
پاسخ:

سلام ؛ ما بخش خاصی در وبلاگ داریم برای پاسخ به سؤالات درسی یا حقوقی ؛ هدف از اختصاص این بخش این است که همه‌ی سؤالات ، در یکجا جمع شوند این هم لینکش ؛ ضمناً این بخش ، از طریق قسمت « طبقه بندی موضوعی » که در حاشیه‌ی سمت چپ وبلاگ قرار دارد ، تحت عنوان « سؤالات درسی و یا حقوقی شما» ، قابل دسترسی است.


لطفاً در صورت تمایل برای دریافت پاسخ سؤالات درسی یا حقوقی ، این قبیل سؤالات رو در بخش مربوطه (یعنی اینجا) بپرسید. (موضوع اول از قسمت طبقه بندی موضوعی) ؛ در صورت لزوم ، برای اطلاعات بیشتر در این خصوص ، مطلب مربوط ب راهنمای وبلاگ که در قسمت بالای وبلاگ قرار دادم رو مطالعه بفرمائید. راهنما هم اینجاست.

ینی اینکه اگر این یک نمره اهدایی تسری پیدا میکنه ب گذشته ینی ⬅نمرات سابق من در دروس مدنی 3 یا ادم3 ،ک جوابو بگم اگر نه ک سالبه ب انتفاع موضوعه !!!و هیچ تلاشی درین راستا نخواهم کرد😊😎
پاسخ:
برای جنابعالی در همه‌ی مقاطع و مراحل مختلف زندگیتون آرزوی موفقیت دارم. 
سلام استاد
عیدتون مبارک
در خصوص اخرین پستی ک تو تلگرامتون گذاشتین باید بگم ک جواب سوالو بلدم اما چون الان شاگرد شما نیستم نتیجتا نمره ای رو هم دریافت نمیکنم ب عنوان هدیه!! بنابراین اگر هدیه رو عطف به ما سبق میکنید ،جوابو بفرستم خدمتتون.
پاسخ:
سلام علیکم. 
سال نو بر جنابعالی هم مبارک. 
اولاً جنابعالی بخاطر رضای خدا جواب بدید، مگر حتماً باید جایزه در کار باشه؟ ثانیاً متوجه منظور جنابعالی از عطف به ما سبق کردن هدیه نشدم. در صورت تمایل، توضیح بفرمایید. با تشکر از جنابعالی.  
آیا شما تافل دارید یا هر مدرک دیگر زبان،در قسمت آزمون نوشتید واسه دکترا دولتی حتما زبانتون قوی باشد اماکنش هست بدون زبان انگلیسی دانشگاه دولتی قبول شد ،یعنی بدون زبان باید با دکترا دولتی خداحافظی کرد ؟
پاسخ:

سلام ؛ ما بخش خاصی در وبلاگ داریم برای پاسخ به سؤالات درسی یا حقوقی ؛ هدف از اختصاص این بخش این است که همه‌ی سؤالات ، در یکجا جمع شوند این هم لینکش ؛ ضمناً این بخش ، از طریق قسمت « طبقه بندی موضوعی » که در حاشیه‌ی سمت چپ وبلاگ قرار دارد ، تحت عنوان « سؤالات درسی و یا حقوقی شما» ، قابل دسترسی است.


لطفاً در صورت تمایل برای دریافت پاسخ سؤالات درسی یا حقوقی ، این قبیل سؤالات رو در بخش مربوطه (یعنی اینجا) بپرسید. (موضوع اول از قسمت طبقه بندی موضوعی) ؛ در صورت لزوم ، برای اطلاعات بیشتر در این خصوص ، مطلب مربوط ب راهنمای وبلاگ که در قسمت بالای وبلاگ قرار دادم رو مطالعه بفرمائید. راهنما هم اینجاست.

درود بر شما که چنین متن زیبا و البته بسیار مهم را نگاشته اید اگر این موارد حتی به طور محدود به کار گرفته شود خیلی از مشکلات روانی و اجتماعی جامعه بر طرف می شود. درود و درود و درود بر شما بزرگ مرد فهیم.
پاسخ:
ممنونم از جنابعالی. 
چرا بخاطر نوشتن این متن از من تشکر فرمودید؟ من ک توی پایان مطلب، نوشتم که مطلب، نوشته‌ی من نیست. 

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">