عافیت‌سوزی

عافیت چشم مدار از منِ میخانه نشین / که دَم از خدمت رندان زده‌ام تا هستم - حافظ

عافیت‌سوزی

عافیت چشم مدار از منِ میخانه نشین / که دَم از خدمت رندان زده‌ام تا هستم - حافظ

عافیت‌سوزی

من سید نورالله شاهرخی، عضو هیأت علمی دانشگاه لرستان، دکترای حقوق خصوصی دوره‌ی روزانه‌ دانشگاه علامه طباطبایی تهران (رتبه‌ی 13 آزمون دکتری) ، کارشناسی ارشد حقوق خصوصی از همان دانشگاه (رتبه‌ی 21 آزمون ارشد)، پذیرفته شده‌ی نهایی آزمون قضاوت، مدرس دانشگاه و وکیل پایه یک دادگستری هستم. این وبلاگ در وهله‌ی اول برای ارتباط با دانشجویان و دوستانم و در وهله‌ی بعد برای ارتباط با هر کسی که علاقمند به مباحث مطروحه در وبلاگ باشد طراحی شده است. سؤالات حقوقی شما را در حد دانش محدودم پاسخ‌گو هستم و در زمینه‌های گوناگون علوم انسانی به‌خصوص ادبیات و آموزش زبان انگلیسی و نیز در صورت تمایل، تجارب شما از زندگی و دید شما به زندگی علاقمند به تبادل نظر هستم.

***
***

جهت تجمیع سؤالات درسی و حقوقی و در یکجا و اجتناب از قرار گرفتن مطالب غیر مرتبط در ذیل پُستهای وبلاگ ، خواهشمند است سؤالات درسی و / یا حقوقی خود را در قسمت اظهار نظرهای مطلبی تحت همین عنوان (که از قسمت طبقه بندی موضوعی در ذیل همین ستون هم قابل دسترسی است) بپرسید. به سؤالات درسی و / یا حقوقی که در ذیل پُستهای دیگر وبلاگ پرسیده شود در کمال احترام ، پاسخ نخواهم داد. ضمناً توجه داشته باشید که امکان پاسخگویی به سؤالات ، از طریق ایمیل وجود ندارد.

***
***
در خصوص انتشار مجدد مطالب این وبلاگ در جاهای دیگر لطفاً قبل از انتشار ، موضوع را با من در میان بگذارید و آدرس سایت یا مجله‌ای که قرار است مطلب در آن منتشر شود را برایم بفرستید؛ (نقل مطالب، بدون کسب اجازه‌ی قبلی ممنوع است!) قبلاً از همکاری شما متشکرم.

طبقه بندی موضوعی
آخرین مطالب
پربیننده ترین مطالب
مطالب پربحث‌تر
آخرین نظرات

مقدمه: در زمینه سبک یادگیری (و اینکه یادگیرنده‌های دیداری و شنیداری وحسی و جنبشی چه کسانی هستند) در این زمینه بنده فقط اطلاعاتی که خودم دارم رو عرض میکنم و امیدوارم این متن باعث بشه که دانشجویان مشتاق، پیگیری کرده و بقیه اطلاعات لازم رو کسب کنند .

هر فردی اگه بتونه تشخیص بده که سبک یادگیریش چیه خیلی بهتر میتونه از وقتش استفاده کرده و مطالب رو در ذهنش تثبیت کنه.

یادگیرنده‌های دیداری: افرادی هستند که دیدن در سبک یادگیری ایشان بیشتر غالب هستش مثلاً 60 درصد دیداری و 30 درصد شنیداری و 10 درصد حسی هستند. اینگونه افراد باید سعی کنند بیشتر مطالب رو مستقیماً به وسیله چشم بخوانند و در حین مطالعه مکان ثابتی داشته باشند تا به تمرکز کافی برسند و این افراد در کلاس درس خیلی خوب، یاد نمیگیرند و باید خودشان مستقیماً مطالعه کنند و بهتره که با پیش خوانی در کلاس شرکت کنند. از سایر خصوصیات این افراد اینه که سرعت حرف زدنشون خیلی بالاست و بیشتر اینطور به نظر میرسه در روی نوک پا راه میروند و در سینه نفس میکشند. البته فردی که در مثال عرض کردم به دلیل اینکه دومین سبک یادگیریش شنیداریه میتونه در کلاس هم خوب ظاهر شده و مطالب رو کامل یاد بگیره ولی به جای گوش کردن به فایل های صوتی آموزشی (غیر کلاسی) بهتره که کتاب بخونند.

یادگیرنده‌های شنیداری: سبک یادگیری در این افراد شنیداری هست و ممکنه که درصدی از سایر سبک‌ها هم داشته باشه ولی سبک غالب این افراد، شنیداری هستش و بهترین شیوه برای این افراد اینه که در کلاس شرکت کنند و فایل صوتی گوش دهند و این افراد کل مطالب رو به محض فرمایش استاد یاد میگیرند. این افراد در مقایسه با افراد دیداری هم سرعت مطالعه وهم صحبت کردنشان پایین تر هستش. (سبک یادگیری بنده 55 درصد شنیداری و 40 درصد دیداری و پنج درصد حسی هستش).

یادگیرنده‌های حسی: در مورد این دسته اطلاعات کمی دارم؛ فقط اینکه سرعت مطالعه و سرعت حرف زدنشان در مقایسه با دیداری‌ها وشنیداری‌ها پایین‌تر هست. و بهتره که مکان مطالعه خود را مرتباً عوض کنند مثلا از یک نقطه اتاق به نقطه دیگر نقل مکان کنند و مطالب را با مثال یاد بگیرند و حس کنند.

یادگیرنده‌های جنبشی: در مورد این افراد هم اطلاعاتم کمه؛ از لحاظ سرعت مطالعه و حرف زدن به مانند افراد حسی هستند و دائماً در حال مطالعه قسمتی از بدن خود را تکان میدهند. نمودار کشیدن هم در افراد دیداری و هم در افراد حسی و جنبشی میتونه خیلی مفید باشه.

مجدداً تاکید میکنم که ممکنه در هر فردی همه یا برخی از این سبک‌ها موجود باشه ولی یکی از آن‌ها غالبه.

نکته دیگر اینکه: همه این سبک‌ها قابل تقویت هستش و هر فردی میتونه هر کدام از این سبک‌ها رو تمرین کرده و تقویت کنه، مثلاً برای تقویت سبک دیداری خاطرات خوش دیداری‌تون را به یاد بیارید و برای تقویت سبک شنیداری هم میتونید به رادیو با صدای کم گوش داده و مرتباً صدا رو کاهش دهید و سعی کنید همه کلمات رو تشخیص دهید یا به فایل‌های آموزشی حقوقی با صدای کم گوش داده و سعی کنید همه مطالب رو یادبگیرید به فرض مثال من خودم برای تقویت سبک دیداری و شنیداری‌ام برخی اوقات تمرین می‌کنم. در مورد تقویت سایر سبک‌ها اطلاعاتی ندارم و میتونید با مراجعه به اینترنت، اطلاعاتی در این خصوص کسب کنید. امیدوارم این متن بتونه دانشجویان محترم رو مشتاق کنه تا پیگیری کرده و سبک یادگیری خود را تشخیص دهند.

و در پایان، یه راهکار برای افزایش تمرکز در حین مطالعه که بعد کنکور بهش رسیدم اینه که قبل از شروع به مطالعه، دعای مطالعه یا اذکار شرعی‌ای که خودتون مد نظرتون هست مثل آیة‌الکرسی یا تسبیحات حضرت زهرا یا هر ذکر دیگری، رو بخونید و سپس در حد 8 کلمه شامل تماس ضروری که باید گرفته بشه و یا خاطره‌ای که احیانا الان به ذهن رسیده و ذهن رو مشغول کرده و تعداد صفحه‌ای که باید خونده بشه و  اسم فیلم یا درسی که ساعت قبل مشغول آن بوده و کلاً هر چیز دیگری که الان ذهن رو مشغول کرده بر روی کاغذ نوشته بشه تا ذهن خالی بشه در این صورت تمرکز و دقت، فوق العاده افزایش پیدا میکند. البته ۸ کلمه قاعده‌ی خاصی نداره و شاید فردی با ۴ تا کلمه هم ذهنش آرام و خالی بشه و بعضی افراد هم لازم باشه که تا ۲۰ کلمه هم بنویسند. ولی معمولا با ۸کلمه ذهن خالی میشه .

  • موافقین ۰ مخالفین ۰
  • پنجشنبه ۱۸ خرداد ۱۳۹۶، ۱۲:۱۱ ب.ظ
  • سید نورالله شاهرخی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">