عافیت‌سوزی

عافیت چشم مدار از منِ میخانه نشین / که دَم از خدمت رندان زده‌ام تا هستم - حافظ

عافیت‌سوزی

عافیت چشم مدار از منِ میخانه نشین / که دَم از خدمت رندان زده‌ام تا هستم - حافظ

عافیت‌سوزی

من سید نورالله شاهرخی، عضو هیأت علمی دانشگاه لرستان، دکترای حقوق خصوصی دوره‌ی روزانه‌ دانشگاه علامه طباطبایی تهران (رتبه‌ی 13 آزمون دکتری) ، کارشناسی ارشد حقوق خصوصی از همان دانشگاه (رتبه‌ی 21 آزمون ارشد)، پذیرفته شده‌ی نهایی آزمون قضاوت، مدرس دانشگاه و وکیل پایه یک دادگستری هستم. این وبلاگ در وهله‌ی اول برای ارتباط با دانشجویان و دوستانم و در وهله‌ی بعد برای ارتباط با هر کسی که علاقمند به مباحث مطروحه در وبلاگ باشد طراحی شده است. سؤالات حقوقی شما را در حد دانش محدودم پاسخ‌گو هستم و در زمینه‌های گوناگون علوم انسانی به‌خصوص ادبیات و آموزش زبان انگلیسی و نیز در صورت تمایل، تجارب شما از زندگی و دید شما به زندگی علاقمند به تبادل نظر هستم.

***
***

جهت تجمیع سؤالات درسی و حقوقی و در یکجا و اجتناب از قرار گرفتن مطالب غیر مرتبط در ذیل پُستهای وبلاگ ، خواهشمند است سؤالات درسی و / یا حقوقی خود را در قسمت اظهار نظرهای مطلبی تحت همین عنوان (که از قسمت طبقه بندی موضوعی در ذیل همین ستون هم قابل دسترسی است) بپرسید. به سؤالات درسی و / یا حقوقی که در ذیل پُستهای دیگر وبلاگ پرسیده شود در کمال احترام ، پاسخ نخواهم داد. ضمناً توجه داشته باشید که امکان پاسخگویی به سؤالات ، از طریق ایمیل وجود ندارد.

***
***
در خصوص انتشار مجدد مطالب این وبلاگ در جاهای دیگر لطفاً قبل از انتشار ، موضوع را با من در میان بگذارید و آدرس سایت یا مجله‌ای که قرار است مطلب در آن منتشر شود را برایم بفرستید؛ (نقل مطالب، بدون کسب اجازه‌ی قبلی ممنوع است!) قبلاً از همکاری شما متشکرم.

طبقه بندی موضوعی
آخرین مطالب
پربیننده ترین مطالب
مطالب پربحث‌تر
آخرین نظرات

با خودم فک میکنم چرا علیرغم اینکه در برخی موارد خیلی استدلال برای یه نفر میارم قبول نمی‌کنه و از سمت مقابل، که مثلاً جنبه‌ی شُل دینی و نزدیک به لاقیدی داره از نظر مذهبی، تا حرفی زده میشه ولو اصلاً هم استدلال نداشته باشه یا استدلالش خیلی سخیف هم باشه فوراً از طرف همون یه نفر قبول میشه؟ 

متوجه شدم یکی از دلایل عمده‌ش و شاید عمده‌ترین دلیلش اینه که این آدم، از کودکی با این استدلالات بار نیومده، دین در تار و پود وجودش ریشه نکرده، حداکثر چیزی که از دین بهش عرضه شده همون مراسم کلیشه‌ای و تبلیغات بی اثر دستگاه‌های تبلیغاتی بوده که اونام بیشتر جاذبه دارن تا دافعه. بنابراین الان براش سخته که بخاد روند زندگیش رو عوض کنه و به همین دلیل تا استدلال نیم بندی از سمت مقابل میشنفه دلش کشیده میشه به اون سمت. 

مثلاً تو صد تا آیه و حدیث بیار در مورد مذمت ترک کنندگان نماز، انگار اصن مُهر زدن به گوشاش، مث افراد گنگ فقط نگاه میکنه، از اون طرف تا یکی میگه «بابا خدا کریمه، میبخشه، تو فقط آزار نده دیگران رو، بقیه‌ش رو خدا میبخشه!» تا اینو میشنفه گُل از گُلش میشکفه که آره بابا خدا میبخشه و همچنان به نماز نخوندن ادامه میده! چرا؟ چون از کودکی تربیت نشده در راستای نماز خوندن و الان براش سخته بخاد نماز بخونه!

ینی میخام بگم علیرغم اینکه ما برامون سخته با بچه‌ها سر و کله بزنیم و بشخصه معتقدم کار معلمان مدرسه بسیار سخت‌تر از اساتید دانشگاه هست، اما اونا کارشون بسیار مؤثرتر هست، چون کودک هنوز ذهنش بازه و راحت استدلال رو میپذیره به شرطی که استدلال براش بصورت قابل فهم عرضه بشه. بنابراین تا میتونیم روی کودکان باید کار کنیم، کسی که سنش رسید به 18 و شخصیتش شکل گرفت، تغییر کردن شخصیتش تقریباً غیر ممکن هست! 

  • موافقین ۰ مخالفین ۰
  • جمعه ۱۸ اسفند ۱۳۹۶، ۰۷:۵۴ ق.ظ
  • سید نورالله شاهرخی

نظرات  (۶)

ایام عاشورای سه سال قبل، استاد عربیم به ما توصیه کردند به جای شرکت در مراسم امسال چند تا کتاب بخونید ،من گفتم اتفاقا استاد من چند سالی میشه ک حس خاصی ندارم و ب نظرم گریه و .. بی معنی برا امام حسین ، با یه جمله که من هر وقت بین الحرمین رو میبینم امکان ندارع گریه نکنم به من یه تکون مغزی داد گفتم پس من چرا نمیتونم اصلا دید خوبی ندارم نسبت به بقیه هم ،گفتند شما با شناختی که ازتون دارم با کتاب خوندن به یه چیزایی که لازمه الانتونه نمی‌رسید برید کربلا شاید پیدا کنید جوابتون رو،چند روز بعدش رفتم کربلا راستش حس خاصی نداشتم نجف ،کاظمین بازم همین بود ،رفتن به سامرا خیلی خطر ناک بود و اجازه نمی‌دادند ولی من رفتم چون جوابی نگرفته بودم ،هر چی به سامرا نزدیک میشدم شرمنده تر میشدم غریبه آشنا واقعا همین حس من نسبت به حرم عسکریین بود یه دروازه ی بزرگ داشت ک من زمان زیادی رو اونجا سپری کردم روم نمیشد برم تو هیییچی نمی‌دونستم در باره  امام حسن و امام هادی و امام مهدی عج 
راستش فهمیده بودم ایرادم کجاست ارع من قلبا هیچی رو قبول نکرده بودم  ارتباط قلبی هیچوقت نداشته بودم و اینها رو خودمم نمی‌دونستم اونجا تازه اینو فهمیدم ،فهمیدم همون اندازه که به رمان پیر مرد و دریا علاقه داشتم زندگی ائمه هم برای من یه داستان دوست داشتنی بوده فقط ،از میزبان هام خواستم که با ارتباط قلبی برگردم یه شبانه روز در شرایط ای که  صدای تیر باران داعش به گوش می‌رسید و بین راه ماشین های نظامی رو دیده بودیم از کنار ما رد میشدن و خلاصه منطقه جنگی خیلی دور نبود رو با آرامش تمام خوابیدم و ارتباط قلبی گرفتم و برگشتم ،از اون روز به بعد هیچ نظریه غربی داروین یا هر کسی دیگه نمیتونه منو متقاعد کنه یا اندکی از علاقه من کم کنه و باور دینی در وجودم نهادینه شده .اونموقع من هیجده سالم بود همین هجیده که شمام میگید غیر قابل تغییر هست اما استادم جواب منو به بهترین روش ممکن پیدا کرد و من تا ابد مدیون ایشون خواهم بود ،
به نظرم اگه هر کسی یک ذره علاقه ای هم که شده  به داستان های دینی مذهبی داره بره دنبالش و بعد نظر بده و مسیرشو انتخاب کنه،حسی ک پیدا کردم رو ازش صحبت نمیکنم چون فقط باید تجریش کرد .و برای همه ارزوشو دارم 
پاسخ:
سلام علیکم. از جنابعالی ممنونم که تجربه‌ی شخصی خودتون رو با ما به اشتراک گذاشتید. از درگاه خداوند متعال برای جنابعالی ادامه‌ی همین حس خوب رو خواستارم. 
قضاوت نکردم ! اگر هم که ناراحت شدید معذرت میخوام.
شما که انقد به درگاه خدا وصلید و حرف هیچ احد و ناسی براتون ارزش نداره و از بالا 
به بقیه و حرف هاشون نگاه می کنید و چیزی جز تشکر و یه نیشخند ته دلتون به ما که چقد نادونه و منو قضاوت کرده و لابد به خودتون می بالید که چقد خدارو خوب شناختین و ....  ما رو از دعای خیرتان محروم نکنید . 



پاسخ:
از جنابعالی عذرخواهی میکنم اگر بابت استفاده‌ی من از کلمه‌ی قضاوت ناراحت شدید.
ممنونم از جنابعالی که ناراحتی خودتون رو بیان فرمودید.
راستش رو بخواین من به این پست شما خیلی فکر کردم. فکر می کنم شما خدارو لابه لای رسالات و کتاب های دیگران پیدا کردید .
خدایی که ازش حرف می زنید رو خودتون پیدا نکردین . شاید هم پیدا کردین اما کسی رو پیدا کردین که مدام داره مذهب تون رو توجیه می کنه. 
خدای شما مذهب شما رو توجیه می کنه .
اصلا فکر می کنید خدا مذهب رو مطابق  رفتارهای شما نوشته . خییلی وقتها احساس کردم شما خدا رو منحصر کردین برای خودتون . و همچنین دین رو . 

شما حق استادی گردن ما دارین و خیلی چیزها ازتون یاد گرفتیم اما گاهی با استدلال ها تون واعظ می شید . 
از منظر همه آدم ها 
واعظ یا خداوندگار فصاحت و لفاظی هیییچ خدایی رو بنده نیست .
 شاید شما با وعظ کردناتون همچین تصوری رو در ذهن مخاطبان بوجود آوردین.
ازتون پیشاپیش معذرت می خوام اما گاهی تبدیل می شید به یه آدمی که می خواد دیگران رو به تمجید خودش مجبور کنه .
شایدم تصور من اشتباهه. 
پاسخ:
سلام علیکم.
نظر جنابعالی محترم هست. از جنابعالی ممنونم که قضاوت خودتون در مورد شخصیت من رو بیان فرمودید. لطف کردید. 
سلام استاد وقتتون بخیر

استاد از دانشجوای سابقتون هستم الان خصوصی دانشگاه تهران میخونم،استاد ایین دادرسی مدنی ازم یه موضوع جدید در حد یه تحقیق کلاسی میخواد خودم خیلی تلاش کردم وچندتا موضوع بهشون دادم ولی ایشون خیلی سخت گیری می کنن و میگن کار شده،ممنون میشم اگ کمکم کنید.
پاسخ:
سلام علیکم. موفقیتتون رو تبریک عرض میکنم خدمتتون. 
متأسفانه موضوع خاصی به نظرم نمیرسه. از جنابعالی عذرخواهی میکنم. 
  1. سلام استاد.سخنتون صحیحه. واقعاسخته وقتی چیزی جزوشخصیت انسان میشه روتغییرداد.بایدخیلی باخودمون تمرین کنیم وبخواهیم درآن مسیرقراربگیریم. 
  2. استادمن ی سوال دارم .خاستم کتاب تفسیرقران بخرم امانمیدونم چ تفسیری باچ مترجمی.البته تفسیریک جلدی مبین ازابوالفضل بهرام پورروگرفتمه.امامیخام ی تفسیری بخونم که خوب باشه برافهمیدن قرآن. همین تفسیره خوبه یایکی دیگه بخرم؟سه جلدالبرهانه علامه بهرانیه خوبه؟ی چیزی میخام که هم عالی باشه ومختصرومفیدالبته باشه.تازه تفسیرمبین روگرفتمه اگه ی تفسیرمفیدترهست بگین تااینوپس بدم.استادمن بلد نبودم اون آدرسی روکه گفتین سوالات دینی روبپرسین برم آخه زیادواردنیستم ببخشید. 
پاسخ:
  1. سلام علیکم. بله همینطور هست. 
  2. هم تفسیر نمونه نوشته‌ی مکارم شیرازی و هم تفسیر المیزان نوشته‌ی علامه طباطبایی و هم تفسیر نور نوشته‌ی آقای قرائتی دوره‌ی کوتاه شش هفت جلدی دارن که به نظرم مناسب هستن. تفسیر نور جدیدتر هست و به صورت نکته به نکته نوشته شده. اما اگر تفسیر یک جلدی میخاید همون که خریدید خوبه و نیازی به تعویض نیست.  
سلام استاد.سخنتون صحیحه. واقعاسخته وقتی چیزی جزوشخصیت انسان میشه روتغییرداد.بایدخیلی باخودمون تمرین کنیم وبخواهیم درآن مسیرقراربگیریم. استادمن ی سوال دارم .خاستم کتاب تفسیرقران بخرم امانمیدونم چ تفسیری باچ مترجمی.البته تفسیریک جلدی مبین ازابوالفضل بهرام پورروگرفتمه.امامیخام ی تفسیری بخونم که خوب باشه برافهمیدن قرآن. همین تفسیره خوبه یایکی دیگه بخرم؟سه جلدالبرهانه علامه بهرانیه خوبه؟ی چیزی میخام که هم عالی باشه ومختصرومفیدالبته باشه.تازه تفسیرمبین روگرفتمه اگه ی تفسیرمفیدترهست بگین تااینوپس بدم.استادمن بلد نبودم اون آدرسی روکه گفتین سوالات دینی روبپرسین برم آخه زیادواردنیستم ببخشید. 

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">