عافیت‌سوزی

عافیت چشم مدار از منِ میخانه نشین / که دَم از خدمت رندان زده‌ام تا هستم - حافظ

عافیت‌سوزی

عافیت چشم مدار از منِ میخانه نشین / که دَم از خدمت رندان زده‌ام تا هستم - حافظ

عافیت‌سوزی

من سید نورالله شاهرخی، عضو هیأت علمی دانشگاه لرستان، دکترای حقوق خصوصی دوره‌ی روزانه‌ دانشگاه علامه طباطبایی تهران (رتبه‌ی 13 آزمون دکتری) ، کارشناسی ارشد حقوق خصوصی از همان دانشگاه (رتبه‌ی 21 آزمون ارشد)، پذیرفته شده‌ی نهایی آزمون قضاوت، مدرس دانشگاه و وکیل پایه یک دادگستری هستم. این وبلاگ در وهله‌ی اول برای ارتباط با دانشجویان و دوستانم و در وهله‌ی بعد برای ارتباط با هر کسی که علاقمند به مباحث مطروحه در وبلاگ باشد طراحی شده است. سؤالات حقوقی شما را در حد دانش محدودم پاسخ‌گو هستم و در زمینه‌های گوناگون علوم انسانی به‌خصوص ادبیات و آموزش زبان انگلیسی و نیز در صورت تمایل، تجارب شما از زندگی و دید شما به زندگی علاقمند به تبادل نظر هستم.

***
***

جهت تجمیع سؤالات درسی و حقوقی و در یکجا و اجتناب از قرار گرفتن مطالب غیر مرتبط در ذیل پُستهای وبلاگ ، خواهشمند است سؤالات درسی و / یا حقوقی خود را در قسمت اظهار نظرهای مطلبی تحت همین عنوان (که از قسمت طبقه بندی موضوعی در ذیل همین ستون هم قابل دسترسی است) بپرسید. به سؤالات درسی و / یا حقوقی که در ذیل پُستهای دیگر وبلاگ پرسیده شود در کمال احترام ، پاسخ نخواهم داد. ضمناً توجه داشته باشید که امکان پاسخگویی به سؤالات ، از طریق ایمیل وجود ندارد.

***
***
در خصوص انتشار مجدد مطالب این وبلاگ در جاهای دیگر لطفاً قبل از انتشار ، موضوع را با من در میان بگذارید و آدرس سایت یا مجله‌ای که قرار است مطلب در آن منتشر شود را برایم بفرستید؛ (نقل مطالب، بدون کسب اجازه‌ی قبلی ممنوع است!) قبلاً از همکاری شما متشکرم.

طبقه بندی موضوعی
آخرین مطالب
پربیننده ترین مطالب
مطالب پربحث‌تر
آخرین نظرات

التهاب در اوج!

سه شنبه دی ۱۱ ۱۳۹۷، ۱۲:۴۰ ق.ظ

این تصویر در پایان یکی از جلسات تدریس خاطره‌انگیز ثبت شد.

یکی از جلسات کلاس حقوق مدنی 3. بحث در خصوص شروط ضمن عقدی بود که مخالف مقتضای ثانوی یا مقتضای آمره‌ی عقد هستن. به عنوان مثال از چنین شروطی ماده‌ی 1105 قانون مدنی بیان شد که میگه توی عقد نکاح، مرد، عنوان ریاست خونواده رو بر عهده داره و این هم حق و هم تکلیف مرد هست.

همین ماده، کافی بود تا ماشه‌ی بحث بسیار پر حرارت و پر دامنه‌ای رو بچکونه که از حقوق زن در اسلام شروع می‌شد و به کار کردن زن در بیرون از خونواده و آرایش زن در بیرون از منزل و نحوه‌ی تعامل زن با نامحرم در بیرون از منزل گسترش پیدا می‌کرد. موضوعاتی بسیار ملتهب و پر از استدلالات موافق و مخالف. حالا کار به ماهیت بحث و اینکه حق با کی بود ندارم. طبیعتاً هر کسی فکر می‌کنه حق با خودش هست. اما التهاب بحث و درگیر شدن دانشجوای دو سمت بحث با همدیگه توی کلاس برام جالب بود. خیلی وختا مجبور بودم برای اینکه نذارم دانشجوا با همدیگه وارد درگیری کلامی بشن و حرمت‌ها بخصوص بین اجناس مخالف (جمع مکسری اشتباه از جنس‌های مخالف) پابرجا باقی بمونه صدای خودم رو بلند کنم تا بر صدای اونا غلبه کنه و ازشون بخام با همدیگه بحث نکنن و فقط با من حرف بزنن.

اونوخ توی حیص و بیص بحث، مثلاً وختی که نیم ساعت از بحث گذشته بود یه دفه یکی از آقایون کلاس که من به لبخندهایی که بر لبش هست در هر حالت و به خونسرد بودن و آروم بودن می‌شناسمش یه دفه منفجر شد و رو به سمت مقابل بحث شروع کرد با خشم و با صدای بلند حرف زدن! دیگه فهمیدم اوضاع کلاس همچینم طبیعی نیست که این دانشجو اینجوری عصبانی شده. هیچی دیگه به نحوی مدیریت کلاس رو دوباره در دست گرفتم و به اطراف بحث اجازه دادم بدون خطاب قرار دادن همدیگه، هر کسی جمع‌بندی خودش از بحث رو در جمله‌ای کوتاه بگه و در آخر هم بین دو نظر رأی گیری کردم.

حواستون بود که بحث در اون کلاس از کجا شروع شد؟ از ریاست مرد بر خانواده به عنوان مثالی برای مقتضای آمره‌ی عقد. در پایان اون پنجاه دقیقه بحث و بعد از رأی گیری، یکی از دانشجوا برگشته میگه استاد حالا منظور از شرط خلاف مقتضای آمره‌ی عقد رو فهمیدیم. اما مثالش مثل چی؟ من؟ اینجوری بودم :-/

ولی اون جلسه و التهابش و منفجر شدن اون دانشجو در حین بحث، به عنوان یه خاطره‌ی جالب توی ذهنم ثبت شد برای همیشه.

حالا این عکس در پایان اون کلاس گرفته شده. 

  • موافقین ۰ مخالفین ۰
  • سه شنبه ۱۱ دی ۱۳۹۷، ۱۲:۴۰ ق.ظ
  • سید نورالله شاهرخی

نظرات  (۱۱)

سلام استاددرس برداشتن با شما حماقت است.

سلام درآمدوکالت بیشتره یا قضاوت حقوق قاضی ماهی چقدره؟

پاسخ:
سلام. نمیدونم. 
سلام روز معلم بر شما مبارک باد. پیروز باشید.
پاسخ:
سلامٌ علیکم. ممنونم از جنابعالی. 
سلام استاد 
چرا دیگه مطلب نمیذارید ؟
پاسخ:
سلامٌ علیکم. قرار دادم. 
سلام .
استاد به دانشجوهاتون پیشنهاد میکنم که صبر داشته باشن تا مدنی پنج و با مفهوم ریاست در خانواده که استاد هوشمند بیان میکنند آشنا شن ،اونوقت مشکل همه حل خواهد شد و مخالفت ها کمتر خواهد شد.
پاسخ:
سلامٌ علیکم. ممنونم از جنابعالی. 
سلام،مدتیه وبلاگتون مثل قبل نیست،مثل قبل مطلب نیمیذارید،لطفا یادتون نمره خیلیا به مطالب این وبلاگ وابسته شدن.
پاسخ:
سلام علیکم. ممنونم از نظر لطف جنابعالی. بیشتر بخاطر ایام امتحانات و ملاحظه وقت دانشجویان است.
این استدلالی که در جواب کاربر محترم « فاطمه » گفتید چندسال پیش سر کلاس ما هم گفتید، 
یاد باد آن روزگاران... یاد باد...
پاسخ:
یاد باد. هر چند جنابعالی رو نمی‌شناسم و نمیدونم دقیقاً کی و کجا رو باید یاد کنم :-/
این استدلالی که در جواب کاربر محترم « فاطمه » گفتید چندسال پیش سر کلاس ما هم گفتید، 
یاد باد آن روزگاران... یاد باد...
  1. سلام
  2. بیشتر آدما کلا توی مباحث اختلاف نظر دارن،ولی بنظر من اگه زن و مرد از همون اول برا همدیگه نقش رئیس رو بازی نکنن،
  3. زندگی یک ریتم آروم رو دنبال می کنه،وقتی یه مشکل توی زندگی پیش میاد هر کدوم از زوجین راه حل بهتری رو دارن،میتونن اون مشکل رو حل کنن،
  4. زندگی میدون عقده گشایی نیست،ولی متأسفانه بعضی افراد دوس دارن ریاست بازی کنن.
  5. ولی برطبق این ماده ای که شماگفتیدد،این یک واقعیته که احترام مرد باید نگه داشته باشه،و مرد باید یه جاهایی از زندگی ریاست داشته باشه البته همراه با احترام به همسرش.
  6. منم حقوقدان شدم گفتم براساس این ماده :-)
پاسخ:
  1. سلامٌ علیکم. 
  2. بحث نقش بازی کردن نیست. یه وختایی واقعاً اختلاف نظر به وجود میاد و هر کسی نظر خودش رو منطقی میدونه و نظر طرف مقابل رو به ضرر مصالح خونوادگی ارزیابی میکنه.
  3. مشکل همینه که در موارد بسیاری، هر کدوم از زوجین، فکر می‌کنه راه حل خودش خییییییلی بهتره. اونجا چ باید کرد؟ 
  4. رجوع بفرمایید به شماره‌ی 3.
  5. موافقم. 
  6. ممنونم (-:
سلام استاد خب چرا ما از کلمه ی ریاست که کلمه ی ناخوشایندیه برا ما خانوما استفاده میکنیم که واقعا اشتباه هم هست چون خانواده یه اداره نیست که رئیس و کارمند بخواد خونواده سرپرست میخواد که سرپرستی میتونه با مرد یا زن باشه فرقی نمیکنه
پاسخ:
ریاست یعنی اینکه در اختلافاتی که بین اعضای خانواده در مسائل مختلف شکل می‌گیره و هر شخصی نظر خودش رو بر حق میدونه، بالاخره سه راه بیشتر وجود نداره‌: یا باید إلی الابد با هم مناقشه کنن و هیچیک از زوجین توان قانع کردن طرف مقابل رو نداشته باشه، یا باید مدام اختلافات زندگیشون رو ببرن بیرون از خانواده و به داوری غریبه‌ها بسپارن یا باید یکی از خود اعضای خانواده به عنوان قاضی انتخاب بشه و حرف نهایی رو بزنه. این راه حل سوم بهترین راه حل هست. چرا مرد قاضی باشه؟ چون بر اساس طبیعت و فطرت، تصمیماتش نسبت به زن، کمتر احساسی هست. این میشه ریاست. اصلنم کلمه‌ی بدی نیست. میتونید بجاش بذارید مدیریت یا قضاوت اگر نسبت به کلمه‌ی ریاست، حساسیت دارید. 
سلام خدمت استاد شاهرخی گرامی 
در مورد حقوق زن و مرد بخاطر دیدگاه فمینیستی که توی غرب شکل گرفت و متاسفانه به شرق هم کشیده شد اینقدر حرف زیاده که الان نمیشه گفت. اما میشه گفت که واقعا خانم ها توی بسیاری از مسایل از حق و حقوق واقعی خودشون بی اطلاع هستن و فقط دنبال تساوی میگردن درحالی که تساوی حقوق زن و مرد وقتی خود زن و مرد اینهمه با هم از نظر جسمی و روحی و عاطفی متفاوتند معنی نداره.
کتاب نظام حقوق زن در اسلام از شهید مطهری و کتاب زن در آیینه جمال و جلال الهی از آیت الله جوادی عاملی خیلی جالب هست تو این زمینه و پاسخ خیلی از شبهات مطرح شده رو میده .
وقتی من فردا امتحان مهمی دارم ولی اومدم اینجا برای خودم کامنت میذارم 😂

پاسخ:
سلامٌ علیکم.
مشکل اینجاست که متأسفانه بسیاری از افراد با این قبیل تفکرات فمینیستی بار میان و چون خمیرمایه‌ی تربیتشون با این افکار شکل گرفته و میاد بالا، دیگه هیییییییییچ استدلالی از سمت مقابل نمیپذیرن و هر چیزی که بویی از تساوی مد نظر اونا نداشته باشه رو به اسم ظلم به زن عقب میزنن و اصلاً حاضر نیستن در موردش حتی فکر بکنن. 
اگر رشته‌ی تحصیلی جنابعالی حقوق هست امیدوارم اون امتحان مهمی که فرمودید دارید، مدنی 3 نبوده باشه! 

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">