عافیت‌سوزی

عافیت چشم مدار از منِ میخانه نشین / که دَم از خدمت رندان زده‌ام تا هستم - حافظ

عافیت‌سوزی

عافیت چشم مدار از منِ میخانه نشین / که دَم از خدمت رندان زده‌ام تا هستم - حافظ

عافیت‌سوزی

من سید نورالله شاهرخی، عضو هیأت علمی دانشگاه لرستان، دکترای حقوق خصوصی دوره‌ی روزانه‌ دانشگاه علامه طباطبایی تهران (رتبه‌ی 13 آزمون دکتری) ، کارشناسی ارشد حقوق خصوصی از همان دانشگاه (رتبه‌ی 21 آزمون ارشد)، پذیرفته شده‌ی نهایی آزمون قضاوت، مدرس دانشگاه و وکیل پایه یک دادگستری هستم. این وبلاگ در وهله‌ی اول برای ارتباط با دانشجویان و دوستانم و در وهله‌ی بعد برای ارتباط با هر کسی که علاقمند به مباحث مطروحه در وبلاگ باشد طراحی شده است. سؤالات حقوقی شما را در حد دانش محدودم پاسخ‌گو هستم و در زمینه‌های گوناگون علوم انسانی به‌خصوص ادبیات و آموزش زبان انگلیسی و نیز در صورت تمایل، تجارب شما از زندگی و دید شما به زندگی علاقمند به تبادل نظر هستم.

***
***

جهت تجمیع سؤالات درسی و حقوقی و در یکجا و اجتناب از قرار گرفتن مطالب غیر مرتبط در ذیل پُستهای وبلاگ ، خواهشمند است سؤالات درسی و / یا حقوقی خود را در قسمت اظهار نظرهای مطلبی تحت همین عنوان (که از قسمت طبقه بندی موضوعی در ذیل همین ستون هم قابل دسترسی است) بپرسید. به سؤالات درسی و / یا حقوقی که در ذیل پُستهای دیگر وبلاگ پرسیده شود در کمال احترام ، پاسخ نخواهم داد. ضمناً توجه داشته باشید که امکان پاسخگویی به سؤالات ، از طریق ایمیل وجود ندارد.

***
***
در خصوص انتشار مجدد مطالب این وبلاگ در جاهای دیگر لطفاً قبل از انتشار ، موضوع را با من در میان بگذارید و آدرس سایت یا مجله‌ای که قرار است مطلب در آن منتشر شود را برایم بفرستید؛ (نقل مطالب، بدون کسب اجازه‌ی قبلی ممنوع است!) قبلاً از همکاری شما متشکرم.

طبقه بندی موضوعی
آخرین مطالب
پربیننده ترین مطالب
مطالب پربحث‌تر
آخرین نظرات

این مطلب نخستین بار در پنجشنبه بیست و ششم تیر ۱۳۹۳ ساعت 9:30 با شماره پست: 464 از طریق وبلاگ قبلی من در بلاگفا منتشر شده بود.

 

از سید محمد جواد عاملی ، فقیه بزرگ و صاحب کتاب شریف مفتاح الکرامة پرسیدند : افضل اعمال در شب قدر چیست ؟ فرمود : به اجماع علمای امامیه ، طلب علم است.

تو خود حدیث مفصّل بخوان از این مُجمَل !

منبع : این لینک

+ این هم هدیه‌ی من ب شما ب مناسبت لیالی پر خیر و برکت قدر.

  • موافقین ۰ مخالفین ۰
  • يكشنبه ۱۴ تیر ۱۳۹۴، ۱۰:۰۲ ب.ظ
  • سید نورالله شاهرخی

نظرات  (۱۱)


  علی، خدا اندیشِ بی‌قرار

جای او این‌جا نبود. 

او یک " خدا اندیشِ به تمامه " بود. ناله‌هایش برای متاع دنیا و برای ازدست دادن سریر قدرت نبود. چرا که دنیا پیش چشمش کوچک می‌نمود، چنان که گویی با این جهان غریبه بود. امواج متلاطم اندوه کیهانی ، ساحل آرامشش را در هم می‌کوبید. رنج‌های متعالی هیچ گاه خانه‌ی دل و جان‌اش را ترک نکرد. چون بیگانه‌ای در این جهان زیست و تنها از این جهان رفت. خود را در غربتی محزون و دردناک می‌دید. از آن رو در وقت هجرت، با شادمانی و ابتهاج می‌رفت. در هنگامی که با مرگ دست و پنجه نرم می‌کرد و تا مرگ چند لحظه‌ای بیش نمانده بود، چنین می‌گفت: "همین را بدانید که چونان تشنه‌ای هستم که بدنبال آب است و اینک به چشمه ساری از آب خوشگوار وارد شده باشد". او جام مرگ را که تمام عمر بدان مشغول بود، با رضایت و شادی نوشید. علی به  واقع خدا اندیشِ بی‌قرار بود.

✅  بر همه‌ی رنج‌های علی، این رنج شاید از همه گران تر آید که کسانی که خود را پیرو او می‌دانند، در خوانشی اعوجاج یافته و نادرست، مسئله‌ها، دغدغه‌ها و نگرانی‌هایش را وارونه جلوه می‌دهند و با طرح مسئله‌های دیگر، چهره‌اش را در غباری از ابهام و تاریکی فرو می‌برند. مسئله‌ی علی، حکومت نبود، قدرت و فدک نبود. مساله‌ی علی رنج‌های وجودی‌اش بود که همه عمر دست به گریبانش بود. علی به قدرت نمی‌اندیشید، این اتهام بر او روا نیست. برای او که سودای سربالا داشت، برای او که چشم‌هایش را به افقی دور دست دوخته بود، دنیا و مافیهایش، سرگرمی ناپایدار و نازل می‌نمود. هر چه از دنیا می‌گفت، از تزلزل و گذران بودنش و چه بسیار از بی وفایی‌هایش یاد می‌کرد. 

شیوه‌ی زیستنش را چنین بازگو می‌کرد": از دنیا، به دو لباس کهنه و از خوراکش به دو قرص نان کفایت نمودم. پس انداز نکردم. لباس ژنده‌ام را نو نکردم. حتی یک وجب از زمین این دنیا را تصرف نکردم. این دنیا در برابر چشمان من، پست و بی ارزش‌تر از شیره ی درخت بلوط است. مرا با فدک و غیر فدک چه کار؟ حال آن که جان آدمی در فردا روز، جایگاهش گوری است تاریک. حفره ای که هر چه فراخش کنند و گور کن بر وسعتش بیفزاید، سنگ و کلوخ آن، آدمی را بفشارد".

جان پاک او در همه‌ی عمر، محزون و پرآشوب بود. حزن، خشیت و غوغا، درونش را پر کرده بود. در این جهان، غریبانه زیست و اندوهناک ترین جان انسانی شد. "شهسوار ایمانی" بود که همه چیز را واگذارده بود تا یک چیز را بدست آورد. درونش درگیر مسئله‌ای بزرگ بود و در همه‌ی عمر بدان می‌اندیشید، از آن سخن می‌گفت و جان و زندگیش را در گرو آن گذاشته بود. 

مرگ را از سایه‌اش به خود نزدیک‌تر می‌دید. بر این باور بود که مرگ از درون آدمی می‌جوشد و بر پیشانی‌اش نقش می‌بندد.  خطبه‌ی متقین، به واقع تصویر و توصیفی از خود اوست. اوصافی که در این خطبه برای پارسایان برمی‌شمرد، در خود او مصداق دارد. در این خطبه آمده است: "دل پارسایان محزون است." اما این حزن، شبیه حزن سطحی و غمی از نوع غم های روزمره نیست. حزنی در لایه‌های عمیق وجودی که آدمی را با امر متعال، هم‌نشین و هم‌خانه می‌کند. حزنی از جنس فراق و جدایی.

✅  بر وضعیت دردناک انسان و بودن در این سرای خاکی بسیار می‌اندیشید. ازغم‌ها ، رنج‌ها و ناکامی‌های پیاپی آدمی نالان بود. "عدالت"، گمشده‌ای بود که تمام عمر در پی‌اش می‌گشت. فقر، ناتوانی و مسکنت آدمیان، رنجش می‌داد، زیرا می دانست که:" فقیر، در شهر خود غریب است." او غربت فقیرانه را با تمام وجود احساس می‌کرد. چنان زیست که وقتی می‌رفت، گویی پرنده‌ای بود که از قفس تنگ رها می‌شد و زندانی بود که از بند و حبس آزاد می‌گردید. سراسر زندگی او و به ویژه نوشته‌هایش نشان می‌دهد او اهل این دنیا نبود و هیچ گاه دلش به این جا خوش نشد. 

نهج البلاغه‌اش به سان نی‌نامه‌ای است که شعر اندوهناک فراق را می‌سراید. هیچ چیز، فراق را از یادش نمی‌برد و نگاهش را به خود جلب نمی‌کرد. از این رو پایبند جهان نشد. مسئله‌های تمام عمر او سه چیز بود: 
خدا، مسئله‌ی تمام هستی او بود. 
 عدالت، مسئله‌ی زندگی اجتماعی‌اش 
و رنجِ آدمی مسئله‌ای فردی و زمینی‌اش. 

 تمام گفتارش را در مثلث خدا،‌ عدالت و رنج می‌توان صورت‌بندی کرد. او تنها یک هدف داشت و آن، رستگاری بود.  علی زمانیان  1398/03/05


ممنون از راهنمایی ها تون استاد و همچنین  ممنونم از راهنمایی های دوستی که خودشون رو حسنوند معرفی کردن  
موفق و سربلند باشید 
پاسخ:
جنابعالی هم ب همچنین.
سلام جناب استاد.با توجه به اینکه بنده هم به امید خدا قصد دارم ارشد جزا شرکت کنم خواستم خدمت شما (حمل بر بی ادبی نباشه چون بنده کوچکتر از اونیم که بخوام چیزی رو به شما بگم.شما استاد ما و بزرگ ما هستید)و دوستی که خودشونو زهرا معرفی کردن عرض کنم اکثر اساتید نظرشون بر اینه که در حقوق جزای عمومی 3جلد جناب دکتر اردبیلی و در حقوق جزای اختصاصی 3 جلد جناب دکتر حسین میرمحمد صادقی منبع اصلی هستن که البته با توجه به مصاحبه نفرات برتر کنکور این نتیجه رو هم میشه گرفت که اونها نیز همین ها منبع اصلییشون بوده.خانم دکتر شادی عظیم زاده هم در جزای عمومی1جلد و در اختصاصی2جلد خوب و مفید رو به رشته تحریر در اوردن که واقعا خوندنشون خیلی مفیده از این جهت که ترکیبی و به صورت نموداری و...بیان شدن.و اما در ایین دادرسی کیفری بنده هم مثل سایر دوستان واقعا به نتیجه نرسیدم که قانون آ.د.ک.1378منبع هست یا مصوب1392 چون تفاوت افحش است و تا زمانی که قطعی نشود کدام قانون منبع هست ما هم بلا تکلیفیم و کتاب خوبی که بتوان منبع باشه فعلا نیست به جز نکته ها در ق.ا.د.ک1392 به قلم جناب دکتر خالقی.با ارزوی موفقیت شما و دوستان.التماس دعا
پاسخ:
سلام.
ممنونم ، لطف کردید.
واسه جنابعالی آرزوی موفقیت دارم در این آزمون و در همه‌ی مراحل زندگیتون.
چه جالب 
ممنون از راهنمایی ها تون استاد اجرکم عندالله
باشه چشم فقط لطف بفرمائید لینکشو بزارید.
پاسخ:
خواهش میکنم.
مراجعه کنید ب طبقه‌بندی موضوعی وبلاگ ، اونجا مشخص هست.
بنده فقط گرایش جزا رو انشاءالله میخوام شرکت کنم ولی خو استاد مگه اینطور نیست که اگه بخوایم رتبه ی خوب کسب کنیم باید همه ی کتاب ها حتی دروس عمومی رو هم بخونیم??
پاسخ:
خیر ، اینطور نیس.
واسه آزمون ارشد جزا فقط باید حقوق جزای عمومی و اختصاصی ، آیین دادرسی کیفری ، متون فقه و متون حقوقی رو بخونید. بقیه‌ی دروس لازم  نیس. البته نمره‌ی بقیه‌ی دروس ، از طریق تأثیر معدل کل ، ک بیس درصد نمره‌ی نهایی هست در آزمون ارشد مؤثر هست ، ولی در روز آزمون ، شما فقط ب سؤالات دروسی ک نام بردم باید پاسخ بدید.
ضمنن لطفن سؤالات درسی خودتون رو در قسمتی از وبلاگ ، ک برای این کار تعبیه شده بپرسید ک نظم وبلاگ ، بر هم نخوره.
نظر شما محترم می باشد، پس منابع رو میخونم 
استاد به نظر شما  فقط سه جلد جزای عمومی و سه جلد حقوق مدنی کافیه بخونم و تست بزنم طی این 3ماه ?ولی خوب بخونمشون هااااااا
پاسخ:
ینی جنابعالی میخاید هم جزا شرکت کنید هم خصوصی ؟
ضمنن در خصوص منابع حقوق جزا باید از اساتید جزا سؤال بفرمائید ، من اطلاع چندانی ندارم.
استاد وقت بخیر ،جواب پرسش  ما رو ندادید?!
پاسخ:
وخت جنابعالی هم بخیر.
پاسخ دادم که ، لابد دقت نکردید.
بله درست میفرمایید حواسم نبوده جا انداختم توی تایپ کردن درستش اینطوره ک الان مینویسم

تو خود ای خزانه دار بخشش ها
هر آنچه خیر خواهی ببخشا
پاسخ:
ممنونم.
سلام و عرض ادب.
التماس دعا.
استاد کامنتای اون طرفو دیگه جواب نمیدین؟وبلاگ قبلی رو !
پاسخ:
سلام ، محتاجیم ب دعا.
من در آخرین مطلبی ک اونجا گذاشتم و این لینکش هست 


http://snshahrokhi.blogfa.com/post/982

ب صراحت نوشتم ک ( امکان پاسخگویی به کامنت‌ها در این وبلاگ میسر نیست و تمام ارتباطات من با جهان خارج !!!! و از جمله با دانشجویان عزیز ، از طریق آدرس فوق امکان‌پذیر خواهد بود ) 

تعجب کردم ک جنابعالی اونجا کامنت گذاشتید باز ، البته فرمایشات جنابعالی توی اون وبلاگ احتیاج ب پاسخ خاصی نداشت از نظر من ، وگرنه همونجا پاسخ میدادم ، ب هر حال در خدمت شما هستم اینجا.
سلام استاد خوب هستید?
طاعات و عباداتتان قبول
استاد تو این3ماه  تابستون به نظر شما تو کلاسای مدرسان شریف شرکت کنیم برا ارشد یا فقط منابع رو بخونیم?
ممنون میشم راهنمایی بفرمائید 

پاسخ:
سلام ، از جنابعالی هم قبول باشه.
من شرکت در هیچ کلاس آموزشی‌ای رو توصیه نمیکنم ، وختی شما بهترین اساتید حقوق کشور رو از طریق کتابای روشن و مستدلی ک نوشتن در اختیار دارید چرا میخاید خودتون رو اسیر کلاسی کنید ک معلوم نیس سطح علمی مدرسینش در چ حدی هست و در بهترین حالت ، حتا اگه چیزی رو اشتباه ب شما آموزش ندن ، فرسنگ‌ها فاصله دارن با کتب اساتیدی مث صفایی و کاتوزیان.
نظر شخصی من اینه.
صلاح مملکت خویش خسروان دانند ، صد البته.
برای جنابعالی آرزوی سلامت و موفقیت دارم.
دعا میکنم
برای تو 
برای خودم 
برای همه مان 
کسی چ میداند
شاید خدا دسته جمعی نگاهمان کرد 
دعا میکنم برای دلهایمان
برای چشم هایمان 
برای گریه ها و خنده هایمان
دعا میکنم ...
مهربان خدای من
میدانم که تا آسمان راهی نیست
ولی تا آسمانی شدن راه بسیار است
این دست های خالی به سوی تو بلند میشود
ما بی سلیقه ایم، طلب آب و نان میکنیم
تو خود ای خزانه دار بخششا
هرآنچه خیر خواهی
پاسخ:
آمین.
ب نظرم ، یک خط مونده ب آخرِ متنِ جنابعالی ، (ببخشا) صحیح باشه ، نه ؟ یا شاید هم (خزانه دار بخشش‌ها) صحیح باشه ! ب هر حال معنای این جمله‌ی فعلی رو حداقل من متوجه نمیشم.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">