عافیت‌سوزی

عافیت چشم مدار از منِ میخانه نشین / که دَم از خدمت رندان زده‌ام تا هستم - حافظ

عافیت‌سوزی

عافیت چشم مدار از منِ میخانه نشین / که دَم از خدمت رندان زده‌ام تا هستم - حافظ

عافیت‌سوزی

من سید نورالله شاهرخی، عضو هیأت علمی دانشگاه لرستان، دکترای حقوق خصوصی دوره‌ی روزانه‌ دانشگاه علامه طباطبایی تهران (رتبه‌ی 13 آزمون دکتری) ، کارشناسی ارشد حقوق خصوصی از همان دانشگاه (رتبه‌ی 21 آزمون ارشد)، پذیرفته شده‌ی نهایی آزمون قضاوت، مدرس دانشگاه و وکیل پایه یک دادگستری هستم. این وبلاگ در وهله‌ی اول برای ارتباط با دانشجویان و دوستانم و در وهله‌ی بعد برای ارتباط با هر کسی که علاقمند به مباحث مطروحه در وبلاگ باشد طراحی شده است. سؤالات حقوقی شما را در حد دانش محدودم پاسخ‌گو هستم و در زمینه‌های گوناگون علوم انسانی به‌خصوص ادبیات و آموزش زبان انگلیسی و نیز در صورت تمایل، تجارب شما از زندگی و دید شما به زندگی علاقمند به تبادل نظر هستم.

***
***

جهت تجمیع سؤالات درسی و حقوقی و در یکجا و اجتناب از قرار گرفتن مطالب غیر مرتبط در ذیل پُستهای وبلاگ ، خواهشمند است سؤالات درسی و / یا حقوقی خود را در قسمت اظهار نظرهای مطلبی تحت همین عنوان (که از قسمت طبقه بندی موضوعی در ذیل همین ستون هم قابل دسترسی است) بپرسید. به سؤالات درسی و / یا حقوقی که در ذیل پُستهای دیگر وبلاگ پرسیده شود در کمال احترام ، پاسخ نخواهم داد. ضمناً توجه داشته باشید که امکان پاسخگویی به سؤالات ، از طریق ایمیل وجود ندارد.

***
***
در خصوص انتشار مجدد مطالب این وبلاگ در جاهای دیگر لطفاً قبل از انتشار ، موضوع را با من در میان بگذارید و آدرس سایت یا مجله‌ای که قرار است مطلب در آن منتشر شود را برایم بفرستید؛ (نقل مطالب، بدون کسب اجازه‌ی قبلی ممنوع است!) قبلاً از همکاری شما متشکرم.

طبقه بندی موضوعی
آخرین مطالب
پربیننده ترین مطالب
مطالب پربحث‌تر
آخرین نظرات

این مطلب نخستین بار در شنبه بیست و هشتم تیر ۱۳۹۳ ساعت 5:3 با شماره پست : 470 از طریق وبلاگ قبلی من در بلاگفا منتشر شده بود.

حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام در اوصاف " سگ " می فرمایند:

متن عربی

طوبی لمن عیشه کعیش الکلب، ففیه عشرة خصال فینبغی ان یکون کلها للمؤمن

الاول: لیس له مقدار بین الخلق و هو حال المساکین

الثانی: ان یکون فقیرا لیس له مال و لا ملک و هو صفة المجردین

الثالث: لیس له مأوی معلوم و الارض کلها له بساط و هو من علامات المتوکلین

الرابع: ان یکون اکثر اوقاته جائعا و هم من دأب الصالحین

الخامس: إن ضربه صاحبه مأة جلدة لا یترک بابه و هو من علامات المریدین

السادس: لا ینام من الیل الا الیسیر و ذلک من اوصاف المحبین

السابع: انه یطرد و یجفی فیجیب و لا یحقد و ذلک من علامات الخاشعین

الثامن: رضی بما یدفع صاحبه من الاطعمة و هو حال القانعین

التاسع: اکثر عمله السکوت و ذلک من علامات الخائفین

العاشر: اذا مات لم یبق منه المیراث و هو حال الزاهدین

 ترجمه

  خوشا بحال کسی که زندگیش چون زندگی سگ باشد. در این حیوان ده خصلت است که مومن به داشتن آنها سزاوار است

اول: آنکه سگ را در میان مردمان قدری نیست و این حال مسکینان است.

دوم: آنکه مالی و ملکی ندارد و این همان صفت مجردین است - مجردین یعنی کسانی که به مقام تجرد نائل شده اند و از همه چیز و همه کس حتی خودفارغ شده اند

سوم: آنکه او را خانه و لانه ای معین نیست و همه زمین بساط اوست واین علامت متوکلان است.

چهارم: آنکه اغلب اوقات گرسنه است و این عادت صالحان است

پنجم: آنکه اگر صد تازیانه از صاحب خود بخورد در خانه او را رها نمی کند واین صفت مریدان است.

ششم: آنکه شب هنگام بجز اندکی نمی خوابد و این از اوصاف محبین است

هفتم: آنکه رانده می شود و جفا می بیند لکن چون بخوانندش بدون دلگیری باز می گردد و این از علامات خاشعین است

هشتم: آنکه به اضافه طعام صاحبش راضی است و این حال قانعین است

نهم: آنکه بیشتر اوقاتش خاموش است و این از علامات خائفین است

دهم : آنکه چون بمیرد میراثی بجای نگذارد و این حال زاهدان است

منابع:

کتاب نشان از بی نشانها ، چاپ هجدهم، ج اول، ص 310 ؛

کتاب دُرّ ثمین و ماء مَعین چاپ دوم صفحه 457 ، تالیف آیت الله سید مجتبی حسینی میر صادقی زنجانی ؛

 کتاب لئالی الاخبار ج 5 – ص 387- 388 ؛ و در نهایت 

کتاب تحریر المواعظ العددیة، ص: 5

  • موافقین ۰ مخالفین ۰
  • دوشنبه ۱۵ تیر ۱۳۹۴، ۰۷:۲۷ ب.ظ
  • سید نورالله شاهرخی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">