ازدواج موقت ؛ مشکل یا راه حل مشکل ؟
معتقدم که هدف معلم ، تکرارِ آموختهها نیس ؛ از رهگذرِ تدریس آدم باید بتونه اول خودش و در صورت امکان ، سایرین رو چند گامِ کوچک در مسیر کمال ، ب پیش ببره ، در همین راستا معتقدم بدترین پاسخ یه معلم ، در برابر سؤال دانشجویان در خصوص فلسفهی برخی مقررات اسلامی ، اینه که بگه چارهای نیس ؛ کاری نمیشه کرد ؛ همینه ک هست.
ترم قبل که درس مدنی 5 رو در خدمت بزرگواران بودم سؤالاتی در خصوص فلسفهی تشریع ازدواج موقت ، و نیز تعدد ازواج مطرح شد ؛ ب همین دلیل در صدد بر اومدم با توجه ب اینکه در ترمهای بعد هم در صورت بقاء عمر حتمن باز مدنی 5 درس خواهم داد و حتمن باز همچین سؤالاتی مطرح خواهد شد ، و حتمن با توجه ب جوّ کلاس ، و حضورِ همیشگیِ برخی از بزرگوارانِ دانشجو که ظرفیتِ استماعِ یه سری بحثا رو ندارن و کلاس رو به سمت سَبُک بازی سوق میدن در جزوهای در حد امکان ، به سؤالات مطروحه در این خصوص پاسخایی مناسب ارائه بدم و حاصلِ کار رو در ادامه میتونید مشاهده بفرمائید. حجم جزوه ، البته با توجه به تعدد سؤالاتی که در خصوص ازدواج موقت مطرح هست اندکی بالاس ولی ب هر حال اجتناب ناپذیر بوده این امر.
در این جزوه سعی شده طی دو فصلِ عمده ، از نظر عقلی و شرعی مفهوم ازدواج موقت تبیین شده و در حدّ امکان به سؤالاتی از این دست ، پاسخ داده بشه :
از نظر عقلی
· ازدواج موقت قرار است پاسخگوی چه نیازهایی باشد ؟
· غالباً چه اقشاری با قانون ازدواج موقت مخالفند و دلیل مخالفتشان چیست ؟
· آیا ازدواج موقت ، نوعی تَن فروشیِ اجباریِ زن یا اجاره دادنِ خود است ؟
· آیا ازدواج موقت ، نوعی هوسبازی مردانه است ؟
· چرا اسلام اجازه داده است که یک مرد بی نهایت زن صیغه ای داشته باشد؟!
· آیا ازدواج موقت ، نوعی سوء استفادهی مرد از زن است ؟
· آیا ازدواج موقت ، نوعی آزادی جنسی نیست ؟
· آیا ازدواج موقت ، با کرامت و شخصیت زن منافات دارد ؟
· آیا ازدواج موقت باعث تزلزلِ بنیانِ نظامِ خانواده در جامعه میشود ؟
· چرا بیشترِ کسانی که ازدواج موقت میکنند متأهلند یا سابقهی تأهل دارند ؟
· آیا قانون ازدواج موقت ، زمینه را برای تشکیل حرمسراها در طول تاریخ ، باز نکرده است ؟
· چرا مردانِ متأهل ، برای ازدواج موقت ، نیازی به کسب اجازه از همسر خود ندارند ؟
· چرا در جامعهی ما زنان ، غالباً با مفهوم ازدواج موقت ، مخالفت میکنند ؟
· آیا موافقان ازدواج موقت حاضرند نزدیکان خودشان ، متعهی دیگران شوند ؟
از نظر شرعی
· در کجای قرآن ، ازدواج موقت ، حلال شمرده شده است ؟
· در کجای سنت پیامبر ، ازدواج موقت حلال شمرده شده است ؟
· در کجای سنتِ امامان ، ازدواج موقت ، حلال شمرده شده است ؟
· آیا ازدواج موقت ، شرعاً نسخ شده است ؟
· فضیلتِ شرعیِ ازدواج موقت ، به چه صورت است ؟
· آیا برای خودداری از ازدواج موقت ، ثواب به انسان اعطاء میشود ؟
· آیا ازدواج موقت ، زنای شرعی است ؟
· آیا رواج ازدواج موقت ، منتهی به رواج زنا نمیشود ؟
· تاریخچهی ازدواج موقت در میان برادران اهل سنت ، به چه صورت بوده است ؟
· حکم شرعی ازدواج موقت با دختر باکره چیست ؟
· وقتی طرفین قلباً به ارتباط شرعی راضی اند چه لزومی برای خواندن صیغه خاص وجود دارد ؟
دانلود کنید (حجم : تقریباً یک و نیم مگابایت)
برای دیدن قسمت دوم این مطلب ، (پاسخگوئی ب سؤالات رائج در زمینهی تعدد زوجات در اسلام) ، کلیک کنید
- دوشنبه ۱۹ مرداد ۱۳۹۴، ۰۹:۱۶ ق.ظ
ضمن تشکروقدردانی ازشما بابت قراردان این بحث بسیارمهم دروبلاگ وروشنگری که دراین زمینه نموده اید بایستی اذعان
کنم بامطالعه آن این سنت نبوی رابهترین راه حل مشکلات مطروحه ومورداشاره می دانم .راستش قبلن دراین خصوص خیلی عمیق وژرف توجیه نشده بودم وآن رانوعی تن فروشی برای جنس مؤنث تصورمی کردم علتش هم عدم وجود اطلاعاتی صریح وروشن دراین زمینه بود.الآن جواب خیلی ازسؤالامو گرفتم وازطرف دیگه ازاینکه پیرو مکتبی پویا وبی نقصم که درهیچ مرحله وبرهه ای اززمان پیروانش رادرویاروئی بامشکلات بدون چاره وراهکارنگذاشتهبه خودمی بالم وخداوندرابسیاربسیارشاکرم.