عافیت‌سوزی

عافیت چشم مدار از منِ میخانه نشین / که دَم از خدمت رندان زده‌ام تا هستم - حافظ

عافیت‌سوزی

عافیت چشم مدار از منِ میخانه نشین / که دَم از خدمت رندان زده‌ام تا هستم - حافظ

عافیت‌سوزی

من سید نورالله شاهرخی، عضو هیأت علمی دانشگاه لرستان، دکترای حقوق خصوصی دوره‌ی روزانه‌ دانشگاه علامه طباطبایی تهران (رتبه‌ی 13 آزمون دکتری) ، کارشناسی ارشد حقوق خصوصی از همان دانشگاه (رتبه‌ی 21 آزمون ارشد)، پذیرفته شده‌ی نهایی آزمون قضاوت، مدرس دانشگاه و وکیل پایه یک دادگستری هستم. این وبلاگ در وهله‌ی اول برای ارتباط با دانشجویان و دوستانم و در وهله‌ی بعد برای ارتباط با هر کسی که علاقمند به مباحث مطروحه در وبلاگ باشد طراحی شده است. سؤالات حقوقی شما را در حد دانش محدودم پاسخ‌گو هستم و در زمینه‌های گوناگون علوم انسانی به‌خصوص ادبیات و آموزش زبان انگلیسی و نیز در صورت تمایل، تجارب شما از زندگی و دید شما به زندگی علاقمند به تبادل نظر هستم.

***
***

جهت تجمیع سؤالات درسی و حقوقی و در یکجا و اجتناب از قرار گرفتن مطالب غیر مرتبط در ذیل پُستهای وبلاگ ، خواهشمند است سؤالات درسی و / یا حقوقی خود را در قسمت اظهار نظرهای مطلبی تحت همین عنوان (که از قسمت طبقه بندی موضوعی در ذیل همین ستون هم قابل دسترسی است) بپرسید. به سؤالات درسی و / یا حقوقی که در ذیل پُستهای دیگر وبلاگ پرسیده شود در کمال احترام ، پاسخ نخواهم داد. ضمناً توجه داشته باشید که امکان پاسخگویی به سؤالات ، از طریق ایمیل وجود ندارد.

***
***
در خصوص انتشار مجدد مطالب این وبلاگ در جاهای دیگر لطفاً قبل از انتشار ، موضوع را با من در میان بگذارید و آدرس سایت یا مجله‌ای که قرار است مطلب در آن منتشر شود را برایم بفرستید؛ (نقل مطالب، بدون کسب اجازه‌ی قبلی ممنوع است!) قبلاً از همکاری شما متشکرم.

طبقه بندی موضوعی
آخرین مطالب
پربیننده ترین مطالب
مطالب پربحث‌تر
آخرین نظرات

سؤالات درسی و/یا حقوقی شما (2)

چهارشنبه بهمن ۴ ۱۳۹۶، ۱۰:۳۵ ق.ظ

جهت تجمیع سؤالات درسی و حقوقی در یکجا و اجتناب از قرار گرفتن مطالب غیر مرتبط در ذیل پُستهای وبلاگ ، خواهشمند است سؤالات درسی و / یا حقوقی خود را در قسمت اظهار نظرهای ذیل همین مطلب بپرسید. ضمناً این مطلب از قسمت طبقه بندی موضوعی هم قابل دسترسی استبه سؤالات درسی و / یا حقوقی که در ذیل پُستهای دیگر وبلاگ پرسیده شود در کمال احترام ، پاسخ نخواهم داد.

نیز برای دیدن آرشیو سؤالاتی که سابقاً از من پرسیده شده و دیدن پاسخ به آنها، اینجا را مشاهده بفرمایید

لطفاً حتماً قبل از پرسیدن سؤال خود ، به نکان ذیل توجه فرمائید :

چند نکته :

    اول - ارائه‌ی پاسخ به سؤالی که ارسال می‌کنید ممکن است یک هفته به طول انجامد : سؤالات ، در نوبت پاسخگویی قرار خواهند گرفت و با توجه به مشغولیات متعددی که من دارم ، ارائه‌ی پاسخ به آنها حسب مورد ممکن است چند روز - گاه یک هفته و در موارد نادر تا ده روز حتی - به طول بینجامد ، اگر پاسخ را فوری میخواهید یا انتظار کشیدن برای دریافت پاسخ را خلاف شأن و شخصیت خودتان میدانید لطفاً سؤالات خود را با من در میان نگذارید.

  دوم - پاسخ من ممکن است اشتباه باشد : پاسخی که به سؤالات شما داده می‌شود در حدّ معلوماتِ ناقص و محدود من است و کااااااملاً محتمل است که پاسخ من اشتباه بوده یا با نظر سایر همکاران و اساتید بزرگوارم متفاوت باشد. این نکته را مدّ نظر داشته باشید. پاسخ من ، رافع مسؤولیت شما در جهت تحقیق بیشتر و بررسی جوانب امر نخواهد بود.

سوم - فقط در زمینه‌ی دروس حقوق خصوصی پاسخگو هستم : نظر به لزوم رعایت جنبه‌های تخصصی در پاسخ به سوالات ، از پاسخ ب هر نوع سؤال حقوقی در زمینه‌هایی غیر از حقوق خصوصی معذورم ؛ بنابراین سؤالات مربوط به حقوق جزا ، حقوق عمومی ، حقوق بین الملل و .... که من با آنها آشنایی ندارم را با من در میان نگذارید چون به خودم اجازه‌ی پاسخگویی به آنها را نمی‌دهم.

چهارم - از پاسخ دادن به سؤالات تمرینی و امتحانی معذورم : در برخی موارد ، اساتید محترم دانشگاه‌ها برای سنجش معلومات دانشجویان خود و نیز انجام فعالیت تمرینی ، سؤالاتی را برای دانشجویان کلاس‌های خود طرح می‌نمایند ؛ هدف از طرح چنین سؤالاتی این است که دانشجو با توجه به آموخته‌های خود ، به آن سؤال ، پاسخ دهد ؛ در چنین مواردی آنچه اهمیت دارد این است که دانشجو از طریق تفکر ، معلومات خود را محک بزند و به پاسخ برسد ؛ صحیح یا غلط بودن چنین پاسخی قطعاً در درجه‌ی دوم اولویت است ؛ با عنایت به ملاحظات فوق الذکر ، رویه‌ام بر این است که از پاسخ به سؤالات تمرینی اساتید دیگر  یا سؤالات امتحانی خودداری نمایم تا دانشجویان ، از طریق فعالیت علمی و ذهنی خود ، به پاسخ برسند. بنابراین از پاسخگویی ب این قبیل سؤالات معذورم. 

  پنجم - امکان رونویسی از کتاب‌ها در مقام پاسخگویی وجود ندارد : نظر به عدم امکان رونویسی از کتاب‌های حقوقی یا سایت‌ها ، در مواردی ک پاسخ سؤال ، قبلاً در یک کتاب یا سایت ، بیان شده ، مشخصات آن کتاب و یا آدرس آن سایت ، در پاسخ قرار داده خواهد شد.

ششم - هر روز فقط یک سؤال بپرسید : اگر سؤالی ک مطرح می‌فرمائید جنبه‌ی علمیِ محض ، دارد (یعنی مثلاً در خصوص منابع آزمون‌های حقوقی یا نحوه‌ی شرکت در آزمون‌های حقوقی نیست ؛ بلکه در بردارنده‌ی یک مطلبِ حقوقیِ محض است) لطفاً در هر وهله ، فقط یک سؤال را مطرح نموده و بین هر کدام از سؤالاتی ک مطرح میفرمائید حداقل 24 ساعت فاصله باشد ؛ علتش هم این است که من برای رعایت عدالت در پاسخگویی ، جز در خصوص برخی موارد استثنائی ، که در جای خود بیان شده‌اند ، به ترتیبِ وصول ، به کامنت‌ها پاسخ می‌دهم و این یعنی تا به کامنتِ قبلی پاسخ نداده باشم به کامنت بعدی پاسخ نمی‌دهم. در چنین شرائطی اگر یک کامنت ، حاوی چندین و چند سؤال علمی باشد که پاسخگویی ب هر کدام از آن سؤالات ، وقت زیادی می‌طلبد ، سایر بازدیدکنندگانی که کامنتی گذاشته‌اند باید برای دیدن پاسخ خود مدت مدیدی منتظر بمانند تا من به آن کامنتی ک حاوی چندین سؤال بوده پاسخ دهم ؛ ک ب نظرم این دور از عدالت است ؛ ب همین دلیل - همچنان‌که در اول این تذکر عرض کردم - ، اگر سؤالی ک مطرح می‌فرمائید جنبه‌ی علمیِ محض ، دارد لطفاً در هر وهله ، فقط یک سؤال را مطرح نموده و بین هر کدام از سؤالاتی ک مطرح میفرمائید حداقل 24 ساعت فاصله باشد.

هفتم -  آدرس کتابی که از آن نقل قول می‌کنید را ذکر کنید : اگر سؤال شما در خصوص متن مطالب یک کتاب است (مثلا قانون مدنی در نظم حقوقی کنونی) برای اینکه امکان پاسخگویی دقیق‌تر و سریع‌تر مهیا باشد حتماً آدرس دقیقِ آن مطلب در آن کتاب را ذکر کنید.

هشتم - کامنت‌های جدیدتر اول هستند : کامنت‌های جدیدتر در ابتدای کامنت‌ها ، و کامنت‌های قدیمی‌تر در پایانِ کامنت‌ها قرار دارند ؛ برای دیدن کامنت خود و پاسخ آن ، به پایانِ کامنت‌ها نروید.

نهم - ارسال سؤال به صورت خصوصی = عدم پاسخگویی من : در این بخش هیچ دلیلی برای ارسال سؤال ، به طور خصوصی وجود ندارد ، خصوصی ، یعنی خصوصی ، سؤال علمی هیچ جنبه‌ی خصوصی‌ای ندارد که مایل باشید کسی آن را نبیند ؛ متأسفانه نمیدانم به چه دلیل خیلی از ماها عادت کرده‌ایم همه‌ چیز را مخفیانه و محرمانه تلقی کنیم ! علاوه بر این بر اساس قوانین بلاگ (سایتی که من از خدمات آن استفاده می‌کنم) ، کامنت‌هایی که به طور خصوصی ارسال می‌شوند قابل پاسخگویی نیستند ؛ بنابراین با توجه به اینکه من - به دلائلی که در جای خود بیان شده - از طریق ایمیل پاسخگوی هیچ کامنتی نیستم ،  ارسال سؤال به طور خصوصی مساوی خواهد بود با عدم پاسخگویی من ! نتیجه اینکه اگر مایل به دریافت پاسخ هستید سؤال خود را خصوصی ارسال نکنید.

دهم - از پرسیدن سؤالات کلی و مبهم خودداری کنید. از پرسیدن سؤالاتی نظیر اینکه «از فلان صفحه تا فلان صفحه را متوجه نشدم، توضیح دهید» یا «فلان شماره‌ی فلان کتاب را متوجه نشدم، توضیح دهید» یا «فلان موضوع رو کلاً از اول تا آخر توضیح دهید» خودداری فرمائید. به این دلیل که اولاً ممکن است من آن مطلب را کاملاً و مفصل توضیح دهم بعد شما ببینید توضیحات من اصلاً ربطی به ابهام شما نداشته و ابهام شما همچنان به جای خود باقی است؛ ثانیاً برخی مطالب را که من در کلاس در حدود یکی دو جلسه‌ی یک تا دو ساعته توضیح می‌دهم واقعاً از نظر زمانی امکانپذیر نیست که در وبلاگ در پاسخ به یک سؤال بنویسم، بنابراین چنانچه سؤالی به این نحو طرح شده باشد متأسفانه امکان پاسخگویی به آن برای من وجود ندارد. سؤالات خود را واضح، روشن و جزئی شده بپرسید‌.

یازدهم - اعتراضات خود به نمرات امتحانی را اینجا ننویسید : برای اینکه مطالب مربوط به نمرات در یک قسمت جمع شود و سایر مطالب در امان بماند! و نیز از پرسیدن سؤالات تکراری در این زمینه ممانعت به عمل آید به منظور اظهارنظر راجع به نمراتتان از قسمت اظهارنظر ذیل این مطلب استفاده کنید.

پیشنهادی، انتقادی، فحشی ، ناسزایی، هر مطلبی در زمینه‌ی نمرات کسب شده در امتحان داشتید فقط ذیل همان مطلب ، پاسخ‌گو خواهم بود.

  • موافقین ۰ مخالفین ۰
  • چهارشنبه ۴ بهمن ۱۳۹۶، ۱۰:۳۵ ق.ظ
  • سید نورالله شاهرخی

نظرات  (۱۷۳)

با سلام و وقت بخیر

برای درس مدنی 5 چه منابعی رو پیشنهاد میکنید؟اول جامع و قابل درک بودن منبع و دوما کاربردی برای آزمون ارشد .ثالثا برای دانشجوهای خودتون چه منبعی تجویز میکنید.

از وقتتون بسیار ممنونم.

پاسخ:
سلام. برای دانشجویان خودم هنوز تصمیم نگرفتم. کلا کتاب دکتر صفایی 

باسلام. 

استاد عزیز در صورت امکان به سوالات بنده پاسخ دهید با تشکر

ایا خریدار جدیدِ ملک میتواند اجرت المثل ((گذشته)) ملک را از متصرف عدوانی ان (شخص غیر فروشنده) که اکنون متصرف نیست مطالبه کند؟

در همین فرض ایا خود شخص فروشنده حق مطالبه اجرت المثل را دارد؟

ممنون بابت وقتی که گذاشتید. 

پاسخ:
سلام. گرچه منافع ملک، فرع بر مالکیت ملک و متعلق به مالکی است که در زمان تلف منافع، مالکیت داشته، اما با انتقال ملک موضوع حق، شخص ناقل، کلیه‌ی حقوق قانونی متصوره بر عین رو به منتقل الیه منتقل میکنه و زین پس این خریدار جدید هست که میتونه این حقوق رو استیفا کنه. بنابراین نسبت به منافعی که در زمان مالکیت مالک سابق تفویت شده منتقل الیه میتونه اقامه‌ی دعوا کنه مگر اینکه در قرارداد انتقال، خلاف این ترتیب مقرر شده باشه. 

سلام. 

وقت استاد گرانقدر بخیر 

در صورت امکان و بذل محبت به سوال بنده پاسخ بدید ممنون میشم 

ایا معاملات فضولی نسبت به عین کلی ممکن هست یا اینکه فقط نسبت به عین معین هست؟

باتشکر 

پاسخ:
سلام. معامله به مال غیر می‌تواند نسبت به عین معین یا کلی فی‌الذمه یا منفعت دیگری باشد.

سلام و وقت بخیر خدمت استاد عزیز

در صورت امکان فرق بین عقد جایز اذنی و غیر اذنی رو میفرمایید که چی هست؟

ممنون از وقتی که میذارید.

پاسخ:
سلام. عقد جایز به دوقسم تقسیم می شود:

1- عقد جایز اذنی مثل وکالت و ودیعه و عاریه  

2- عقد جایز غیر اذنی مثل هبه.

* عقد جائز اذنی با فوت و جنون و حجر یکی از طرفین منفسخ می شود مگر وکالتی که موضوع آن امور غیرمالی و تملکات بلا عوض است که با سفه احد الطرفین از بین نمی رود. اما عقد جایز غیر اذنی با موت و جنون و سفه از بین نمیره. 
  • از دانشجویان سابق شما
  • با عرض سلام و خسته نباشید خدمت شما استاد بزرگوار. سوالی برای بنده پیش اومده اونم اینکه آیا در تعدد ضامنان در اسناد تجاری هریک از ضامن ها متعهد به پرداخت کل مبلغ سند هستند و میتوانند برای دریافت سهم دیگر ضامنان به آنان رجوع کنند یا صرفا متعهد به پرداخت سهم خود هستند. دکتر اسکینی نظر اول رو پذیرفته و این مسئله رو از تفاوت های ضمانت تضامنی مدنی و تجاری تلقی کرده. اما در منبعی دیگه نظر دوم اومده.

    پاسخ:
    سلام لطفاً رفرنس مطالب رو ذکر کنید تا مراجعه کنم و جواب بدم. 

    درود بر شما

    بسیار سپاسگزارم از بذل توجه شما و پاسخ ی که فرمودید

     

    در حد اولی آیا دعوای الزام به تنظیم سند رسمی در خصوص ملکی که هنوز به ثبت رسمی نرسیده است مسموع است یا خیر ؟

    آیا نسق اصلاحات ارضی سال ۵۰ سند رسمی محسوب می شود؟

    با تجدید احترام

    پاسخ:
    سلام. پاسخ سؤال اول خیر است و پاسخ سؤال دوم رو هم نمیدونم چون با نظام نسق اصلاحات ارضی آشنا نیستم. 

    درود بر شما

    وقت به خیر

    امیدوارم در سلامتی کامل باشید ، بدوا سپاسگزارم از اینکه دانسته های خود را در اختیار ما قرار می دهید

    سوالی داشتم در خصوص حقوق خصوصی و بیع

    دو معامله در خصوص ملکی انجام شده است

    که ملک دارای نسق زراعی از وزارت تعاون دهه ۵۰ شمسی ت

    کشاورز با مبایعنامه عادی به شخص الف واگذار کرده است

    بعد از مدتی کشاورز یعنی همان مالک اولیه با ارسال اظهارنامه که ظاهرا به آدرس خریدار اول ارسال شده است و  به دلیل عدم شناسایی عودت گردیده است

    حال خریدار اول که نمی دانم علم به فسخ داشته یا خیر

    ملک را به شخص ب واگذار می کند که این مبایعنامه را کتبا اقرار کرده اند سوری است و صرفا جهت تملیک ملک که در این مرحله مورد حتی نزاع توسط فرزندان کشاورز نیز شده است. این بیعنامه به صورت شرطی و صوری تنظیم می شود

     

    شخص ب علیه کشاورز شکایت کیفری می کند و به دلیل عدم سو نیت منع تعقیب صادر می شود

    سپس شخص ب علیه کشاورز و الف دعوای اثبات مالکیت طرح می کند که دادگاه به دلیل وجود نسق نزد کشاورز که در مبایعنامه ها به آن اشاره نشده است دعوا را رد می کند

     

    حال شخص ب مجدد دعوای الزام به تنظیم سند رسمی علیه کشاورز و شخص الف را طرح کرده است

    به نظر اینجانب پیش بینی می کنم این دعوا به دلیل عدم وجود سند رسمی نیز رد خواهد

    شد

     

    ممنون می شوم از نظرات گرانبهایتان بنده را مستفیذ نمایید

    با تجدید احترام

    پاسخ:
    سلام. چنانچه دادگاه فسخ توسط کشاورز رو احراز کنه این دعوا هم رد خواهد شد. اینکه دادگاه فسخ رو احراز میکنه یا خیر بستگی به مدارک و اوضاع و احوال پرونده داره و من نمیتونم الان در این زمینه اظهار نظری داشته باشم. 

    با عرض سلام و وقت بخیر

    استاد جسارتا راهنمایی میخواستم ازتون

    بنده دانشجوی مشمول خدمت سربازی هستم و موقع فارغ التحصیلی ۲۶ سالم تموم میشع و وارد ۲۷ میشم. خواستم ببینم برا اینده چیکار کنم به نظرتون؟ بخونم برای ارشد که شاید دانشگاه علوم قضایی قبول بشم یا مثلا تو جذب عمومی قضاوت شرکت کنم که تو هر دوحالت خدمتم منتفی بشه؟ یا ن ول کنم برم سربازی و بعد اتمام سربازی تصمیم بگیرم؟

    یا ن همه چی رو ولکنم، سربازی رو هم نرم و برم دنبال کار آزاد؟

    با مدنظر قراردادن اینکع پایه درسی نسبتا خوبی دارم و به درس و تحصیل علاقه دارم ،منتها شغل ثابت ندارم و اینکه سنم رفته بالا پاسخ بفرمایید.

    استاد بدجور گیر کردم؛ انگار هیچ راهی و روزنه ای برام نیست تو باتلاقم گیر افتادم

    با تشکر

    پاسخ:
    سلام. بستگی به شرایط و علایق خودتون داره و من نمی‌تونم به شما راهی پیشنهاد کنم. 

    سلام

    استاد لطفا ی کتاب برای آیین دادرسی مدنی مختص آزمون وکالت معرفی کنید

    ممنون میشم

    پاسخ:
    سلام. قانون مدنی در نظم حقوقی کنونی، علی عباس حیاتی

    با سلام خدمت استاد عزیز جناب آقای دکتر شاهرخی گرامی

    امیدوارم که احوالتون خوب باشه وشادی و سلامتی رو برای شما و خانواده محترمتون آرزومندم و بابت زحمات و توجهات حضرتعالی سپاسگزارم 

    بنده دانشجوی حقیر و کوچک شما تازه وارده عرصه وکالت شدم 

    گفتم هم عرض ادبی کرده باشم و هم اگر لطف کنید مارو راهنمایی بفرمایید که چطور موفق باشیم در این مسیر خیلی سپاسگزارتون میشم 

    با توجه به اینکه واقعا مسولیت سنگینیه هم جلوی خدای خودمون وهم مردم و قانون و... 

    واما بازهم جا داره از زحمات بی دریغ شما که برای ما متحمل شدید تشکر کنم ممنونم استاد عزیز 

    پاسخ:
    سلام علیکم. پیرو حق و حقیقت باشید. وجدان کاری داشته باشید و حق رو نفروشید به پول. ورود شما به عرضه‌ی وکالت رو تبریک عرض می‌کنم. 

    با عرض سلام و ادب

    از شما درخواست دارم اگر امکانش هست ، اگر سایت یا کتاب مناسبی برای مطالعه درس متون حقوقی به زبان انگلیسی سراغ دارید معرفی کنید.

    برای آزمون ارشد آماده می شوم.

    سپاس

    پاسخ:
    سلام علیکم، به این لینک، مراجعه فرمایید. 

    سلام استاد

    من آزمون  کتبی مرکز وکلا پذیرفته شدم ،استاد اگه در مورد سوالات مرحله مصاحبه علمی شخصیتی این آزمون اطلاعاتی دارید میشه لطف کنید راهنمای بفرمایید.

    ممنون و متشکرم

    پاسخ:
    سلام علیکم. ضمن تبریک، متأسفانه اطلاعی ندارم. 

    سلام استاد وقت به خیر

    در کتاب تحریر الروضه صفحه ی 149 پاراگراف 4 میگه

    و یحرم علیه ان یتعتع الشاهد و هو ان یداخله فی الشهاده...او یتعقبه بکلام لیجعله تمام ما یشهد به بحیث لولاه او اتی بغیره

    مرجع ضمیر"مداخله" ، "یتعقبه" ، " لیجعله" و " لولاه " چیه؟

    و منظور از ما یشهد به چیه؟

    پاسخ:
    سلام. متأسفانه کتاب تحریر الروضه رو ندارم و نمیدونم عبارت مورد نظر جنابعالی در کدوم قسمت شرح لمعه هست. 

    1. سلام استاد استاد همونطور که اطلاع دارید آزمون ارشد حدودا 3ماه دیگه برگزار میشه من قصد دارم حقوق خصوصی و حقوق خانواده شرکت کنم البته هدف اصلی حقوق خانواده دانشگاه علوم قضایی هست تا الان مطالعات پراکنده و نامنظم داشتم الان نیازمند ی برنامه و پشتیبانم به نظر شما آیا همین روند خودمو ادامه بدم تا به ثبات برسم یا از مشاور برنامه و پشتیبانی بگیرم؟( لازم به ذکره برا این 3ماه حداقل 300تومن هزینه میگیرن)
    2. شما مشاوره و برنامه میدید آیا؟
    3. تدریس مخصوص آزمون دارید؟شرایطش چیه؟
    4. در آخر اینم بگم تا الان که پیگیر بودم بعضیا انگیزه واهی میدن و میگن 3 ماه زیاده و قبولی حتمی و از این حرفها ولی بعضیا منطقی ترن و میگن میشه هم برا ارشد هم برا وکالت خوند ولی بهتره الان تمرکز روی وکالت باشه که احتمال نتیجه گرفتن بالاتر بره،نظر شما چیه؟
    پاسخ:
    1. سلام. بستگی به شخصیت خودتون داره؛ اگر بدون پشتیبان میتونید برنامه‌ریزی کنید و مستمراً ادامه بدید نیازی به پشتیبان نیست، در غیر این صورت اشکال نداره اگر بخواید از خدماتشون استفاده کنید، بشرط اینکه آدمای با وجدان کاری باشن.
    2. من خیر متأسفانه. 
    3. دارم ولی متأسفانه تعداد متقاضیان در حال حاضر به اندازه‌ای نیست که برگزاری کلاس توجیه اقتصادی داشته باشه. 
    4. اگر کسب درآمد در شرایط فعلی براتون اصله برید سراغ وکالت، در غیر این صورت مانعی نداره اولویت رو بذارید روی کسب رتبه‌ی ممتاز ارشد. 

    سلام استاد وقت به خیر‌

    در صفحه ی ۱۴۴ کتاب تحریر الروضه،قسمت آداب قضاوت،آخر خط دوم میگه"و الانصاف لکل منهما اذا وقع منه ما یقتصیه" منظورش از کل این جمله چیه و مرجع ضمیر در کلمه "منه" و "یقتصیه" چیه؟

    پاسخ:
    سلام.
    انصاف اینجا ینی عذرخواهی.
    میگه اگر از قاضی امری نسبت به یکی از اصحاب دعوا صادر بشه که نیازمند عذرخواهی باشه، مثلاً خشمگین بشه باید از او عذرخواهی کنه تا شائبه‌ی جانبداری از یکی از اصحاب دعوا به وجود نیاد.

    منهما = نسبت به هر کدام از اصحاب دعوا.
    منه = از قاضی.
    یقتضیه = ضمیر برمیگردد به انصاف ینی عذرخواهی.

    سلام استاد وقتتون به خیر

    ببخشید استاد، شما اطلاع دارین منابع ارشد گرایش حقوق خانواده چه کتابایی اند؟

    به سایت های مختلف مراجعه کردم منابع متفاوتی نوشته شده بود.

    پاسخ:
    سلام. منابعی رسماً اعلام نشدن؛ هر کسی از ظن خود یار این قضیه میشه.

    استاد جان سلام 

    مطابق تبصره ماده ۲۶ قانون حمایت از کودکان بی سرپرست اگه دادگاه مصلحت بدونه برای محرمیت فرزند خوانده و سرپرست اجازه میده سرپرست با کودک ازدواج موقت داشته باشه میخواستم بدونم این مصلحت رو چی تعیین میکنه؟ چه فاکتورهایی لازمه تا قاضی اجازه ازدواج بده؟اصلا در عمل و رویه دادگاه ها چنین اتفاقی میرفته یا نه؟ چه زمانی یه همچین موضوعی مد نظر قرار میگیره ابتدای سپردن سرپرستی یا بعد از بلوغ فرزند خوانده؟ ممنون میشم اگر می تونید و وقت دارید راهنمایی کنید 

    پاسخ:
    سلام؛ متأسفانه از نظر تئوریک، در این زمینه مطالعه نداشتم و از نظر عملی هم از رویه‌ی محاکم در این خصوص اطلاعی ندارم.

    سلام وعرض ادب خدمت شمااستاد

     

    ببخشیداین ویسای مدنی ۳که درسایت گذاشتین به مدت ۱۹جلسه کامل هستن؟؟

    پاسخ:
    سلام؛ بله.

    سلام 

    سلام

    استاد آگهی آزمون وکالت که منتشر شده قسمت منابع آزمون اصول فقه رو ننوشته و متون فقه رو نوشته این یعنی ما باید متون فقه بخونیم و اصول نخونیم دیگه؟!

    پاسخ:
    سلام. اون آزمون مال مرکز مشاوران قوه قضائیه هست و نه مال کانون وکلای دادگستری. 

    سلام و عرض و ادب خدمت استاد گرامی 

     اول می خواستم بگم که بنده دانشجوی شما نیستم ولی بسیاری از مطالب وبلاگ شما رو خوندم و ازش استفاده بردم و حتی آدرس وبلاگ شما رو bookmark کردم، با توجه به اینکه من زیاد در فضای اینترنت وقت صرف نمی کنم این امر (از نظر من) نشان از جذابیت و کیفیت بالای مطالب درج شده در وبلاگ شما داره این حرف ها رو از این باب عرض کردم که از شما تشکر کرده باشم که من لم یشکر المنعم من المخلوقین لم یشکر الله عزّوجلّ  

     اما سوال من از شما اینه که بنده قصد شرکت در آزمون ارشد رو دارم ولی به شدت بین رشته حقوق خصوصی و تجارت بین الملل مردد هستم با توجه به اینکه از نظر دانش زبان انگلیسی مشکل خاصی ندارم اکثر افراد حقوق تجارت بین الملل رو پیشنهاد میکنن از طرفی هم از این ترس دارم که دو سال عمر خودم رو در این رشته صرف کنم و در آخر با توجه با شرایط امروزین کشور از اون استفاده نبرم با توجه به تمام جوانب ماجرا و اطلاعات شخصی خودتون شما پیشنهادتون چیه ؟

     با تشکر

    پاسخ:
    سلام. ممنونم از نظر لطف جنابعالی.
    اگر میتونید در زمینه‌ی حقوق تجارت بین المللی با توجه به آشنایانی که احتمالاً در این زمینه دارید و کار میکنن فعال بشید و کار کنید درآمد اون بیشتره، اگر آشنایانی در این زمینه ندارید، عملاً هیچکدوم تفاوتی با دیگری ندارن از حیث بازار کار در مقطع کارشناسی ارشد. 

    استاد از پاسخگویی واضحتون و از اینکه وقت گذاشتید بسیار ممنون و سپاسگذارم.

    پاسخ:
    خواهش می‌کنم. موفق باشید. 
    با سلام و خسته نباشید 
    استاد در مورد سوالی که در مبحث تامین خواسته پرسیدم, رفرنسش کتاب قانون یار آیین دادرسی مدنی  بود صفحه ۱۹۹که در توضیح ماده ۱۱۳قانون ایین دادرسی مدنی نوشته شده:عین معین می تواند مال منقول یا غیر منقول باشد ,عین معین چه منقول وچه غیر منقول باید خود خواسته دعوا باشد تا صدور قرار تامین مجاز باشد

    با تشکر از شما استاد محترم 
    پاسخ:
    سلامٌ علیکم.
    جنابعالی در کامنت قبل فرمودید (تامین خواسته باید خود خواسته دعوای اصلی باشد تا صدور قرار تامین مجاز باشد) در حالی که این مطلبی که اینجا در این کامنت فعلی نقل قول فرمودید اصلاً اینو نمیگه. اینجا میگه اگر خواسته‌ی ما عین معین باشه نمی‌تونیم چیز دیگری بجاش تأمین کنیم، مثلاً اگر من معتقدم ماشینی که الان دست شماست مال منه و اونو خواسته‌ی دعوام قرار دادم در مقام تأمین خواسته نمیتونم خونه‌ی شما رو تأمین کنم، چون خواسته‌ی من همون ماشینی هست که الان دست شماست و چیز دیگری نمیتونه جایگزین اون بشه. ولی اگر خواسته‌ی ما چیز دیگری غیر از معین باشه مثلاً مثل سکه‌ی مهریه باشه که کلی فی الذمه هست، میشه هر چیزی رو که مالیت داشته باشه در مقام تأمین خواسته توقیف نمود. 
    استاد سلام.استاد توروخدا کمکم کنید خیلی گیج شدم تو انتخاب منابع وکالت.هرکی یچیز میگه.من ی ترم دیگه دارم میخوام بخونم برای ازمون‌.بنظرتون بهترین منابع چیه؟!
    مدنی بیات یا کاتوزیان من مدنیم ضعیفه...صفایی مدنی۳؟!
    تجارت اسکینی یا توکلی یا ساده ساز فرحناکیان؟!اصول شبخیز خوبه سمیرامحمدی و کیفری ساولانی خوبه یا خالقی؟!شمس ایا خوبه برای ایین دادرسی خیلیا میگفتن بده😞
    پاسخ:
    سلام.
    در این لینک هم منابع و شیوه‌ی مطالعاتی پیشنهادی من هست و هم سایر نفرات برتر آزمون‌ها. مطالعه بفرمایید. 
    سلام استاد وقتتون به خیر.
    تفاوت عقد معلق و مشروط چیه؟؟
    پاسخ:
    سلام.

    عقد مطلق به عقدی گفته می شود که هیچگونه قید و شرطی در آن دیده نمی شود.


    مثلا من یک دستگاه اتومبیل را به شما می فروشم به قیمت معینی، شما هم قبول می کنید؛این عقد عقدی مطلق است؛یعنی هیچ قید وشرطی در این عقد وجود ندارد.مالی درمقابل مبلغ معینی فروخته شده است.


    اما عقد مشروط عقدی است که علاوه بر عوضین و ایجاب و قبول شرطی در ضمن عقد گنجانده شده است.این شرط می تواند شرط دادن مال اضافه باشد؛شرط مربوط به یک امر مالی باشد؛شرط می تواند انجام دادن کاری باشد و یا میتواند انجام ندادن کاری باشد.


    مثلا من اتومبیلم را به شما می فروشم به قیمت معینی،می گویم این اتومبیلم را به شما فروختم به قیمت پنج میلیون تومان به شرطی که شما خانه مرا نقاشی کنید.این عقد،عقدی مشروط است.

    من اتومبیل را به شما می فروشم به قیمت پنج میلیون به شرطی که تا یک هفته دیگر دست من باشد یا به شرطی که دوچرخه تان هم مال من باشد.تمایی این عقود مشروط اند.


    عقد مشروط را با عقد معلق نباید اشتباه کرد بلکه عقد مشروط با عقد معلق تفاوت دارد؛


    • در عقد معلق اساسا تکمیل عقد،ایجاد عقد به شکل کامل خود منوط است به تحقق معلق علیه.
    عقد معلق عقدی است که ایجاد یا تکمیل عقد و به جریان افتادن آثار عقد منوط است به تحقق معلق علیه یعنی آن چیزی که به آن وابسته شده.

    مثلا من می گویم ماشینم را به شما فروختم در صورتی که شما معدل پایان ترمتان الف شود.این عقد عقدی معلق است،باید صبر کنیم تا پایان ترم اگر معدلتان الف شد عقد کامل می شود.پس اساسا در عقد معلق معلق علیه به خود عقد و در خود تشکیل عقد موثر است


    • اما در عقد مشروط عقد در همان لحظه بوجود می آید.


     مثلا من اتومبیلم را به شما می فروشم به قیمت معینی،می گویم این اتومبیلم را به شما فروختم به قیمت پنج میلیون تومان به شرطی که شما خانه مرا نقاشی کنید.
    مشروطٌ بِه تاثیری در بوجود آمدن و صحت عقد ندارد.عقد همین الآن انجام شده ولی یک عمل اضافی ویک قید اضافی در ضمن عقد گنجانده شده است.

    در واقع عقد مشروط عقدی منجز است،معلق نیست.عقد منجزی است که در آن شرط وجود داشته باشد.ولی عقد معلق اساسا در تشکیل و ایجادش باید صبر کرد.باید ببینیم که معلق علیه حاصل می شود یا حاصل نمی شود.

    در عقد معلق پیشتر ملاحظه کردیم که اگر معلق علیه حاصل شود عقد تکمیل می شود و تمام آثارش را خواهد داشت و بر می گردد به زمان عقد. اگر معلق علیه حاصل نشود عقد از بین می رود و الزام طرف مقابل به ایجاد آن ناممکن است. 
    اما عقد مشروط عقد منجزی است که همین الآن واقع شده اما در ضمن این عقد منجز انجام دادن عملی یا انجام ندادن عملی اعم از حقوقی یا مادی شرط شده است. اگر به این شرط عمل نشود از طریق دادگاه الزام به آن امکان پذیر است، بر خلاف عقد معلق. 
    سلام استاد خسته نباشید خدا قوت
    استاد در تامین خواسته گفته شده که تامین خواسته باید خود خواسته دعوای اصلی باشد تا صدور قرار تامین مجاز باشد  حالا سوال من اینه  در به اجرا گذاشتن مهریه ایی که موضوع ان سکه میباشد  امکانش هست تامین خواسته ماشین زوج باشه؟
    با تشکر
    پاسخ:
    سلامٌ علیکم.
    لطفاً رفرنس این مطلبی رو که در مورد تأمین خواسته ذکر فرمودید بیان بفرمایید. 
    سلام، خیلی متشکرم بابت پاسخگوییتون
    ۱. به نظرتون خوندن کتاب دو استادی که فرمودین بهتر هست یا مطالعه و مرور و در نتیجه تسلط بیشتر بر یکی از اونا؟
    ۲. مقدور نیست باز هم صوت کلاس هاتون رو منتشر بفرمایید؟
    ۳. میشه یک توضیحی درباره قضات بفرمایید، یا منبعی رو برای رجوع معرفی بفرمایید. پرونده های کیفری و مدنی به قضات متفاوتی داده میشه؟ یا اینکه هردو به قاضی یکسان داده میشه؟
    می خوام به این برسم که کسی که فرضا ارشد خصوصی خونده و قاضی شده میتونه به میل خودش فقط پرونده های مدنی رو بر عهده بگیره؟ یا مثلا کسی که ارشد جزا داره فقط پرونده های کیفری.. ببخشید سرتون رو درد اوردم
    پاسخ:
    سلام.
    1. یکی بهتر هست. 
    2. در صورتی که وقت، وفا کنه چشم. 
    3. زیاد به تحصیلات تکمیلی قضات بهایی داده نمیشه. 
    سلام، خسته نباشید
    به نظرتون جهت آماده شدن برای آزمون ارشد خصوصی اگر بنا باشه فقط کتابهای دو تن از اساتید رو بخونم، از بین اساتید: "کاتوزیان، امامی، شهیدی، صفایی" کتاب های کدوم دو استاد رو بخونم؟ اگر بستگی به این داره که برای کدوم مدنی بخوایم بخونیم لطفا توضیح بفرمایید.
    پاسخ:
    سلام.
    مدنی 1 تا پنج صفایی و کاتوزیان. 
    مدنی 6 کاتوزیان و شهیدی. 
    مدنی 7 کاتوزیان و امامی. 
    مدنی 8 شهیدی و کاتوزیان. 
    سلام،وقت شما بخیر،استاد عزیز آیا در جذب اختصاصی منصب قضا همه فارغ التحصیلان حقوق می‌توانند شرکت کنند؟
    پاسخ:
    سلامٌ علیکم. بله. 
    سلام
    اگر خیاطی در سال ۱۳۹۵ لباسی را به قیمت ۳۰۰۰۰تومان بدوزد و آن را به مشتری تحویل دهد اما مشتری هزینه آنرا پرداخت نکند و بگوید در اسرع وقت پول را پرداخت میکنم .
    اکنون مشتری درسال۱۳۹۷ میخواهد هزینه آن لباس را پرداخت کند درصورتی که هزینه دوخت همان لباس اکنون ۱۰۰۰۰۰تومان است.
    سوال من این است که مشتری باید چه مبلغی را پرداخت کند ؟؟
    پاسخ:
    سلامٌ علیکم.
    می‌تواند اصل مبلغ و خسارت تأخیر تأدیه رو در صورت اجتماع شرائط ماده‌ی 522 قانون آیین دادرسی مدنی مطالبه کنه. 
    سلام استاد ، خسته نباشید 
    اگه یه شخصی مغازه ای رو اجاره کنه و قرارداد رو به صورت سالانه تمدید کنه ، امکان داره که بعد از چند سال حقی نسبت به اون مغازه داشته باشه ؟

    پاسخ:
    سلامٌ علیکم. بر اساس قانون روابط موجر و مستأجر سال 1376 خیر. 
    سلام استاد.خسته نباشید.درخصوص ماده 3 قانون مسئولیت مدنی در مسئولیت قراردادی یک مثال میخواستم برام بزنید.
    در مسئولیت غیرقراردادی مثالی که زده ام اینه که فرض کنید شخصی با ماشین 30 میلیونی خودش با یک ماشین چندصد میلیونی برخورد می کنه و در دادگاه اعلام میکنه که توانایی پرداخت این خسارت رو ندارم ولی خودم صافکار هستم و اتفاقا صافکار قابلی هم هستم.اگر بخواهید خودم صافکاری ماشین رو انجام میدم.دادگاه هم با استناد به ماده3 ق.م.م اونو به صافکاری محکوم میکنه.یعنی با توجه و وضعیت و ویژگی فاعل زیان،با توجه به اختیاری که قانون گذار به قاضی داده یک روش خاصی از جبران خسارت رو اتخاذ میکنه.حالا ی همچین مثالی هم برای مسئولیت قراردادی میخواستم

    خودم مثالی که زدم این بود که فرض کنید شخصی با یک باغبان قرارداد میبنده که باغبان در طول یکسال از مرحله کاشت داشت تا برداشت از باغ چند هکتاری اش مراقبت کنه.یک روز باغبان به یک مسافرت ده روزه میره و وقتی که برمیگرده میبینه که نصف باغ براثر بی ابی خشک شده.از اونجایی که خسارت بالاست پرداخت وجه در توان فاعل زیان نیست اما چون نصف باغ باقی مونده و مالک،مجددا باید برای اداره باغ اش باغبان استخدام کنه دادگاه میزان خسارت رو مشخص میکنه و باتوجه به حقوقی که باغبان میگرفته همون فاعل زیان رو ملزم میکنه به اینکه مثلا 3 سال برای این شخص به صورت رایگان باغبانی کن.به این مثالم ایرادی که وارد شد این بود که گفتند با قوانین امری حقوق کار مغایرت داره.نفهمیدم منظورشون چیه
    پاسخ:
    سلامٌ علیکم.
    بر اساس چ مستنداتی میفرمایید که ماده‌ی 3 قانون مسؤولیت مدنی در مسوولیت‌های قراردادی قابلیت اجرا داره؟ 
    سلام استاد.خسته نباشید.این عنوان رو میشه ب انگلیسی بفرمایید؟؟" نقش فاعل زیان در تعیین نحوه جبران خسارت"
    پاسخ:
    سلامٌ علیکم.
    The Role of Tortfeasor in determining the way of compensating the losses
    سلام استا. اگر عمل تهدید آمیز مشروع باشد اما خواسته صورت گرفته نامشروع باشد اکراه صورت گرفته است یا خیر؟مثلا شخص a به دزد میگوید یا ماشین فلانی را برای من میدزدی یا تورا به پلیس لو میدهم!در این صورت آیا مسئولیت کیفری دزد برای دزدی ماشین ساقط میشود؟
    پاسخ:
    سلامٌ علیکم. سؤالی که مطرح فرمودید با توجه به اینکه اکراه برای به انجام رسوندن عمل مجرمانه هست (دزدیدن ماشین) در چهارچوب حقوق جزا میگنجه و باید از اساتید مربوط به خودش بپرسید. 
    بخش‌هایی از این نظر که با * مشخص شده، توسط مدیر سایت حذف شده است

    سلام  *** ****** هستم

    مدنی 3 هشت و نیم گرفتم لطفا یک بار دیگه برگم رو چک کنید چون به نظر خودم فقط امتحان میان ترم رو گرفتم شش یا هفت

    اسمم رو حذف کنید لطفا

    برای جواب میام همیننجا

    با تشکر

    پاسخ:
    سلامٌ علیکم.
    چک کردم. باعث تغییر نشد. 
    سلام استاد وقتتون به خیر.
    در طبقه ی سوم ارث،عموی ابوینی مانع ارث بری پسر دایی امی میشود؟؟
    پاسخ:
    سلامٌ علیکم. بله. 
    سلام استاد 
    وقت بخیر. 
    به نظر شما با توجه به اینکه کتاب منبع متون فقه (ارشد)   تحریر. الروضه هست میشه کتاب لمعه دمشقیه  ک در واقع همون قسمتای مشکی رنگِ کتاب تحریر. هست رو خوند البته استاد اینم در نظر. بگیرید. ک درصد بالایی رو ازین درس میخوام کسب کنم ، حالا ب نظر. شما تحریر. رو بخونم یا لمعه الدمشقیه که حدودا ۳۰۰ صفحس؟
    پاسخ:
    سلامٌ علیکم.
    کتاب لمعه کافی نیست. 
    سلام استاد وقتتون به خیر

    منظور از فرض بر بودن و قرابت بر در طبقات ارث چیه؟؟
    پاسخ:
    سلامٌ علیکم.
    سهم الارث خویشاوندان نسبی و سببی گاه با کسر مشخصی معین شده است، به این کسر «فرض» و به وارثی که به این شکل ارث می برد، «صاحب فرض» یا «فرض بر» می گویند. و گاه سهم الارث بدون کسر مشخصی تعیین شده است، وارثی که به این شکل ارث می برد «قرابت بر» خوانده می شود. فرض برها اوّل سهم خود را می برد و سپس قرابت برها بقیه ترکه را ارث می برند. 
    سلام استاد وقتتون به خیر

    در کتاب تحریر الروضه صفحه ی ۱۱۵ در بحث رضاع سوال داشتم که ترجمه اش این میشه:
    (هرچه به سبب نسب بر انسان حرام میشود ،با شیر خوارگی نیز حرام میشود ،مادر رضاعی یک فرد ،کسی است که به او شیر دهد،یا نسب کسی که به او شیر داده و یا نسب مردی که صاحب شیر است به او میرسد)
    میشه این قسمت از ترجمه که میگه نسب کسی که به او شیر داده  رو توضیح بدین؟؟
    پاسخ:
    سلامٌ علیکم.

    توضیح عبارت عربی :

    مادر رضاعی احمد عبارت است از زن‌هایی که در ذیل ذکر می شوند:
     الف - زنی که شیر داده است احمد را.
    ب - زنی که مادر یا مادربزرگ آن زنی است که شیر داده است احمد را گرچه مادربزرگ به چند واسطه باشد و نیز گرچه مادر بزرگ یا مادر رضاعی او باشند. 
    ج - زنی که مادر یا مادربزرگِ شوهرِ زنی است که شیر داده است احمد را و به این شوهر در اصطلاح فقه صاحب شیر یا فحل می گویند. 
    د - زنی که شیر داده به پدر یا مادر احمد و یا شیر داده به یکی از پدربزرگ های احمد یا شیر داده به یکی از مادربزرگ های احمد. 

    معنای دقیق عبارت عربی:

    پس مادر رضاعی شما هر زنی است که شما را شیر داده است و یا هر زنی است که نسب کسی که شما را شیر داده و یا نسب صاحب شیر یعنی مردی که شیر زن از او است به آن زن می رسد مثل مادرِ نَسَبیِ زن شیرده و یا مادرِ مادرِ نسبی زن شیرده و یا مادر پدر زن شیرده و یا مادر نسبی مرد صاحب شیر و یا مادر مادر صاحب شیر و یا مادر پدر صاحب شیر و یا هر زنی است که شیر داده است کسی را که نسب شما به آن کس. خواه کسی که نسب شما به آن کس می‌رسد می‌رسد مرد باشد یا زن اگرچه در مرتبه بالا قرار گرفته باشد مثل زنی که شیر داده یکی از پدر و مادر شما را و یا شیر داده یکی از پدران بزرگ شما را و یا شیر داد یکی از مادران بزرگ شما را. 
    سلام استاد، خوبید؟
    ببخشید میخواستم بپرسم فرق شرط صحت با شرط لزوم چیه؟
    پاسخ:
    سلامٌ علیکم. ممنونم از جنابعالی.
    نبود شرط صحت، باعث بطلان عقد و نبود شرط لزوم باعث عدم نفوذ عقد است. 
    سلام استاد عزیز.خسته نباشید.
    استاد کتاب مجموعه اراء قضایی رو اگه اشتباه نکنم دارید.میتونید ی لطفی کنید ببینید در خصوص ماده3 ق.م.م رای داره یا نه؟؟ بدجوری لنگ ی رای هستم
    پاسخ:
    سلامٌ علیکم. متأسفانه چنین کتابی ندارم. از جنابعالی عذرخواهی می‌کنم.
    سلام استاد عزیز خدا قوت.

    پیشاپیش ممنونم از صبر و بردباریتون 

    سوالی داشتم مبنی بر اینکه ایا اثر عقد اکراهیی رو میتونیم معلق کنیم یا خیر؟
    و البته اگه جواب مثبته
    زمان انتقال مالکیت عین و منفعت در خصوص این عقد چه تاریخیه؟
    پاسخ:
    سلامٌ علیکم.
    هر عقدی میتونه اکراهی باشه. خواه منجز و خواه معلق. 
    مثل هر عقد دیگری زمان حصول معلقٌ‌علیه زمان انتقال عین و منافع مال خواهد بود. البته چون موضوع سؤال، عقد اکراهی است، نیاز به تنفیذ هم دارد. بنابراین هر گاه که عقد تنفیذ شود، از زمان حصول معلقٌ‌علیه، عقد، نافذ خواهد بود. 
    میخواستم اینو بپرسم که در تبدیل تعهد به اعتبار داین، مدیون و داین و داین جدید میان کنار هم میشینن و قرارداد جدیدی میبندن؟
    پاسخ:
    بله. 
    سلام
    میتونیم بگیم کلا در همه ی انواع تبدیل تعهد تعهد قبلی با همه ی شرایط و شاخ و برگش ساقط و تعهد جدیدی ساخته میشه که هیچ (تاکید میکنم هیچ)رگه ای از تعهد قبلی درش نیست؟

    پاسخ:
    سلامٌ علیکم.
    اگر طرفین توافق خلاف کنند امکان دارد که حتی در تبدیل تعهد هم، وثائق و تضمینات تعهد قدیم به تعهد جدید، منتقل شود. 
    سلام
    تو کتاب قواعد عمومی قراردادها دکتر صفایی  گفته شده که مواد ۴۹۳،۶۱۴،۶۳۱،۶۴۰با ماده ی ۲۷۸ متناقض هستند ولی هرچی دقت میکنم تناقض رو نمیبینم(قبلا فرمودید که این تناقض در پاورقی ص۲۹۶ شکافته شده ولی تو کتاب من همچین چیزی نبودش)
    با تشکر
    پاسخ:
    سلامٌ علیکم.
    تناقض در پاورقی شماره‌ی 1 از صفحه‌ی 260 کتاب مورد اشاره قرار گرفته است.
    تناقض اینه که در ماده‌ی 278 میگه اگر امین تقصیر کرد و پس از اون مال آسیب دید، امین در صورتی مسؤول اون آسیب هست که اون آسیب، ناشی از تقصیر امین بوده باشه یعنی اگر منِ امین تقصیر کردم اما عیبی که در مال حاصل شد، ربطی به تقصیر من نداشت - مثلاً من تقصیر کردم اما کسی اومد با تبر مال رو خراب کرد و خراب شدن اون مال با تبر اصلاً ارتباطی با تقصیر من نداشت - منِ امین، مسؤولیتی ندارم. در حالی که در اون موادی که مرقوم فرمودید چنین مقرر شده است که اگر امین تقصیر کند پس از اون مسؤول هر عیب و نقصی هست که در مال مورد امانت حاصل میشه اگر چه اون عیب و نقص هیچ ارتباطی با اون تقصیر نداشته باشه. یعنی امینی که تقصیر کرد مسؤول خرابی مال با تبر هم هست اگر چه خرابی مال با تبر، ارتباطی با تقصیر امین نداشته باشه. 
    اینی که گفتم (من)منظورم خود من نیست استاد
    در مثال اول هم من فک میکردم شخص ب که ایجاب رو قبول میکنه شخص الف است لکن او شخص ب است
    سلام
    شما تو تدریس شده ی مدنی ۳ در مثال برای اشتباه در شخص (شخصیت جسمی و مادیمثال خواستگاری از خواهر دوقلو رو زدین و در بحث اشتباه در شخصیت (هویت مدنی)مثال رضا پرستش رو زدین در حالی که این دو مثال کاملا شبیه به همن ؟!!!!!
    پاسخ:
    سلامٌ علیکم.
    کاملاً با هم متفاوت هستند. در مثال اول من به شخص الف ایجاب میگم ولی شخص ب قبول میکنه، در مثال دوم من به رضا پرستش ایجاب میگم، الان هم همون رضا پرستش قبول میکنه، منتها من فکر میکنم رضا پرستش، مِسی هست ولی نیست. 
    سلام
    حالم از هرچی رفیق و دوست به هم میخوره
    پاسخ:
    به نظرم وقتی کامنت‌هاتون پی در پی هستن لازم نیست اول هر کامنت، هی مرقوم بفرمایید سلام.
    یکبار در کامنت‌های قبل فرمودید، کافی هست. 
    سلام
    کی قرار میدین طرح درسای مدنی۳رو؟
    پاسخ:
    زمان نمیگم که بدقول نشم. 
    بخش‌هایی از این نظر که با * مشخص شده، توسط مدیر سایت حذف شده است
    پریدین که (** *** *** *****
    **** ** **** *** ***** **** **** ***** ** **** ** **** ** **** ******** ** **** *** **** ** **** ** *** **** **** * **** **** ** *** ********** **** ** **** **** 
    پاسخ:
    پریدم؟
    عذرخواهی می‌کنم از جنابعالی. متوجه معنای این کلمه نشدم. 
    بخش‌هایی از این نظر که با * مشخص شده، توسط مدیر سایت حذف شده است
    سلام
    استاد لطفا طرح درسارو بزارید تو کانال تو کانالو که نگاه کردم طرح درس مدنی ۳ رو ناقص پیدا کردم (کامل نبود)
    *** **** *** ** *** *** ** ** *** **** **** **** ***** ** *** **** *** *** ***** ****** ** *****
    ***** **** **** *  **** ***** *** ** **** *** **** **** ******* *** *** *** * ****** **** *** ** ** **** ****** ** **** *** **** ******* ***** ******(
    پاسخ:
    سلامٌ علیکم.
    طرح درسا رو قرار خواهم داد. 
    چی گفت ینی اون آقا؟ 
    اولا:درمورد سوال فبلیم اینکه: فرض کنید عقد جایزی ضمن عقد لازمی (بصورت شرط نتیجه)درج شده یا نه اصلا شرط عدم فسخ ان را بعدا ضمن عقد لازمی( بصورت شرط نتیجه) اوردیم؛ من در اینجا اینگونه فهمیدم که:در اینجا مشود عقد جایز را فسخ کرد لکن با فسخ عقد جایز ان عقد لازم هم فسخ میشود(سوال قبلیم همین بود که درست بیانش نکرده بودم)
    ثانیا؛ایا میتوانیم مالی را که بعنوان وثیقه نزد کسی رهن گذاشتیم و او نسبت به آن(مال مورد وثیقه)حق عینی پیدا کرد را بفروشیم یا هر نوع تصرفی که دلمان خواست بکنیم
    ثالثا؛تشکر از وقتی که گذاشتین
    پاسخ:
    1. خیر. اگر بصورت شرط نتیجه باشد، غیر قابل فسخ میشه. 
    2. تصرفات منافی حق مرتهن، غیرنافذ است و نفوذ این تصرفات، منوط به تنفیذ مرتهن خواهد بود. 
    1. سلام
    2. لطفا ببینید درست فهمیدم اگر عقد جایزی ضمن عقد لازمی بصورت شرط نتیجه درج شود ما نمتوانیم انرا فسخ کنیم مگ اینکه به نحوی از انحاء ان عقد لازم را فسخش بکنیم
    3. اگر عدم فسخ عقد جایزی ضمن عقد لازمی درج شود باز هم این غیر قابل فسخ میشود ولی در اینجا ما میتوانیم انرا(عقد جایز را)فسخ کنیم ولی بافسخ ان حق فسخ آن عقد لازم را هم به طرف دادیم
    پاسخ:
    1. سلامٌ علیکم. 
    2. بله.
    3. اگر به صورت شرط نتیجه، حق فسخ عقد جائز، سلب شود، عقد جائز، غیر قابل فسخ میشه و اگر حق فسخ عقد جائز، به صورت شرط فعل، سلب شود و بعداً این فعل انجام نشود، یعنی آن حق فسخ، ساقط نشود، عقد جائزی که ضمن عقد لازم آمده بود همچنان قابل فسخ خواهد بود ولی اگر فسخ شد، مشروطٌ‌له هم می‌تواند آن عقد لازم را فسخ کند. 
    سلام 
    خواستم بگم که بجز انتقاداتی که بر عقاید افراطی مذهبی شما وارده کارتون بیست بیست و قدرتون رو میدونیم و بی نهایت براتون احترام قایلیم
    [تو کلاس مدنی ۳ ی سری انتقادات ناروا به شما شده بود که احساس کردم خاطرتون رو مکدر کرده واس همین دست به تایپ شدم]

    پاسخ:
    سلامٌ علیکم.
    معیار افراط و تفریط در عقاید مذهبی و اینکه چه کسی افراطی هست و چه کسی نیست، عرف مردم در یک زمان و مکان خاص نیست. بر اساس اون معیار، خود معصومین علیهم السلام هم پناه بر خدا امروزه از سوی خیلی افراد جامعه، افراطی تلقی خواهند شد. معیار، نصوص و متون مذهبی است. هر کس از متن قرآن و روایات دور افتاد افراطی یا تفریطی است. این از این.
    ممنونم از نظر لطف جنابعالی نسبت به نحوه‌ی تدریس و قدرشناسی که بیان فرمودید. 
    سلام 
    اصلا سوالم رو فک کنم از بن اشتباه پرسیدم
    سند لازم الاجرا چیست؟
    باتشکر از استاد عزیزم
    پاسخ:
    سلامٌ علیکم.
    طبق بند الف ماده یک آیین نامه اجرای مفاد اسناد رسمی لازم الاجرا وطرز رسیدگی به شکایت از عملیات اجرایی مصوب 11/6/87، سند لازم الاجرا، سند رسمی یا عادی است که بدون صدور حکم از دادگاه قابل صدوراجراییه برای اجراء مدلول سند باشد مانند سند رسمی طلب و چک (ماده 2  قانون صدور چک) و انواع اسناد رسمی که نزد سردفتران اسناد رسمی تنظیم شده است.
    سند رسمی را نباید با سند لازم الاجرا اشتباه گرفت. رابطه سند رسمی و سند لازم الاجرا رابطه عموم و خصوص من وجه است. سند لازم الاجرا می‌تواند سند عادی باشد مثل چک یا رای کمسیون ماده 77 قانون شهرداری راجع به عوارض شهرداری یا ماده 15 قانون عملیات بانکی بدون ربا و همچنین قبوض بدهی کشاورزان به بانک کشاورزی.
    سند لازم الاجرا، سندی است که اگر شخصی که به موجب سند بدهکار یا متعهد است به اختیار خود، حسب مورد، آن بدهی را پرداخت نکند یا به آن تعهد عمل نکند، بستانکار یا متعهد له میتواند، بی آنکه نیاز به اقامه دعوا وگرفتن حکم دادگاه باشد با مراجعه به تشکیلات اجرایی مربوط، او را وادار به اجرای موضوع سند نماید. برای نمونه، اگر شخصی به موجب سند رسمی که در دفتر اسناد رسمی تنظیم گردیده طلبی داشته باشد و بدهکار از دادن آن خودداری کند، لازم نیست اقامه دعوا کند بلکه می‌تواند به اجرای ثبت مراجعه نماید تا مامورین اجرای ثبت طلب او را گرفته و به او دهند البته اجرای دادگستری نیز از مهمترین تشکیلات اجرایی کشور است اما در صورتی می توان به آن مراجعه نمود که پیش از آن به دادگاه مراجعه شده و رأی لازم الاجرا گرفته شده باشد.
    یکی از تشکیلات مهم اجرایی کشور " اجرای ثبت" است که اجرای مفاد اسناد رسمی لازم الاجرا و نیزاسناد عادی که به موجب قانون در حکم سند لازم الاجرا میباشند را به عهده دارد. این دسته را میتوان اسناد لازم الاجرا به مفهوم اخص نامید .
    لازم الاجرا بودن سند امتیاز بزرگی است زیرا دارنده را از مراجعه به دادگستری معاف می‌نماید. اما تنها اسنادی از این امتیاز برخوردارند که در قانون پیش بینی شده باشند. با این همه باید توجه داشت که تمامی اسناد رسمی از توان مزبور برخوردار نیستند برای مثال سند مالکیت که علی رغم رسمی بودن در هیچ قانونی لازم الاجرا بودن آن پیش بینی نشده است. در نتیجه اگر ملکی دارای سند رسمی باشد و ثالثی آن را غصب نماید مالک راهی جز مراجعه به دادگستری و گرفتن حکم لازم الاجرای خلع ید ندارد تا پس از آن بتواند به اجرای دادگستری مراجعه نماید تا غاصب خلع ید شود.
    درحقیقت، تشکیلات اجرایی گوناگونی در کشور وجود دارد که وظیفه آنها اجرای مفاد اسناد مربوط، عند اللزوم با همکاری نیروی انتظامی است بدین معنا که دارنده سند لازم الاجرا، برای اینکه مدیون یا متعهد سند را وادار به اجرای مفاد آن نماید با توجه به نوع سند، به تشکیلات اجرایی مربوط مراجعه و درخواست اجرای سند را می‌نماید. هرگاه سندی، به مفهوم اخص، لازم الاجرا باشد ضرورتی ندارد که دارنده آن راه دراز و پرمخاطره و پرهزینه دادگستری را انتخاب نماید بلکه می‌تواند، حسب مورد، به دفترخانه تنظیم کننده‌ی سند و یا اجرای ثبت مراجعه نموده و درخواست اجرای مفاد سند را بنماید و معمولا" از همان روز مقدمات عملیات اجرایی فراهم می‌شود. 
    سلام 
    بجز چک و سفته مصادیق دیگه ی اسناد لازم الاجرا چیا میتونن باشن؟
    پاسخ:
    سلامٌ علیکم. 
    مهریه‌ی مندرج در سند عقد نکاح. 
    سفته، سند لازم‌الاجرا نیست. 
    سلام 
    تو تدریس شده ی مدنی۳ ی جایی گفتین که :بیع عقد تملیکی است حتی وقتی هم که مبیع یا عین مستاجره کلی باشد باز هم عقد تملیکی است فقط تملیک درش بعد از تععین مصداق اتفاق میفته .  ولی ی جای دیگه این رو نقض کردین و گفتین که:در عقد عهدی (مثل ماده ۳۵۱)بر خلاف عقد تملیکی اشکالی ندارد اگر  که مورد معامامله در هنگام انعقاد قرارداد وجود نداشته باشد[ماده ۳۵۱:در صورتی که مبیع کلی .....]
    پاسخ:
    سلامٌ علیکم.
    هر دوتاش درسته. اولی نظر آقای دکتر کاتوزیان و دومی نظر آقای دکتر شهیدی هست. 
    سلام 
    صفحه ی ۲۵۹ قواعد عمومی قراردادها ی دکتر صفایی پاراگراف سوم برام جای سوال هستش که ایا در جایی که گفته:(هرگاه عین معینی که به عنوان امانت در دست متعهد است و با ید به متعهد له تسلیم شود ،تسلیم ان به صاحبش در وضعی که حین تسلیم دارد موجب برائت میشود ...)ایا این قاعده ای که گفته شد فقط در مورد عقد ودیعه هست یا در مورد تمام عقود الا در مورد عقد بیع( که در آن نقص مبیع قبل از قبض حق فسخ را برای مشتری بوجود می اورد )وعاریه ی طلا و نقره (در عاریه عاریه گیرنده ضامن تلف و کسر و نقصان مورد عاریه است اگرچه در حفظ ان تقصیر نکرده باشد) 
    و اگر این قاعده در مورد تمام عقود جاری است الا آن دو استثنایی که گفته شد پس چرا دکتر صفایی در ابتدای پاراگراف فقط و بطور مخصوص عین معینی را مثال میزنند که به عنوان امانت در دست متعهد است؟!


    پاسخ:
    سلامٌ علیکم.
    در این خصوص اختلاف نظر وجود دارد. یک نظر قول مشهور فقهای امامیه است و یک نظر منطبق بر عدالت و انصاف است و خودِ آقای صفایی، در پاورقی شماره‌ی 1 صفحه‌ی 296 این اختلاف نظر رو شکافتن و توضیح دادن که امیدوارم به کارتون بیاد. 
    سلام
    خرم اباد به بروجرد بستس  
    اگه تا چار شنبه صب همین وضع ادامه داشته باشه چی میشه ،
    حتما با سورتمه میایی استاد ها؟! 
    استفاده از دو نام بدون قصد و نیت مجرمانه بوده
    در ماده ۲۶۹ (میدهد )یعنی تملیک میکند 
    تملیک چگونه صورت میگرد
    به عبارت دیگر تملیک چیست 
    پاسخ:

    سلامٌ علیکم، نظر ب اینکه ب دلیلی ک در متن همین مطلبی که دارید ذیلش سؤال می‌پرسید بیان کردم (تذکر شماره‌ی ششم) من هر روز ب یک سؤال حقوقی از هر بازدیدکننده‌ پاسخ میدم و نظر ب اینکه جنابعالی همین امروز تحت عنوان علی سؤالی رو مطرح فرمودید و نظر به اینکه تغییر نام تأثیری در مستثنی شدن جنابعالی از قوانین وبلاگ نداره، در صورت تمایل برای دریافت پاسخ این سؤال ، لطفن فردا این سؤال رو مطرح بفرمائید اگر پاسخش رو بلد باشم عرض خواهم کرد. ضمناً لطفاً به قوانین وبلاگ احترام بگذارید و بار دیگر از این ترفند برای پرسیدن بیش از یک سؤال در یک روز استفاده نفرمائید. 


    سؤال دیگری هم ک قبل از این سؤال مطرح فرمودید در نوبت پاسخگویی قرار گرفته ک وقتی نوبتش برسه همین جا میتونید پاسخ رو ملاحظه بفرمائید.

    سلام
    هرچی پاراگراف دوم صفحه ۲۵۵ قواعد عمومی قرارداد های صفایی رو میخونم متوجهش نمیشم
    پاسخ:
    سلامٌ علیکم.
    میگه اگر کسی دین مدیون رو به حکم قانون ولی بدون اذن از مدیون بپردازه، میتونه به او مراجعه کنه و اونچه پرداخته رو از مدیون بگیره و اینجا نباید بگیم چون پرداخت، بدون اذن مدیون بوده، ایفا کننده حق رجوع به مدیون رو نداره. 
    سلام تو درس اصول فقه یک فایل صوتی چه استادی رو گیر بیارم خوبه؟شهبازی خوبه
    پاسخ:
    سلامٌ علیکم؛ متأسفانه در این زمینه اطلاعی ندارم؛ از جنابعالی عذرخواهی می‌کنم.
    واقعا نمیدونم چطور ازتون تشکر کنم بابت اینکه به سوالامون پاسخ میدین
    واقعا ممنونم ازتون و 

    پاسخ:
    خواهش می‌کنم؛ موفق باشید.
    قسمت اخیر ماده ۲۵۷ ق م رو میشه توضیح بدین
    سلام
    پاسخ:
    سلامٌ علیکم. 
    قانون مدنی در ماده 257 معاملات متعدد بر مال غیر را اشاره کرده است.یعنی شخصی مال دیگری را می فروشد و معامله فضولی انجام می دهد و خریدار همان مال را به دیگری انتقال می دهد و به همین ترتیب معاملات متعددی انجام میشود.
    در این صورت تمام معاملات غیر نافذ است. در نتیجه برای مالک مال این حق بوجود می آید که هر کدام از این معاملات را که خواست تایید کند.


    اگر مالک معامله اول را تایید کند، خود آن معامله صحیح می شود و چون معامله اول صحیح بوده معاملات بعد از آن نیز صحیح خواهد بود چون وابسته به معامله قبلی است. اگر مالک معامله سوم را تایید کند در این صورت ، خود معامله سوم صحیح است و معاملات بعد از آن نیز صحیح خواهد بود ولی معاملات قبل از آن یعنی معامله اول و دوم باطل خواهند شد. ممکن است که طرفین در معامله اول و دوم عملاً علیه یکدیگر اقدام نکنند ولی این حق بوجود می آید همچنین تأثیر بطلان معامله‌ی اول و دوم نسبت به مالک این است که مالک می تواند به خریدار اول و دوم مراجعه کند و منافع مال را در مدتی که در اختیارشان بوده مطالبه کند و چون معامله باطل بوده است بایستی منافع مال را بپردازند. اگر مالک به خریدار دوم مراجعه کند خریدار دوم هم می تواند از باب تسبیب به خریدار اول مراجعه کند.


    حال اگر مالک مال، معامله سوم را رد کند در این صورت طبیعی است که خود معامله سوم باطل می شود و معاملات بعد از آن هم باطل است. آیا معامله اول و دوم صحیح می شود؟ خیر، بلکه معامله اول و دوم همچنان غیر نافذ باقی می ماند.
    اگر معامله سوم را تنفیذ کند خواسته به طور عملی معاملات اول و دوم را رد کند اما اگر معامله سوم را رد کند نمی توان گفت که خواسته معاملات اول و دوم را صحیح اعلام کند چون تنفیذ بایستی ابراز شود.
    البته بعضی ها شاید اعتقادشان بر این باشد که رد معامله سوم به منزله تنفیذ عملی معامله اول و دوم است. ولی مالک بایستی نسبت به یک معامله اظهار نظر کند و مانمی دانیم که معامله اول صحیح است یا دوم. بنابر این همان غیر نافذ بودن صحیح تر است.
    بنابراین مثال دیگر اینکه در صورتیکه فرد A ملکی را فضولی به شخص B و شخص به B به C و C به D واگذار کنند و در نهایت مالک تنها معامله فضولی C به D را اجازه کند، معاملات اول و دوم نافذ نبوده و طبق مواد 261 تا 263 شخص B باید نسبت به احقاق حق خود از شخص A اقدام نماید.
    در ماده ی ۲۰۹ منظور از امضا چیه؟
    سلام (یادم رفته بود )
    پاسخ:
    ماده‌ی 209 کدوم قانون؟ 
  • نیمار داسیلوا سانتوس جونیور
  • سلام وخت بخیر
    استاد بالاخره نفهمیدم ایا محجور میتواند دین خودش را خودش تادیه کند ؟

    پاسخ:
    سلامٌ علیکم. عاقبت جنابعالی به خیر.
    به موجب ماده‌ی 269 قانون مدنی نمی‌تواند. 
    خطاب به اقای ادولف هیتلر
    بنده صراحتا مخالفتم رو با برگزاری کلاس جبرانی ۴ شنبه عصر اعلام مینمایم

    پاسخ:
    سلامٌ علیکم.
    بسیار ممنونم از جنابعالی بابت اظهار نظری که بیان فرمودید. 
    سلام استاد.ببینید درست متوجه شدم؟
    تعهداتی که ذاتا قائم به شخص باشند و اصطلاحا قید مباشرت داشته باشند به هیچ عنوان توسط ثالث قابل انجام نیست مثل نکاح ولی تعهداتی که شرط مباشرت در اوها شده باشه حکم ماده268ق.م در اونها جاریه
    پاسخ:
    سلامٌ علیکم.
    اینکه تعهدی درش ایفای تعهد، قید مباشرت باشه یا شرط مباشرت، ربطی به ذات اون تعهد نداره، مربوط به توافق طرفین قرارداد هست. مثلاً سکونت خودِ مستأجر در عین مستأجره رو هم میشه به عنوان قید مباشرت در عقد آورد و هم به عنوان شرط مباشرت، در این مثال، اگر موجر از حق خودش بگذره هم در قید مباشرت و هم در شرط مباشرت، مستأجر میتونه شخص ثالثی رو به جای خودش، بیاره در عین مستأجره ساکن کنه. برای دیدن توضیحات بیشتر در این زمینه‌ی مربوط به قید مباشرت و شرط مباشرت در عقد اجاره، در صورت تمایل رجوع بفرمایید به کتاب عقود معین جلد اول استاد کاتوزیان قسمت اجاره. 
    پس نمیشه گفت، اگر تعهد، به قید مباشرت باشه در هیچ صورتی - ولو به رضایت متعهد‌ٌله - توسط دیگران قابل انجام نیست. تفاوت قید مباشرت و شرط مباشرت، در جایی است که متعهد، عمل‌ حقوقی‌ای رو بر خلاف تعهدش انجام بده، در قید مباشرت، عمل، غیرنافذ و در شرط مباشرت، عمل، صحیح است و متعهد‌ٌله حق فسخ عقد اصلی رو داره - لکن در بحث اینکه آیا عمل موضوع تعهد، توسط شخصی غیر از متعهد، قابل انجام است یا خیر تفاوتی با هم ندارن. 
    چرا  بواسطه ی فسخ عقد جایز نمیتوان خسارت گرفت؟!
    مگر نه اینکه بر اساس اصل ۴۰ قانون اساسی هیچکس نمیتواند اعمال حق خویش را وسیله ی اضرار به غیر قرار دهد
    بنا بر این میتوان در شرایطی خسارت نیز گرفت


    پاسخ:
    سلامٌ علیکم.
    اصولاً هر عملی که توأم با تقصیر انجام بشه و باعث ضرر به دیگران بشه فاعل رو ملزم به جبران خسارت خواهد کرد. فسخ عقد جائز هم از این قاعده مستثنی نیست. ولی مشکل اینه که در اکثر موارد، فسخ عقد جائز عمل توأم با تقصیر نیست.
    ...:
    سلام استاد ببخشید مزاحم شدم سوالی خدمتتون داشتم 
    1. بلاصاحب در اصطلاح حقوقی ب چ معناست؟
    2.  و اینکه احراز حق مالکیت چیست؟ 
    3. بلامعارض چ معنی دارد؟
    پاسخ:
    سلامٌ علیکم.
    1. بدون صاحب.
    2. تعیین مالک. 
    3. بدون معترض. 
    سلام استاد.خسته نباشید.آیا فرق هست بین تهدات قائم به شخص با تعهداتی که قید مباشرت شده باشه؟الان ماده 268ق.م مشمول کدوم دسته میشه؟چون هرچی نگاه میکنم این ماده در خصوص نکاح به مشکل میخوره.اگه زوجه تمکین نکنه که حتی با رضایت زوج هم کس دیگه ای نمیتونه تعهد زوجه رو اجرا کنه که!!!ی جا ی گره ای هست که من نمیبینمش گویا.میشه مطلب رو برام جا بندازید؟ممنون میشم
    پاسخ:
    سلامٌ علیکم.
    در بحث نکاح هم مثل سایر عقود، تعهدات مالی عقد، مثل دادن مهریه و نفقه از جانب دیگران قابل انجام هست و از این جهت تفاوتی بین نکاح و سایر عقود وجود نداره. علت اینکه در بحث ماده‌ی 268، ایفای دین از جانب دیگران، امکان پذیر نیست اینه که ایفاء از جانب غیر در بحث تمکین، مستلزم انجام امر غیر قانونی - ارتباط نامشروع - هست. 
    این اون چیزی است که من از سؤال جنابعالی استنباط کردم و پاسخی که به نظرم رسید اینه. اگر این پاسخ مد نظر جنابعالی نبود، احتمالاً من در درک سؤال جنابعالی دچار اشتباه شدم. 
    سلام 
    استاد پدرم در اومد از صب تا حالا فقط سی دیقه ویس مدنی خوندم
    سلام
    خیار شرط که معلومه که عقد خیاری است  حالا ایا عقدی هم که در ان خیار تخلف از شرط باشه عقد خیاری است؟
    پاسخ:
    سلامٌ علیکم.
    در مطالب تدریس شده‌ی حقوق مدنی 3 پاسخ داده شد. مراجعه بفرمایید. 
    ۶۸۵_در ضمان رضایت مدیون اصلی شرط نیست!
    شاید اصلا اون طرف نخواد که ما ضامنش بشیم
    پاسخ:
    ضمان عقدی است عهدی که بین ضامن و مضمونٌ‌له منعقد می‌گردد که در نتیجۀ آن ضامن، دین مضمونٌ‌عنه (مدیون اصلی) را در مقابل مضمونٌ‌له (طلبکار) بعهده می‌گیرد که بپردازد. مضمونٌ‌عنه (مدیون اصلی) هیچ گونه نقشی در عقد ضمان بازی نمی‌نماید و عقد بدون مداخله او منعقد می‌گردد، این است که مادۀ «۶۸۵» قانون مدنی می‌گوید: «در ضمان رضای مدیون اصلی شرط نیست» زیرا طلبکار، مالک ذمه مدیون است و طبق قاعده مذکور در مادۀ «۳۰» ق. م. هر مالکی نسبت بما یملک خود حق همه گونه تصرف و انتفاع دارد و بدین جهت، طلبکار، بدون رضایت مدیون میتواند او را ابراء کند و ضمان تبرعی (ضمانت از مدیون، بدون رضایت او) هم صحیح می‌باشد، همچنانی که در ایفاء دین از جانب غیر مدیون تبرعاً هم رضایت مدیون شرط نیست (مادۀ ۲۶۷ قانون مدنی)
    سلام استاد 
    ایا بهتر نبود در ماده ی ۵۱۲ که گفته :اجاره ی متصدیان حمل و نقل اشخاص یا...    از کلمه ی افراد بجای اشخاص استفاده میکرد؟!
    پاسخ:
    سلامٌ علیکم.
    بهتر بود، ولی در نود سال قبل که قانون مدنی تصویب شد، این تفکیک بین واژه‌ی شخص و واژه‌ی فرد، به این شکلی که الان مطرح هست، رایج نبود. 
    بخش‌هایی از این نظر که با * مشخص شده، توسط مدیر سایت حذف شده است
    سلام با این حجم مطالب خدام در میا استاد
    *******
    پاسخ:
    سلامٌ علیکم.
    هم خدا رو میخاید هم خرما. حجمش زیاده؟ معامله نفرمائید. قاعدتاً جنابعالی باید هفته به هفته این مطالب رو مطالعه میفرمودید و نمیگذاشتید تلنبار بشه که الان سختتون باشه، حالا که اینکار رو نکردید خب دیگه الان باید ظرف دو هفته‌ای که فرصت دارید جور اون کم‌کاری رو بکشید. 
    سلام استاد فرق جعاله با اجیر کردن اشخاص چیه(اگه مفصله بگین که ایا ویسش تو وبلاگ هس یا نه)
    پاسخ:
    سلامٌ علیکم. 

    شباهتهای عقد جعاله با اجاره اشخاص

     ۱- ماهیت قرار داد اجاره اشخاص با قرارداد جعاله یکی است.هر دو عقد هستند و قانون مدنی آنها را در زمره عقود معین آورده است.

    ۲- هر دوی این عقود،از عقود معوض هستند.در هرکدام از آنها دو تعهد متقابل وجود دارد و هر تعهد عوض تعهد دیگر است.

    ۳-موضوع هر دو قرارداد انجام کار و پرداخت دستمزد است. در اجاره اشخاص اجیر کار می کند و مستاجر اجرت می پردازد،در جعاله عامل کار می کند و جاعل جعل را می پردازد.

    ۴-هر دو قرارداد در زمره عقود امانی قرار دارند. ید عامل و اجیر نسبت به مال جاعل و مستاجر امانی است.




    تفاوتهای عقد جعاله با اجاره اشخاص

    ۱- اجاره اشخاص عقدی است لازم (با توجه به سکوت قانون و رجوع به اصل لزوم قراردادها) ولی جعاله از زمان انعقاد،مادامی که عمل به اتمام نرسیده جایز است و هریک از طرفین می توانند رجوع کنند(ر.ک ماده ۵۶۵ ق.م)

    ۲-در اجاره اشخاص اجیر همیشه مشخص است ولی در جعاله عامل می تواند مشخص باشد یا نباشد.

    ۳-در عقد اجاره اشخاص اجرت باید معلوم و معین باشد،ولی در عقد جعاله معلوم بودن اجرت(جعل) من جمیع الجهات لازم نیست.(ر.ک ماده ۵۶۳ ق.م)

    ۴-در قرارداد اجاره اشخاص،خادم یا کارگر نمی تواند اجیر شود مگر برای مدت معین یا برای انجام امر معین،از سوی مقابل در عقد جعاله نه تنها ذکر مدت ضرورت ندارد،بلکه ممکن است عمل هم مردد و کیفیات آن نامعلوم باشد.(ر.ک مواد ۵۱۴ و ۵۶۴ ق.م)

    ۵- در قرارداد اجاره اشخاص،اجیر استحقاق مطالبه اجرت را از زمان عقد پیدا می کند(با توجه به خصیصه تملیکی بودن عقد اجاره) در حالی که در عقد جعاله،عامل وقتی مستحق اجرت میگردد که متعلق جعاله را تسلیم یا انجام داده باشد.(ر.ک مواد ۴۹۰ و ۵۶۷ ق.م )

    ۶-در اجاره اشخاص اگر اجیر از انجام کار سر باز زند،مستاجر امکان الزام اجیر به انجام کار را دارد زیرا که به وسیله عقد الزام به انجام کار پدید آمده است (با توجه به ویژگی تملیکی بودن عقد اجاره) ،ولی در عقد جعاله در صورت عدم انجام موضوع عقد جعاله چنین امکانی بعید به نظر می رسد.اگر کار انجام گرفته با موضوع قرارداد مطابقت نداشته باشد نیز به همین گونه است.
    سلام استاد عزیز
    شما در مدنی ۵ فرمدید که در قولنامه(وقتی که موضوع کلی است) در صورت تخلف متعهداز ایفای تعهد سه راه پیش روی متعهدله است ؛اول الزام ،دوم انجام  توسط شخص دیگر به هزینه ی متعهد و سوم فسخ و دریافت خسارت)آیا در بیع در مواردی که مبیع کلی باشد نیز برای الزام اینگونه عمل میکنیم
    پاسخ:
    سلامٌ علیکم.
    در مورد مبیع کلی با توجه به اینکه مصادیق اون زیاده معمولاً همیشه میشه به هزینه‌ی متعهد، مبیع رو از طریق دیگری تهیه کرد و نوبت به فسخ قرارداد نمی‌رسه ولی در کل، همین مراحل در مبیع کلی هم حاکم هست. 
    سلام استاد
    در مورد عقود عینی که قبلا فرمودید که نمیشود انهارا به عقود رضایی تبدیل کرد(با توافق طرفین)حالا این سوال برام پیش لومد که ایا میشه عقود تشریفاتی رو به عقود عینی تبدیل کرد؟(خودم فکر میکنم که در مواردی بشود و در مواردی هم نشود)
    پاسخ:
    سلامٌ علیکم.
    عقود عینی قسمی از عقود تشریفاتی هستن، بنابراین تبدیل اون‌ها به یکدیگر بلاموضوع و فاقد معنای حقوقی است. رجوع بفرمایید به کتاب شرح جامع قانون مدنی تألیف فرهاد و شیرین بیات، مطالب ذیل ماده‌ی 184، پاورقی‌ای که ذیل شمارهٔ 19 اومده.
    سلام استاد 
    ایا میشه عود عینی را با توافق خودمان به عقود رضایی تبدیل کنیم؟
    پاسخ:
    سلامٌ علیکم.
    عقود عینی جنبه‌ی استثنایی دارن و خلاف اصل رضایی بودن عقود هستن. احکام استثنایی، آمره هستن و قابل تبدیل با توافق نیستن. نتیجه اینکه امکان تغییر عقد عینی به رضایی با توافق طرفین وجود ندارد. 
    باسلام خدمت استاد .یک شرکت سهامی یابامسئولیت محدود ورشکسته میشود وسرمایه ی شرکت کفاف دیون اشخاص ثالثی که با شرکت معامله کرده اند رانمی دهد وشرکا هم بیش از آورده ی خود مسئول پرداخت دین نمی باشند در اینجا تکلیف طلب این اشخاص ثالث چه میشود چه کسی باید آنها را بپردازد . با تشکر اگر منبع ان راهم معرفی کنید خیلی در حق ما لطف کردید
    پاسخ:
    سلامٌ علیکم.
    مثل هر طلبکاری که بدهکارش ورشکسته شده باشه و اموال بدهکار، کفاف پرداخت همه‌ی طلب طلبکاران رو نکنه، قسمتی از طلب، بلاوصول و پرداخت نشده باقی خواهد ماند. 
    بخش‌هایی از این نظر که با * مشخص شده، توسط مدیر سایت حذف شده است
    سلام استاد ****** **** *******لطف کنید بهم بگید که کجا رو باید بخونم ولی خواهشا خیلی زیاد نباشه و اینکه وقتی جوابمرو میدین اسمم رو مخفی کنین و یه خواهش دیگه هم اینکه اگه میخواین خود خوان بدین از اول باشه و به ترتیب .


    پاسخ:
    سلامٌ علیکم.
    از کتاب، سقوط تعهدات رو از اول بخونید تا سر خیارات. تدریس‌شده‌‌ها رو هم از اول بحث عقد تا اینجایی که الان تدریس کردم بخونید. دو مثبت و چهار منفی. 
    با عرض سلام و وقت بخیر خدمت استاد گرامی..
    در خصوص شخصیت و احوال شخصیه ب سوالی برخوردم ک سپاس گزار میشوم اگر پاسخ بدهید..
    اثار فکری بعد از انتشار به دارایی تبدیل میشوند و جز امور مالی هستند..از طرفی امور مالی جز حقوق مربوط ب شخصیت محسوب نمیشوند. حقوق مربوط ب شخصیت بعد از فوت شخص ب وراث منتقل نمیشوند مگر در استثنای دستاوردهای فکری..🤔😐...یعنی دارایی بعد از فوت جز امور مربوط به شخصیت محسوب میشود؟؟؟
    پاسخ:
    سلام علیکم.
    متوجه ارتباط مطالب بیان شده توسط جنابعالی با یکدیگر نشدم؛ لطفا در کلاس به شکل حضوری مطرح بفرمایید؛ اگر پاسخ رو بلد بودم در خدمت جنابعالی خواهم بود.
    سلام بر استاد عزیزم
    سه تا سوال داشتم از درس مدنی ۳
    1  چرا ما در بحث پیش قرارداد سکوت را نشانه ی سکوت میدانیم ولی در بحث عقد اصلی (مثلا بیع )نه؟
    2 در ایجاب ساده که شخص میتواند تا قبل از قبول از ایجابش عدول کند اگر تا قبل از قبول موجب سفیه شود یا مجنون،انوقت تکلیف ایجابش چه میشود؟
    3در ایجاب همراه با التزام بر ماندن بر سر ایجاب اگر موجب تا قبل از قبول و تا قبل از پایان مدت مقرره مالش را بی شخص دیگری بفروشد چه میشود؟ 
    پاسخ:
    سلامٌ علیکم، نظر ب اینکه ب دلیلی ک در متن همین مطلبی که دارید ذیلش سؤال می‌پرسید بیان کردم (تذکر شماره‌ی ششم) من هر روز ب یک سؤال حقوقی از هر بازدیدکننده‌ پاسخ میدم در صورت تمایل برای دریافت پاسخ سایر سؤالات، لطفن به صورت هر روز یک سؤال، مطرح بفرمائید اگر پاسخشون رو بلد باشم عرض خواهم کرد.

    چه در پیش قرارداد، چه در قرارداد اصلی، هر جا همراه با سکوت، قرائنی وجود داشته باشه دلیل بر انعقاد عقد است و هر جا این قرینه وجود نداشته باشه دلیل بر انعقاد عقد نیست. در پیش قرارداد چون تعهدی برای طرف ایجاب ایجاد نمیشه سکوت رو با اغماض بیشتری حمل بر انعقاد عقد میکنیم و در قرارداد اصلی، چون چنین وضعیتی وجود نداره و ممکنه تعهداتی برای طرف مقابل وجود بیاد، سخت‌گیری بیشتری می‌کنیم.
    سلام استاد.خسته نباشید.در کتاب نظم،ماده311،زیرنویس8 گفته شده اگر مال در محل غصب قیمی و در محل تلف مثلی باشد اختیار دادن مثل یا قیمت با غاصب است.زیرش هم ارجاع داده ولی متاسفانه توانایی خرید کتابش رو ندارم و الان هم خیلی به اون مطلب احتیاج دارم.اگر براتون مقدور بود از اون کتاب و منابع دیگه ای که داشتید عکس بگیرید و اپلود کنید که دانلود کنم و اگر امکانش نیست مفصل توضیح بدید درموردش.خیلی خیلی عذر میخوام اگر درخواستم وقتگیر یا هزینه بره(منظورم اپلود عکس و کم شدن حجمتونه)
    پاسخ:
    سلامٌ علیکم. مونده نباشید.
    چیز خاصی ننوشته که احتیاج به اسکن داشته باشه. اون قسمت، در کل، 4 خط هست. نوشته دادن قیمت، بی‌گمان غاصب را بری می‌کند. ولی هر گاه او بخواهد با دادن مثل، جبران خسارت کند به نظر می‌رسد که مالک بایستی آن را بپذیرد و حق ندارد الزام او را به دادن قیمت بخواهد زیرا هدف از الزام غاصب، جبران خسارت مالک است که با دادن مثل بهتر تأمین می‌شود. 
    ممنونم از آقا مرتضی ،بابت پاسخ به سوالم 

    سلام استاد وقتتون به خیر
    اگر فردی در تاریخ ،مهر ۹۷ وصیت تملیکی رو ایجاب کند،و موصی له در مهر ۹۸ قبول کند اون وصیت رو
    تفاوت تاریخ انشاء وصیت بر اساس نظریه ی نقل و کشف چگونه خواهد بود؟؟
    پاسخ:
    سلامٌ علیکم. عاقبت جنابعالی به‌ خیر.
    متوجه منظور جنابعالی از سؤالی که مطرح فرمودید (تفاوت تاریخ انشاء وصیتنشدم. اما اجمالاً منظور از نظریه‌ی کشف و نقل در وصیت تملیکی به قرار ذیل است :

    انتقال مالکیت موصی‌به، از چه زمانی به وجود می آید؟

    در این خصوص دو نظریه وجود دارد به نام های نظریه نقل و نظریه کشف.

    بر اساس نظریه نقل، قبولی موصی‌له از هنگام قبولی موجب انتقال موصی‌به ، به او می شود. مشروط بر اینکه این قبولی بعد از فوت باشد. یعنی قبولی بعد از فوت اثر قهقرایی ندارد بلکه از زمان قبولی بعد از فوت مالکیت منتقل می شود.

    بر اساس نظریه کشف، قبولی موصی‌له بعد از فوت کاشف از این است که موصی‌به از زمان فوت به او منتقل شده است. یعنی طبق نظریه کاشفیت قبولی اثر قهقرایی دارد. قانونگذار از نظریه نقل بر خلاف قراردادها در وصیت پیروی می‌کند.
    خواهش می کنم. مرسی از شما که اهمیت می دید.
    سلام استاد.خسته نباشید.جبران خسارت در نحله نیاز به توافق طرفینه؟؟ی توضیحی میدین درموردش؟ممنونم
    پاسخ:
    سلامٌ علیکم.
    توافق طرفین، ممکن هست اما الزامی نیست. اگر طرفین توافق نکنن، دادگاه مشخص خواهد کرد. ضمناً مبلغ پرداختی از باب خسارت نیست، از باب استیفای زوج از عمل زوجه است و اطلاق خسارت، در چنین شرایطی مشکل به نظر می‌رسد. 
    در پاسخ  بازدید کننده ی محترم ، بالین ، با توجه به اینکه من سالیان زیادی پیگیر ماجرای سربازی بودم،  تا جایی که یادمه  ، باید عرض کنم که ، افراد مشغول به خدمت سربازی ، هیچ منعی واسه شرکت تو آزمونای دانشگاهی و تحصیلی ندارن، به محض قبولی ، با ارائه ی نتیجه ی آزمون به دانشگاه محل قبولی ، و با هماهنگی نظام وظیفه و متعاقب اون،  یگان محل خدمت ، معافیت تحصیلی براشون صادر می شه ، و پس از اتمام تحصیل یا انصراف یا اخراج! باید برگردن سر خدمتشون و مابقی خدمت رو بگذرونن. البته اگه تغییراتی براش درست نکرده باشن! 
    پاسخ:
    ممنونم از جنابعالی.
    من هم به دلیل همون تغییرات احتمالی که ممکنه در رویه ایجاد شده باشه ترجیح دادم پاسخی نگم.
    به هر حال از جنابعالی ممنونم بابت این پاسخ. لطف کردید.
    سلام استاد وقت به خیر
    ببخشید استاد شما اطلاع دارین که اگه یه نفر سرباز باشه و یه سال از خدمتش مونده باشه،میتونه ارشد شرکت کنه؟؟و اگه قبول بشه بقیه ی خدمتش چی میشه؟؟
    پاسخ:
    سلامٌ علیکم. عاقبت جنابعالی به‌ خیر.
    متأسفانه در این زمینه اطلاعی ندارم. 
    سلام جناب دکتر.
    اصولا امضای صرف ظهر اسناد تجاری به معنای انتقال آن است یا ضمانت در پرداخت؟ 
    پاسخ:
    سلامٌ علیکم.
    نظرات متفاوت هست؛ از نظر من، نظر اقوی اینه که حسب مفهوم مخالف ماده‌ی 246 قانون تجارت، در ظهرنویسی سند تجاری، ممکنه اسم دارنده قید نشه و به صرف امضای خالی، سند منتقل بشه بنابراین اصل بر ظهرنویسی هست مگر امضاکننده ثابت کنه امضای او با هدف ضمانت از یکی از متعهدین سند بوده و فقط هم با او مسؤولیت تضامنی دارد.
    مجددا سلام استاد  وقت به خیر
    برا تجارت ارشد ،اگه به جای کتابای اسکینی،مختصر حقوق تجارت دکتر توکلی  رو بخونیم کافیه؟؟
    پاسخ:
    سلامٌ علیکم.
    در صورت کمبود زمان، از روی ناچاری، بله. در غیر این صورت خیر.
    سلام استاد وقتتون به خیر
    ببخشید استاد به نظرتون اگه به جای کتاب های اسکینی برا ارشد ،کتاب ساده ساز حقوق تجارت فرحناکیان رو بخونیم کافیه؟؟
    پاسخ:
    سلامٌ علیکم. عاقبت جنابعالی به خیر. اون کتاب رو ندیدم متأسفانه و نمیتونم نفیاً یا اثباتاً در موردش نظری بدم. 
    سلام استاد وقتتون به خیر 

    روایت های زیادی هست( به خصوص حدیث امام صادق(ع)می فر مایند(هر پرچمی قبل از قیام قائم بر افراشته شود صاحب هن طاغوتی است کهدر برار خدا پرستش میشود)(الکافی-ج8-ص295)) که به طور کلی این مفهوم را بیان میکنند که قبل از ظهور آقا هر قیامی بشود طاغوت است در این صورت آیا مشرو عیت انقلاب ایران زیر سوال نمیرود؟ 
    پاسخ:
    سلامٌ علیکم. عاقبت جنابعالی به خیر.
    پرسش‌گری جنابعالی در زمینه‌های اعتقادی، شایان ستایش و تقدیر هست اما سؤالات این‌چنینی رو کافیه یه سرچ ساده در گوگل بفرمایید، به کرات و به دفعات پاسخ داده شده. مثلاً در خصوص همین سوال، مراجعه بفرمایید به این لینک
    سلام علیکم‌، اعظم الله اجورکم
    بنده در سال تحصیلی پیش رو در رشته ی فقه و مبانی حقوق به تحصیل خواهم پرداخت. 

    می‌خواهم در ابتدای تحصیل کتابهای مورد نیاز جهت موفقیت در آزمونهای حقوقی و آزمون ارشد حقوق را شروع به مطالعه نمایم.

    استدعا دارم بنده را راهنمایی بفرمایید.  
    پاسخ:
    و علیکم السلام. ممنونم از جنابعالی. همچنین. 
    در طبقه بندی موضوعی موجود در حاشیه سمت چپ وبلاگ، قسمت مطالب مربوط به آزمون‌های حقوقی از جمله کارشناسی ارشد رو مطالعه بفرمایید. 
  • صل الله علی الباکین علی الحسین
  • متاسفانه پاسخنامه مربوطه تشریحی نبود.پاسخ ها رو به صورت کلیدی گفته بود.
    پاسخ:
    به نظر من، پاسخ، اشتباه هست. 
    سلام . لطفاً شروع کلاس هاتون رو در وبلاگ هم اطلاع رسانی کنید .باتشکر
    پاسخ:
    سلامٌ علیکم. عضو یک پیام‌رسان بشید. یا سروش یا تلگرام. در طول ترم هم لازم خواهد شد. یا اگر گوشیتون قدیمی هست با کسانی که همکلاس هستند و عضو هستند مرتبط باشید. 
    سلام استاد .اولین جلسه تدریس شما دردانشگاه بروجردچه زمانی است
    پاسخ:
    سلامٌ علیکم. از چند روز قبل، اطلاع رسانی خواهد شد. 
    سلام استاد عزیز.وقتتون بخیر.چندتا سوال کوتاه پاسخ دارم.ببخشید.
    در مواردی که قاضی از ماده3ق.م.م استفاده میکنه و روش جبران خسارت رو مشخص میکنه یا به طور کلی حکم به جبران خسارت میده:
    1)ایا مواردی داریم که طبق قانون،جبران خسارتی که دادگاه حکم میده منوط به رضایت خواهان یا خوانده یا هردو باشه؟
    2)ایا موردی داریم که اگرخواهان مخالف روشی باشه که دادگاه اتخاذ کرده دادگاه نتونه اون حکم رو صادر کنه؟یعنی عدم رضایتش مانع از این بشه روش مدنظر دادگاه اعمال بشه؟
    عنوانا اگر بگید کافیه.خودم دنبال بقیه جوابش میرم.مثلا ی بنده خدایی گفت گویا در مورد نحله جبران خسارت باید به رضایت طرفین باشه.ممنونم
    پاسخ:
    سلامٌ علیکم. عاقبت جنابعالی به خیر.
    متأسفانه در حال حاضر در پاسخ به هر دو سؤالی که مطرح فرمودید مورد خاصی به ذهنم نمیرسه و به علت کمبود وقت هم امکان جستجو و بررسی توی قوانین و منابع رو برای یافتن موارد احتمالی ندارم. 
    از جنابعالی بابت این امر، عذرخواهی میکنم. 
    سلام منظورم درس مدنی ۳ است باتشکر
    پاسخ:
    سلامٌ علیکم.
    ممکنه مطالبی عوض بشه. البته استخوان بندی درس، همین فایل‌ها هست اما این به اون معنا نیست که عیناً همین مطالب، بدون کم و کاست تدریس خواهد شد.
  • قواعد خاص مسئولیت مدنی
  • سلام و عرض ادب خدمت شما.
    استاد اگر مرحمت کنید توضیحاتی راجع به درس یک واحدی قواعد خاص مسئولیت مدنی که این ترم با شما داریم ارائه کنید.
    بچه ها هنگ کردن همه میگن این دیگه چیه.
    وآیا رویه تدریس این درس هم مث دروس دیگر شامل ارائه طرح درس و خودخوان و پرسش کلاسی هست.
    از زحمات شما سپاسگزارم.
    پاسخ:
    سلامٌ علیکم. 
    جزئیات در جلسه‌ی اول کلاس بیان خواهد شد. 
    با سلام خدمت استاد گرامی                                                                                     این فایل های صوتی تو وبلاگ کامل هستن                                                                 اگر این فایل های صوتی رو بنویسیم در طول ترم به مشکل برنمی خوریم                      با تشکر
    پاسخ:
    سلامٌ علیکم.
    فایل‌های صوتی تدریس چه درسی رو میفرمائید؟ 
    با سلام مجدد.ممنون از زحماتتون.استاد دوتا مثال در خصوص موردی بزنید که غاصب مالی را غصب کرده و مال مغصوب ناقص شده ولی غاصب توانایی تعمیر اون رو داره.ممنونم
    پاسخ:
    سلامٌ علیکم.
    خودروی مغصوب شیشه‌ش شکسته یا خانه‌ی مغصوب دیوارش خراب شده. 
    سلام گرم خدمت استاد عزیزم.
    استاد ماده 264 طرق سقوط تعهدات رو گفته.ولی هرچی مقاله میخونم در زمینه مسئولیت قراردادی و غیرقراردادی میگه طرق جبران خسارت یا عینیه یا بدلی.الان من قاطی کردم اینارو.مثلا توی مسئولیت قراردادی ،طرف ملزم.میشه به جبران.عینی یا وفای به عهد؟؟لابد ی نکته ای داره که من ازش رد میشم و همون باعث.میشه اشتباهشون میکنم
    پاسخ:
    سلامٌ علیکم. جبران خسارت عینی و بدلی معمولاً در زمینه‌ی مسؤولیت مدنی غیر قراردادی مطرح میشه. اگر جایی در مورد مسؤولیت قراردادی مشاهده فرمودید آدرس بدید تا مراجعه کنم و ببینم و نظر بدم. ضمناً در فصول مربوطه از کتب آقایان کاتوزیان، شهیدی، صفایی و قاسم‌زاده همچین مطلبی که در مسؤولیت قراردادی، اصطلاح جبران عینی رو آورده باشن ندیدم. 
    باعرض سلام و خسته نباشید.قسمت اخر ماده 277 قانون مدنی شامل تعهدات پولی میشه فقط؟میشه  توضیح بدین درموردش؟
    پاسخ:
    سلامٌ علیکم. خیر، در خصوص هر نوع از تعهدی، مُجری است. الفاظ ماده، مطلق است و اختصاصی به تعهدات نقدی ندارد. 
    سلام مجدد.اگر شخصی با گچکاری که کار خیلی هم زبردست نیست قرارداد ببندد که امارتمانش را گچکاری کند ولی قید کند که فقط خودِ متعهد بایستی این کار را انجام بدهد این هم تعهد قائم به شخص محسوب میشود؟؟
    پاسخ:
    سلامٌ علیکم. چنین تعهدی، تعهد قائم به شخص به معنای مصطلح در حقوق نیست، لکن همون نتیجه رو داره، از این حیث که کسی دیگه جز متعهد نمیتونه انجام بده تعهد رو. در حقوق به چنین تعهداتی میگن تعهداتی که مباشرت متعهد در اون‌ها شرط شده است.
    ماده 268 قانون مدنی - انجام فعلی در صورتی که مباشرت شخص متعهد شرط شده باشد به وسیله دیگری ممکن نیست مگر با رضایت متعهدله.
    باسلام و عرض ادب لطفا توضیح و تعریفی درخصوص تعهدات قائم به شخص بفرمایید.باتشکر
    پاسخ:
    سلامٌ علیکم. یعنی تعهداتی که فقط شخص متعهد میتونه اون‌ها رو انجام بده و دیگران قادر به انجام اون با همون کیفیت نیستن. مثل تعهد به کشیدن یک نقاشی از سوی یک نقاش زبردست. 
    سلام استاد.وقتتون بخیر.در تعهدات قراردادی اگر منعهد به تعهد اصلی خودش عمل نکرد میتونیم به مواد 237 تا 239 ق.م استناد کنیم یا اون مواد فقط مختص شرطه؟؟
    پاسخ:
    سلامٌ علیکم. باید به مواد مربوط به شرط، در همه‌ی تعهدات قراردادی عمل کنیم. اون مواد، فقط مختص شروط نیست و در هر نوع تعهدی جاری است مگر طرفین از قبل، خلافش رو توافق کرده باشن یا بعد از تخلف و عدم انجام تعهد، خلافش رو توافق کنن. 
    سلام استاد.وقتتون بخیر
    در تعهدات قراردادی اگر سررسید اجرای تعهد رسیده باشد و متعهد به تعهد خودش عمل نکرده باشه به صرف عدم اجرای تعهد مسئولیت قراردادی ایجاد شده ؟؟یا اینکه باید ببینیم با عدم اجراش خساراتی به متعهدله وارد شده یا نه و بعد از اینکه خسارت وارد شده بود بگیم مسئولیت قراردادی ایجاد شده؟؟
    پاسخ:
    سلامٌ علیکم.
    تحقق ضرر یکی از اصلی ترین شروط طرح دعوای مسؤولیت است، در صورتی که تعهد انجام نشه و به هر دلیلی ضرر به متعهد‌ٌله وارد نشه، حق طرح دعوای خسارت نداره. 
    با سلام . من دانشجوی تربیت معلم هستم می خواستم بدونم من میتونم آزمون ارشدم رو واسه حقوق بدم.باتشکر
    پاسخ:
    سلامٌ علیکم. متأسفانه در این زمینه اطلاعی ندارم. از جنابعالی عذرخواهی میکنم. 
    باسلام.چه زمانی معلوم میشه چه درسایی با شماست.باتشکر
    پاسخ:
    سلامٌ علیکم. نمیدونم. 
    سلام استاد.عرض ادب.ارادتمند شما هستم.درخصوص اصل شخصی بودن مسئولیت مدنی و مواد قانونیش در قانون مدنی و مسئولیت مدنی توضیح میدین
    پاسخ:
    سلامٌ علیکم. متأسفانه مطلب قابل عرضه‌ای در این زمینه در کتب مرجع پیدا نکردم. از جنابعالی عذرخواهی میکنم. 
    با سلام خدمت استاد شاهرخی در خصوص تعهد یک طرفه دکتر کاتوزیان بر این عقیده هستند که.اگر تعهد یک طرفه بر اساس قانون نباشد موجب فساد و بی قانونی میشود این موضوع را در کتاب اعمال حقوقی کاتوزیان بخش نظریه عمومی تعهدات خواندم اما دکتر لنگرودی چنین عقیده ای ندارند خواستم بدانم استدلال دکتر لنگرودی در زمینه مفید بودن تعهد یک طرفه چیست
    پاسخ:
    سلامٌ علیکم.
    اینجا و اینجا رو مطالعه بفرمایید. مفصل توضیح داده شده. 
    سلام و عرض ادب
    استاد ماده 311 گفته که اول جبران عینی و بعد جبران بدلی.اگر مال مغصوب یا تلف شده مثلی بوده ولی الان کمیاب باشه ب طوری که تهیه کردنش برای فاعل زیان سخت باشه و اونو در مضیغه قرار بده تکلیف جیه؟؟ کلا اگر در جبران خسارت ب فاعل زیان فشار بیاد و در مضیغه قرار بگیره منع قانونی نداره؟؟ نمیشه گفت که طبق قاعده کلی هیچکس نمیتواند اعمال حق خویش را وسیله اضراذ ب دیگران قرار دهد و..؟؟
    پاسخ:
    سلامٌ علیکم.
    غاصب به دلیل کار بدی که انجام داده مأخوذ به اشق احوال است و قرار نیست ما از او طرفداری کنیم. ولو در مضیقه قرار بگیره باید مثل بپردازه ولی اگر یافتن مثل ناممکن بشه، ضمان، منقلب به قیمت میشه. اینجا جای اِعمال قاعده‌ی منع سوءاستفاده از حق نیست. 
    1. الان ک خودم خوندم هم متوجه نشدم!!!!عرض کردم مبلغی که پیمانکار جدید مطالبه کرده پرداخت شده و در قرارداد جدید قید شده که این مبلغ به حساب پیمانکار قبلیه نه جدید ؟؟آیا همچین قراردادی ایراد نداره ازین نظر که طرف ایشون هنوز پیمانکار سابقه ؟
    2. عارضم خدمتتون که مبلغی که پیمانکار جدید مطالبه کرده از خریداران واحد آپارتمان ، از جانب آشنای بنده پرداخت شده و این شخص دو سال بعد از اون خانم این واحدارو خریداری کرده ولی چون پیمانکار جدید گفته که هر کسی که مبلغ رو زودتر واریز کنه صاحب خونس اینجا یعنی دیگه اون خانم نسبت ب این واحدها حقی نداره از نظر حقوقی ؟! 
    3. پاسخ شما به این سوال با توجه به کامنت قبلی این بود. ک اگه اون خانم ک قراردادش مقدمه ، در صورت اثبات، صاحب خونه میشه !حالا با توجه به این حالت باز هم اون خانم صاحب خونس؟؟!!
    پاسخ:
    1. نمیدونم. باید آدم، متن قرارداد یا توافقی که به موجب اون، قرارداد ساخت، از پیمانکار قبلی به پیمانکار جدید واگذار شده مشاهده کنه. روی هوا و بدون دسترسی به اطلاعات پرونده نمیشه جواب داد.
    2. همون کسی که اول قرارداد بسته محق هست و الان زودتر پول دادن چیزی رو عوض نمیکنه. 
    3. قاعدتاً بله. 
    راستی استاد فراموش کردم اینو بگم ک دیروز ک پولو پرداخت کردن داخل قرارداد جدید این پولو ک پرداخت مردین ب حساب پیمانکار. قبلیه نه جدید !!!این یعنی چه ؟؟!!!
    پاسخ:
    متوجه سؤال جنابعالی نشدم متأسفانه. 
    سلام و عرض ادب خدمت استاد عزیز
    نحوه جبران خسارت در تعهدات قرارادادی اول الزامه و دوم انجام تعهد ب وسیله دیگری و ب خرج متعهد و در مرحله سوم فسخ؟؟ اینو بهش میگن جبران.خسارت در تعهدات قراردی استاد؟؟
    پاسخ:
    سلامٌ علیکم. بله. 
    استاد اون خانم ک هر دو واحدو خریداری کرده دقیقا دو. سال قبل خریداری واحد توسط یکی از. اطرافیانم بوده ،  یعنی در صورت اقامه ی. دعوای حقوقی حق با خانم هست چون سندش مقدم الصدوره ! حالا این آشنای ما امروز رفته پول واحد هارو پرداخت کرده !! یعنی همون کاری. کرده که پیمانکار. جدید. میخواست ازشون ، حالا ب نظر. شما دیگه کسی نمیتونه علیه ایشون اقامه ی دعوا کنه چه حقوقی چه کیفری؟
    پاسخ:
    اینجوری نمیشه جواب داد. باید قراردادی که به موجب اون پیمانکار جدید اومده و جانشین پیمانکار سابق شده رو دید و سپس نظر داد. قدر مسلم اینه که پیمانکار جدید، فروش مال غیر نکرده و از این نظر نمیشه علیه ایشون دعوای کیفری مطرح نمود. در خصوص جنبه‌ی حقوقی هم در کامنت قبلی توضیح دادم و حرف جدیدی ندارم. 

  • سلام 
    وقت بخیر
    یه سوال داشتم استاد 
    شخصی ک سال ۹۳  دو. واحد آپارتمانی به مساحت ۷۵ متر خریده در. قالب قولنامه ، قرار. بوده ک بعد. از ۸ ماه خونه رو تحویل بدن اما تا الان تحویل ندادن البته برای هر واحدی ۱۵ میلیون پرداخت شده به صورت پیش قسط یعنی سر. جمع ۳۰ میلیون تومان، بعد. یه مدت کوتاه واسه هر کدوم از واحد. ها. ۷ میلیون پرداخت کرده یعنی ۱۴ میلیون بعد از یه مدت دیگه واسه هر  واحد ۳ میلیون پرداخت کردن یعنی ۶ میلیون، الان بعد از سه سال پیمانکار پروژه رو گرفتن با شاکی های فراوان ، هر کدوم از این دو واحد به یک خانم فروخته شده الان پیمانکار. پروژه عوض شده و پیمانکار. جدید میگه هر کدوم از صاحبان واحد ها زودتر پول رو پرداخت کنن   ، اون میشه صاحب تام  واحد مسکونی!!! با توجه به این  مطالب آیا پیمانکار جدید میتونه همچین ادعایی داشته باشه ؟؟اصن تکلیف این  دو شخص ک پول واحد اپارتمانی رو پرداخت کردن. چیه ؟ ؟
    اینا باید چیکار کنن ؟؟کجا باید شکایت کنن ؟ایا می شود در. قالب معامله ی معارض شکایت کرد. یا انتقال مال غیر از روش غیر. قانونی؟

    snshahrokhi.blog.ir
    پاسخ:
    سلامٌ علیکم.
    بگید شکایت فروش مال غیر کنن علیه پیمانکار اول از نظر کیفری. از نظر حقوقی هم هر کسی تاریخ عقدش مقدم باشه به شرط اینکه بتونه تقدم تاریخ عقدش رو ثابت کنه ملک، مال اوست و نفر دیگر میتونه پول پرداختی رو به همراه خسارات به نرخ روز مطالبه کنه. 
  • داوطلب آزمون دکترای حقوق خصوصی
  • با سلام و وقت بخیر
    اینجانب داوطلب شرکت در ازمون دکتری 97هستم .و قصد شروع برای خواندن منابع در ایام تابستان دارم اما در خواندن منابع بسیارمردد هستم و در اینترنت هم که منابع را سرچ میکنم بالغ بر بیست یاسی منبع ذکر شده که خواندن همه ی آنها تقریبا غیر ممکن است  علاوه بر اینکه بسیاری از منابع اصلی نیز برای مصاحبه شاید نیاز باشد اما برای آزمون کتبی وقت گیر و بعضا نامفهوم می باشند ،از طرفی موسساتی هستند که اکثر منابع اصلی را در غالب کتب دو جلدی ارائه می دهند
    سوال بنده اینست که شما کدوم را پیشنهاد میکنید؟ودر صورت پیشنهاد مطالعه منابع اصلی خواهشمندم که کتب پیشنهادی خود را برای دروس مدنی و تجارت و متون فقه معرفی کنید تا در اسرع وقت تهیه و مطالعه نمایم.

    و سوال دوم اینکه منابع پیشنهادی شما برای زبان عمومی چه کتبی می باشد؟
    ممنون میشوم اگر در اسرع وقت به سوالات اینجانب پاسخ دهید.
    باتشکر
    پاسخ:
    و علیکم السلام.
    1. کتب خلاصه‌ی مؤسسات رو ندیدم و نمیتونم پیشنهادی در رد یا تأیید اون‌ها بدم، ولی تجربه ثابت کرده که نباید آینده خودتون رو گره بزنید به خلاصه‌نویسی‌ای که یک شخص گمنام و با سطح علمی نامعلوم انجام داده. منابع پیشنهادی من هم در طبقه‌ بندی موضوعی موجود در حاشیه سمت چپ وبلاگ اومده. روی گزینه‌ی مطالب مربوط به آزمون‌های حقوقی کلیک کنید، منابع پیشنهادی برای آزمون ارشد حقوق خصوصی با آزمون دکتری یکسان هستن. ضمناً آزمون دکتری منبع رسمی نداره و هر کسی هم چیزی میگه صرفاً یه پیشنهاد هست و نه بیشتر. هیچ سندیتی هم ندارن. 
    2. در همون طبقه‌بندی موضوعی در قسمتی که در شمارهٔ 1 ذکر کردم اومده. در صورت تمایل مراجعه بفرمایید. 
    سلام استاد.وقتتون بخیر.
    ماده 3 قانون مسئولیت مدنی هم در تعهدات قراردادی راه داره هم غیرقراردادی؟؟
    پاسخ:
    سلامٌ علیکم.
    در مسؤولیت قراردادی معمولاً طرفین نحوه‌ی جبران خسارت رو معین می‌کنند و اگر نکنند دادگاه معین خواهد کرد که در این راستا ماده‌ی 3 قانون مسؤولیت مدنی قابلیت اجرا خواهد داشت. 
    سلام استاد.خسته نباشید.
    ارکان مسئولیت قراردادی و غیرقراردادی رو میشه تیتروار بفرمایید؟؟ شرایط با ارکان فرق داره؟؟
    پاسخ:
    سلامٌ علیکم.
    ارکان مسئولیت قراردادی عبارتند از:

    الف) وجود قرارداد بین مسئول ( متعهد )وزیان دیده(متعهدله)

    ب) تخلف از قرارداد 

    ج ) ورود خسارت ناشی از تخلف از قرارداد

    ارکان مسئولیت غیر قراردادی عبارتند از:

    الف) عدول از قانون و یا تکالیف عمومی توسط شخص زیانکار

    ب ) وارد آمدن خسارت به دیگری

    ج ) عدم وجود رابطه قراردادی

    د ) رابطه‌ی سببیت

    ارکان یعنی اسباب و قاعدتاً سبب با شرط متفاوت است. در صورت تمایل، میتونید تفاوت سبب و شرط رو در اینترنت سرچ بفرمایید.
    با سلام خدمت استاد شاهرخی خواستم بدانم که برای درس متون فقه کتاب مرحوم شیروانی مناسب تر است یا کتاب النضید ؟ یعنی بهترین کتاب برای خواندن متون فقه در تمامی دوران تحصیل از کارشناسی تا دکتری چیست
    پاسخ:
    سلامٌ علیکم. مراجعه بفرمایید به طبقه بندی موضوعی موجود در حاشیه سمت چپ وبلاگ، قسمت مطالب مخصوص به آزمون کارشناسی ارشد رو بزنید. در یکی از مطالب موجود در اون صفحه، مفصل در خصوص نحوه‌ی مطالعه متون فقه و منابع موجود، توضیح دادم. 
    باعرض سلام ووقت بخیرخدمت استاد گرامی                                                            شما چه منبعی را برای زبان پیشنهاد دارید                                                                 اگه کلاس زبان بری میتونه موثر باشه(مثلا دوسال)                                                                        باتشکراز زحمات فراوان شما
    پاسخ:
    سلامٌ علیکم.
    آنچه می‌دونستم در این لینک نوشتم. 
    1-باعرض سلام وخسته نباشیدخدمت استاد شاهرخی                                                  2-خواستم بدونم که خودخوان های مدنی3 همین ها ص ۱۳تا۱۵و۱۸تا۲۱و۳۱تا۴۴و۱۲۷تا۱۵۴و۱۷۷تا۲۷۲ هستند                                                         3-باتشکر از وقتی که می ذارید
    پاسخ:
    سلامٌ علیکم. همون چیزایی هست که در صفحهٔ مربوطه نوشتم و البته فهرست، نهایی نیست و در طول ترم امکان اضافه کردن بهشون وجود داره. جنابعالی کل کتاب رو مطالعه بفرمایید. ضرر که نداره هیچ، مفید هم هست. 
    با سلام خدمت استاد شاهرخی خواستم بدانم که برای آزمون کانون وکلا و المپیاد حقوق در زمینه فقه و اصول ترجمه کتاب مرحوم شیروانی را توصیه میکنید یا کتاب النضید فی روضه الشهید ؟ لطفا با دلیل بفرمائید که کدام کتاب مناسب تر است
    پاسخ:
    سلامٌ علیکم. آزمون وکالت، فقه ندارد. النضید و شیروانی هم هیچکدام کتاب اصول نیستند. 
    باسلام                                                                                                                   مدنی 3 (سه) تو اون پیام اول هم نوشته بودم                                                           باتشکر از زحمات شما 
    پاسخ:
    سلامٌ علیکم.
    مراجعه بفرمایید به طبقه بندی موضوعی موجود در حاشیه سمت چپ وبلاگ. 
    باسلام                                                                                                                   منظور ما همان خود خوان هاییاست که میگید بخونیدبعدمی پرسید                             با تشکر
    پاسخ:
    سلامٌ علیکم. مدنی چند؟
    1-باعرض سلام وخسته نباشیدخدمت استاد عزیزم                                                     2-عرض بنده این بودکه میدونم که معلوم نیست که مدنی ۳باشما هست یانیست ولی خواهشمندم اگه می تونید شماره صفحات(مطلب) این درس روبفرستیدضرری ندارد       3-خیلی ممنون                          
    پاسخ:
    سلامٌ علیکم.
    مدنی چند؟ 
    شماره صفحات چی؟ خودخوان؟ 
    سلام بر استاد عزیز خواستم بدانم کلمه  (و قس علی هذا ) به چه معنی است
    پاسخ:
    سلامٌ علیکم.
    یعنی و قیاس کن بر همین مبنا. چیزی شبیه ( دیگه خودت موارد بعدی رو بر اساس همینایی که من گفتم حدس بزن ). 
    سلام و عرض ادب.لطفا در خصوص ماده 3 قانون مسئولیت مدنی توضیح بدید .اگر ممکنه مثال هم بزنید درکش نمیکنم دقیقا
    پاسخ:
    سلامٌ علیکم. یعنی تصمیم گیری در مورد اینکه جبران زیان مثلاً به شکل عذرخواهی در روزنامه باشه یا به شکل پرداخت مبلغی پول یا به شکل دادن کالا، با قاضی دادگاه هست. 
    سلام بر استاد عزیز در کتاب قانون مدنی در نظم حقوقی کنونی بند2 ماده 471 که به کتاب دکتر سید حسن امامی جلد 2 صفحه 5 ارجاع شده است را در قالب یک مثال بیان کنید چون من مفهوم نمایش دادن را متوجه نشدم 
    پاسخ:
    سلامٌ علیکم.
    مثل اینکه برای نمایش دادن مرغوبیت زمین‌های یک منطقه از حیث مستعد بودن برای کشاورزی، از باغداران و کشاورزان یه منطقه بخان هر کدوم قسمتی از محصولات کشاورزی خودشون رو برای یک روز در نمایشگاهی به نمایش دربیارن و در پایان روز هم محصولات کشاورزی خودشون رو پس بگیرن. در اینجا کشاورزان در واقع محصولات کشاورزی خودشون رو برای نمایش دادن اجاره میدن و نه برای مصرف کردن و چنین عقد اجاره‌ای بلا اشکال خواهد بود. 
    سلام استاد عزیز.بینهایت ممنونم از صبر و حوصله شما در جواب دادن ب سوالات این.حقیر.

    با تمامی بحث هایی که شد الان من نتونستم بفهمم که نقش فاعل زیان در تعیین نحوه جبران.خسارت چیه و کجا حق انتخاب داره و این حق انتخابش مستند به چ قاعده فقهی یا حقوقیه.میشه خودتون توضیح بدید؟؟ من هرچی که تا الان فکر میکردم با استدلال های جنابعالی با خاک.یکسان شد.
    پاسخ:
    خواهش میکنم.

    متأسفانه با اطلاعات فعلی که دارم من در حال حاضر نقشی برای فاعل زیان در تعیین نحوه جبران خسارت قائل نیستم. 
    رفرنس مطلب دوم هم داخل یکی از کتاب های کمک اموزشی خوندم که ارجاع نداشت.این کامنت رو خودتون ی روز با تاخیر جواب بدید بی زحمت
    پاسخ:
    آقای دکتر کاتوزیان معتقدند احسان در اتلاف، رافع مسؤولیت نیست و محسن همچنان مسؤول است، لکن در تسبیب رافع مسؤولیت است، چون ایشون در تسبیب، ارتکاب تقصیر رو شرط مسؤولیت میدونن و در اتلاف نمیدونن. کتاب مسؤولیت مدنی جلد اول، شمارهٔ 57، پاراگراف آخر. 
    آقایان صفایی و رحیمی در کتاب مسؤولیت مدنی خودشون، هم در اتلاف و هم در تسبیب، احسان رو رافع مسؤولیت میدونن چون معتقد هستن احسان قاعده‌ی عامی هست و دلیلی برای محدود کردنش به بحث تسبیب وجود نداره، مثل جایی که کسی برای حفظ جان انسانی مجبور به پاره کردن لباس او بشود در اینجا متلف بر اساس قاعده‌ی احسان مسؤول نیست. کتاب مسؤولیت مدنی، شمارهٔ 51، پاورقی. 
    سلام استاد عزیز
    رفرنس مطلب اول زیرنویس 8 ماده 311 کتاب نظم کنونی هست که ارجاع دادن به الزامات خارج از قرارداد دکترکاتوزیان جلد 2 شماره 407
    پاسخ:
    سلامٌ علیکم. به نظر من این ربطی به نقش فاعل زیان در تعیین نحوه جبران خسارت نداره. به نظر میرسه همونطور که خود استاد کاتوزیان در شماره‌ی 451 کتاب، پاراگراف آخر فرمودن دلیل این حکم اینه که دادن قیمت، بی‌گمان غاصب رو بری میکنه چون در همون محل غصب، مال، قیمی بوده و ضمان در اونجا به وجود اومده و ذمه‌ی غاصب به دادن بدل، مشغول شده است. نیز اگر غاصب بخواهد با دادن مثل، جبران خسارت کنه مالک بایستی اون رو بپذیره و مالک حق نداره الزام غاصب رو به دادن قیمت بخواهد، چون هدف از الزام غاصب، جبران خسارت مالک است که با دادن مثل، بهتر تعیین میشه. پس در واقع این حکم، دلیلش اختیار دادن به فاعل زیان نیست، بلکه دلیلش جبران خسارت بهتر مالک و منطبق با قواعد و اهداف حقوق در باب غصب هست. 
    سلام خدمت استاد عزیز و دوست داشتنی.مجددا چندتا سوال داشتم.با عرض معذرت البته
    اول اینکه توی مبحث غصب میگه اگر مال مغصوب در محل غصب قیمی و در محل تلف مثلی باشه اختیار دادن مثل یا قیمت با غاصب است.این خودش ی مثال واسه نقش فاعل زیان در تعیین نحوه جبران خسارته.درسته؟؟ اونوقت فلسفه ش پذیرش چنین حقی برای فاعل زیان چیه؟؟به چه قواعد فقهی مرتبطه؟؟قاعده انصاف اینجا راه داره؟؟ضمنا اگر جاهایی شبیه ب این توی قانون داریم که انتخاب بین قیمت و مثل رو به اختیار فاعل زیان گذاشته بفرمایید

    دوم اینکه ی جا خوندم قاعده احسان در اتلاف راه نداره ولی در تسبیب راه داره.اینو میشه توصیح بدید با مثال؟؟
    با سپاس فراوان
    پاسخ:
    سلامٌ علیکم.
    1. مطلبی که نقل فرمودید در مورد اختیار غاصب رو کی گفته و کجا گفته؟ تذکر هفتم از مطلب اصلی که ذیلش کامنت نوشتید رو مطالعه بفرمایید.
    2. اینم مثل مورد فوق. رفرنس مطلب؟ ضمناً بنا بر تذکر ششم، لطفاً هر روز فقط یک سؤال رو مطرح بفرمائید. با تشکر از جنابعالی.
    با سلام خدمت استاد شاهرخی با همه احترامی که برای شما قائلم باید بگویم نحوه اعتراض از طریق وبلاگ بسیار سختگیرانه و ظالمانه است چون دانشجو میخواهد از اشتباهات خودش مطلع شود و یکی از مهم ترین وظیفه استاد این است که دانشجو گ را با اشکالاتش آشنا کند و. این یکی از مهم ترین وظیفه استاد است و هیچ وقتی از استاد تلف نمیشود و اتفاقا اجر الهی هم دارد و این درست نیست به خاطر درخواست دانشجو برای توضیح ورقه سوالات شما نمرات ارفاقی او را پس بگیرید اگر میخواهید همچنین کاری کنید چرا اصن نمره ارفاق میکنید تا دانشجو به خاطر کم شدن نمره اش ضربه بخورد   اگر لحن تندی داشتم از شما معذرت میخواهم
    پاسخ:
    سلامٌ علیکم. اونچه که از نظر قانونی و شرعی وظیفه‌ی استاد هست و بر اساس آیین‌نامه‌های آموزشی، معلم موظف به انجامش هست همون اعتراض از طریق سایت دانشگاه هست و منم بابت اون هیچ نمره‌ای رو کم نمی‌کنم.
    هدف از قرار دادنِ فرصت اعتراض از طریق وبلاگ ، در وهله‌ی اول ، این بود که برای دانشجویان این امکان فراهم شود که از بُن دندان و عمق جان ، قانع شوند در حق آنها ظلمی روا داشته نشده و آنچه هست حاصل کارِ خود آنان در برگه‌ی امتحانی + فعالیت کلاسی است .

    در طول ترم‌های اخیر اما با این وضعیتِ بغرنج ، مواجه شدم که برخی از دانشجویان علیرغم اینکه نیک ، آگاه بودند که برگه‌ی امتحانی‌شان وضعیت اسفناکی دارد با وجود این ، به مصداق سنگ مفت ، گنجشک مفت ، اقدام به اعتراض از طریق وبلاگ می‌کردند و قرار دادن اشکالاتِ برگه‌ی امتحانی آن‌ها بر روی وبلاگ، به صورت نیم نمره به نیم نمره و مشروح، وقت و انرژی فراوان و البته بی‌حاصلی از من می‌گرفت ؛ هر برگه حدود یکی دو ساعت طول میکشه تایپ اشکالاتش. جنابعالی چند صفحه از یک کتاب رو تایپ کنید ببینید وقتی ازتون تلف میشه یا خیر. منم اگر بخام اشکالات دانشجویان به اضافه پاسخ صحیح رو بنویسم همین اندازه وقت ازم تلف میشه. به عنوان نمونه این لینک رو ببینید و پیش خودتون مجسم کنید که نوشتن اشکالات فقط همین یک برگه، چقدر از وقت منو ممکنه گرفته باشه و اگر قرار باشه توی یک کلاس، 5 نفر اینجوری وجود داشته من چقدر باید تایپ کنم.در برخی موارد ، حتا دانشجویان محترمی که در برگه ، به زحمت ، موفق به کسب نمره‌ی سه !!!! می‌شدند اقدام به اعتراض می‌کردند شاید فرجی بشود !!!!

    ب منظور مقابله با چنین وضعیتی و نیز محدود کردن موارد اعتراض به موارد واقعی ، تصمیم گرفتم چنانچه دانشجویی اقدام به اعتراض از طریق وبلاگ کند و بررسی مجدد برگه‌ی امتحانی ایشان معلوم دارد اشتباهی در کار نبوده و حقی تضییع نشده ، هر ارفاقی که در تصحیح برگه‌ی امتحانی صورت گرفته شده باشد پس گرفته شده و نمره‌ی نهایی به همان میزان کاهش داده خواهد شد. ضمناً نمره‌ی دانشجویانی که از طریق وبلاگ اعتراض کنن، به 9.75 افزایش نخواهد یافت. البته نمرات حاصل از فعالیت‌های کلاسی و نیز نمره‌‌ای که بدون ارفاق در برگه کسب شده است ، به حال خود ، دست نخورده باقی خواهد ماند. قاعدتاً اگر دانشجویی معتقده بهش ارفاقی نشده و ازش حقی تضییع شده نباید از این موضوع هراسی داشته باشه، چون به نظر خودش اصولاً ارفاقی نشده بهش که بخاد ازش پس گرفته بشه. 
    با سلام خدمت استاد شاهرخی خواستم بدانم تفاوت ماده 699 و723 چیست؟ چون به هر منبعی که مراجعه کردم نتوانستم وجه افتراق آنها را به طور کامل متوجه شوم   با تشکر
    پاسخ:
    سلامٌ علیکم. مراجعه بفرمایید به کانال تلگرامی من. دو عدد 699 و 723 رو سرچ کنید توی کانال. طی دو فایل صوتی، مفصل توضیح دادم. اینجا بخام بنویسم طولانی میشه. 
    با  غرض سلام خدمت استاد شاهرخی در ماده 565 در خصوص عقد جعاله کتاب قانون مدنی در نظم حقوقی کنونی ص 405. بند پنجم کلمه مأخوذ به معنی قبض شده است یا مورد بازخواست قرار گرفتن؟
    پاسخ:
    سلامٌ علیکم. یعنی مجبور و متعهد. 
    سلام استاد عزیز.مجددا ممنون از لطفتون بابت پاسخگویی به سوالام
    درخصوص نقش فاعل زیان در تعیین نحوه جبران خسارت چند مصداق در بحث کیفری و حقوقی پیدا کردم.
    مثلا در باب مسئولیت والدین نسبت ب خساراتی که طفل ب وجود میاره.با این توضیح که اصل اولیه ما اینه که هرکسی زیانی وارد کرد خودش باید جبران کنه.اما اگر طفلی ب کسی زیان وارد کنه والدین باید جبران کنن.چرا؟؟ بخاطر نقش فاعل زیان که طفل بوده
    یا مثلا در صندوق تامین خسارت های بدنی اگر زیان زننده مشخص نباشه دیه از صندوق تامین که بیت المال هم هست مرداخت میشه.چرا؟؟ بخاطر نقش فاعل زیان که ی شخص نامشخص و بی نام و نشانیه.همینطور در موارد دیگه ای که دیه از بیت المال پرداخت میشه.
    حالا مبانی تحلیلی پذیرش نقش فاعل زیان چیه؟؟
    و اینکه توی این موارد و موارد مشابه که نقش فاعل زیان باعث تغییر در اصل کلی نحوه جبران خسارت میشه دلیل اصلی چیه؟؟ قاعده انصاف این موارد رو توجیه میکنه یا قواعد دیگه ای؟؟
    پاسخ:
    سلامٌ علیکم.
    متأسفانه بین دو مثالی که الان بیان فرمودید و بحثی که سابقاً مطرح فرمودید ارتباطی پیدا نکردم. این دو مثال نشون میده که شخصی که زیان زده غیر از کسی است که زیان رو جبران می‌کنه، بحث جنابعالی سابقاً این نبود، بحث قبلی فقط در خصوص نحوه‌ی جبران خسارت بود، ینی بحث این بود که نقش فاعل زیان در تعیین اینکه زیان چگونه جبران بشه چیه و نه اینکه زیان توسط چه کسی جبران بشه. در این دو مثال که الان بیان فرمودید، صرفنظر از اینکه چه کسی جبران خسارت میکنه، نحوه‌ی جبران خسارت تفاوتی نداره و فاعل زیان در این مورد نقش خاصی نداره. 
    بنابراین این دو مثال، بر خلاف اونچه در ابتدای این کامنت بیان فرمودید مصداق بحث نقش عامل زیان در نحوه‌ی جبران خسارت نیستند. 
    1. سلام مجدد خدمت استادعزیزم.ممنون از زحمتی که میکشید و به سوالات ما پاسخ میدید.اینا همه نشاندهنده لطف شماست.
    2. استاد پس اینجوری که بحث کردیم خلاصه اش این میشه که در تعهدات قراردادی اگر تعهد انجام نشه اول الزام میکنن و اگر الزام ممکن نبود اگر تعهد قائم ب شخص بود خسارت ازش میگیرن اما اگر تعهد قائم ب شخص نبود ی مرحله دیگه داریم تعهد رو به وسیله ی شخص دیگه انجام میدیم و برای دریافت هزینه ها ب متعهد رجوع میکنیم و اگر به وسیله شخص دیگر هم تعهد اجرا نشد خسارت مالی میگیریم.درسته؟؟
    3. البته فک کنم بحث در وحدت مطلوب و تعدد مطلوب متفاوت میشه.یعنی اگر وحدت مطلوب بود و به موقع احرا نشد مستقیم میریم سر دریافت خسارت و الزامی درکار نیست.
    4. راستی استاد در خصوص قاعده منع از اسراف و تبذیر به چ کتابی رجوع کنم؟؟اونجوری که فهمیدم ماهیت و خلاصه این قاعده رو میشه توی این جمله خلاصه کرد که :هیچکس نمیتواند اعمال حق خویش را وسیله اضرار به دیگران قرار دهد
    پاسخ:
    1. و علیکم السلام. خواهش می‌کنم. 
    2. بله. 
    3. صحیح است.
    4. خیر، معناش این نیست که جنابعالی مطرح فرمودید. قاعده‌ی اسراف و تبذیر رو گوگل کنید مطالبی در این زمینه پیدا خواهید کرد. 
    1. سلام استاد عزیز.خسته نباشید.بی نهایت ممنون بابت پاسخی که به سوالم دادید .
    2. یکی از سوال هام که توی کانت قبلی براتون مبهم بود اینکه نفش فاعل زیان (متعهدی که به تعهدش عمل نکرده و با این کار به متعهدله زیان وارد شده) در تعیین نحوه جبران خسارت چطوریه؟؟ اینجا میتونه حق انتخابی داشته یاشه یا نه؟؟ اگه میتونه ی مثال بزنید ممنون میشم
    3. دوم اینکه با توجه به توضیحاتتون توی کامنت قبلی ی ابهامی که توی ذهنم مونده اینه که توی ماده 311 ق.م گفته مثل یا قیمت" یعنی ترجیحی بین این دو تا نیست؟؟ یعنی میشه در جایی که مثل وجود داره قیمتش رو بدیم؟؟
    4. همچین اختیاری توی مباحث دیکه هم پیدا میشه؟؟ بازم ممنونم
    پاسخ:
    1. و علیکم السلام. مونده نباشید. انجام وظیفه کردم. 
    2. رویه‌ی قضایی معمولاً در چنین مواردی حکم به پول میکنه، اما الزام قانونی‌ای در این خصوص وجود نداره، از طرف دیگر چون مسؤولیت قراردادی هم نوعی از مسؤولیت مدنی به معنای عام هست و هدف از دادن خسارت، جبران وضعیت زیاندیده هست و با توجه به اینکه اجبار به اجرای مثل تعهدی که متخلف از انجام دادنش سر باز زده خسارت زیاندیده رو بهتر جبران می‌کنه دادگاه میتونه بجای اینکه حکم بده به دادن خسارت پولی، در مقام دادن خسارت حکم بده به اجرای مثل تعهد و دقیقاً مثل همون مسؤولیت غیر قراردادی عمل کنه. بنابراین اگر پیمانکاری که ملتزم به تعمیر پل یا سدی بوده از وفای به عهد خودداری کنه و در نتیجه پل ویران بشه، دادگاه میتونه به درخواست طرف قرارداد و با توجه به تخصص و امکانات متعهد، او رو به ساختن پل محکوم کنه. به هر حال حاصل بحث اینکه اینجا در مسؤولیت قراردادی هم اگر بین متعهد و متعهد‌ٌله تراضی صورت نگرفته باشه، متعهد حق انتخاب نداره، دادگاه‌ها معمولاً در مقام جبران خسارت، به قیمت (یعنی همون پول) رأی میدن، هر چند چنین الزامی در قانون وجود نداره و میتونن رأی بدن به اجرای مثل تعهد. 
    3. ظاهراً این ماده در مقام بیان ذکر کلی مطلب است، بدین معنی که حسب مورد چنانچه مال تلف شده، مثلی است، مثل و چنانچه قیمی است باید قیمت پرداخته شود نه اینکه غاصب را در تادیه‌ی مثل یا قیمت مختار بدونه و این نکته از سایر مواد قانونی که در این زمینه وجود دارد به راحتی قابل استفاده است.
    4. من ندیدم. 
    1. سلام استاد.وقتتون بخیر.
    2. نقش فاعل زیان در تعیین نحوه جبران خسارت در مسئولیت قراردادی و غیرقراردادی چیه؟؟
    3.  توی مسئولیت غیرقراردادی مثلا در باب غصب قانون میگه ابتدا رد عین(جبران عینی).اگر رد عین ممکن نبود اگر مال مثلی بود مثل و اگر قیمی بود باید قیمتش پرداخت بشه.حالا زیان زننده میتونه بگه من بجای مثل میخوام قیمتشو بدم؟؟ 
    4. سوال دوم اینکه این مبحث توی مسئولیت قراردادی هم متصور هست؟؟ 
    5. بی صبرانه منتظر جواب کاملتون هستم.خیلی خیلی ممنون
    پاسخ:
    1. و علیکم السلام. عاقبت جنابعالی به خیر. 
    2. قاعده‌ی کلی اینه که اولویت با برگرداندن وضع زیاندیده به حالت قبل هست و در این زمینه عامل زیان نمی‌تونه راهی رو انتخاب کنه که زیاندیده رو به حالت قبل از فعل زیانبار برنمیگردونه مگر با رضایت او یا در جایی که برگرداندن زیاندیده به حال قبل از زیان از باب تخریب اموال و به استناد ادله‌ی منع از اسراف و تبذیر ناممکن باشه مثل جایی که تیر آهن مغصوب، در طبقه‌ی اول یه آپارتمان 20 طبقه استفاده شده و اگر قرار باشه این تیر آهن رو در بیاریم و به مالک تیرآهن برگردونیم باعث تضییع اموال زیادی میشه.
    3. خیر. مگر در همون مثالی که در شماره‌ی قبل مطرح کردم یا با رضایت مالک. 
    4. چ مبحثی؟ 
    5. خواهش میکنم. 
    سلام استاد
    اگر از قرارداد صلح به جای عقد عاریه استفاده شود .با توجه به ماده 760  ق مدنی  با فوت یا جنون یکی از متعاقدین عقد منفسخ نخواهد شد؟
    سپاس 
    پاسخ:
    سلامٌ علیکم. گرچه در قانون نیومده ولی از نظر عقلی مسلم هست که صلحی که در مقام عاریه واقع میشه باید برای مدت معین باشه و در خلال اون مدت لازم هست و حجر یا فوت تأثیری بر انحلالش نداره، لکن اگر مدت برای چنین صلحی معلوم نشه، در واقع میشه گفت نوعی حبس مال و تسبیل منفعت هست، چون الی الابد باید مالک از منفعت مالش محروم بشه و عملاً مالکیتی برای او باقی نمیمونه و چنین صلحی دیگه در مقام عاریه نیست، بلکه چیزی شبیه صلح در مقام وقف خواهد بود. لهذا اگر صلحی واقع بشه که در مقام عاریه باشه، لکن مدتی برای اون معین نشده باشه، از نظر من باید حکم به بطلان چنین صلحی داده بشه، چون مفاد عقد، دارای تناقض ذاتی هست، اگر صلح در مقام عاریه است، پس چرا مدتش معلوم نیست و نهایتی نداره و مالک برای همیشه از مال خودش باید دست بکشه که این دیگه بهش نمیگن عاریه، چون در عاریه باید مالک، همچنان مالکیتش باقی بمونه و بتونه بعد از مدتی از منافع مال خودش استفاده کنه و اگر عاریه نیست پس چرا گفته شده صلح در مقام عاریه!

    در کتب آقایان، کاتوزیان و امامی اشاره‌ای به این بحث نشده و آقای لنگرودی هم اشاره کرده که با وضعیت فعلی مواد قانون مدنی باید قائل به لزوم عقد بشیم و البته انتقاد کردن از ماده‌ی 760. چیزی در خصوص انحلال به فوت و حجر هم نگفتن. چند کتاب دیگه از مؤلفین حقوق مدنی و کتب شرح مواد قانون مدنی رو هم نگاه کردم که در خصوص این موضوع چیزی ننوشته بودن، از میون کتب فقهی هم کتاب جواهرالکلام جلد 26، صفحه‌ی 232 رو دیدم که مثالی که زده برای صلح در مقام عاریه، مثالی بود که در اون مدت چنین صلحی معین شده و همین نشون میده که اگر مدت، نامعلوم باشه قابل قبول نیست. 
    سلام استاد. 
    از این که جواب سؤالاتم رو دادین از صمیم قلب سپاسگزارم. موفق و مؤید باشید.
    صلوات
    یاحق
    پاسخ:
    سلامٌ علیکم. ممنونم از جنابعالی. موفق باشید.
    سلام استاد.
    ضمن عذرخواهی چند تا سؤال داشتم: 1- ما در روستا زندگی می کنیم؛ جدیداً یه همسایه اومده زمینی رو خریده و توش ساخت و ساز کرده؛ کار این بنده خدا بر روی کامیون و بولدزر و اینجور چیزاست؛ حالا آیا می تونه از زمینش به عنوان محلی برای دپوی خاک استفاده کنه؟ و آیا عبور و مرور کامیونهاش، تعمیر و نگهداری اونا توی روستا تابع مقرارتی هست؟ لطفا قانونش رو برام بفرستید، یا اینکه آدرس بدین برم بگردم. 2- این بنده خدا دور تا دور خونه اش رو دوربین کار گذاشته و رفت و آمد خیابون و کوچه رو هم می تونه تحت نظر داشته باشه؛ دلیلش رو هم میگه که چون وسایل گرانقیمتی اینجا دارم می خوام بدونم کی میآد و کی میره. در این باره هم اگه قانونی هست لطفا بفرمائید.
    قبلا از لطف حضرتعالی متشکرم
    صلوات
    یاحق
    پاسخ:
    سلامٌ علیکم.
    1. بر اساس ماده‌ی 132 قانون مدنی، در منطقه‌ی مسکونی، چنین استفاده‌ای از ملک جایز نیست، در صورت طرح دعوا، دادگاه موظف به صدور حکم مبنی بر جلوگیری از ادامه‌ی تصرفات خواهد بود. 
    2. در رابطه نصب و راه اندازی دوربین مداربسته در محیط های عمومی در حال حاضر هیچ گونه منع قانونی وجود ندارد. منع قانونی این مکان ها تنها در صورتی به وجود می آید که این محیط در اطراف مکان های حساس مانند پادگان ها، پایگاه های هوایی و … باشد.اگر ساختمان شخصی باشد، صاحب خانه باید فضای بیرونی خانه که تحت پوشش دوربین مدار بسته قرار می گیرد را در نظر بگیرد و تمرکز اصلی را بر مناطق مهم و کلیدی مثل درب ورود و خروج معطوف کند. از لحاظ قانونی، همسایه ها و سایر افرادی که در مناطق اطراف ساختمان مسکونی در رفت و آمد هستند، باید از وجود دوربین مدار بسته مطلع شوند. این کار با استفاده از یک تابلو، قابل انجام است. مطالعات کارشناسان نشان می دهد این عمل، جلوی فعالیت خرابکاران و سارقان را نیز می گیرد. 
    سلام علیکم.
    شرکت تعاونی سهامی عام هم مثل شرکت تعاونی متعارف ،در امور انحلال و تصفیه تابع قانون تجارت است؟
    پاسخ:
    سلامٌ علیکم.
    در قوانین مربوطه چیزی در این زمینه مشاهده نکردم، به نظر می‌رسد از حیث انحلال و تصفیه، تابع قوانین کلی مندرج در لایحه‌ی اصلاحی قانون تجارت خواهد بود. 
    در نهایت به پاسخ این سوال که ایا شرکت تعاونی شرکت تجاری است یا نه ،ایا میتوان گفت که بستگی به نوع شرکت تعاونی( تعونی متعارف،تعاونی سهامی عام)دارد؟
    دوم اینکه، شما در جزوه فرمودید که ش تعاونی سهامی عام قالب جدیدی(تاسیس جدیدی است ) است ،ولی در ادامه گفتید که تابع همان قوانین ش سهامی عام است ، این دو گفته شما با هم تناقض ندارد؟!
    پاسخ:
    1. بله. 
    2. گفتم در عمل، وزارت تعاون، شرکت تعاونی سهامی عام رو نوعی شرکت سهامی میدونه. منظور من این نبود که واقعاً اینجوری هست. 
    سلام جناب استاد خیلی ممنونم برای ایجاد چنین فضا
    استاد منفعت منفصل غیرمادی مثل حق سکنی منزلی اگر واگذار شود ،منقول است یا غیر منقول؟
    خیلی ممنونم
    پاسخ:
    سلامٌ علیکم. خواهش میکنم.
    اگر منظور جنابعالی از حیث مقررات دادرسی مدنی است، دعاوی مربوط به حقوق عینی که بر اموال غیر منقول واقع می‌شوند، که حق سکنی هم از جمله‌ی آنهاست، غیر منقول هستند و باید در دادگاه محل وقوع مال غیر منقول مطرح شوند. 
    1. سلام استاد.ممنون ازاینکه اهمیت دادید وپاسخ دادید.
    2. اما امیدوارم با تصحیح برگه ها شما ازمن ناامید نشید
    3. وهمچنین امیدارم امتحان ترم بهترازاین امتحان بدم وجبران کنم .
    پاسخ:
    1. سلامٌ علیکم. خواهش میکنم. انجام وظیفه بود. 
    2. یک امتحان و چند تا سؤال هیچوقت از نظر من، معیار داوری در خصوص استعداد یک دانشجو نیست، مطمئن باشید.
    3. إن شاء الله.
    سلام استاد..باامتحانی که امروز دادیم به کلی ازخودم وادامه تحصیل در این رشته ناامید شدم.به نظرتون میشه جبران کرد لطفأ راهنماییم کنید.
    پاسخ:
    سلامٌ علیکم. قوی باشید و به خودتون و من ثابت کنید که این یه اتفاق بود و توانایی جنابعالی قطعاً بسیار فراتر از این هست، مطمئن باشید دلیلی برای ناامیدی نیست. راه جبران هم هست، هم از طریق امتحان کتبی و هم از طریق گرفتن مثبت در هفته‌های باقیمانده.
    1. عرض سلام و ارادت خدمت استاد عزیز
    2. اینکه در فروشگاه های سلف سرویس بالای هر یک از اجناس قیمت آن مشخص شده است دعوت به معامله است و ایجاب فروش نیست امری مسلم است. حال اگر فرض کنیم آن برچسب های قیمت ایجاب فروش باشد و خریدار وقتی جنسی را بر می دارد به منزله قبول باشد آیا بیع واقع شده است یا خیر و خریدار دیگر نمی تواند کالای دیگری به جای آن بردارد؟ 
    3. اگر بیع واقع شده است مگر بیع عقد تشریفاتی نیست که نیازمند قبض و اقباض باشد و تا مشتری پول را ندهد بیع واقع نشده است؟
    4. با تشکر 

    پاسخ:
    1. سلامٌ علیکم.
    2. اگر چنین فرض کنیم، بله. بیع واقع شده است. 
    3. خیر، بیع، عقد رضایی است. 
    4. خواهش میکنم. 
    سلام استاد
    قرار بود کتابای منبع ارشد و هر کتاب مفید دیگری که برای قبولی در ارشد لازم است رو معرفی کنید
    پاسخ:
    سلامٌ علیکم. 

    در صورت تمایل لینک ذیل رو مشاهده بفرمایید 

    http://snshahrokhi.blog.ir/post/937
    سلام استاد
    ببخشید استاد قرار بود چندتا کتاب معرفی بفرمایید،یادم رفت تو دانشگاه حضوری اسم کتابارو ازتون بگیرم،اگه امکان داره اینجا  اسم کتابارو بگید
    پاسخ:
    سلامٌ علیکم. کتاب؟ یادم نیست. در چه موردی بود؟ 
    با عرض  سلام و خسته نباشید .
    در کتاب دوره پیشرفته عقود معین جلد 1 دکتر کاتوزیان ، در  ذیل بحث شمار 50 با عنوان : آثار وعده یک طرفی .
      پاراگراف آخر صفحه 72  ، جمله ای آمده که به نظر اشتباه تایپی است در آن جمله بیان میشود که :(( ... در مورد قبول ،
    وضع چنین نخواهد بود . حقی که در اثر پیش قرار داد به سود او ایجاد شده است اصولا به ورثه اش انتقال « میابد » ...))  با توجه به سیاق جملات قبل احتمالا باید به جای کلمهء  میابد کلمهء نمیابد قرار می گرفت. از شما استاد گرامی استدعا دارم در صورت وجود وقت، این موضوع را  بررسی‌  کنید  و در صورت امکان ، درستی یا نادرستی نظر بنده را اعلام کنید. 
    با تشکر
    پاسخ:
    سلامٌ علیکم. مونده نباشید. 
    عبارت، درست است و مشکلی نداره. استاد کاتوزیان می‌فرماید در مورد طرف تعهد کننده، اگر این شخص بمیره، ورثه‌ی او ملزم به رعایت این تعهد هستند و دیگه حق رد یا تأیید ندارن، در واقع مثل این است که حق رد تعهد به وراث منتقل نمیشه و اونا نمیتونن در تعهدی که مورثشون ایجاد کرده دخل و تصرف کنن، اما در مورد طرف مقابل، ورثه‌ی او میتونن تعهد یکجانبه‌ای که به سود مورثشون ایجاد شده رو قبول کنن یا اون رو نپذیرند. در واقع حق رد یا قبول تعهدی که به سود مورث ایجاد شده بود به ورثه منتقل میشه. 
    حاصل بحث اینکه در عبارت، اشتباهی نیست. 
    سلام وقت بخیر استاد گرامی
    مراجع رسیدگی کننده به اختلافات اصلاحات ارضی کدام اند؟؟
    اگر منبعی در این  خصوص هست به بنده معرفی کنید...متشکرم
    پاسخ:
    سلامٌ علیکم .
    شورای اصلاحات ارضی ایران بر اساس ماده ۷ قانون اصلاحی قانون اصلاحات ارضی تشکیل شد. وظایف آن عبارت بود از:

    تعیین روش کلی و تهیه برنامه، آیین‌نامه‌های لازم و نظارت در حسن اجرای وظایفی که در این قانون پیش‌بینی شده است
    بر اساس بند ۱ مصوبه شماره ۲۷۴۰۸/ ت مورخ ۲۵ مهر ۱۳۴۱ هیئت وزیران، با توجه به ممنوعیت نقل و انتقال املاک مازاد بر حد نصاب مالکان (بر اساس تبصره ۵ ماده ۲ قانون اصلاحی قانون اصلاحات ارضی)، مرجع تشخیص مشمولیت معامله، شورای اصلاحات ارضی می‌باشد.
    بر اساس ماده ۳۸ آیین‌نامه اصلاحات ارضی، چنانچه اشتباهی در تنظیم اسناد زارعین رخ داده باشد، شورای اصلاحات ارضی رای به اصلاح، اقاله یا ابطال سند خواهد داد.
    بر اساس ماده ۷ قانون اصلاحی قانون اصلاحات ارضی، شورای اصلاحات ارضی به ریاست وزیر کشاورزی و عضویت ۵ نفر از صاحب منصبان وزارت کشاورزی که دارای حداقل سمت مدیر کل یا مدیر عامل باشند تشکیل می‌شود.

    با افزایش تعداد پرونده‌های شورای اصلاحات ارضی و عدم امکان رسیدگی به پرونده‌ها توسط شخص وزیر، اختیارات مربوط به شورای اصلاحات ارضی مستقیماً توسط وزیر کشاورزی به رئیس سازمان امور اراضی تفویض می‌شد. پس از ادغام دو وزارت جهاد سازندگی و کشاورزی و تشکیل وزارت جهاد کشاورزی، عمل تفویض اختیار توسط وزیر جهاد کشاورزی صورت می‌گیرد. در پی اختلافات و ابهام‌های متعدد در پرونده‌های اصلاحات ارضی، اختیارات رسیدگی به پرونده‌های اختلافی اصلاحات ارضی در هر استان توسط رئیس سازمان امور اراضی به رئیس سازمان جهاد کشاورزی تفویض می‌شود. شورای اصلاحات ارضی که در سازمان امور اراضی تشکیل می‌شود به‌طور عام، شورای عالی اصلاحات ارضی یا شورای اصلاحات ارضی مرکز نامیده می‌شود.

    اعضای شورای اصلاحات ارضی مرکز در حال حاضر به شرح زیر است:

    رئیس سازمان امور اراضی (عضو و رئیس شورا)
    معاون ساماندهی و توسعه سازمان امور اراضی
    مدیرکل ساماندهی و تعیین تکلیف اراضی سازمان امور اراضی
    مدیرکل امور حقوقی سازمان امور اراضی
    یک نفر صاحب منصب وزارت جهاد کشاورزی با حداقل مقام مدیر کل (این وظیفه در حال حاضر به معاون حفاظت و امور اراضی سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری محول شده است)
    بر اساس ماده ۳۸ آیین‌نامه اصلاحات ارضی، تصحیح اشتباهات کلیه اسناد اصلاحات ارضی به شورای اصلاحات ارضی محول شده بود که با توجه به حجم بسیار زیاد پرونده‌های موجود، رسیدگی به پرونده‌ها ممکن نبود. به همین دلیل «لایحه قانونی اضافه نمودن یک تبصره به ماده ۳۸ آیین‌نامه اصلاحات ارضی» در تاریخ ۱۷ آذر ۱۳۵۸ تصویب شد که به موجب آن شورای اصلاحات ارضی می‌تواند تمام یا بخشی از اختیارات خود را به ۵ نفر از کارمندان واجد شرایط در استان تفویض نماید. در حال حاضر شورای اصلاحات ارضی هر استان در مدیریت امور اراضی آن استان مستقر بوده و به ریاست رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان و با عضویت ۴ نفر از کارکنان سازمان جهاد کشاورزی استان تشکیل می‌شود. در حال حاضر مدیر امور اراضی استان به عنوان یکی از اعضای ثابت، به عنوان دبیر در شورای یاد شده حضور دارد. جهت جلوگیری از بروز اشتباه در مکاتبات اداری، شورای اصلاحات ارضی مستقر در استان «شورای ۵ نفره اصلاحات ارضی استان» و شورای اصلاحات ارضی مستقر در سازمان امور اراضی، «شورای اصلاحات ارضی مرکز» و به ندرت «شورای عالی اصلاحات ارضی» نامیده می‌شود.

    به کتاب صلاحیت و احکام راجع به آن - در امور مدنی و جزائی ، به اهتمام یدالله بازگیر ، انتشارات فردوسی، چاپ اول ، چاپ گیتی - ۸۰ هم می‌تونید مراجعه بفرمایید . 
    سلام استاد وقتتون بخیر 
    استاد از دانشجویا شما در سال 91 هستم الان ارشد خصوصی تهران میخونم استاد درس ایین دادرسی مدنی سوالی پرسیدن وازمون خواستن براشون جوابی ببریم هرچه که مطالعه کردم به نتیجه ای نرسیدم اگه امکانش هست کمکم کنید
    سوال:درچه دعاوی خوانده مکلف به طرح دعوای متقابل میباشد جوری که اثبات یکی از دعاوی منافی رسیدگی به دعوای دیگه باشد و خوانده را مجبور به طرح دعوای متقابل کند ؟گفته مثالی بزنید که نیاز به دادخواست تقابل دارد وان دادخواست زیر مجموعه عبارت (امثال انها)در ماده 142 قرار نگیرد؟

    پاسخ:
    سلامٌ علیکم .
    با توجه به ملاحظه‌ی چهارم، که در متن اصلی نوشتم، یعنی عدم پاسخگویی به سؤالات تمرینی و امتحانی، از پاسخگویی معذورم. از جنابعالی عذرخواهی میکنم . 
    و اینکه آیا شرکت توی کلاس‌ها و آزمون‌های دادآفرین، میتونه توی آزمون ارشد بهم کمک کنه؟ 
    پاسخ:
    خیر. فقط منابع رو بخونید. توی خونه تست بزنید. پول، خرج نکنید الکی. 
    سلام استاد روزتون بخیر
     معدلم پایینه،برای آزمون ارشد و رسیدن به رتبه‌ی مورد نظرم چقدر تاثیرگذاره؟تاثیر منفی میذاره؟  خیلی نگران این موضوعم. 
    پاسخ:
    سلام علیکم.
    20 درصد از نمره‌ی آزمون کارشناسی ارشد رو معدل می‌سازه. ولی دلیلی برای ناامیدی نیست. تلاش کنید. به چیزی که کاری در موردش نمیتونید بکنید فکر نکنید. آینده، روشن است  إن شاء الله . 
    1. سلام استاد خسته نباشید.عیدتون مبارک باشه.
    2. یه سری سوال دارم ازتون، عذر میخوام که طولانیه
    3. من دانشجوی حقوق دانشگاه آزادم و ترم ششم هستم.تصمیم دارم برای ارشد بخونم و هدفم بهشتی و دانشگاه تهران هستش. پایه‌ی ضعیفی دارم چون تا حالا خیلی کم خوندم.اما راستش سرم خورده به سنگ و میخوام شروع کنم به صورت جدی بخونم.نمیدونم برای خوندن، چه روشی داشته باشم البته مطالب شما توی سایت رو خوندم.ولی نمیدونم مثلا اول مدنی رو تموم کنم بعدش برم تجارت و بعدش برم فقه بخونم، یا اینکه همزمان اینا رو با هم بخونم.
    4. اگه قراره با هم بخونم، باید برای هر کدوم چقدر زمان بذارم
    5. و اینکه نمیدونم چجوری باید دوره کنم. مثلا وقتی امروز مدنی رو بخونم، درس امروز رو چه زمانی دوره کنم؟ اخر هر هفته؟ یعنی ذره ذره دوره کنم تا زمان کنکور؟
    6. برای دانشگاه تهران یا بهشتی یا دانشگاه‌های معتبر تهران، چه رتبه‌ای نیاز دارم؟
    7. و برای رسیدن به اون رتبه، چه درصد‌هایی باید بزنم؟
    8. قصد دارم از فایل صوتی اقای شهبازی تمام مدنی ها رو به صورت جزوه بنویسم و این جزوات و کتب اصلی رو بخونم و تست بزنم برای تجارت و دادرسی مدنی هم قصدم همینه جزوه از روی فایل صوتی بنویسم و کتاب و جزوه رو بخونم و تست بزنم به نظرتون روش خوبیه؟ 
    9. اگه روش خوبیه، اول جزوه رو بخونم و بعد کتاب، یا اول کتاب رو بخونم و بعدش جزوه؟ یا اینکه در راستای هم بخونم. مثلا مبحث به مبحث، هم از جزوه بخونم هم از کتاب
    10. عذرمیخوام خیلی طولانی شده.
    11. انشالله همیشه تندرست و موفق باشید
    پاسخ:
    1. و علیکم السلام  مونده نباشید. ممنونم از جنابعالی. بر جنابعالی هم مبارک.
    2. خواهش میکنم . 
    3. با هم بخونید. 
    4. هر روز یکی دو ساعت برای هر کدوم بذارید. 
    5. توی تجربیات آقای زالی که در وبلاگ هست نوشته شده که دوره باید به چ شکلی باشه. مطالعه بفرمایید اگر باز ابهامی بود در خدمتم . 
    6. دقیقاً اطلاع ندارم متأسفانه.
    7. سال به سال بسته به سختی و آسونی سؤالات فرق می‌کنه.
    8. خیر. بجای جزوه و فایل های صوتی، کتب اصلی رو بخونید که منبع هستن. وقت گذاشتن روی جزوه، اتلاف وقت هست .
    9. روش خوبی نیست به نظرم. 
    10. خواهش میکنم. 
    11. ممنونم از جنابعالی . جنابعالی هم به همچنین . 
    سلام استاد وقتتون به خیر.ببخشید استاد یه سوالی داشتم
    منظور از دعوای حقوقی به معنای اخص چیه؟؟

    پاسخ:
    سلام علیکم  عاقبت جنابعالی به خیر.
    منظور، حق مراجعه به دادگستری هست برای درخواست رسیدگی به یک اختلاف خاص. کسی که در زمینه ی یک اختلاف، حق دعواش به معنای اخص، زائل میشه ینی حق مراجعه به دادگستری برای مطالبه‌ی رسیدگی به اون دعوا رو نداره دیگه. 
    سلام استاد وقتتون به خیر.ببخشید استاد یه سوالی داشتم
    منظور از دعوای حقوقی به معنای اخص چیه؟؟

    سلام استاد
    کتاب کمک حافظه درس حقوق مدنی رو برای دوره کردن میخوام بخونم و اگر کتاب خوبی در این زمینه میشناسید لطفاً بفرمایید
    ممنون از شما
    پاسخ:
    سلام علیکم.
    متأسفانه در این زمینه کتاب خاصی رو خودم سراغ ندارم اما میتونید از تجارب نفرات برتر که توی وبلاگ هست استفاده بفرمایید.
    1. سلام استاد گرامی
    2. وقتتون بخیر
    3. میخواستم درمورد آزمون ارشد ازتون راهنمایی بگیرم. بنده یک دور کتاب تحریرالروضه رو برای متون فقه خوندم حالا که وقتم خیلی کمه دنبال یک کتاب کمک حافظه میگردم. شما آیا کتاب کمک حافظه خوبی در این زمینه میشناسید که به بنده معرفی بفرمایید؟
    4. درمورد درس حقوق مدنی هم بنده تصمیم دارم کتاب کمک حافظه دوراندیشان رو بخونم. به نظر شما مطالعه چنین کتابی مؤثره یا پیشنهاد بهتری دارید؟ کتاب نظم کاتوزیان رو هم دارم اما تا حالا نخوندمش
    5. ممنون از اینکه وقت میذارید و پاسخ میدید
    پاسخ:
    1. سلام علیکم.
    2. عاقبت جنابعالی به خیر.
    3. متأسفانه خیر. ولی فکر کنم توی تجارب آقای بهنامی رتبه‌ی دوم آزمون کارشناسی ارشد، که توی همین وبلاگ هست منبعی معرفی کردن ایشون.
    4. برای دوره کردن فقط یا مطالعه‌ی اصلی به منظور فهمیدن، منظورتون هست؟
  • دانشجوی کارشناسی ارشد
    1. با سلام و وقت بخیر خدمت استاد گرامی 
    2. اینجانب یکی از دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد گرایش حقوق خصوصی دانشگاه ایت الله بروجردی (ورودی ۹۶)می باشم وضمنا شاگرد شما نیز در ترم یک ارشد بوده ام. در مورد ازمون وکالت و دکتری سوالاتی از شما دارم و خواستار مشورت و راهنمایی از جنابعالی هستم. 
    3. اینجانب علی رغم بسیاری از دانشجویان حقوقی که منحصرا به دادن ازمون های وکالت و قضاوت مشغول هستند به شدت مصمم به ادامه تحصیل در مقطع دکتری در همین گرایش ان هم بدون فاصله بعد از کارشناسی ارشد می باشم هر چند که افراد حقوقی اطرافم مرا از دادن ازمون وکالت منع می کنند و می گویند بجای اینکه تلاشت را برای ازمون دکتری بگذاری برای ازمون وکالت هزینه کن اما با توجه به اینکه اینجانب به شدت به تدریس در دانشگاه و انجام کار های پژوهشی علاقه مند هستم نمی توانم قید ازمون دکتری را بزنم و از طرفی هم معتقد هستم در حیطه تدریس حقوقی بهترین اساتید ؛اساتیدی هستند که مشغول امر وکالت هستند و دستی در کار های عملی دارند و لذا برای شرکت در ازمون وکالت سال ۹۷ هم مصمم هستم ؛با توجه به این توضیحات سوالی که از جنابعالی دارم این هست که ایا امکان این وجود دارد  که در این مدت هم برای ازمون وکالت اماده شوم هم برای ازمون دکتری با توجه به اینکه دروسی مثل اصول فقه ؛دادرسی کیفری و جزا در ازمون وکالت هستند اما در دکتری خیر و ازطرفی هم باید زمان جداگانه و زیادی را برای تقویت زبان انگلیسی و تدوین حداقل دو یا سه مقاله برای ازمون دکتری بگذارم و از طرفی دیگر هم باید بگونه ای برنامه ریزی کنم که تا اواخر شهریور ماه ۹۷ از پایان نامه ام دفاع کنم ؛۱.ایا جمع بندی همه این برنامه ها در طول ده ماه (برای ازمون وکالت )و یکسال (برای ازمون دکتری) از کیفیت هر دو ازمون کم نمی کند؟زیرا مصمم هستم که علاوه بر ازمون وکالت ۹۷ در ازمون دکتری همان سال نیز شرکت کنم و نمی خواهم بین ارشد و دکتری فاصله بیفتد.
    4.  ۲.منابع پیشنهادی شما برای درس حقوق تجارت و حقوق مدنی که برای هر دو ازمون کاربرد داشته باشد چیست؟(با توجه به اینکه عده ای معتقدند منابع اصلی مثل کتب دکتر اسکینی و کتب دکتر کاتوزیان بر خلاف ازمون دکتری برای ازمون وکالت کاربردی ندارد چون ازمون وکالت جنبه عملی دارد ؛ایا شما معتقد به این نظر هستید؟
    5. )۳.بدلیل اینکه اینجانب باید در کانون اصفهان که یکی از کانون های فوق العاده قدر می باشد شرکت کنم و دوستان خودم بعد از چهار یا پنج سال مطالعه متوالی موفق به قبولی در این کانون نشده اند ؛گاهی اوقات ناامیدی کامل برای قبولی در ازمون وکالت پیدا میکنم و همین امر موجب شده که به این فکرکنم که بر خلاف میل باطنی کلا قید ازمون وکالت را بزنم.
    6. در پایان ضمن پوزش بدلیل طولانی شدن عرایض بنده ممنون می شوم که اینجانب را راهنمایی بفرمایید و با بیان تجربیات خود از ازمون وکالت و دکتری بنده را از دو راهی بوجود امده خارج کنید. 
    پاسخ:
    1. سلام علیکم. عاقبت جنابعالی به خیر.
    2. در خدمت جنابعالی هستم.
    3. طبیعی هست که با یک دست نمیشه دو هندوانه برداشت، البته اونطور که جنابعالی فرمودید باید عرض کنم چهار هندوانه، چون اونطور که از فرمایشات جنابعالی برمیاد میخاید در چهار جبهه بجنگید. تدوین مقاله برای دکتری، مطالعه برای دکتری، وکالت و پایان نامه. به نظر من امکانش نیست و ممکنه خدای نکرده، زبونم لال توی هر چهار جبهه شکست بخورید. برنامه‌تون رو متمرکز بفرمایید بر اولویت‌هاتون.
    4. اگر قبلاً کتب منبع اساتید بزرگ رو نخوندید الان باید بخونید. توی وبلاگ، قسمت آزمون‌های حقوقی، منابع مد نظر خودمو نوشتم. در صورت تمایل، مراجعه بفرمایید.
    5. خیییییییییییییییییییییلی از شرکت کنندگان سیاهی لشکر هستن و توی برنامه‌ها و مطالعاتشون ضعف‌های جدی وجود داره. عدم موفقیت اونا نباید جنابعالی رو از تلاش باز بداره. با تلاش شبانه روزی هیچ هدفی دور از دسترس نیست.
    6. اگر باز سؤالی داشتید در خدمت جنابعالی هستم.
    با عرض  سلام خدمت استاد محترم. 
    درصورت امکان اگر به سوال اینجانب پاسخ بدهید بسیار سپاسگزار خواهم بود. 
    موقعیت سه اصطلاح شخصیت ، وضعیت و اهلیت در حقوق امروز نسبت به یکدیگر چگونه است ? ( منظور از موقعیت این است که به عنوان مثال  کدام یک تابع ، نتیجه و جزء دیگری است ) اگر درضمن پاسخ مثالی را هم ارائه دهید سپاسگزار خواهم بود. 
    با تشکر



    پاسخ:
    شخص و شخصیت همه جا به یک معنی به کار نمی‌رود بلکه در رشته‌های مختلف علمی دارای معانی متفاوت است. در اصطلاح حقوقی شخص، موجودی است که دارای حق و تکلیف است. شخصیت از نظر حقوقی عبارت است از وصف و شایستگی شخص برای اینکه طرف و صاحب حق و تکلیف باشد قانونگذار تعیین می‌کند که چه موجوداتی صاحب حق و تکلیف و دارای شخصیت هستند.
    وضعیت، صفاتی هستن در شخصیت اشخاص، که مقنن با توجه به اون صفات، اهلیت اشخاص رو معین میکنه. مثلاً جنون، صفت یا وضعیتی است در یک شخص، که باعث میشه مقنن، مجموعه ای از احکام رو برای شخص مجنون مقرر کنه که ما در حقوق به این مجموعه ای از احکام، میگیم اهلیت. یا مثلاً تبعه‌ی خارجی بودن، صفتی است برای یک شخص، که باعث میشه مقنن، مجموعه ای از احکام رو برای فرد تبعه‌ی خارجی مقرر کنه و به اصطلاح، میزان اهلیت او رو مشخص کنه.


    اخه من پارسال ترم پنج ک بودم کنکور شرکت کردم، هیچیم زبان نخونده بودم ولی بیستو یک درصد جواب دادم ، یعنی الان روش کار نکنم؟! چون رتبه زیر بیست میخوام ، میترسم یهو نتونم بالا ۷۰ یه درسا بزنم ، دیگه زبانم سفید باشه خیلی بد میشه 
    پاسخ:
    پس زبان هم مطالعه بفرمایید. 
    سلام، تو این سه ماه مونده ب ارشد، زبان شروع کنم بخونم، یا درسایی که خوندمو بیشتر تمرکز کنم؟
    پاسخ:
    سلام علیکم. وقتی برای زبان نیست.
  • یا من اسمه دوا وذکره شفاء
    1. با عرض سلام و خسته نباشید.
    2. بنده قصد دارم در طول این تعطیلات دو هفته ای میان ترم دروس مدنی و تجارت ۴ رو مطالعه کنم.با توجه به این که ویس های تجارت چهار شما کامل است از بابت این درس مشکلی نیست.ولی در مورد مدنی خواستم بدونم که اولا دلیل شمل از انتخاب کتاب مسئولیت مدنی اقای صفایی چه بوده?.اخه اکثر سایت ها برای ازمون های مختلف حقوقی برای مدنی چهار کتاب اقای کاتوزیان رو معرفی کردند.
    3. ضمنا با توجه به این که ویس های مدنی چهار شما کامل نیست چه راهکاری را به من برای یادگیری این درس در،طول این دو هفته پیشنهاد میکنید.
    پاسخ:
    1. و علیکم السلام ، مونده نباشید.
    2. چون مطالب بیشتری رو پوشش داده، ضمناً قوانین جدیدی که بعد از رحلت آقای دکتر کاتوزیان تصویب شده، طبیعتاً در کتاب آقای دکتر کاتوزیان نیست ولی در کتاب آقای صفایی و رحیمی هست، از جمله قانون جدید التصویب مجازات اسلامی و قانون بیمه اجباری مصوب 1395.
    3. همون کتاب رو مطالعه بفرمایید.
    با عرض سلام و ادب بنده شاغل هستم و در آزمون ارشد شرکت کردم میشه خواهش کنم بفرمایید با این فرصت کوتاه آیا کتابی که بانک تست منابع حقوق خصوصی به همراه پاسخ تشریحی اونها باشه، وجود داره که بتونم تهیه کنم. سپاسگزارم. عزت مستدام 
    پاسخ:
    سلام علیکم. خیر، کتابی نداریم که همهٔ دروس رو در یک جا جمع کرده باشه متأسفانه. کتاب‌ها مختلف و متعدد هستن. ضمناً هم باید مطالب و منابع اصلی رو مطالعه بفرمایید، صرفاً تست زدن، مشکلی رو از جنابعالی حل نمی‌کنه.
    موفقیت، راه میان‌بر نداره. فراموش نفرمائید. 

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">