عافیت‌سوزی

عافیت چشم مدار از منِ میخانه نشین / که دَم از خدمت رندان زده‌ام تا هستم - حافظ

عافیت‌سوزی

عافیت چشم مدار از منِ میخانه نشین / که دَم از خدمت رندان زده‌ام تا هستم - حافظ

عافیت‌سوزی

من سیدنوراله شاهرخی، عضو هیأت علمی دانشگاه لرستان، دکترای حقوق خصوصی دوره‌ی روزانه‌ دانشگاه علامه طباطبایی تهران (رتبه‌ی 13 آزمون دکتری)، کارشناسی ارشد حقوق خصوصی از همان دانشگاه (رتبه‌ی 21 آزمون ارشد)، پذیرفته شده‌ی نهایی آزمون قضاوت و وکیل پایه یک دادگستری هستم.

تحصیلات ابتدایی تا متوسطه خود را در شهر خرم‌آباد گذراندم، در دانشگاه آزاد اسلامی واحد خرم‌آباد مشغول به تحصیل شده و با معدل 19.35 و به‌عنوان نفر برگزیده‌ی ورودی فارغ‌التحصیل شدم. در آزمون کارشناسی ارشد با رتبه‌ی 21 در دانشگاه علامه طباطبایی تهران (دوره‌ی روزانه بدون سهمیه) پذیرفته شده و با معدل 19.08 و به عنوان نفر اول ورودی فارغ‌التحصیل شدم. در این مقطع نمره‌ی رساله اینجانب نمره‌ی 20 (تحت راهنمایی شادروان حضرت استاد آقای دکتر کوروش کاویانی و مشاورت حضرت استاد آقای دکتر حبیب الله رحیمی) بود.

پس از گذراندن خدمت مقدس سربازی و اخذ پروانه وکالت دادگستری، با رتبه‌ی 13 در آزمون دکتری (دوره‌ی روزانه بدون سهمیه) پذیرفته شده و در دانشگاه علامه طباطبایی تهران مشغول به تحصیل شدم. در این مقطع تحصیلی نیز تز دکترای خود را تحت راهنمایی حضرت استاد آقای دکتر حبیب الله رحیمی و مشاورت حضرت استاد آقای دکتر ایرج بابایی با نمره‌ی 19 دفاع نموده و فارغ‌التحصیل شدم. از این رساله تا کنون مقالات علمی پژوهشی متعددی (در زمان نگارش این متن چهار مقاله) استخراج و به جامعه‌ی علمی کشور عرضه شده است، مقالات متعدد دیگری نیز بر همین مبنا در دست تألیف است که در آینده ارائه خواهد شد.

از سال 1391 شروع به تدریس در دانشگاه کردم و از آن زمان تا کنون بصورت پیوسته در دانشگاه‌های متعددی نظیر دانشگاه علامه طباطبایی، دانشگاه آیت الله بروجردی، دانشگاه لرستان، دانشگاه ملایر، دانشگاه آزاد اسلامی واحد خرم‌آباد و بروجرد افتخار همکاری داشته‌ام. در نگارش و داوری رساله‌های کارشناسی ارشد متعددی هم به‌عنوان مشاور و داور همکاری داشته‌ام.

هم اکنون به عنوان عضو هیأت علمی گروه حقوق دانشگاه لرستان در کسوت معلمی، افتخار خدمت به جوانان این سرزمین را دارم.

***
***
در خصوص انتشار مجدد مطالب این وبلاگ در جاهای دیگر لطفاً قبل از انتشار ، موضوع را با من در میان بگذارید و آدرس سایت یا مجله‌ای که قرار است مطلب در آن منتشر شود را برایم بفرستید؛ (نقل مطالب، بدون کسب اجازه‌ی قبلی ممنوع است!)

طبقه بندی موضوعی
آخرین مطالب
پربیننده ترین مطالب
مطالب پربحث‌تر
آخرین نظرات

ب دنبال اونچه اینجا نوشتم در خصوص پاسخگویی به سؤالات شرعی‌ای ک در حین تدریس درس حقوق خانواده (مدنی 5) پیش میاد ، ب عنوان قسمتِ دوم جزوه‌ای ک سابقاً اینجا در خصوص مسائل مربوط ب ازدواج موقت گذاشتم ، الان جزوه‌ای تحت عنوان (تعدد زوجات ، چرایی‌ها و چگونگی‌ها – بایدها و نبایدها) رو قرار میدم.

در این جزوه سعی شده طی دو فصلِ عمده ، از نظر عقلی و شرعی مفهوم تعدد زوجات تبیین شده و در حدّ امکان به سؤالاتی از این دست ، پاسخ داده بشه :

تعدد زوجات از نظر عقلی

·       چه عواملی باعث رواج تعدد زوجات ، در طول تاریخ شده است ؟

·       تعدد زوجات ، حقی است برای مرد یا حقی است برای زن ؟

·       اگر قانون تعدد زوجات وجود نداشته باشد چه می‌شود ؟

·       آیا دین اسلام به وجود آورنده‌ی قانون تعدد زوجات بوده است ؟

·       آیا دین یهودیت ، با تعدد زوجات ، مخالف است ؟

·       آیا دین مسیحیت ، با تعدد زوجات ، مخالف است ؟

·       سابقه‌ی تعدد زوجات در ایران قبل از اسلام به چه نحو بوده است ؟

·       سابقه‌ی تعدد زوجات در غرب ، به چه نحو بوده است ؟

·       آیا تعدد زوجات ، ناشی از مسلط بودن و زورگویی جنس مرد نسبت به جنس زن است ؟

·       چرا در هیچ جامعه‌ای به زن اختیار چند شوهری داده نشده است ؟

·       آیا می‌توان گفت چون مرد می‌تواند چند زن داشته باشد ، زن هم باید بتواند چند شوهر داشته باشد ؟

·       یا طبیعت مرد ، چند همسری است؟

·       برخی معتقدند تعدد زوجات ، عامل نجاتِ زندگی مشترک است ! آیا واقعاً همین طور است ؟

·       امروزه چرا بیشتر مردان ، از تعدد زوجات روی‌گردان هستند ؟

·       اشکالات وارد شده بر تعدد زوجات :

·       تعدد زوجات ، محکوم است چون احساس ، تکه تکه نمی‌شود.

·       تعدد زوجات ، محکوم است چون کانون گرم خانوادگی را می‌پاشانَد و فرزندان را فاسد می‌کند.

·       تعدد زوجات ، محکوم است چون سبب نادیده گرفتن احساسات زنانه‌ی زنِ سابق است !

·       تعدد زوجات ، محکوم است چون باعث اشتعال شهوت می‌شود !

·       تعدد زوجات ، محکوم است ، چون بمنزله‌ی معامله‌ی فضولی ، بدون رضای مالک است !

·       تعدد زوجات ، محکوم است چون با اصل مساوات بین انسان‌ها منافات دارد.

تعدد زوجات از نظر شرعی

·       در کجای اسلام تعدد زوجات اجازه داده شده است ؟

·       بررسی تاریخی – تحلیلی ازدواج‌های متعدد پیامبر اسلام

·       انگیزه‌ی پیامبر اسلام از ادواج‌های متعدد چه بود ؟

·       بررسی برخی از ازدواج‌های پیامبر اسلام به صورت موردی

·       شرائطی که اسلام برای تعدد زوجات قرار داده است چیست ؟

·       سؤالاتی در خصوص لزوم رعایت عدالت بین زوجاتِ متعدد :

·       رعایت عدالت بین زوجات متعدد ، چگونه صورت می‌گیرد ؟

·       برای رعایت عدالت بین زوجات ، آیا لازم است مرد ، همه‌ی زوجات خود را دقیقاً به یک اندازه دوست بدارد ؟

·    آیا می‌توان گفت چون رعایت عدالت در محبت قلبی بین زوجات متعدد ، امکان‌پذیر نیست ، پس حکم تعدد زوجات ، در عمل ، حکمی منسوخ است ؟

·       چگونه قبل از ازدواجِ دوم می‌توان احراز کرد آیا مرد پس از ازدواج ، توان اجرای عدالت را خواهد داشت یا خیر ؟

·       اگر پس از ازدواج ، مشخص شود که مرد ، عدالت بین زوجین را رعایت نمی‌کند آیا ازدواج ، باطل است ؟

·       آیا میتوان بر زوجه‌ی بعدی شرط نمود که رعایت عدالت در مورد او لازم نباشد ؟

·       آیا مردانی که زوجات متعدد دارند عدالت را در عمل اجرا می‌کنند ؟

دانلود کنید (حجم تقریباً 2 مگابایت)

  • موافقین ۰ مخالفین ۰
  • جمعه ۳۰ مرداد ۱۳۹۴، ۱۲:۳۰ ب.ظ
  • دکتر سیدنوراله شاهرخی

نظرات  (۶)

  1. سلام استاد
  2. شما منو با مخالفان زمان پیامبر مقایسه کردین درصورتی ک من در صدد نفی قران یا تعالیم اسلام نیستم پناه بر خدا 
  3. من میگم نمیشه گفت ک چون دختر از پسر زیادتره باید اجازه چنین کاری رو بدیم خود قرانم گفته رواست ک یک زن داشته باشه یعنی اصل بر یک زن بودنه اگه این اتفاق افتاد و مردان زن دیگر اختیار کردن باید عدالت داشته باشند و بعدشم گفتن ک اگه از خودشون مطمئن نبودن نگیرن این نشون دهنده اینه که خدا اجازه صریح و قاطع نداده از نظر عدالت هم فقط خرج مادی و نفقه و این چیزا نیس که زن میتونه با اشتغال این نیازشو رفع کنه عدالت یعنی اینکه مرد زنشو به خاطر هوس جدیش از نظر توجه و محبت عقده ای نکنه شاید مرد بهش از نظر مالی برسه اما وقتی محبتی نیس یا در اثر یک هوس جدید نابود شده چ فایده حالا هرچی هم میخاد از نظر مالی ساپورت بشه اون زن قربانی شده زندگیشو باخته عمر و جوانیشه و فرصتی ک میتونست ی زندگی اروم و خوشبخت در کنار مردش رو داشته باشه از دس ت داده اینا خیلی مهم تر از نفقه و مهریه هس حالا اگه این وسط بچه ای هم باشه ک دیگه بدتر من میگم زن مجدد هیچ دلیل دیگه ای غیر از هوس چرانی مردان نیس
  4. اخه مگه زمان نزول قران تعداد دختران از پسران کمتر بود دخترایی ک زنده به گور میشدن
  5.  به نظر من زن دوم گرفتن همون زنده به گور کردن زن اوله
  6. وسلام
پاسخ:
  1. سلام.
  2. وختی میفرمائید ک من جنابعالی رو با مخالفان زمان پیامبر مقایسه کردم ، دلالتِ التزامی این سخن ، این هست ک لابد خودم رو هم پیامبر میدونم و این جزوه رو هم قرآن !!!! پناه بر خدا ، من نه جنابعالی رو با معاندین مقایسه کردم ، نه خودم رو با پیامبر و نه این جزوه رو با قرآن ! سخن من این بود و هست و الانم بر اون تأکید میکنم ک یه مطلب ، ولو استدلالی‌ترین مطلب هم باشه ، نمیتونه‌ همه‌ی مخالفینِ اون مطلب رو قانع کنه ، وختی قرآن ب هر دلیل نتونست همه‌ی مخالفین رو قانع کنه ، تکلیف این جزوه و امثال این جزوه ، از قبل ، روشن و معلوم هست ، این نه ب این معناست ک جنابعالی مخالف پیامبر هستید ، نه ب این معناست ک من پیامبرم و نه ب این معناست ک این جزوه ، قرآن هست ؛ پناه بر خدا.
  3. ب نظرم جنابعالی دارید عیناً همون فرمایشاتی رو مطرح میفرمائید ک من سعی کردم در اون جزوه ب اونا پاسخ بدم. اگه این جزوه‌ای ک مطالعه کردید همچنان ک فرمودید نتونسته شما رو قانع کنه ، ضمن احترام ب نظر جنابعالی و ضمن قائل بودن این حق برای جنابعالی ، ازتون اجازه میخام ک من رو از تکرار پاسخ‌های مذکور در جزوه معاف بدارید. من چیزی اضافه بر اون مطالب ندارم ک بگم و در واقع ، بلد نیستم ، جنابعالی هم حق دارید از پاسخ‌های مذکور در اون جزوه قانع نشید.
  4. بله ، در اون زمان هم ب دلیل جنگ‌های مکرر و سفرهای تجارتی ، بیشترِ مرگ و میرها متوجه مردان بود. سنت زنده ب گور کردن هم ب این معنا نیس ک همه‌ی اعراب ، همه‌ی دختران خودشونو زنده ب گور میکردن ، چون اگه اینطور بود دیگه مادری وجود نمیداشت ک بخاد دختری ب دنیا بیاره !
  5. نظر جنابعالی کااااملن محترم هست.
  6. درورد بر جنابعالی.
سلام استاد شما منو با مخالفان زمان پیامبر مقایسه کردین درصورتی ک من در صدد نفی قران یا تعالیم اسلام نیستم پناه بر خدا
من میگم نمیشه گفت ک چون دختر از پسر زیادتره باید اجازه چنین کاری رو بدیم خود قرانم گفته رواست ک یک زن داشته باشه یعنی اصل بر یک زن بودنه اگه این اتفاق افتاد و مردان زن دیگر اختیار کردن باید عدالت داشته باشند و بعدشم گفتن ک اگه از خودشون مطمئن نبودن نگیرن این نشون دهنده اینه که خدا اجازه صریح و قاطع نداده
از نظر عدالت هم فقط خرج مادی و نفقه و این چیزا نیس که زن میتونه با اشتغال این نیازشو رفع کنه عدالت یعنی اینکه مرد زنشو به خاطر هوس جدیش از نظر توجه و محبت عقده ای نکنه شاید مرد بهش از نظر مالی برسه اما وقتی محبتی نیس یا در اثر یک هوس جدید نابود شده چ فایده حالا هرچی هم میخاد از نظر مالی ساپورت بشه اون زن قربانی شده زندگیشو باخته عمر و جوانیشه و فرصتی ک میتونست ی زندگی اروم و خوشبخت در کنار مردش رو داشته باشه از دس ت داده اینا خیلی مهم تر از نفقه و مهریه هس حالا اگه این وسط بچه ای هم باشه ک دیگه بدتر
من میگم زن مجدد هیچ دلیل دیگه ای غیر از هوس چرانی مردان نیس
اخه مگه زمان نزول قران تعداد دختران از پسران کمتر بود دخترایی ک زنده به گور میشدن به نظر من زن دوم گرفتن همون زنده به گور کردن زن اوله
وسلام
سلام استاد شما منو با مخالفان زمان پیامبر مقایسه کردین درصورتی ک من در صدد نفی قران یا تعالیم اسلام نیستم پناه بر خدا
من میگم نمیشه گفت ک چون دختر از پسر زیادتره باید اجازه چنین کاری رو بدیم خود قرانم گفته رواست ک یک زن داشته باشه یعنی اصل بر یک زن بودنه اگه این اتفاق افتاد و مردان زن دیگر اختیار کردن باید عدالت داشته باشند و بعدشم گفتن ک اگه از خودشون مطمئن نبودن نگیرن این نشون دهنده اینه که خدا اجازه صریح و قاطع نداده
از نظر عدالت هم فقط خرج مادی و نفقه و این چیزا نیس که زن میتونه با اشتغال این نیازشو رفع کنه عدالت یعنی اینکه مرد زنشو به خاطر هوس جدیش از نظر توجه و محبت عقده ای نکنه شاید مرد بهش از نظر مالی برسه اما وقتی محبتی نیس یا در اثر یک هوس جدید نابود شده چ فایده حالا هرچی هم میخاد از نظر مالی ساپورت بشه اون زن قربانی شده زندگیشو باخته عمر و جوانیشه و فرصتی ک میتونست ی زندگی اروم و خوشبخت در کنار مردش رو داشته باشه از دس ت داده اینا خیلی مهم تر از نفقه و مهریه هس حالا اگه این وسط بچه ای هم باشه ک دیگه بدتر
من میگم زن مجدد هیچ دلیل دیگه ای غیر از هوس چرانی مردان نیس
اخه مگه زمان نزول قران تعداد دختران از پسران کمتر بود دخترایی ک زنده به گور میشدن به نظر من زن دوم گرفتن همون زنده به گور کردن زن اوله
وسلام
درمورد اینکه پیامبر همه ی جوانب رو در نظر میگرفته و عدالت رو رعایت میکرده شکی نیست! بحث اینه که کسانی که در جواب سوالات افراد به این قبیل دلایل استناد میکنن صد در صد باید جواب همچین سوالتی هم که بعدن به وجود میاد بدن!
پاسخ:
حتمن جوابی دارن ک بدن ، منتها من مطلع نیستم از اون جواب.
با سلام، فهرست اسامی حقوقدانان بزرگ ایران حقوق عمومی دکتر قاسم قاسم زاده، دکتر سیدابوالفضل قاضی شریعت پناهی، دکتر سیدمحمد هاشمی، دکتر محمدحسین زارعی،دکتر محمد راسخ، دکتر حسن ابراهیم حبیبی، دکتر حسین مهرپور، دکتر حسن پیرنیا، دکتر حسین پیرنیا، دکتر سیدجلال الدین مدنی، دکتر عبدالحمید ابوالحمد، دکتر مصطفی رحیمی، دکتر منوچهر موئمنی طباطبایی، دکتر کریم سنجابی، دکتر محمد امامی تلارمی، آیت الله عباسعلی عمید زنجانی، دکتر جعفر بوشهری، حقوق کار دکتر سیدعزت الله عراقی، حقوق خصوصی حقوق مدنی دکتر سیدحسن امامی، سید مصطفی عدل، دکتر ناصر کاتوزیان، دکتر محمدجعفر جعفری لنگرودی، دکتر سیدعلی شایگان، دکتر محمدعلی موحد، دکتر سید محمود مصطفوی کاشانی، دکتر حسنعلی درودیان، دکتر حسین مهرپور، دکتر سید حسن امین، دکتر ابوالقاسم گرجی، دکتر عبدالحسین شیروی، دکتر گودرز افتخار جهرمی، دکتر محمد مصدق، دکتر عبدالحسین علی آبادی، دکتر حسینقلی حسینی نژاد، دکتر سیدحسین صفائی، دکتر مهدی شهیدی،دکتر سیدمصطفی محقق داماد، سیدمحمد فاطمی، آیین دادرسی مدنی دکتر عبدالله شمس، دکتر سیدجلال الدین مدنی، دکتر حسینقلی حسینی نژاد، دکتر محسن صدرزاده افشار، دکتر متین دفتری، دکتر بهرام بهرامی، حقوق تجارت دکتر محمدحسین قائم مقام، دکتر ربیعا اسکینی، دکتر عبدالحسین شیروی، دکتر محمود عرفانی، دکتر حسن ستوده تهرانی، حقوق بین الملل ​حقوق بین الملل عمومی دکتر احمد متین دفتری، دکتر حسن پیرنیا، دکتر جمشید ممتاز، دکتر هوشنگ مقتدر، دکتر سیدباقر میرعباسی، دکتر سیدجلال الدین مدنی کرمانی، دکتر محمدعلی موحد،دکتر محمدرضا ضیائی بیگدلی، دکتر نسرین مصفا، دکتر گودرز افتخار جهرمی، دکتر هدایت الله فلسفی، دکتر حسین قلی حسینی نژاد، دکتر سیدعلی هنجنی، صوراسرافیل، حقوق بین الملل خصوصی دکتر نجادعلی الماسی، دکتر نصیری، دکتر بهشید ارفع نیا، حقوق جزا دکتر هوشنگ شامبیاتی، دکتر امیرخان سپهوند، دکتر محمدعلی اردبیلی، دکتر ابوالقاسم گرجی، دکتر رضا نوربها، دکتر میرحسین میرمحمدصادقی، دکتر ایرج گلدوزیان، دکتر عبدالحسین علی آبادی، دکتر حسینقلی حسینی نژاد، دکتر علی آزمایش، دکتر حسن دادبان، آیین دادرسی کیفری فرانسیس آدلف پرنی، دکتر محمود آخوندی، دکتر محمد آشوری،​ جرمشناسی د​کتر مهدی کی نیا، دکتر علی حسین نجفی ابرندآبادی،دکتر تاج زمان دانش، وکلای بزرگ دکتر محمدرضا جلالی نائینی، سید هاشم وکیل، قضات بزرگ علی اکبر داور، دکتر عبدالحسین علی آبادی، این فهرست به مرور تکمیل خواهد شد. اضافه خواهند شد: آیت الله سنگلجی، دکتر ابراهیم پاد، دکتر پرویز صانعی، دکتر نادر مردانی، دکتر کاظم معتمدنژاد، دکتر حسن جعفری تبار، دکتر یوسف مولایی، دکتر سعید محمودی، دکتر ابراهیم بیگ زاده، دکتر اردشیر امیرارجمند، آیت‌الله دکتر سید محمد موسوی بجنوردی، علی اکبرطه، دکتر شهلا معظمی، احمد صدر حاج سیدجوادی، سیدمحمدعلی هدایتی، شیخ عبدالعلی لاریجانی، دکتر صفری، سیدنصرالله تقوی، موسی عمید، مرتضی محسنی، سید احمد شریعت زاده، حسینقلی کاتبی، نصرتعلی صدری، رضا خواجه نوری، محمد باهری، شیخ محمد عبده، میرزا عبدالحسین فرمانفرما، اسدالله مبشری
پاسخ:
ممنونم ؛ لطف کردید.
ببخشید استاد، با توجه به مطالب این جزوه چندتا سوال دارم:
1- تا جایی که من متوجه شدم یکی از مهمترین عوامل تعدد زوجات رو فزونی عددی زنان نسبت به مردان اعلام کردند، سوالم اینه که اگر این قضیه برعکس بود، یعنی مردان نسبت به زنان فزونی داشتند، میشد بپذیریم به جای چند همسری، چند شوهری رواج پیدا کنه!! چون به هر حال اون مردانی که افزون بر زنان هستند حق تأهل رو دارند!
2- تکلیف این آیه از قرآن چی میشه؟:
وَلْیَسْتَعْفِفِ الَّذِینَ لَا یَجِدُونَ نِکَاحًا حَتَّى یُغْنِیَهُمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ..."(نور/33) یعنی: "کسانى که [وسیله] زناشویى نمى‏یابند باید عفت ورزند تا خدا آنان را از فضل خویش بى‏نیاز گرداند."
چرا توی این آیه توصیه کرده عفت پیشه کنند و توصیه نکرده که رو به ازدواج مجدد یا ازدواج با مرد متأهل بیارند؟
3-درمورد ازدواج های پیامبر، نوشته بود که پیامبر گاه فقط اون زنان رو عقد میکرده و یا به خواستگاری اونا میرفته و باهاشون رابطه ی جنسی نداشته، سوالم اینه که مگه توی این جزوه، داشتن شوهر و فرزند و ارتباط جنسی رو حق همه ی زنان ندونسته؟ خب این کار پیامبر این زنان رو از طبیعی ترین حقشون یعنی ارتباط جنسی و داشتن فرزند محروم نمیکنه؟ و چون اسماً همسر پیامبر هستن و شرعاً و قانوناً و عرفاً نمیتونن با مرد دیگه ای رابطه داشته باشن آیا این عمل محروم کردن اونا از طبیعی ترین حقشون نیست؟
پاسخ:
خواهش می‌کنم.
1 - جنابعالی ، کتاب عدل الهی شهید مطهری رو مطالعه فرمودید ، پاسخ این قبیل سؤالات در اونجا به طور مشروح و ب زیبائی بیان شده بود ؛ هر چیزی در نظام خلقت ، درست در جای خودش قرار گرفته ب این معنا که هر چیزی رو باید با توجه ب مجموع اوضاع و احوالش در نظر گرفت ، نمیشه در یک اوضاع و احوالی ک چند تا متغیر در اون دخیل هست فقط یک قسمت از اون اوضاع و احوال رو بیرون کشید و بعد انتظار داشته باشیم ک حکم ، بر عکس بشه ؛ بله اگر تعداد مرگ و میر زنان بیشتر باشه اونوخت باید بررسی بشه چرا بیشتر هست ؟ احتمالن چون زنان در اون شرائط فرضی ، نون آور خونواده هستن و خطرات بیشتری اونا رو تهدید میکنه و در مقابل ، مردان در اون شرایط فرضی ، مقاوم‌تر هستن در برابر بیماری‌ها و توی خونه غالبن منتظر هستن ک زنان ، نون آور خونواده باشن. در این شرائط ، در واقع ، زنان ، مرد شدن و مردان ، زن شدن ؛ بله در همچین شرائطی ، اگر فرضاً رخ بده ، زن ، همه‌ی احکام مرد رو داره و مرد ، همه‌ی احکام زن رو.

2 - پاسخ این سؤال هم ب طور مشروح در جزوه‌ی ازدواج موقت بیان شده ، جنابعالی مستحضر هستید ک واژه‌ی « نکاح » در آیه ، نکره در سیاق نفی هست و دلالت بر عموم میکنه در زبان عربی ، ینی کسانی  که قدرت بر هیچ نکاحی ندارن عفاف پیشه کنن ، نکاح دوم و سوم و چهارم هم نکاح هست ؛ پس این آیه ، و امر ب عفاف در اون شامل کسانی نمیشه ک قدرت بر نکاح ب عنوان زن دوم و سوم و چهارم داشته باشن.

3 - این قسمت نیازمند ب بررسی دقیق تاریخ اسلام مربوط هست ک علمش رو من ندارم ؛ ولی پیامبری ک در دَم مرگ هم حق زنان خودش رو رعایت میکنه و ایشون رو با حال مریض ، از اتاق این همسر ب اون همسر میبردن تا عدالت بین اونا رعایت بشه ، حتمن در این زمینه هم رعایت میکرده حق الناس رو. جزئیاتش رو البته من نمیدونم.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">