عافیت‌سوزی

عافیت چشم مدار از منِ میخانه نشین / که دَم از خدمت رندان زده‌ام تا هستم - حافظ

عافیت‌سوزی

عافیت چشم مدار از منِ میخانه نشین / که دَم از خدمت رندان زده‌ام تا هستم - حافظ

عافیت‌سوزی

من سید نورالله شاهرخی، عضو هیأت علمی دانشگاه لرستان، دکترای حقوق خصوصی دوره‌ی روزانه‌ دانشگاه علامه طباطبایی تهران (رتبه‌ی 13 آزمون دکتری) ، کارشناسی ارشد حقوق خصوصی از همان دانشگاه (رتبه‌ی 21 آزمون ارشد)، پذیرفته شده‌ی نهایی آزمون قضاوت، مدرس دانشگاه و وکیل پایه یک دادگستری هستم. این وبلاگ در وهله‌ی اول برای ارتباط با دانشجویان و دوستانم و در وهله‌ی بعد برای ارتباط با هر کسی که علاقمند به مباحث مطروحه در وبلاگ باشد طراحی شده است. سؤالات حقوقی شما را در حد دانش محدودم پاسخ‌گو هستم و در زمینه‌های گوناگون علوم انسانی به‌خصوص ادبیات و آموزش زبان انگلیسی و نیز در صورت تمایل، تجارب شما از زندگی و دید شما به زندگی علاقمند به تبادل نظر هستم.

***
***

جهت تجمیع سؤالات درسی و حقوقی و در یکجا و اجتناب از قرار گرفتن مطالب غیر مرتبط در ذیل پُستهای وبلاگ ، خواهشمند است سؤالات درسی و / یا حقوقی خود را در قسمت اظهار نظرهای مطلبی تحت همین عنوان (که از قسمت طبقه بندی موضوعی در ذیل همین ستون هم قابل دسترسی است) بپرسید. به سؤالات درسی و / یا حقوقی که در ذیل پُستهای دیگر وبلاگ پرسیده شود در کمال احترام ، پاسخ نخواهم داد. ضمناً توجه داشته باشید که امکان پاسخگویی به سؤالات ، از طریق ایمیل وجود ندارد.

***
***
در خصوص انتشار مجدد مطالب این وبلاگ در جاهای دیگر لطفاً قبل از انتشار ، موضوع را با من در میان بگذارید و آدرس سایت یا مجله‌ای که قرار است مطلب در آن منتشر شود را برایم بفرستید؛ (نقل مطالب، بدون کسب اجازه‌ی قبلی ممنوع است!) قبلاً از همکاری شما متشکرم.

طبقه بندی موضوعی
آخرین مطالب
پربیننده ترین مطالب
مطالب پربحث‌تر
آخرین نظرات


برخی‌ها در زمینه‌ی مطالب منتشره در کانال معتقدن که :


من مردها رو موجوداتی تصویر کردم که در مقابل غریزه‌ی خودشون نمیتونن مقاومت کنن و مدام دنبال گناه هستن در حالی که اگر مردها با تقوا باشن و عفت پیشه کنن میتونن کمتر مزاحم زن‌ها بشن و عرصه برای آزادی زنان بیشتر میشه.


پاسخ اینه که :


متأسفانه همونطور که به وضوح می‌بینیم اکثریت زن‌ها اسیر غریزه‌ی خودنمایی خودشون هستن و تقوا پیشه نمی‌کنن و با دستورات اسلامی مخالفت میکنن مردها هم اکثریتشون اسیر غریزه‌ی خودشون هستن و در مقابل جلوه‌گری زنان، بجز برخی افراد تربیت شده، بقیه‌ی مردا تقوا پیشه نمی‌کنن. اینجا و اروپا هم نداره و همه جا یکسان هست. مثلاً اینجا رو ببینید که بیان میکنه توی تحقیقی که در همین سال جاری در ایالات متحده آمریکا انجام شده 77 درصد از زنان گفتن تجربه‌ی مزاحمت‌های خیابانی داشتن یا اینجا رو ببینید که خبرنگاران زن جام جهانی روسیه گفتن که مورد مزاحمت قرار گرفتن و این امر اونقدر شدید بوده که حتی کمپین هم براش تشکیل دادن. بنابراین ربطی به بی ادبی مردای ایرانی و احیاناً مؤدب بودن مردای اروپایی نداره. 


بنابراین اگر زنی میخاد کمتر متعرضش بشن بجای اینکه خودش اسیر غریزه باشه و جلوه‌گرانه بیاد بیرون و سپس واسته منتظر، ببینه مردا چه زمانی اخلاق و ادب یاد میگیرن، و اگر مرد بی ادب و بی اخلاقی دید فحشش بده، عقل حکم میکنه همون زن، بر غریزه‌ی جلوه‌گری خودش غلبه کنه که اسیر برخی مردهای مزاحم و بی ادب نشه. البته توی برخی از مردان، بیماران جنسی‌ای یافت میشه که چنانچه زنان، عبایه هم پوشیده باشن باز متعرضشون میشن و مزاحمت ایجاد میکنن، اینا کمتر از یک درصد مردا رو تشکیل میدن و نباید کسی بگه چون اینطور مردایی وجود دارن پس با حجاب بودن و بی حجاب بودن، تفاوتی نداره. 


زنی که جلوه‌گری میکنه و سپس از بی ادبی مردا گلایه میکنه درست مثل صاحب جواهری هست که جواهرات خودش رو بی حفاظ رها میکنه و بعد از دزدیده شدنشون، از وجود دزد در جامعه گلایه میکنه. قبول دوست عزیز. دزد کار بدی میکنه اگر هم دستگیرش کنیم مجازاتش خواهیم کرد، اما تو چرا جواهرات رو ول کردی به اَمونِ خدا؟

  • موافقین ۰ مخالفین ۰
  • دوشنبه ۲۹ مرداد ۱۳۹۷، ۱۲:۵۶ ب.ظ
  • سید نورالله شاهرخی

نظرات  (۷)

سلام .
شما آقایون چقدر زندگی رو آسون می‌بینید .به نظر شما و آقای مرتضا زنی که حاضر میشه زن دوم یا چندم یک مرد باشه روی چه حسابی به این امر رضایت میده این  دسته از زنان جامعه ما مطمئنا از روی ناچاری از روی نداشتن حمایت اجتماعی به این امر تن میدن چطور زنی حاضر میشه محبت همسرش تقسیم بشه بین شرکاش در حالی که زندگی  در خانه پدری اون شخص زندگی خوبی بوده باشه، هیچ زنی از روی خوشی زن دوم یا چندم مردی نخواهد شد مگر از روی ناچاری و اون اشخاصی که پز میدن به دید شما ،اونها اصلا ناراضی نیستند در هیچ زمانی از عملشون ،و از این دسته که فرمودید اعتراض دارند خارج هستند و قضیه شون فرق داره .به نظر من اصلا مهم نیست که زن دوم یا چندم یک مرد شد چون جامعه ما جایی نیست که یک زن بدون حمایت بتونه زندگی کنه نگاه های عجیب اطرافیانش رو نداشته باشه از هر طرف براش نباره یه سری باید زن دوم شن از نظر اسلام هم که ایرادی ندارع  پس چرا نباشه ؟چیزی که مهم هست اینکه اگر زنی حالا با توجه به شرایطی که داره حاضر بشه یه زندگی رو انتخاب کنه که هرکسی حاضر به قبول اون زندگی نیست پای اون زندگی بمونه و بدونه چی رو قبول کرده و دیگه حق نداشته باشه اعتراض کنه چون انتخاب کرده و باید میدونسته چی رو انتخاب کرده و نه قاضی نه هیچ شخصی دیگه مسولیت انتخاب های اون رو نمیتونه به عهده بگیره .لطفاً صورت مسئله رو پاک نکنید. 
پاسخ:
و علیکم السلام. ممنونم از اظهار نظر جنابعالی.
موضوع بحث در این مطلب، تعدد زوجات نبود و اون فقط یک نقل قول بود. 
http://s9.picofile.com/file/8335371550/2_5447179383678698046.pdf.html


از جمله مواردی که متاسفانه ، بعضی ها راضی به انجام و پذیرشش می شن...
پاسخ:
راضی میشن و بهش افتخار هم میکنن. 
روزی زﻧﯽ از یک ﺣﻘﻮقدان ﭘﺮﺳﯿﺪ :
ﺗﺎ ﮐﯽ ﻣﯽ ﺧﻮاهید ﺑﻪ ﻣﺮدان اﺟﺎزه ﺑﺪهید زن دوم ﺑﮕﯿﺮند ؟!
ﺣﻘﻮقدان ﮔﻔﺖ :
ﺗﺎ زﻣﺎﻧﯽ ﮐﻪ زﻧﻬﺎ ﯾﺎد ﺑﮕﯿﺮند زن دوم ﻫﯿﭻ ﻣﺮدی نشوند ...



" از ماست که بر ماست " سیمین دانشور


راه‌حل #ترکیه برای مبارزه با #آزار و اذیت خیابانی
#تجربه #ترکیه

🔻شاخه زنان حزب اسلامی محافظه‌کار سعادت در سال ۲۰۱۵ موفق شد اتوبوس‌های #صورتی که فقط متعلق به زنان است راه‌اندازی کند.

این ابتکار پس از طراحی واگن‌های صورتی در یکی دیگر از شهرهای ترکیه صورت گرفته است.

🔻هرچند این طرح مخالفانی نیز دارد که راه‌حل را نه در جداسازی که آموزش مردان می‌داند.

🔻همچنین طرح تاکسی‌های صورتی نیز در ترکیه روی میز است. اما مخالفت‌ها بالا گرفته است و زنان خواسته‌اند به جای رویکرد حذفی و جداسازی، تجاوز و آزار و اذیت‌ها حذف شود.

🔻مخالفان تاکید کرده‌اند با این راه‌حل، زنان مرحله به مرحله از فضای عمومی حذف می‌شوند و آن را نوعی تبعیض دانسته‌اند.

🔻نوک پیکان انتقاد به سمت مسوولانی است که زنان را در تصمیم‌گیری حذف و به جای آنها تصمیم می‌گیرند.

🔻با وجود مخالفت‌ها، صورتی کردن و زنانه کردن وسایل نقلیه در بعضی شهرهای ترکیه انجام شد.



https://www.birgun.net/haber-detay/women-only-buses-in-turkey-cause-reaction-among-women-and-the-opposition-175917.html

پاسخ:
مردان فقط از طریق حجاب داشتن زنان، تربیت میشن، نمیشه زن رو عریان بیاری توی اجتماع و بعد به مرد بگی نگاش نکن. کشورای غربی که از صد سال پیش شروع کردن به عریان کردن زن، هنوز نتونستن مردانشون رو در این زمینه تربیت کنن. کشورهای شرقی که جای خود دارند. 
سلام. مطلبی که جنابعالی نوشتید کاملا درسته ، اما همونطور که می دونین، شاید مخاطب صحبت های شما ، درصد واقعا کمی از بانوان محترم باشن ، و یه واقعیته که الان کار از این حرفا گذشته ، و متاسفانه ، نه تنها خیل عظیمی از بانوان از این الفاظ و این حرکات ناراحت نمی شن ، بلکه با روی باز هم از اونا استقبال می کنن ! بارها شاهد حرکاتی و الفاظی بودم ، که به بدترین شکل به خانما نسبت داده شده ، و من در حالیکه داشتم رد می شدم و منتظر واکنشی یا لااقل یه نیمچه اخمی چیزی بودم ، در کمال تعجب با ذوق و شوق و لبخند از بنا گوش دررفته ی اون اشخاص محترم مواجه  بودم !  و حتی بعضا قهقهه هایی که صداش به آسمون هم می رسید!!!  وقتی وضعیت اغلب اینطوریه دیگه چی باید گفت ؟  وقتی جلوه گری و خودنمایی به ارزش تبدیل شده چی باید گفت؟ صحبت از حق و حقوق کرد برای این اشخاص؟ شاید این صحبت ها رو باید در همون محیط دانشگاه نگه داشت که اونجا هم درصد کمی جدی می گیرن و تو گوش و ذهنشون می مونه ، مابقی... 

یه دایی دارم که از همون بچگی با ما رابطه ی صمیمی و گرمی داشت ، چند وقت پیش به همراه ایشون و برادر بزرگ ترم ، تو یکی از پارکای خرم نشسته بودیم ، داشتیم بلند می شدیم که بریم خونه ، آخرای شب بود ، ساعت از 12 رد کرده بود ، حین بلند شدن ، دیدم که یه ماشین به اصطلاح شاسی بلند ، داره ویراژ می ره ، و دنبالش هم یکی دوتا ماشین دیگه هم بود ! مثل همیشه گفتم که عادیه ، اومدن خودنمایی بازم... اما بعد از اینکه نشستیم تو ماشین که بریم سمت خونه ، خودم نشسته بودم پشت فرمون داشتیم می رفتیم که بازم اون ماشین شاسی بلند با سرعت خیلی بالا به شکل خطرناکی از سمت راست ما سبقت گرفت ، اونم دور میدونی که خیلی جای عبور نداشت ، و به همراهش و ساید بای سایدش ، یه 207 سفید هم به حالت مارپیچ به چپ و راست می رفت ، و انگار می ترسید و می خواست خودش رو از شاسی بلنده دور کنه ، منم که بدجور عصبانی شدم رفتم که شاسی بلنده رو سر جاش بنشونم ، چند متری رفتیم و خلاصه شاسی بلنده اینقد گیر داد به 207 که بعد از چند دور کنار زدن ، یعنی درواقع به پیشنهاد شاسی بلنده که چند ده متر جلوتر وایساد ، 207 هم پشت سرش کنار زد ، ما که رسیدیم ، راننده ی شاسی بلند پیاده شد ، می بینم یه بچه ی 17 یا نهایتا 18 ساله ، که تازه قد کشیده بود و هنوز سیبیلاشم پر پشت نشده بود با یه جفت صندل از ماشین اومده پایین و با یه تی شرت بالای ناف و  فیگور خاصی که انگار طلای المپیک رو چند دقیقه قبل به دست اورده ، اومد سمت 207 ، چشمون خورد به راننده ی 207 ، دیدیم بعله ، یه خانم میانسال ، که جای مادر ایشون رو داشت ! به همراه یه نفر دیگه که یحتمل دختر محترمه ی ایشون بود ، با یه وضعی دارن می خندن ، و ذوق مرگ شدن ! هیچی دیگه ، ما که مات و مبهوت این حجم از وقاحت شده بودیم ، از کنارشون رد شدیم و در برگشت دیدم که پسره تا کمر به پایین رفته و سرش رو برده تو 207 و نمی دونم چه غلطی انجام می دادن... منم رفتم کنارشو بهش گفتم خجالت بکش که این همسن مادرته+ ( قسمت دومش منشوریه) ...  خلاصه قصد کرده بوذیم یه کتک خوب بزنیمش ، اما به محض کنار زدن ما ، سوار ماشین شد و فلنگ رو بست...  این صحنه اونقدر من رو ناراحت کرد که اون شب تا چند ساعت عصبانی بودم ، اون خانم دید من رو نسبت به خیلی از تصوراتم خراب کرد ... خیلی می شنویم از این مسایل ، اما وقتی در منظر و مرئی اتفاق می افته و تو محیط عمومی آدم می بینه ، روحش به درد میاد. چی بگم نه رادیکال و افراطی ام ، نه ادعایی دارم ، نه قدیسم ، نه منجی ام و نه چیز دیگه ، فقط ناراحت می شم وقتی میبینم وضعیتمون این شده ، ما قراره تو این جامعه زندگی کنیم ، قراره بچه های ما ، خواهرای ما ، خواهرزاده های ما ، همه و همه تو این جامعه زندگی کنن ... از صحبت کردن در مورد خیلی چیزای دیگه شرمم میاد و ترجیح می دم در موردشون سکوت کنم. 
اگر به قول خیلیا  این مدرن شدن و به روز شدنه ، من  اون رو نمی خوام. 
پاسخ:
سلامٌ علیکم. 
در مورد قسمت اول فرمایشاتتون باید عرض کنم من معتقد نیستم که اکثریت خانوما از اینکه در امکنه‌ی عمومی متلک بشنفن یا مورد آزار و اذیت جنسی از نوع کلامی یا لمسی قرار بگیرن، خوشحال میشن و رضایت دارن، بنابراین در این مورد با جنابعالی مخالف هستم.

در مورد اون قضیه‌ای که تعریف کردید هم با توجه به سانسوری که انجام دادید من چیزی از ماجرا متوجه نشدم، بیشترش وصف تعقیب و گریز بود و وقتی رسید به اصل ماجرا، یه دفه متوقف شد. به هر حال در خصوص متن کنونی نمیتونم نفیاً یا اثباتاً اظهار نظر کنم. هر چند تنها چیزی که فهمیدم این بود که خود اون دو خانم هم این تعقیب و گریز رو دوست داشتن و بی میل نبودن نسبت به ماجرا. که در این صورت پاسخم اینه که به هر حال پیش میاد ولی این بدان معنا نیست که اکثریت خانوما همچین دیدی نسبت به ایجاد مزاحمت دارن. 

ممنونم از جنابعالی بابت اظهار نظری که بیان فرمودید.
یا واقعا تشکر کردم .و لازم دونستم برای مصمم تر شدنتون در ادامه این مسیر تشکر داشته باشم ،به نظرم هرچه مطالب بیشتر میشه نکته سنج تر میشه و به این فکر میکردم که واقعیت همین مطالب شما هست و اینکه ما تصور روشنفکری به این معنی که مرد به اون درجه از کمال برسه که همچین خواسته آیی که داریم رو در جامعه ادا کنه تقریبا غیر ممکن هست و مردها رو در دو دسته میبینم آنهایی که تربیت خانوادگی و ساختار های زیستی در دوران بلوغشون اونها رو به درجه آیی از عفاف رسونده که اصلا نیازی به آموزش و به راه انداختن کمپین ندارند و به حضور زن در هر صورت در جامعه احترام می‌گذارند و جامعه با وجود اونها امن هست ،دسته دوم که کاملا متفاوت هستند با دسته اول و اکثریت رو هم شامل میشه این دسته همون تعریفی رو دارند که شما به ما معرفی میکنیدو در هیچ جلدی از جمله روشنفکری تغییر ناپذیر هستند . ممنون از مطالبتون از این نوع ،که قاعدتاً نیت خیر شما برای ما رو می‌رسونه اما ما خودمون حقیقت رو نمی‌پذیریم ومخالف شما بودیم .
پاسخ:
ممنونم از جنابعالی بابت تبیینی که از فرمایشات خودتون بیان فرمودید.
سلام .
 خواستم تشکر کنم از این جهت که برای جنس ما دغدغه دارید و همیشه به فکرر ما هستید و برای بهتر نشون دادن واقعیت جامعه مطالعاتتون رو بیشتر کردید که واقعیت زندگی تو جامعه رو به ما با چشم بازتر خودتون نشون بدید واینکه برای بیان حقیقت زیستی مرد ها  بسیار صادق و صریح هستید در حالی که میتونید بحث رو انقد باز نکنید .أجرکم عندالله.

پاسخ:
و علیکم السلام.
ممنونم از جنابعالی. هر چند مردد هستم که آیا پیام جنابعالی کنایه آمیز بود یا واقعاً تشکر کردید. 

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">