عافیت‌سوزی

عافیت چشم مدار از منِ میخانه نشین / که دَم از خدمت رندان زده‌ام تا هستم - حافظ

عافیت‌سوزی

عافیت چشم مدار از منِ میخانه نشین / که دَم از خدمت رندان زده‌ام تا هستم - حافظ

عافیت‌سوزی

من سیدنوراله شاهرخی، عضو هیأت علمی دانشگاه لرستان، دکترای حقوق خصوصی دوره‌ی روزانه‌ دانشگاه علامه طباطبایی تهران (رتبه‌ی 13 آزمون دکتری)، کارشناسی ارشد حقوق خصوصی از همان دانشگاه (رتبه‌ی 21 آزمون ارشد)، پذیرفته شده‌ی نهایی آزمون قضاوت و وکیل پایه یک دادگستری هستم.

تحصیلات ابتدایی تا متوسطه خود را در شهر خرم‌آباد گذراندم، در دانشگاه آزاد اسلامی واحد خرم‌آباد مشغول به تحصیل شده و با معدل 19.35 و به‌عنوان نفر برگزیده‌ی ورودی فارغ‌التحصیل شدم. در آزمون کارشناسی ارشد با رتبه‌ی 21 در دانشگاه علامه طباطبایی تهران (دوره‌ی روزانه بدون سهمیه) پذیرفته شده و با معدل 19.08 و به عنوان نفر اول ورودی فارغ‌التحصیل شدم. در این مقطع نمره‌ی رساله اینجانب نمره‌ی 20 (تحت راهنمایی شادروان حضرت استاد آقای دکتر کوروش کاویانی و مشاورت حضرت استاد آقای دکتر حبیب الله رحیمی) بود.

پس از گذراندن خدمت مقدس سربازی و اخذ پروانه وکالت دادگستری، با رتبه‌ی 13 در آزمون دکتری (دوره‌ی روزانه بدون سهمیه) پذیرفته شده و در دانشگاه علامه طباطبایی تهران مشغول به تحصیل شدم. در این مقطع تحصیلی نیز تز دکترای خود را تحت راهنمایی حضرت استاد آقای دکتر حبیب الله رحیمی و مشاورت حضرت استاد آقای دکتر ایرج بابایی با نمره‌ی 19 دفاع نموده و فارغ‌التحصیل شدم. از این رساله تا کنون مقالات علمی پژوهشی متعددی (در زمان نگارش این متن چهار مقاله) استخراج و به جامعه‌ی علمی کشور عرضه شده است، مقالات متعدد دیگری نیز بر همین مبنا در دست تألیف است که در آینده ارائه خواهد شد.

از سال 1391 شروع به تدریس در دانشگاه کردم و از آن زمان تا کنون بصورت پیوسته در دانشگاه‌های متعددی نظیر دانشگاه علامه طباطبایی، دانشگاه آیت الله بروجردی، دانشگاه لرستان، دانشگاه ملایر، دانشگاه آزاد اسلامی واحد خرم‌آباد و بروجرد افتخار همکاری داشته‌ام. در نگارش و داوری رساله‌های کارشناسی ارشد متعددی هم به‌عنوان مشاور و داور همکاری داشته‌ام.

هم اکنون به عنوان عضو هیأت علمی گروه حقوق دانشگاه لرستان در کسوت معلمی، افتخار خدمت به جوانان این سرزمین را دارم.

***
***
در خصوص انتشار مجدد مطالب این وبلاگ در جاهای دیگر لطفاً قبل از انتشار ، موضوع را با من در میان بگذارید و آدرس سایت یا مجله‌ای که قرار است مطلب در آن منتشر شود را برایم بفرستید؛ (نقل مطالب، بدون کسب اجازه‌ی قبلی ممنوع است!)

طبقه بندی موضوعی
آخرین مطالب
پربیننده ترین مطالب
مطالب پربحث‌تر
آخرین نظرات

استناد به منابع غیر معتبر در مجالس روضه

سه شنبه شهریور ۲۰ ۱۳۹۷، ۰۱:۵۰ ب.ظ

آغاز ماه محرم رو تسلیت عرض می‌کنم خدمتتون. 

استناد به منابع غیر معتبر

یکى از آسیب هایى که خصوصا در قرن هاى اخیر، عزادارى امام حسین علیه السلام را تهدید مى کند، استناد اهل منبر و مرثیه سُرایان، به منابع غیر معتبر و غیر قابل استناد است. نکته قابل توجّه، این که تاریخ عاشورا، بیشتر از بسیارى موضوعات دیگر، داراى منابع معتبر و قابل استناد است و مرثیه سرایان متعهّد و آگاه، اصولاً نیازى به استفاده از منابع غیر قابل استناد ندارند. به گفته شهید مطهّرى: اگر کسى تاریخ عاشورا را بخواند، مى بیند از زنده ترین و مستندترین و از پُرمنبع ترین تاریخ هاست. مرحوم آخوند خراسانى [۱] فرموده بود: آنها که به دنبال روضه نشنیده مى روند، بروند روضه هاى راست را پیدا کنند که آنها را اَحَدى نشنیده است. [۲] شمارى از مرثیه سرایان مى پندارند که هر چه چاپ و منتشر شد، قابل استناد است و کارى با اعتبارِ منبع ندارند. نویسنده ارجمند کتاب لؤلؤ و مرجان، در باره برخى از مطالب نادرستى که به زیارت معتبر «وارث» افزوده شده، مى گوید: روزى طلبه اى را دیدم که آن دروغ هاى قبیحه را براى شهدا مى خوانْد. دستى بر کتفش گذاشتم. ملتفتِ من شد. گفتم: از اهل علم، قبیح نیست چنین اکاذیب، در چنین محضرى؟! گفت: مگر مَروى یعنی روایت شده نیست؟ تعجّب کردم. گفتم: نه. گفت: در کتابى دیدم. گفتم: در کدام کتاب؟ گفت: مفتاح الجنان. [۳] ساکت شدم. زیرا، کسى که در بى اطّلاعى، کارش به این جا رسد که جمع کرده‌ی بعضى عوام را کتاب شمُرَد و مستند قرار دهد، قابل سخن گفتن نیست. [۴] بسیارى از مطالب بى اساس و دروغى که موجب وَهْن اهل بیت علیهم السلام است و متأسّفانه به عنوان مرثیه مطرح مى گردند، ریشه در منابع غیر معتبر دارند و از این رو، منبع شناسى، [۵] نخستین شرط ذاکران و مرثیه سرایان راستین تاریخ خونبار عاشوراست و کسانى که فاقد این شرط اند، هر چه قدر هم که با اخلاص باشند، شایستگى براى ذکر مصیبت اهل بیت علیهم السلام را ندارند. 

محدّث نورى در لؤلؤ و مرجان، آورده است: شخصى در کرمانشاه، خدمت عالمِ کاملِ جامعِ فرید، آقا محمّدعلى، صاحب مقامع و غیره(قدس سره) رسید و عرض کرد: در خواب مى بینم به دندان خود، گوشت بدن مبارک حضرت سیّد الشهدا علیه السلام را مى کَنَم! آقا، او را نمى شناخت. سر به زیر انداخت و متفکّر شد. پس به او فرمود: شاید روضه خوانى مى کنى؟! عرض کرد: بلى. فرمود: [این کار را] ترک کن، یا از کتب معتبره نقل کن. [۶]  

---------------

[۱]: .. آخوند شیخ محمّدکاظم بن حسین هروى خراسانى، متولّد سال ۱۲۵۵ ق، در مشهد ومتوفّاى سال ۱۳۲۹ ق، در نجف، از علماى بزرگ امامیه و اصولى اى نامى است که در تدریس اصول فقه، یگانه عصر خود بود و به نهضت مشروطه در ایران، کمک هاى شایانى نمود. 

[۲]: . حماسه حسینى: ج ۱ ص ۵۶. 

[۳]: . مفتاح الجنان، در ادعیه و اعمال روزها و ماه‌ها و زیارت‌ها و برخى وِردها و ختومات است که بارهاچاپ شده و مؤلّفش ناشناخته است. این کتاب، برخى مطالب را آورده که سندشان مشخّص نیست ؛ بلکه مطالبى دارد که قطعا سند ندارند (الذریعة: ج ۲۱ ص ۳۲۴ ش ۵۲۹۴). 

[۴]: . لؤلؤ و مرجان: ص ۱۶۴. 

[۵]: . براى آشنایى با منابع معتبر و غیر معتبر تاریخ عاشورا، ر. ک: معرفى و نقد منابع عاشورا ؛ عاشوراپژوهى؛ کتاب شناسى تاریخى امام حسین علیه السلام ؛ عاشوراشناسى ؛ عزادارى عاشورا تحریفات. نیز، ر. ک: «سیرى در مقتل نویسى و تاریخ نگارى عاشورا» ؛ محسن رنجبر، تاریخ در آینه پژوهش (فصل نامه)، ش ۱۴ ۱۶. 

[۶]: . لؤلؤ ومرجان: ص ۲۵۳.



مشخصات کتابی که مطلب فوق از آن نقل شده است :

عنوان و نام پدیدآور: دانشنامه امام حسین علیه السلام، بر پایه قرآن، حدیث و تاریخ/ محمدی ری شهری؛ با همکاری محمود طباطبایی نژاد، روح ا... سیدطبائی ؛ مترجم عبدالهادی مسعودی، مهدی مهریزی.  

مشخصات نشر: قم: دارالحدیث، ۱۳۸۸.

مشخصات ظاهری: ۱۴ج.

فروست: پژوهشکده علوم و معارف حدیث؛ ۲۰۴.

  • موافقین ۰ مخالفین ۰
  • سه شنبه ۲۰ شهریور ۱۳۹۷، ۰۱:۵۰ ب.ظ
  • دکتر سیدنوراله شاهرخی

نظرات  (۲)

نه استاد، منظور من این بود که اون شخص روضه خون اگر مخاطبینش رو افرادی آگاه بدونه سعی میکنه حرفاش رو معتبر تنظیم کنه، یعنی اگه سطح آگاهی عمومی مردم ما بالاتر از این باشه توی همه ی زمینه ها کمتر میشه سرشون رو شیره مالید
خیلیا از کم سوادی مردم سو استفاده میکنن
پاسخ:
بله. معلم هم وقتی بدونه دانشجویانش درسخون هستن سعی میکنه دقیقتر درس بده و روی هوا حرف نزنه. اینم همونطور هست. 
متاسفانه این موضوع خیلی رایج هست و البته به نظر من علت اصلیش برمیگرده به کم آگاهی و عدم مطالعه ی مردم.
مردمی که آگاهی بالایی دارند رو کمتر میشه با چنین دروغ هایی سرکار گذاشت
پاسخ:
عامه‌ی مردم، طبیعیه که در همه‌ی زمینه‌ها آگاهی نداشته باشن، اونی که این کارشه - یعنی روضه خون - باید بدونه چی میخونه و چی میگه. فرمایش جنابعالی مثل اینه که کسی بگه اگر دکتر بیسوادی - و نه متقلب - پیدا شد و درمان‌های نادرست انجام داد، تقصیر ناشی از کم آگاهی و عدم مطالعه‌ی مردم هست. از مردم انتظار داشتن در این زمینه خطا هست به نظرم. بالاخره مردم بر اساس شهرتی که بعضیا دارن بهشون مراجعه میکنن و مداحی هم امری نیست که مرجع اعطای مجوز داشته باشه که بگیم تقصیر مردم هست که به کسی مراجعه میکنن که مجوزهای لازم رو از دولت نگرفته. 

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">