عافیت‌سوزی

عافیت چشم مدار از منِ میخانه نشین / که دَم از خدمت رندان زده‌ام تا هستم - حافظ

عافیت‌سوزی

عافیت چشم مدار از منِ میخانه نشین / که دَم از خدمت رندان زده‌ام تا هستم - حافظ

عافیت‌سوزی

من سیدنوراله شاهرخی، عضو هیأت علمی دانشگاه لرستان، دکترای حقوق خصوصی دوره‌ی روزانه‌ دانشگاه علامه طباطبایی تهران (رتبه‌ی 13 آزمون دکتری)، کارشناسی ارشد حقوق خصوصی از همان دانشگاه (رتبه‌ی 21 آزمون ارشد)، پذیرفته شده‌ی نهایی آزمون قضاوت و وکیل پایه یک دادگستری هستم.

تحصیلات ابتدایی تا متوسطه خود را در شهر خرم‌آباد گذراندم، در دانشگاه آزاد اسلامی واحد خرم‌آباد مشغول به تحصیل شده و با معدل 19.35 و به‌عنوان نفر برگزیده‌ی ورودی فارغ‌التحصیل شدم. در آزمون کارشناسی ارشد با رتبه‌ی 21 در دانشگاه علامه طباطبایی تهران (دوره‌ی روزانه بدون سهمیه) پذیرفته شده و با معدل 19.08 و به عنوان نفر اول ورودی فارغ‌التحصیل شدم. در این مقطع نمره‌ی رساله اینجانب نمره‌ی 20 (تحت راهنمایی شادروان حضرت استاد آقای دکتر کوروش کاویانی و مشاورت حضرت استاد آقای دکتر حبیب الله رحیمی) بود.

پس از گذراندن خدمت مقدس سربازی و اخذ پروانه وکالت دادگستری، با رتبه‌ی 13 در آزمون دکتری (دوره‌ی روزانه بدون سهمیه) پذیرفته شده و در دانشگاه علامه طباطبایی تهران مشغول به تحصیل شدم. در این مقطع تحصیلی نیز تز دکترای خود را تحت راهنمایی حضرت استاد آقای دکتر حبیب الله رحیمی و مشاورت حضرت استاد آقای دکتر ایرج بابایی با نمره‌ی 19 دفاع نموده و فارغ‌التحصیل شدم. از این رساله تا کنون مقالات علمی پژوهشی متعددی (در زمان نگارش این متن چهار مقاله) استخراج و به جامعه‌ی علمی کشور عرضه شده است، مقالات متعدد دیگری نیز بر همین مبنا در دست تألیف است که در آینده ارائه خواهد شد.

از سال 1391 شروع به تدریس در دانشگاه کردم و از آن زمان تا کنون بصورت پیوسته در دانشگاه‌های متعددی نظیر دانشگاه علامه طباطبایی، دانشگاه آیت الله بروجردی، دانشگاه لرستان، دانشگاه ملایر، دانشگاه آزاد اسلامی واحد خرم‌آباد و بروجرد افتخار همکاری داشته‌ام. در نگارش و داوری رساله‌های کارشناسی ارشد متعددی هم به‌عنوان مشاور و داور همکاری داشته‌ام.

هم اکنون به عنوان عضو هیأت علمی گروه حقوق دانشگاه لرستان در کسوت معلمی، افتخار خدمت به جوانان این سرزمین را دارم.

***
***
در خصوص انتشار مجدد مطالب این وبلاگ در جاهای دیگر لطفاً قبل از انتشار ، موضوع را با من در میان بگذارید و آدرس سایت یا مجله‌ای که قرار است مطلب در آن منتشر شود را برایم بفرستید؛ (نقل مطالب، بدون کسب اجازه‌ی قبلی ممنوع است!)

طبقه بندی موضوعی
آخرین مطالب
پربیننده ترین مطالب
مطالب پربحث‌تر
آخرین نظرات

  • ضَرَبَ اللَّهُ مَثَلًا لِلَّذِینَ کَفَرُوا امْرَأَتَ نُوحٍ وَ امْرَأَتَ لُوطٍ ۖ کَانَتَا تَحْتَ عَبْدَیْنِ مِنْ عِبَادِنَا صَالِحَیْنِ فَخَانَتَاهُمَا فَلَمْ یُغْنِیَا عَنْهُمَا مِنَ اللَّهِ شَیْئًا وَ قِیلَ ادْخُلَا النَّارَ مَعَ الدَّاخِلِینَ
  • خداوند از میان کافران, زن نوح و زن لوط را مثل زده است .  آنان در حباله‌ی نکاح دو تن از بندگان خوب ما بودند و (با ساخت و پاخت با قوم خود, و گزارش اسرار و اخبار بدیشان) به آن دو خیانت کردند و آن دو نتوانستند در پیشگاه الهی کمترین کاری برای ایشان بکنند و (آنان را از عذاب خانمانسوز دنیوی, و سخت کمرشکن اخروی نجات دهند .  به هنگام مرگ توسّط فرشتگان بدیشان) گفته شد: به دوزخ درآئید همراه با همه‌ی کسانی که بدان در می‌آیند . 
  •  [[«إمْرَأَةَ»: در رسم‌الخطّ قرآنی با تاء کشیده نوشته شده است .  مفعولٌ‌به اوّل فعل (ضَرَبَ) و (مَثَلاً) مفعولٌ‌به دوم آن است .  «تَحْتَ»: این واژه, کنایه از تحت سرپرستی و زیر نکاح است .  «خَانَتَاهُمَا»: خیانت این دو همسرِ بدشگون, همکاری با دشمنان و گزارش اخبار و پخش اسرار خانواده و مؤمنان بود .  خیانت ایشان انحراف از جاده عفّت نبود .  زیرا هرگز همسر هیچ پیغمبری آلوده به بی‌عفّتی نشده است (نگا: نمونه, جلد 24, صفحه 301) .  «أُدْخُلاَ النَّارَ»: به هنگام مرگ, فرشتگان به بدان یا نیکان خبر ورود آتی ایشان به دوزخ یا به بهشت را می‌دهند (نگا: المصحف المیسّر) .  «فَلَمْ یُغْنِیا»: در آخرت همه رابطه‌های دنیوی جز رابطه ایدئولوژی گسیخته می‌گردد (نگا: بقره / 48 و 123, لقمان / 33, ممتحنه / 3, انفطار / 19) . ]] 
  • سوره‌ی تحریم :10.
  • موافقین ۰ مخالفین ۰
  • يكشنبه ۱۴ تیر ۱۳۹۴، ۰۸:۵۰ ب.ظ
  • دکتر سیدنوراله شاهرخی

نظرات  (۳)

سلام استاد؛ وقتتون به خیر.
بابت حضور کمرنگ و یه خط درمیونم واقعاً شرمنده ام! حقیقت اینطور نیست ک شما فکر میکنین! امیدوارم عدم حضورم توی وبلاگ رو به حساب مشغله زیادم بذارین نه هیچ چیز دیگه! چون دلیلی جز این نداره. متاسفانه هنوز ترجمه خیلی از آیات رو فرصت نکردم بذارم، چه رسد به بقیه پستها!باز هم شرمنده؛ امیدوارم به بزرگی خودتون عذرم رو بپذیرین.
پاسخ:
سلام ، ممنونم ، هر طور راحتید عمل کنید ، من اینطور خوشحالتر هستم ، اون کامنت رو هم همونطور ک نوشتم بذارید ب حساب یه احساس موقتی ؛ همین.
سلام استاد؛ خوبین؟ طاعاتتون قبول باشه.
"و آن دو (شوهرانشان) نتوانستند در پیشگاه الهی کمترین کاری برای ایشان بکنند ".معنای دقیق این قسمت از آیه هستش: (فَلَمْ یُغْنِیَا عَنْهُمَا مِنَ اللَّهِ شَیْئًا)
naught یک قید منفی هستش ک در مورد availed به کار برده شده؛ در اصل باید قبل از them  میومد، ولی توی این جمله قواعد دستوری رعایت نشده!
so that they  availed them naught : یعنی به طوری که نتوانستند هیچ کمکی به آنها بکنند.


پاسخ:
سلام ، ممنونم ، از جنابعالی هم قبول باشه ، حق با جنابعالی است ، من متوجه معنای دقیق عبارت نبودم.
جنابعالی انگار باز نذر کردید یا قسم خوردید ک ذیل هیچ مطلب دیگه‌ای از این وبلاگ ، هیچ نظری نذارید ، یه بار دیگه هم همین اتفاق افتاد اما بعد از اشاره‌ی من ب این قضیه ، لطف کردید و سوگندِ احتمالی رو شکستید !!! ولی این بار خییییییلی مصر هستید ظاهرن ! شایدم تقصیر منه ک مطالب وبلاگم هیچ جذابیتی واسه جنابعالی نداره ! ب هر حال ب زور ک نمیشه از کسی کامنت گرفت !!!!!
اینو البته بذارید ب حساب اینکه من دوس داشتم نظرات جنابعالی رو در خصوص مطالب وبلاگ بدونم ، خدای ناکرده قصد اسائه‌ی ادب خدمت جنابعالی نداشتم ، این مطالبی هم ک نوشتم یه احساس زودگذر بود فقط ، جنابعالی جدی نگیرید و هر طور میل خودتون هست عمل بفرمائید.
Allah cites an example for those who disbelieve: the wife of Noah and the wife of lot, who were under two of our righteous slaves yet betrayed them so that they (the husbands) availed them naught against Allah and it was said (unto them): enter the fire along with those who enter
********
cites : ذکر میکند
example: مثال
disbelieve: کافر
wife : زن؛ همسر
Noah : حضرت نوح
lot: حضرت لوط
who were under: در اینجا به معنای تحت سرپرستی 
righteous : درستکار
slaves : بندگان
yet : با این حال 
betrayed : خیانت کردن؛ 
availed : کمک کردن
naught : هیچ
against : در برابر
enter : وارد شدن
along with: همراه با



پاسخ:
ممنونم ؛ این قسمت متن ، ترجمش مبهمه واسم و بنظرم با متن عربی آیه هم نمیخونه :

so that they (the husbands) availed them naught against Allah

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">