عافیت‌سوزی

عافیت چشم مدار از منِ میخانه نشین / که دَم از خدمت رندان زده‌ام تا هستم - حافظ

عافیت‌سوزی

عافیت چشم مدار از منِ میخانه نشین / که دَم از خدمت رندان زده‌ام تا هستم - حافظ

عافیت‌سوزی

من سیدنوراله شاهرخی، عضو هیأت علمی دانشگاه لرستان، دکترای حقوق خصوصی دوره‌ی روزانه‌ دانشگاه علامه طباطبایی تهران (رتبه‌ی 13 آزمون دکتری)، کارشناسی ارشد حقوق خصوصی از همان دانشگاه (رتبه‌ی 21 آزمون ارشد)، پذیرفته شده‌ی نهایی آزمون قضاوت و وکیل پایه یک دادگستری هستم.

تحصیلات ابتدایی تا متوسطه خود را در شهر خرم‌آباد گذراندم، در دانشگاه آزاد اسلامی واحد خرم‌آباد مشغول به تحصیل شده و با معدل 19.35 و به‌عنوان نفر برگزیده‌ی ورودی فارغ‌التحصیل شدم. در آزمون کارشناسی ارشد با رتبه‌ی 21 در دانشگاه علامه طباطبایی تهران (دوره‌ی روزانه بدون سهمیه) پذیرفته شده و با معدل 19.08 و به عنوان نفر اول ورودی فارغ‌التحصیل شدم. در این مقطع نمره‌ی رساله اینجانب نمره‌ی 20 (تحت راهنمایی شادروان حضرت استاد آقای دکتر کوروش کاویانی و مشاورت حضرت استاد آقای دکتر حبیب الله رحیمی) بود.

پس از گذراندن خدمت مقدس سربازی و اخذ پروانه وکالت دادگستری، با رتبه‌ی 13 در آزمون دکتری (دوره‌ی روزانه بدون سهمیه) پذیرفته شده و در دانشگاه علامه طباطبایی تهران مشغول به تحصیل شدم. در این مقطع تحصیلی نیز تز دکترای خود را تحت راهنمایی حضرت استاد آقای دکتر حبیب الله رحیمی و مشاورت حضرت استاد آقای دکتر ایرج بابایی با نمره‌ی 19 دفاع نموده و فارغ‌التحصیل شدم. از این رساله تا کنون مقالات علمی پژوهشی متعددی (در زمان نگارش این متن چهار مقاله) استخراج و به جامعه‌ی علمی کشور عرضه شده است، مقالات متعدد دیگری نیز بر همین مبنا در دست تألیف است که در آینده ارائه خواهد شد.

از سال 1391 شروع به تدریس در دانشگاه کردم و از آن زمان تا کنون بصورت پیوسته در دانشگاه‌های متعددی نظیر دانشگاه علامه طباطبایی، دانشگاه آیت الله بروجردی، دانشگاه لرستان، دانشگاه ملایر، دانشگاه آزاد اسلامی واحد خرم‌آباد و بروجرد افتخار همکاری داشته‌ام. در نگارش و داوری رساله‌های کارشناسی ارشد متعددی هم به‌عنوان مشاور و داور همکاری داشته‌ام.

هم اکنون به عنوان عضو هیأت علمی گروه حقوق دانشگاه لرستان در کسوت معلمی، افتخار خدمت به جوانان این سرزمین را دارم.

***
***
در خصوص انتشار مجدد مطالب این وبلاگ در جاهای دیگر لطفاً قبل از انتشار ، موضوع را با من در میان بگذارید و آدرس سایت یا مجله‌ای که قرار است مطلب در آن منتشر شود را برایم بفرستید؛ (نقل مطالب، بدون کسب اجازه‌ی قبلی ممنوع است!)

طبقه بندی موضوعی
آخرین مطالب
پربیننده ترین مطالب
مطالب پربحث‌تر
آخرین نظرات

خدایا ب فریاد برس در سکرات !

پنجشنبه تیر ۱۸ ۱۳۹۴، ۰۶:۵۱ ب.ظ


  • احکام محتضر

  • مسلمانى را که محتضر است‏ یعنى در حال جان دادن مى‏‌باشد، مرد باشد یا زن، بزرگ باشد یا کوچک، باید به پشت بخوابانند به طورى که کف پاهایش به طرف قبله باشد. و اگر خواباندن او کاملا به این طور ممکن نیست، بنابر احتیاط واجب تا اندازه‌‏اى که ممکن است، باید به این دستور عمل کنند. و چنانچه خواباندن او به هیچ قسم ممکن نباشد به قصد احتیاط او را رو به قبله بنشانند. و اگر آن هم نشود، باز به قصد احتیاط او را به پهلوى راست‌ ‏یا به پهلوى چپ، رو به قبله بخوابانند.
  • احتیاط واجب آن است که تا وقتى او را از محل احتضار حرکت نداده‏‌اند، رو به قبله باشد، و بعد از حرکت دادن این احتیاط واجب نیست.
  •  رو به قبله کردن محتضر بر هر مسلمان واجب است، و اجازه گرفتن از ولى او لازم نیست.
  • مستحب است ‏شهادتین و اقرار به دوازده امام علیهم السلام و سایر عقاید حقه را، به کسى که در حال جان دادن است طورى تلقین کنند که بفهمد. و نیز مستحب است چیزهایى را که گفته شد، تا وقت مرگ تکرار کنند.
  • مستحب است این دعاها را طورى به محتضر تلقین کنند که بفهمد: "اللهم اغفر لى الکثیر من معاصیک و اقبل منى الیسیر من طاعتک یا من یقبل الیسیر و یعفو عن الکثیر اقبل منى الیسیر و اعف عنى الکثیر انک انت العفو الغفور اللهم ارحمنى فانک رحیم".
  • مستحب است کسى را که سخت جان مى‌‏دهد، اگر ناراحت نمى‏‌شود به جایى که نماز مى‏‌خوانده ببرند.
  • مستحب است براى راحت ‏شدن محتضر بر بالین او سوره مبارکه "یس" و"الصافات" و " احزاب" و "آیة الکرسى" و آیه پنجاه و چهارم از سوره اعراف و سه آیه آخر سوره بقره، بلکه هر چه از قرآن ممکن است بخوانند.
  • تنها گذاشتن محتضر و گذاشتن چیز سنگین روى شکم او و بودن جنب و حائض نزد او و همچنین حرف زدن زیاد، و گریه کردن و تنها گذاشتن زنها نزد او مکروه است.

  • احکام بعد از مرگ

  • بعد از مرگ مستحب است دهان میت را، هم بگذارند که باز نماند و چشمها و چانه میت را ببندند و دست و پاى او را دراز کنند و پارچه‌‏اى روى او بیندازند و اگر شب مرده است، در جایى که مرده، چراغ روشن کنند، و براى تشییع جنازه او مؤمنین را خبر کنند. و در دفن او عجله نمایند، ولى اگر یقین به مردن او ندارند، باید صبر کنند تا معلوم شود و نیز اگر میت‏ ، حامله باشد و بچه در شکم او زنده باشد باید به قدرى دفن را عقب بیندازند، که پهلوى چپ او را بشکافند و طفل را بیرون آورند و پهلو را بدوزند.


مرگ نوشت : 

+ همین خوندن این مطالب ، کافیه ک مو ب تن آدم ، سیخ کنه ، و بدبختی و تنهاییِ دَمِ مرگ رو واسه ما عینی و ملموس کنه ، بخصوص اونجا ک گفته اگه میت ، سخت جون میده تکونش بدن و ببرن بذارن اون جایی ک نماز میخونده همیشه ، خدایا ما هیچیم ، در سکرات ب فریادمون برس.
++ احکام ، بر گرفته از فتاوای امام خمینی است. 
  • موافقین ۰ مخالفین ۰
  • پنجشنبه ۱۸ تیر ۱۳۹۴، ۰۶:۵۱ ب.ظ
  • دکتر سیدنوراله شاهرخی

نظرات  (۵)

آن روز که آخرین زنگ دنیا می خورد دیگر نه می شود تقلب کرد

و نه می شود سر شخصی را کلاه گذاشت

خدا کند آن روز که آخرین زنگ دنیا میخورد،

روی تخته سیاه قیامت اسم ما را در لیست خوب ها بنویسند

خدا کند حواسمان بوده باشد و زنگهای تفریح

آنقدر در حیاط نمانده باشیم که حیات را از یاد برده باشیم

خدا کند که دفتر زندگیمان را زیبا جلد کرده باشیم

و سعی ما بر این بوده باشد که نیکی ها و خوبی ها را در آن نقاشی کنیم

و بدانیم که دفتر دنیا چرک نویسی بیش نیست

چرا که ترسیم عشق حقیقی در دفتری دیگر است

پاسخ:
آمین ، ممنونم ، لطف کردید.
ممنونم
سلام استاد کی نمرات متون فقه 2 ومدنی 3 دانشگاه لرستان رو واردسایت می کنید
پاسخ:
سلام ، زمان خاصی نمیتونم اعلام کنم.
  1. خدا از سر تقصیرات همه بگذره انشاءالله
  2. استاد چند وقت پیش یکی از دوستای صمیمی بابام فوت شده بود ،روز تشییع جنازه این بزرگوار،من همراه با پدرم پشت سر  آمبولانسی بودیم ک جنازه ی این بزرگوار توش بود پشت شیشه ی آمبولانس نوشته بود "آیا شما به چنین روزی فکر کرده اید"عاقا من همین ک  این جمله رو خوندم به بابام گفتم  از آمبولانسه سبقت بگیر ،بابام بم گفت همه‌ی ماها باید هر لحظه و هر جا به فکر مرگ باشیم که از هر گناهی مبرا بشیم.خلاصه ما تا لحظه ای ک ب قبرستون  رسیدیم ،پشت سر آمبولانس بودیم و چشای منم  زل زده بود ب این جمله ،  هیچی دیگه منم  عبرت ،اگه برم چنین مراسمایی!! 
پاسخ:
  1. ایشالا.
  2. همینطوره. یاد مرگ ، اثر مهمی داره در جلوگیری از محرمات و دلخوش نشدن ب زندگی دنیائی.
1. سلام خسته نباشید چند جا شنیدم که اعمال حقوقی محتضر باطله خواستم بدونم ایا چنین حرفی درسته یعنی ایا محتضر هم یک نوع محجوره البته تو قانون مدنی فقط صغار و مجانین و سفها محجور هستند خواستم بدونم در فقه امامیه  ایا محتضر هم محجور هست یا نه . با تشکر 2. لطفا اسمم رو حذف کنید
پاسخ:
سلام ، محتضر اگر بمعنای واقعی (محتضر) باشه اونقد حواسش ب خودش هست ک تصرف حقوقی نمیکنه قاعدتن ، در قانون ما هم چیزی در این خصوص نیومده ، در فقه اما راجع ب منجزات مریض صحبت شده (تصرفات حقوقی مریض در مرضِ منتهی ب فوت) ک در مقاله‌ی ذیل میتونید اطلاعاتی راجع بهش کسب کنید.

http://ghavanin.ir/PaperDetail.asp?id=1047

در لینک ذیل هم میتونید دو رأی از محاکم ک در همین زمینه صادر شده رو مشاهده بفرمائید :
 

http://www.vekalatonline.ir/laws/17922/

درخواست دوم جنابعالی هم با کمال شرمندگی قابل اجابت نبود ، چون اینجا در سایت بلاگ ، امکان حذف اسم وجود نداره ، جنابعالی هم ک حرف بدی نزدید و سؤال بدی نکردید ک نیاز ب حذف اسم باشه. متوجه دلیل درخواست جنابعالی نمیشم.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">