عافیت‌سوزی

عافیت چشم مدار از منِ میخانه نشین / که دَم از خدمت رندان زده‌ام تا هستم - حافظ

عافیت‌سوزی

عافیت چشم مدار از منِ میخانه نشین / که دَم از خدمت رندان زده‌ام تا هستم - حافظ

عافیت‌سوزی

من سید نورالله شاهرخی، عضو هیأت علمی دانشگاه لرستان، دکترای حقوق خصوصی دوره‌ی روزانه‌ دانشگاه علامه طباطبایی تهران (رتبه‌ی 13 آزمون دکتری) ، کارشناسی ارشد حقوق خصوصی از همان دانشگاه (رتبه‌ی 21 آزمون ارشد)، پذیرفته شده‌ی نهایی آزمون قضاوت، مدرس دانشگاه و وکیل پایه یک دادگستری هستم. این وبلاگ در وهله‌ی اول برای ارتباط با دانشجویان و دوستانم و در وهله‌ی بعد برای ارتباط با هر کسی که علاقمند به مباحث مطروحه در وبلاگ باشد طراحی شده است. سؤالات حقوقی شما را در حد دانش محدودم پاسخ‌گو هستم و در زمینه‌های گوناگون علوم انسانی به‌خصوص ادبیات و آموزش زبان انگلیسی و نیز در صورت تمایل، تجارب شما از زندگی و دید شما به زندگی علاقمند به تبادل نظر هستم.

***
***

جهت تجمیع سؤالات درسی و حقوقی و در یکجا و اجتناب از قرار گرفتن مطالب غیر مرتبط در ذیل پُستهای وبلاگ ، خواهشمند است سؤالات درسی و / یا حقوقی خود را در قسمت اظهار نظرهای مطلبی تحت همین عنوان (که از قسمت طبقه بندی موضوعی در ذیل همین ستون هم قابل دسترسی است) بپرسید. به سؤالات درسی و / یا حقوقی که در ذیل پُستهای دیگر وبلاگ پرسیده شود در کمال احترام ، پاسخ نخواهم داد. ضمناً توجه داشته باشید که امکان پاسخگویی به سؤالات ، از طریق ایمیل وجود ندارد.

***
***
در خصوص انتشار مجدد مطالب این وبلاگ در جاهای دیگر لطفاً قبل از انتشار ، موضوع را با من در میان بگذارید و آدرس سایت یا مجله‌ای که قرار است مطلب در آن منتشر شود را برایم بفرستید؛ (نقل مطالب، بدون کسب اجازه‌ی قبلی ممنوع است!) قبلاً از همکاری شما متشکرم.

طبقه بندی موضوعی
آخرین مطالب
پربیننده ترین مطالب
مطالب پربحث‌تر
آخرین نظرات

معرفی مطالب جزوه

آنچه در پی می‌آید جزوه‌ی مفیدی‌ است مرکب از دو بخش :

در بخش اول (حدوداً 120 صفحه) نکاتی از درس حقوق مدنی ب صورت نموداری و نیز ب شکل خلاصه‌نویسی از کتاب قانون مدنی در نظم دکتر کاتوزیان آورده شده است. مؤلف جزوه جناب آقای محمد خاکباز (مدرس دانشگاه و وکیل دادگستری) در خصوص این بخش از جزوه متذکر شده‌اند که :

اولاً مطالب این جزوه حاصل صد ساعت تدریس حقوق مدنی برای متقاضیان شرکت در آزمون های وکالت و کارشناسی ارشد حقوق است .

ثانیاً منبع اصلی تدریس و ارجاعاتی که به عنوان یادداشت در این جزوه از آن ها یادشده است مربوط به کتاب « قانون مدنی در نظم حقوقی کنونی »  مرحوم دکتر امیرناصرکاتوزیان است .

ثالثاً نظر به این که کتاب مذکور چکیده ای از مطالب حداقل ده جلدکتب قطور ایشان نظیر دوره قواعد عمومی قراردادها( 5 جلد) وعقود معین(4جلد) و ... که بصورت یادداشت در زیر مواد قانون مدنی آمده است و این جزوه به شرح و بررسی آن یادداشت ها پرداخته است ؛ می تواند منبعی چکیده و فشرده از قواعد عمومی قراردادها و عقود معین برای یادگیری دوره مقدماتی کل حقوق مدنی به زبان ساده باشد .

رابعاً در مسائلی که نظر استاد دیگری مخالف نظر مرحوم دکتر کاتوزیان هست و در جزوه مورد اشاره قرار گرفته است مطالب ، با فونت ریزتر ذکر شده است ، این قسمت از جزوه صرفاً جهت اطلاع دانشجو ازدیدگاههای مخالف می‌باشد و معمولاً نظرات دکتر کاتوزیان بعنوان ملاک و معیار پاسخگویی به گزینه صحیح در آزمون‌های حقوقی می‌باشد .

در بخش دوم این جزوه (حدوداً 200 صفحه) سؤالاتِ بخشِ حقوق مدنی آزمونهای وکالت و ارشدِ آزاد و سراسری از سال 1387 تا 1393 مورد بررسیِ تشریحی و تحلیلی قرار گرفته است ؛ ب نحوی که در ذیل هر سؤال ، پاسخ آن سؤال با ذکر استنادات و استدلالاتِ لازم آورده شده است. در پایان این بخش نیز دو آزمون با سؤالاتِ تألیفی برای سنجش داوطلب قرار گرفته است.

دانلود جزوه

برای دانلود این جزوه در 316 صفحه‌ی پی دی اف کلیک کنید. (حجم : تقریباً دو و نیم مگابایت)

تذکرات لازم

+ همچنان‌که مورد اشاره هم قرار گرفت ، این جزوه نوشته‌‌ی من نیست و من از وجود یا عدم وجود اشکالاتِ احتمالی در متن آن ، بی اطلاع هستم.

++ بدیهی است خلاصه‌خوانی ، چکیده نویسی و نیز تست زنی وقتی می‌تواند مؤثر واقع شود ک انسان مطالب موجود در منابع اصلی را خوانده باشد ؛ در غیر اینصورت اثر مفیدی نداشته بلکه در اغلب موارد ، گمراه کننده هم هست ؛ توصیه می‌شود ب عنوان مطالعه‌ی جمع‌بندی یعنی پس از خواندنِ منابع اصلی ، این جزوه را مطالعه کنید.

+++ بزرگوارانی ک جزوه رو دقیق مطالعه می‌کنن نظر خودشون رو در مورد صحت و سقم و وزانتِ علمیِ مطالب جزوه بیان بفرمایند.

  • موافقین ۰ مخالفین ۰
  • جمعه ۹ مرداد ۱۳۹۴، ۰۶:۱۰ ق.ظ
  • سید نورالله شاهرخی

نظرات  (۷)

سلام استاد  ببخشید می خواستم تفاوت بین کتب مرجع و منبع رو بدونم  و ای که توصیه میکنید دانشجو کتاب مرجع رو حتما قبلا از منبع  مطالعه کنه یا فقط منبع کافیه

پاسخ:
سلام. کتب مرجع مفصل و استدلالی و کتب منبع نکته‌ای هستن. خواندن کتب مرجع توصیه میشه. 
با سلام
استاد ببخشید برنامه ریزی برای مطالعه آزمون وکالت چگونه است واقعا گیج شدم
پاسخ:
سلام.
رجوع کنید به طبقه بندی موضوعی وبلاگ. قسمت آزمون وکالت.
سلام استاد.
پاسخ:
و علیکم السلام. 
سپسگذارم
پاسخ:
خواهش میکنم.
راستی، شفعه، وصیت و ارث دکتر کاتوزیام هم هست جزء اون کتابا. یادم رفت بنویسمش!
پاسخ:
ممنونم. لطف کردید.
با تشکر از استاد عزیز .
پاسخ:
خواهش می‌کنم.
این کتابایی هست که من از نمایشگاه خریدم!
مسئولیت مدنی، دکتر صفایی
ترجمه ی لا مید سیمپل
تندیس های بی قرار باران
سه جلد دادرسی مدنی پیشرفته، دکتر شمس
5 جلد قواعد عمومی قراردادها، دکتر کاتوزیان.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">