عافیت‌سوزی

عافیت چشم مدار از منِ میخانه نشین / که دَم از خدمت رندان زده‌ام تا هستم - حافظ

عافیت‌سوزی

عافیت چشم مدار از منِ میخانه نشین / که دَم از خدمت رندان زده‌ام تا هستم - حافظ

عافیت‌سوزی

من سید نورالله شاهرخی، عضو هیأت علمی دانشگاه لرستان، دکترای حقوق خصوصی دوره‌ی روزانه‌ دانشگاه علامه طباطبایی تهران (رتبه‌ی 13 آزمون دکتری) ، کارشناسی ارشد حقوق خصوصی از همان دانشگاه (رتبه‌ی 21 آزمون ارشد)، پذیرفته شده‌ی نهایی آزمون قضاوت، مدرس دانشگاه و وکیل پایه یک دادگستری هستم. این وبلاگ در وهله‌ی اول برای ارتباط با دانشجویان و دوستانم و در وهله‌ی بعد برای ارتباط با هر کسی که علاقمند به مباحث مطروحه در وبلاگ باشد طراحی شده است. سؤالات حقوقی شما را در حد دانش محدودم پاسخ‌گو هستم و در زمینه‌های گوناگون علوم انسانی به‌خصوص ادبیات و آموزش زبان انگلیسی و نیز در صورت تمایل، تجارب شما از زندگی و دید شما به زندگی علاقمند به تبادل نظر هستم.

***
***

جهت تجمیع سؤالات درسی و حقوقی و در یکجا و اجتناب از قرار گرفتن مطالب غیر مرتبط در ذیل پُستهای وبلاگ ، خواهشمند است سؤالات درسی و / یا حقوقی خود را در قسمت اظهار نظرهای مطلبی تحت همین عنوان (که از قسمت طبقه بندی موضوعی در ذیل همین ستون هم قابل دسترسی است) بپرسید. به سؤالات درسی و / یا حقوقی که در ذیل پُستهای دیگر وبلاگ پرسیده شود در کمال احترام ، پاسخ نخواهم داد. ضمناً توجه داشته باشید که امکان پاسخگویی به سؤالات ، از طریق ایمیل وجود ندارد.

***
***
در خصوص انتشار مجدد مطالب این وبلاگ در جاهای دیگر لطفاً قبل از انتشار ، موضوع را با من در میان بگذارید و آدرس سایت یا مجله‌ای که قرار است مطلب در آن منتشر شود را برایم بفرستید؛ (نقل مطالب، بدون کسب اجازه‌ی قبلی ممنوع است!) قبلاً از همکاری شما متشکرم.

طبقه بندی موضوعی
آخرین مطالب
پربیننده ترین مطالب
مطالب پربحث‌تر
آخرین نظرات

برای دانلود متن کامل این قانون در یک فایل پی دی اف کلیک کنید.


متن کامل قانون جدید نحوه‌ی اجرای محکومیت‌های مالی دیروز در روزنامه‌ی رسمی منتشر شد و از چارده روز دیگه لازم الاجراست ؛ این قانون ، قانون بسیار مهمی هست و تحولی در مسائل مربوط ب اعسار و توقیف اموال در نظام قضائی ما محسوب میشه.

 وجه اهمیت این قانون حداقل از دو جنبه قابل بررسی است :

اولاً ب موجب ماده‌ی 29 این قانون ، پس از لازم‌الاجرا شدن این قانون ، قانون نحوه اجرای محکومیت‌های مالی مصوب ۱۰/ ۸/ ۱۳۷۷ و قانون اعسار مصوب ۲۰/ ۹/ ۱۳۱۳ و ماده (۵۲۴) قانون آیین‌ دادرسی دادگاه‌های عمومی و انقلاب در امور مدنی مصوب ۲۱/ ۱/ ۱۳۷۹ (در خصوص مستثنیات دین) نسخ می‌شود.  

ثانیاً برخی از مواد این قانون بسیار مهم و تأثیر گذار خواهند بود ؛ ذیلاً ب چند نمونه اشاره میکنم :

1 - وسیله‌ای نقلیه‌ای ک جزو ابزار کار محکومٌ‌علیه نباشه ، زین پس بر خلاف بند 2 م 524 دیگه جزو مستثنیات دین نیس.

2 - انتقال مال به دیگری به هر نحو به‌وسیله مدیون با انگیزه فرار از ادای دین به نحوی که باقیمانده اموال برای پرداخت دیون کافی نباشد، موجب حبس تعزیری یا جزای نقدی درجه شش یا جزای نقدی معادل نصف محکومٌ‌به یا هر دو مجازات می‌شود و در صورتی که منتقلٌ‌الیه نیز با علم به موضوع اقدام کرده باشد در حکم شریک جرم است. در این صورت عین آن مال و در صورت تلف یا انتقال، مثل یا قیمت آن از اموال انتقال‌گیرنده به عنوان جریمه اخذ و محکوم‌ٌبه از محل آن استیفاء خواهد شد. (ماده‌‌ی 21)

3 - مرجع اجراءکننده رأی باید به درخواست محکومٌ‌له به بانک مرکزی دستور دهد که فهرست کلیه حساب‌های محکومٌ‌علیه در بانک‌ها و مؤسسات مالی و اعتباری را برای توقیف به مرجع مذکور تسلیم کند. همچنین دادگاه باید به درخواست محکومٌ‌له یا خوانده دعوای اعسار به مراجع ذی‌ربط از قبیل ادارات ثبت محل و شهرداری‌ها دستور دهد که بر اساس نشانی کامل ملک یا نام مالک پلاک‌ ثبتی ملکی را که احتمال تعلق آن به محکومٌ‌علیه وجود دارد برای توقیف به دادگاه اعلام کند. این حکم در مورد تمامی مراجعی که به هر نحو اطلاعاتی در مورد اموال اشخاص دارند نیز مجری است. (ماده‌ی 19)

4 - در مواردی که وضعیت سابق مدیون دلالت بر ملائت وی داشته یا مدیون در عوض دین، مالی دریافت کرده یا به هر نحو تحصیل مال کرده باشد اثبات اعسار بر عهده اوست، مگر اینکه ثابت کند آن مال تلف حقیقی یا حکمی شده است در این‌ صورت و نیز در مواردی که مدیون در عوض دین، مالی دریافت نکرده یا تحصیل نکرده باشد هرگاه خوانده دعوای اعسار نتواند ملائت فعلی یا سابق او را ثابت کند یا ملائت فعلی یا سابق او نزد قاضی محرز نباشد ادعای اعسار با سوگند مدیون مطابق تشریفات مقرر در قانون آیین‌ دادرسی مدنی پذیرفته می‌شود. (ماده‌ی 7)


آزمون نوشت : واسه آزمونای امسال و سالای آتی ، ب احتمال قریب ب یقین از این قانون سؤال میاد ؛ حواستون باشه.


امکان پرسیدن سؤال حقوقی ، ذیل این مطلب ، وجود ندارد ؛ 

لطفن سؤالاتِ حقوقی خود را اینجا بپرسید و برای پاسخ خود هم ب همانجا مراجعه بفرمائید. 


+ برای دسترسیِ سریع‌تر به پاسخ خود ، در آنجا قبل از نوشتن سؤال ، نکاتی که رعایت آنها به هنگام پرسیدن سؤال لازم است و همانجا نوشته‌ام را بخوانید و رعایت کنید.

  • موافقین ۰ مخالفین ۰
  • دوشنبه ۲۲ تیر ۱۳۹۴، ۰۱:۴۶ ب.ظ
  • سید نورالله شاهرخی

نظرات  (۷)

سلام خسته نباشید سوالی دارم خدمتتون من چکی داشتم که پشت چک ظهرنویسی توسط ضامنین انجام شده ...حالا رای هم تضامنی صادر شده ..صادر کننده چک چون رای غیابی بوده واخواهی کرده حالا تو جلسه دادرسی واخواهی طرف صادرکننده چک خلاصه حرفی واسه دفاع نداشته به قاضی میگه چیکار کنم ..گفت اعسار بزن از همین حالا میتونه اعسار بزنه آیا اگه اعسار ایشون مورد قبول واقع بشه من می تونم برای اون دونفر دیگه پشت چک امضا کردم از همین رای استفاده کنم
پاسخ:
سلام ؛ ممنونم ؛ اون دو نفر دیگه رو هم طرف دعوا قرار دادید یا خیر ؟
آیا محکوم علیه بموجب صدور رأی قطعی محکومیت، خود بخود از کشور ممنونع الخروج می شود یا باید محکوم له درخواست ممنوع الخروج شدن را بدهد؟ متشکرم
پاسخ:
ماده‌ ی 23 این قانون مقرر داشته : 

مرجع اجراءکننده رأی باید به تقاضای محکوم‌ٌله قرار ممنوع‌الخروج بودن محکومٌ‌علیه را صادر کند. این قرار تا زمان اجرای رأی یا ثبوت اعسار محکومٌ‌علیه یا جلب رضایت محکومٌ‌له یا سپردن تأمین مناسب یا تحقق کفالت مطابق قانون مدنی به قوت خود باقی است
با سلام.
پیج خیلی مفیدی دارید. ممنون که وقت میگذارید.
سوال من این هست:
اگر با قرار تامین خواسته مهریه، تحت پرونده مجزایی از پرونده مطالبه مهریه موارد زیر در تاریخ 20/03/94 توقیف شده باشد:
1.ودیعه مسکن، (70 میلیون تومان)
2.خودرو(25میلیون)
3.حساب بانکی(دو میلیون تومان)
و دادنامه پرونده مهریه در تاریخ 16/4/94 صادر شده باشد.
باتوجه به تاریخ لازم الاجراء شدن قانون جدید:
1. آیا میتوان از خودروی مذکور که توقیف آن در تاریخ صدور اجرائیه خلاف قانون بوده(مستثنیات دین) رفع توقیف کرد؟
2. آیا دادگاه میتواند در تاریخ فعلی (مهر94) به موجر دستور مسترد داشتن مبلغ ودیعه را بدهد؟(در تعارض با تصریح مستثنیات دین قانون جدید)
3. اصولا بعد از چه مرحله ای دادگاه ملزم به رفع توقیف از اموالیست که جزو مستثنیات بوده و در قرار تامین خواسته توقیف شده اند؟
با تشکر.
پاسخ:
سلام ؛ ممنونم.
1 - بله ؛‌ وقتی در اون زمان جزو مستثنیات دین بوده ، پس قابل توقیف نبوده ؛ منتها توجه داشته باشید که رفع توقیف از این خودرو الان دردی دوا نمیکنه ؛ چون شما الان ازش رفع توقیف کنید دوباره بموجب قانون جدید قابل توقیف هست و توقیفش در زمان حاضر ، ناقض قانون تلقی نمیشه.
2 - خیر. قانون فعلی حکمفرما بر موضوع است.
3 - در هیچ مرحله‌ای مستثنیات دین ، قابل توقیف نیستن و در هر مرحله‌ای ک باشه ب تقاضای ذینفع ، دادگاه باید دستور رفع توقیف مستثنیات دین رو صادر کنه.
با سلام
بر اساس ماده 3 جلب متهم را گرفته ام ایشان فردی با هوش می باشند اموال خود  به نام اطرافیانشان می باشد و در خواست اعسار داده  و با ضمانت ازاد می باشند مبلغ بدهی ایشان 68 میلیون تومان می باشد که دادگاه اقساط خواهد کرد ایشان می گویید کارمندم و یک میلیون درامد دارم
واین عملا و واقعا به ریش من می خندد لطفا کمکم کنید کار این فرد باعث شده من واقعا زندگیم ضربه دیده و معسر شوم
لطفا کمکم کنید
بر  ......   این مجمع تشخیص با این قانونی که تصویب کرده
پاسخ:
سلام.
ب موجب ماده‌ی 8 این قانون :

«مدعی اعسار باید صورت کلیه اموال خود شامل تعداد یا مقدار و قیمت کلیه اموال منقول و غیرمنقول، به‌طور مشروح، مشتمل بر میزان وجوه نقدی که وی به هر عنوان نزد بانک‌ها و یا موسسات مالی و اعتباری ایرانی و خارجی دارد، به همراه مشخصات دقیق حساب‌های مذکور و نیز کلیه اموالی که او به هر نحو نزد اشخاص ثالث دارد و کلیه مطالبات او از اشخاص ثالث و نیز فهرست نقل و انتقالات و هر نوع تغییر دیگر در اموال مذکور از زمان یک‌سال قبل از طرح دعوای اعسار به بعد را ضمیمه دادخواست اعسار خود کند.»

بنابراین اگر زدنِ اموال ب نام دیگران ، تا یکسال قبل از صدور حکم قطعی باشه قابل پیگیری هست در غیر اینصورت مشکل هست ک بتوان اموال خویشانِ متهم رو ب جای بدهی برداشت ؛ اصولاً هنگام پول دادن ب دیگران باید از طریق گرفتن ضامن یا وثیقه فکر روزهای بعدی هم باشید وگرنه اگر پول آدم بره ، از قوه‌ی قضائیه انتظار زیادی نمیشه داشت. 
سلام
طبق این قانون تضمینی میشه گرفت واسه بازپرداخت؟
پاسخ:
سلام.
این قانون به طور خاص در مورد تضمین گرفتن یا نگرفتن سخنی نگفته ؛ بر اساس قواعد عمومی ، شما میتونید برای هر طلبی تضمین بگیرید.
سلام ببخشید در مورد بند ز از ماده 21 سوالم اینست که آیا اگر مال الجاره (پول پیش قبل از اجرای این قانون توقیف شده باشد ایا می توان جهت رفع توقیف اقدامی نمود
پاسخ:
سلام ؛ اگر بر طبق قانون قبلی ، صحیحاً توقیف شده باشه ، رفع توقیف از اون مشکل هست ، هر چند نظر مخالف هم خالی از قوت نیست ؛ با این استدلال که باید تفسیری از این ماده به دست داد ک موافق حقوق انسانیِ بدهکاران باشد.

درود بر شما


پاسخ:
بر جنابعالی هم ب همچنین.