عافیت‌سوزی

عافیت چشم مدار از منِ میخانه نشین / که دَم از خدمت رندان زده‌ام تا هستم - حافظ

عافیت‌سوزی

عافیت چشم مدار از منِ میخانه نشین / که دَم از خدمت رندان زده‌ام تا هستم - حافظ

عافیت‌سوزی

من سید نورالله شاهرخی، عضو هیأت علمی دانشگاه لرستان، دکترای حقوق خصوصی دوره‌ی روزانه‌ دانشگاه علامه طباطبایی تهران (رتبه‌ی 13 آزمون دکتری) ، کارشناسی ارشد حقوق خصوصی از همان دانشگاه (رتبه‌ی 21 آزمون ارشد)، پذیرفته شده‌ی نهایی آزمون قضاوت، مدرس دانشگاه و وکیل پایه یک دادگستری هستم. این وبلاگ در وهله‌ی اول برای ارتباط با دانشجویان و دوستانم و در وهله‌ی بعد برای ارتباط با هر کسی که علاقمند به مباحث مطروحه در وبلاگ باشد طراحی شده است. سؤالات حقوقی شما را در حد دانش محدودم پاسخ‌گو هستم و در زمینه‌های گوناگون علوم انسانی به‌خصوص ادبیات و آموزش زبان انگلیسی و نیز در صورت تمایل، تجارب شما از زندگی و دید شما به زندگی علاقمند به تبادل نظر هستم.

***
***

جهت تجمیع سؤالات درسی و حقوقی و در یکجا و اجتناب از قرار گرفتن مطالب غیر مرتبط در ذیل پُستهای وبلاگ ، خواهشمند است سؤالات درسی و / یا حقوقی خود را در قسمت اظهار نظرهای مطلبی تحت همین عنوان (که از قسمت طبقه بندی موضوعی در ذیل همین ستون هم قابل دسترسی است) بپرسید. به سؤالات درسی و / یا حقوقی که در ذیل پُستهای دیگر وبلاگ پرسیده شود در کمال احترام ، پاسخ نخواهم داد. ضمناً توجه داشته باشید که امکان پاسخگویی به سؤالات ، از طریق ایمیل وجود ندارد.

***
***
در خصوص انتشار مجدد مطالب این وبلاگ در جاهای دیگر لطفاً قبل از انتشار ، موضوع را با من در میان بگذارید و آدرس سایت یا مجله‌ای که قرار است مطلب در آن منتشر شود را برایم بفرستید؛ (نقل مطالب، بدون کسب اجازه‌ی قبلی ممنوع است!) قبلاً از همکاری شما متشکرم.

طبقه بندی موضوعی
آخرین مطالب
پربیننده ترین مطالب
مطالب پربحث‌تر
آخرین نظرات

عطر و ادکلن آری یا نه

سه شنبه دی ۲۶ ۱۴۰۲، ۰۷:۱۸ ب.ظ

حالا که بواسطه کنجکاوی برخی اعضای محترم کانال، بحث استعمال عطر و ادکلن داغ شد باید بگم همچنان‌ که یکی از اعضای محترم کانال در این پیام مطرح فرمودن، کلاً من استفاده‌ی خاصی از عطر و ادکلن نمی‌کنم. اون عطر و ادکلن هایی هم که در موارد نادری خودم خریدم یا از کسی هدیه گرفتم معمولاً اونقد زمان‌های متمادی بلااستفاده می‌مونن که کلاً میپَرَن یا میدم به کسی بَبَرَدِشون. 

 

دلیلش هم اینه که من بر اساس سلیقه‌ی شخصیم اصصصصصصصصلا حوصله ندارم یه بویی - ولو بوی خوبی - مدام مث سریش چسبیده باشه بهم و هر جا میرم همرام بیاد. فقط همون چیزای معمولی خودم رو میتونم تحمل کنم، حوصله‌ی چیز اضافه ندارم. 

 

از نظر اجتماعی هم راستش رو بخواید از یک طرف معتقدم اینکه آدم بوی بد بده تجاوز به حقوق بقیه هست و از طرف دیگه هم معتقدم اینکه آدم بطور مدام یه بویی - ولو یه بوی خوبی - بده اونم شاید همچین مناسب نباشه. چه بسا اون طرف مقابل به هر دلیل خوشش از این بو نیاد یا اصلاً حساسیت داشته باشه یا سرش درد بگیره. اونوقت مجبوره همیشه تا وقتی با منه این بو رو تحمل کنه.

 

همونطور که وقتی یه اتاقی توی محیط عمومی هست - مثل مترو یا تاکسی یا هر جای دیگه - کسی حق نداره با صدای بلند چیزی بخونه - ولو اون چیز، چیز خوبی باشه مثل غزلی از حافظ - چون مزاحم گوش بقیه میشه و شاید افراد در اون لحظه دوس نداشته باشن چیزی بشنون، به نظرم بو هم همین طوره. وقتی توی یه اتاق یا مکان عمومی هستی حق نداری بوی خودت رو - چه بوی خوب چه بوی بد - بر من تحمیل کنی، چه بسا من از اون بو خوشم نیاد یا سرم درد بگیره یا خاطره‌ی بدی داشته باشم. 

 

به عبارت دیگه میخام بگم همونجور که نمیشه وقتی توی یه مکان عمومی هستی مدام با صدای بلند غزل حافظ و سعدی بخونی و اگر کسی اعتراض کنه که گوشم رو داری آزار میدی موجه نیست که بگی "دری وری که نمیخونم، من دارم غزل حافظ و سعدی میخونم"، چرا همچین چیزی موجه نیست؟ چون صرف اینکه چیز خوبی داری میخونی توجیه کننده‌ی این نیست که مدام با صدای بلند یه مطلبی رو بخونی، همونجور هم، اینکه من ادکلن زدم و بوی بدی نمیدم، توجیه کننده‌ی این نیست که بیای بغل دست من بشینی و مجبورم کنی مدام همون بو رو هی استشمام کنم، ولو که اون بو، بوی بدی هم نباشه. به نظرم اینم یه نوع مزاحم مردم شدن و تحمیل خود بر دیگران هست. 

 

البته این عقیده‌ی شخصی منه و اصراری هم بر درست بودنش ندارم. میدونم هم که ائمه‌ی معصومین علیهم السلام به استعمال بوی خوش تأکید داشتن و از مستحبات هست. اما من شخصاً این یه قلم مستحب رو بنا به دلایلی که عرض کردم زیاد انجام نمیدم. البته چه بسا منظور از بوی خوش در کلام معصومین علیهم السلام هم این ادکلن های شیمیایی و تند امروزین نباشه و همون بوهای خوش و ملایم طبیعی باشه که در اون روزگار وجود داشته. 

 

+ تا اینجا که گفتم اینم بگم که بیشترین استفاده‌ای که از ادکلن کردم مال سالهایی بوده که به طور مکرر در زمان دکتری به تهران رفت و آمد داشتم با اتوبوس. بعضی وقتا هفته‌ای دو بار. اونجا توی اتوبوس، وقتی برخی مسافرین با بوی نامطبوع پای خودشون منو مورد عنایت و تفقد 😂 قرار میدادن از اون عطر و ادکلنی که همرام بود کمی به دستمالی لباسی چیزی میزدم میگرفتم جلوی بینیم تا اون بو برطرف بشه.

 

+ البته توی متن گفتم، اینجام مجدداً تأکید میکنم همونجور که تحمیل بوی ادکلن رو بر مردم کار مناسبی نمیدونم به طریق اولی تحمیل بوی عرق و بوی بد رو هم کار زشتی میدونم. آدم باید در این زمینه هم خیلی مواظب باشه تا به حقوق مردم تجاوز نکنه. 

 

+ این ادکلن هم که روی فایلم هست توی اون عکس، سالهاست دارمش و معمولاً استفاده‌ی خاصی ازش نمی‌کنم.

 

قبلاً هم در این پست، مطلبی در خصوص عطر و ادکلن در کانال و وبلاگ منتشر کرده بودم. 

  • موافقین ۰ مخالفین ۰
  • سه شنبه ۲۶ دی ۱۴۰۲، ۰۷:۱۸ ب.ظ
  • سید نورالله شاهرخی

نظرات  (۴)

سلام جناب آقای شاهرخی عزیز. 

امیدوارم هر جا که هستید بهترین لحظات رو داشته باشید. ورودی سال 93 بودم و توی سه سالی که در خدمت شما به عنوان دانشجونما بودم لحظات تلخ و شیرینی زیادی داشتم با کلاس شما. امروز یه دفعه یاد شما افتادم و عبارت معروف «عافیت سوزی» رو سرچ کردم و اومدم توی وبلاگ شما!!! کلی خاطره برام تداعی شد. از اولین روزهایی که میومدیم بلاگفا تا آخرین روزای دانشگاه. 

ولی با تمام سخت گیری ها و استرس های زیادی که کلاس و امتحانای شما داشت؛ با تمام وجودم آرزو میکنم که ای کاش بشه برگردیم به اون روزها. 

هنوزم از بچه ها سوال میپرسین سر کلاس و اگه الکی گفته باشن که خوندیم دو تا منفی بذارین؟ :-)) 

هنوزم طبع شوختون رو دارید و بچه ها سر کلاستون کلی از دست مثال ها و داستان های شما میخندن؟ 

 

خلاصه خوش بحال اون روزا...

پاسخ:
سلام. بله. خدا رو شکر کلاسا همچنان با همون قواعد برقرار هست. ممنونم از نظر لطف شما. 

سلام استاد سال نو مبارک 

انشا الله سال خوبی داشته باشید و همیشه همین طور سرزنده و شاداب باشید 

سلام استاد سال نو مبارک 

انشا الله سال خوبی داشته باشید و همیشه همین طور سرزنده و شاداب باشید 

به نظرم اون عطری که اهل بیت علیهم السلام تو روایاتشون دارن و خیلی تاکید دارن به استعمالش ، احتمالا همین عطرهای معروف امروزی هست . نه ادکلن! چون پراکندگی عطر خیلی کمتر از ادکلن هست و زمانی که شما عطر به خودتون بزنید نهایتا فقط وقتی کسی با شما روبوسی کنه اون رو استشمام می‌کنه شاید در حد چند ثانیه ... 

اما ادکلن پراکندگی بوی خیلی بیشتری داره و من هم وقتی سوار مثلا تاکسی می‌شم و کسی ادکلن زده واقعا کل مسیر اذیت می‌شم ... 

حس می‌کنم عطر این‌طور نباشه . خصوصا عطر‌های طبیعی مثل مُشک و... 

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">