عافیت‌سوزی

عافیت چشم مدار از منِ میخانه نشین / که دَم از خدمت رندان زده‌ام تا هستم - حافظ

عافیت‌سوزی

عافیت چشم مدار از منِ میخانه نشین / که دَم از خدمت رندان زده‌ام تا هستم - حافظ

عافیت‌سوزی

من سید نورالله شاهرخی، عضو هیأت علمی دانشگاه لرستان، دکترای حقوق خصوصی دوره‌ی روزانه‌ دانشگاه علامه طباطبایی تهران (رتبه‌ی 13 آزمون دکتری) ، کارشناسی ارشد حقوق خصوصی از همان دانشگاه (رتبه‌ی 21 آزمون ارشد)، پذیرفته شده‌ی نهایی آزمون قضاوت، مدرس دانشگاه و وکیل پایه یک دادگستری هستم. این وبلاگ در وهله‌ی اول برای ارتباط با دانشجویان و دوستانم و در وهله‌ی بعد برای ارتباط با هر کسی که علاقمند به مباحث مطروحه در وبلاگ باشد طراحی شده است. سؤالات حقوقی شما را در حد دانش محدودم پاسخ‌گو هستم و در زمینه‌های گوناگون علوم انسانی به‌خصوص ادبیات و آموزش زبان انگلیسی و نیز در صورت تمایل، تجارب شما از زندگی و دید شما به زندگی علاقمند به تبادل نظر هستم.

***
***

جهت تجمیع سؤالات درسی و حقوقی و در یکجا و اجتناب از قرار گرفتن مطالب غیر مرتبط در ذیل پُستهای وبلاگ ، خواهشمند است سؤالات درسی و / یا حقوقی خود را در قسمت اظهار نظرهای مطلبی تحت همین عنوان (که از قسمت طبقه بندی موضوعی در ذیل همین ستون هم قابل دسترسی است) بپرسید. به سؤالات درسی و / یا حقوقی که در ذیل پُستهای دیگر وبلاگ پرسیده شود در کمال احترام ، پاسخ نخواهم داد. ضمناً توجه داشته باشید که امکان پاسخگویی به سؤالات ، از طریق ایمیل وجود ندارد.

***
***
در خصوص انتشار مجدد مطالب این وبلاگ در جاهای دیگر لطفاً قبل از انتشار ، موضوع را با من در میان بگذارید و آدرس سایت یا مجله‌ای که قرار است مطلب در آن منتشر شود را برایم بفرستید؛ (نقل مطالب، بدون کسب اجازه‌ی قبلی ممنوع است!) قبلاً از همکاری شما متشکرم.

طبقه بندی موضوعی
آخرین مطالب
پربیننده ترین مطالب
مطالب پربحث‌تر
آخرین نظرات

چگونه در تست زنی موفق باشیم ؟

دوشنبه مرداد ۱۲ ۱۳۹۴، ۱۱:۳۴ ب.ظ

قسمت اول - جزوه‌ای در خصوص تست زنیِ موفق

جزوه‌ای مشتمل بر نکاتی کاربردی برای تست‌زنی در کنکور (یک فایل پی دی اف مشتمل بر 150 صفحه مطلب در خصوص کنکور و نحوه‌ی غلبه بر اضطراب و شیوه‌ی صحیح تست زنی و مطالب مفید دیگر ) از اینجا دانلود کنید (حجم : تقریباً دو مگابایت و نیم)

قسمت دوم - مطالب دیگر در این خصوص

آنچه در ذیل می‌آید ترکیبی است از چند مطلب بسیار مفید درباره‌ی شیوه‌ی صحیح تست زدن در آزمون‌ها که به نظرم خواندنش برای داوطلبان آزمون ارشد و دکتری و سایر آزمون‌ها مثل قضاوت و وکالت خالی از فایده نیست.

عناوین مطالب ارائه شده در این نوشته به قرار ذیل است:

تکنیک‌ها و شرایط تست‌زنی

16 نکته‌ی کنکوری! برای صحیح‌تر تست زدن

سه اصل مهم در تست زدن (زمان ، سرعت و دقت) را چگونه رعایت کنیم؟

چگونه تست بزنیم؟


تکنیک‌ها و شرایط تست‌زنی

 

۱) هیچ وقت قبل از مطالعه کامل درس، به تست زدن نپردازید. قبل از شروع به حل تست‌های یک مبحث درسی، آن مبحث را به طور کامل و دقیق مطالعه کنید و مطمئن شوید به درستی آن را درک کرده اید. در غیر این صورت، زدن تست کاری اشتباه و بی‌فایده است و حتی می‌تواند شما را دل‌سرد کند و علاقه و انگیزه شما را از بین ببرد.

۲) با تست های ساده شروع کنید. بلافاصله بعد از مطالعه و یادگیری یک مبحث درسی به سراغ تست‌های مشکل و پیچیده‌تر نروید. حل تست‌های ساده می‌تواند تسلط شما را در آن مبحث درسی بیشتر کند و همچنین علاقه و انگیزه بیش‌تری نسبت به ادامه‌ی کار در شما ایجاد نماید.

۳) تست‌های نکته دار: تست‌های نکته‌دار یا تست‌های مادر به تست‌هایی گفته می‌شود که حل آن‌ها برای داوطلب، منجر به یادگیری یک نکته می‌شود و در نتیجه او می‌تواند گروه زیادی از تست‌ها را حل کند. در هر فصل تعداد محدودی تست مادر یا نکته‌دار قابل ارائه می‌باشد . سعی کنید به درستی آنها را بشناسید و به طور دقیق بر آن‌ها مسلط شوید.

4) به راه‌حل‌های تشریحی مسلط شوید. قبل از این که راه حل تستی حل یک مسئله را یاد بگیرید، مطمئن شوید که به اندازه کافی به راه حل تشریحی آن مسلط شده‌اید. راه حل‌های تستی ، در خیلی از موارد منجر به حل سریع‌تر تست می‌گردند، اما در بعضی موارد در آزمون مجبور می‌شوید از راه حل تشریحی مسئله را حل کنید. مثلا در مواردی که مسئله با شرایط خاص مطرح می‌شود.

5) گزینه‌های غلط را حذف کنید. باید تست‌های استاندارد و یا آزمون‌های سال‌های گذشته را با اطلاعات کافی پاسخ دهید. در این صورت باید بتوانید در کوتاه‌ترین زمان ممکن ، دو گزینه غلط را از میان پاسخ‌ها حذف کنید و در صورتی که نسبت به دو گزینه باقی مانده به یک نسبت تردید دارید، اولین گزینه‌ای را که به هر دلیل صحیح تلقی می‌کنید ، به عنوان پاسخ انتخاب نمایید.

6) بر نگردید! تجربه نشان داده است اکثر کسانی که پس از انتخاب پاسخ تست، بر می‌گردند و دوباره گزینه‌های آن را بررسی و دست کاری می‌کنند، با اشتباه و خطا مواجه می‌شوند. در صورتی که هیچ دلیلی برای بازگشت و اصلاح تست وجود ندارد، به این کار اقدام نکنید. تا زمانی که مطمئن نیستید به پاسخ اولیه‌تان دست نزنید.

7) یک بار بخوانید، یک بار پاسخ دهید! سعی کنید از مطالعه مکرر صورت تست و گزینه‌های آن پرهیز کنید صورت تست را یک بار و به طور دقیق بخوانید و بعد گزینه‌ها را بررسی کنید. اگر پاسخ آن را نمی‌دانید ، جلوی شماره تست علامت بگذارید تا پس از اتمام همه‌ی تست ها، در صورت داشتن زمان، مجددا برای بررسیِ حلِ آن تلاش کنید.

8) گزینه‌های هم معنی ومترادف ، صحیح نیستند! فقط یکی ازگزینه‌ها پاسخ صحصیح تست می‌باشد ، پس گزینه‌هایی که از معنی و مفهوم مساوی برخوردارند ، جواب صحیح تست نمی‌باشند . پس سریعا آنها را حذف کنید و در گزینه‌های باقی مانده به دنبال پاسخ صحیح بگردید.

منبع: این لینک



16 نکته‌ی کنکوری! برای صحیح‌تر تست زدن


1) در هنگام تست زدن صورت سوال را کامل خوانده و به نکات کلیدی توجه کرد.

2)  زمانی که مشغول پاسخ دادن به یک سوال هستید ، فقط به همان سوال فکر کنید و در فکر سوال بعدی و قبلی نباشید .

3)  اگر در جلسه آزمون پاسخ سوال یا سوال‌هایی را نمی‌دانستید ، مضطرب و مایوس نشوید . مطمئن باشید که اکثر داوطلبان هم مثل شما پاسخ این سوال را نمی‌دانند وقرار نیست که شما به تمام سوالات یک درس پاسخ دهید.

4) در دستور زبان، صرف و نحو عربی و گرامر انگلیسی، صرف دانستن فرمول کارساز نیست .فهم معنای جمله راهگشای حل پرسش است.داوطلبانی که در ترجمه و فهم متن خوب کار کرده‌اند و در حیطه قواعد هم در حد معمول تلاش کرده‌اند در آزمون سراسری موفق بوده‌اند.

5)  در بخش درک مطلب در سوال‌های عربی و زبان، قبل از مطالعه متن، یک بار سوال‌های این بخش را بخوانید و به محدوده سوال و موضوع دقت کنید.

6)  یک توصیه مهم برای افزایش مهارت تست زنی در کنکور این است که در یک ماه پایانی هر روز یک نمونه از کنکور های سالهای قبل را علامت زده و بعد پاسخ های خود را مرور کنید .این کار علاوه بر تاثیر مثبت در تست زنی، در رفع اشکالات درسی، کنترل و تنظیم زمان و آشنایی با تست‌های مهم بسیار موثر خواهدبود.

7)  بهترین روش غلبه بر آزمون تستی‌ای که نمره منفی دارد استفاده از روش زیر به ترتیب ارائه شده می‌باشد:

 الف) آنچه را که میدانید بزنید.

 ب) آنچه را که به یاد می آورید بزنید.

 ج)آنچه را نمی دانید نزنید.

8) اشتباه در محاسبات عددی معمولا نتیجه شتاب و عدم تمرکز است. (مثلاً در پاسخ دادن به سؤالات مربوط به محاسبه‌ی سهم‌الارث) پس شتابتان را کنترل کنید و  تمرکزتان را افزایش دهید.

9) بهتر است زمان تست زنی در منزل را از زمان استاندار کوتاه‌تر در نظر بگیرید تا به آزمون حقیقی شباهت بیشتری پیدا کند و در روز آزمون شرایط برایتان راحت‌تر باشد.

10) بهترین منابع سؤال برای داوطلبان، تست های کنکور سراسری و آزاد سال‌های گذشته است.

11) به یاد داشته باشید هیچگاه قبل از یادگیری مناسب از تست استفاده نکنید. در ضمن اگر دسته‌ای از تست‌ها را انجام دادید و نمره کمتر از 60% گرفتید توصیه می‌شود تست زنی را متوقف کنید چون فایده‌ای ندارد.

12) برای حفظ تعادل درصد نمرات و رتبه های آزمون زمان پاسخگویی به هر درس را به همان درس اختصاص دهید، توصیه می کنیم زمان پاسخگویی هر درس را کنار نام درس یاداشت کنید . مثلا اگر آزمون ساعت30/7 آغاز می شود و حقوق مدنی 20دقیقه زمان نیاز دارد ،کنار درس بعدی (مثلا حقوق تجارت) بنویسید 50/7 . البته می‌توانید زمان پاسخ‌گویی را بر حسب اطلاعات و روحیات خود عوض کنید، این تغییر دادن زمان پاسخ‌گویی، جزئیات و ظرایفی دارد که در مطالب ذیل (ذیل عنوان زمان‌بندی قبل از آزمون) بررسی شده است.

13) اگر هر روز دروس مطالعه شده سه روز قبل خود راتست بزنید موثرتر است و چون کنکور یک آزمون جامع است سعی کنید در منزل هم در هر تمرین حداقل سه درس را با هم تست بزنید تا علاوه بر کنترل زمان در چند درس، تمرین انتقال ذهنی از یک درس به یک درس دیگر نیز فراهم آید .

14) گاهی با اندکی فکر کردن متوجه میشوید پاسخ سوال را نمی دانید در آن صورت بلافاصله کنار آن سوال علامت (- ) یا هر علامت دیگر گذاشته و از آن عبور کنید و به هیچ وجه روی سؤالی که پاسخش را نمی‌دانید متوقف نشوید.

15) گاهی به سوالی بر می خورید که بین دو گزینه که کدام صحیح است شک می‌کنید ،کنار آن علامت (×) گذاشته و عبور کنید.

16) در زمان مرور ابتدا تست‌هایی را مرور کنید که فرصت نکرده‌اید در زمان تعیین شده تمام سوالات آن درس را بخوانید بعد به مرور سوالاتی بپردازید که با علامت (×) مشخص کرده اید.(سؤالاتی که در خصوص پاسخ آن بین دو گزینه مردد بودید) در انتها به مرور سوالاتی بپردازید که با علامت (- ) مشخص کرده اید.(سؤالاتی که در نگاه اول، پاسخ آن‌ها را نمی‌دانستید)

چمله معروف در مورد تست زدن این است : همانطور که هنر تست زدن را یاد می گیرید ، هنر تست نزدن را نیز باید یاد بگیرید.

منبع: این لینک


سه اصل مهم در تست زدن (زمان ، سرعت و دقت) را چگونه رعایت کنیم؟


مقدمه:

دانشجویانی که در آزمونهای مختلف شرکت می‌کنند همیشه از عدم هماهنگی در مدت زمان آزمون و تعداد سوالات شکایت دارند؛ بعضی افراد مدت زیادی را صرف یک تست می‌نمایند و در انتهای زمان آزمون هنوز تعدادی از سوالات را نخوانده‌اند .

گروهی نیز به خاطر ترس از کمبود وقت خیلی از سوالات را سطحی خوانده و سریع جواب می‌دهند و نه تنها نمره مثبت نمی‌گیرند بلکه به دلیل نمره منفیِ بسیاری از آزمون‌ها دچار ضرر می‌شوند و جالب است که این افراد معمولاً در انتها وقت اضافه نیز می‌آورند!

 مطلب زیر به بررسی این موضوع پرداخته است :

نکاتی که در تست زدن اهمیت دارد و لازم است در آزمون تستی رعایت شود را در زیر می آوریم.

۱- بررسی اجمالی

سؤال ها را به طور اجمالی بررسی کنید . راهنمایی‌ها را به دقت بخوانید و متوجه تعداد و نوع سؤال‌ها باشید و وقت خود را بر طبق ارزش سؤال زمان‌بندی کنید.

۲- زمان

زمان یکی از عواملی است که قبل از تست زدن و پاسخگویی به آزمون‌های تستی باید مدنظر باشد . سعی کنید وقت خود را با توجه به ارزش سؤال زمان‌بندی کنید بسیار مهم است مدت زمانی که برای پاسخگویی هر سؤال در نظر می‌گیریم با مدت زمانی که برای پاسخگویی آن سؤال تعیین شده هماهنگ باشد.

خوب است برای ایجاد این هماهنگی در منزل شرایطی شبیه به آزمون سراسری به وجود بیاورید و ساعتی که زمان آن قابل تنظیم است را در نظر بگیرید و به تعدادی سؤال با زمانی مشخص پاسخ دهید.

۳- سرعت عمل

سرعت عمل عامل دیگر است که در آزمون‌های تستی اهمیت دارد . معمولاً کسانی که تمرکز بیشتر دارند و مطالب را خوب خوانده باشند در پاسخگویی حضور ذهن دارند و با سرعت عمل بیشتری پیش می‌روند . برای این که در تست زدن سرعت عمل داشته باشید ، تمرین کنید.

۴- دقت

عامل مهم دیگر در تست زدن دقت است در پاسخ به سؤال های چهارگزینه‌ای باید دقت کنیم خانه را اشتباه پر نکنیم و علاوه بر آن سؤال و جواب‌ها را با دقت بخوانیم . نکات ریزی در سؤال‌های چهار جوابی هست که ممکن است خواننده را دچاراشتباه کند که در زیر به آن‌ها اشاره می کنیم.

_ سؤال هایی که آخر آن ها با کلمه‌ی ” می شود ” و ” نمی شود ” ختم می‌شود: ممکن است داوطلبی که دقیق سؤال را نمی‌خواند این کلمات را اشتباه ببیند و درنتیجه گزینه را اشتباه انتخاب کند.

_ نکته دیگر این است که درآزمون‌های چهار گزینه‌ای معمولاً چهار گزینه شباهت زیادی به هم دارند و ممکن است داوطلب با خواندن اولین گزینه آن را صحیح بداند و ازخواندن سه گزینه دیگر خودداری کند. توجه داشته باشید که چهار گزینه را حتماً بخوانید و با مقایسه آن‌ها صحیح‌ترین را انتخاب کنید.

_ در سؤال‌های جور کردنی به تدریج که موارد را با هم جور می‌کنید آن ها را حذف کنید. در این صورت پاسخ‌ها کمتر خواهد شد و احتمال کاربرد مجدد آن‌ها کاهش خواهد یافت.

_ در موقع حدس زدن معمولاً اولین حدس شما درست است بنابراین زیاد وسواس به خرج ندهید تا جواب را عوض کنید مگر در مواقعی که مطمئن هستید.

پاسخ‌هایی که می دانید غلط است را کنار بگذارید و بدین طریق تعداد پاسخ‌ها را محدود کنید تا احتمال پیدا کردن پاسخ صحیح را بیشتر کنید.

سؤال های آسان را زودتر جواب دهید . اگر احساس می کنید سؤالی پیچیده است ، وقت خودتان را زیاد روی آن سؤال تلف نکنید ، کنار آن علامت بگذارید تا بعداً به آن پاسخ دهید.

- همه سوال‌ها را جواب ندهید سوال‌هایی که تصادفی پاسخ داده می‌شود شانس موفقیت فرد را کمتر می‌کند چون هر پاسخ منفی ، نمره منفی در پی دارد. بنابراین تا جایی که امکان دارد از پاسخ های تصادفی پرهیز کنید .

در نهایت پاسخ ها را مرور کنید اما سعی در عوض کردن پاسخ ها را نداشته باشید.

- سئوال هایی که احساس می کنید اشتباه پاسخ داده‌اید، یک بار دیگر بررسی کنید به عقب برگردید و دوباره با دقت بیشتری مطالب مربوط به آن را بخوانید تا اشکال برطرف شود .

امیدواریم با بکارگیری نکات قید شده بتوانید روش صحیح تست زدن را در خود افزایش دهید فقط نقاط ضعف خود را قوت دهید تا بتوانید خود را برای آزمون سراسری آماده سازید.

منبع: این لینک


چگونه تست بزنیم؟


یکی از بهترین روش‌های آمادگی برای تست زدن در وهله‌ی اول آن است که پس از خواندن هر مبحث تست‌های آن مبحث را در زمان مقرر بزنیم. یعنی وقتی درسی را خواندید و خود را آماده دیدید برای خود تست‌هایی را مشخص و زمانی معین کنید و در آن زمان معین تست‌ها را بزنید. مثلا اگر برای درس متون‌فقه 30 تست مشخص کرده‌اید، 45 دقیقه وقت گذاشته و آن‌ها را بزنید ممکن است در ابتدا از این 30 تست فقط چندتا را بزنید. ولی اصلا اهمیت ندارد زیرا در کنکور به جز معلومات و آگاهی که شرط لازم این آزمون است سرعت عمل شرطی کافی می‌باشد چون شما هر چقدر خوب بخوانید و خوب تسلط داشته باشید با این‌حال اگر سرعت عمل نداشته باشید موفق نخواهید بود. پس، از همان روز اول تست زدن را با زمان یاد بگیرید.

پس توجه داشته باشید که یکی از مهم‌ترین کارکردهای تست‌زدن نیز تمرین آزمون دادن است. دقیقا مثل طرح اولیه یک نقاش که نیاز به تصحیح، دقیق شدن و برطرف کردن اشتباهات در آن وجود دارد پس توقع نداشته باشید که از لحظه‌ی اول یک نقاشی بی‌عیب و نقص داشته باشید و فراموش نکنید که تک‌تک بندهای هنر آزمون دادن، نیاز به تمرین و دقت و باز هم تمرین دارد.

آزمون دادن را می‌توان در دو دسته تکنیک‌های نحوه‌ی صحیح آزمون دادن و روش‌های کاربردی مدیریت آزمون تقسیم‌بندی کرد.

اول - روش‌های صحیح آزمون

روش‌های صحیح آزمون دادن روش‌هایی هستند که مانع از مواجهه با کمبود وقت در جلسه‌ی آزمون می‌شوند و سبب می‌گردند تا از هر درسی به اندازه‌ی تسلط و تواناییمان نتیجه بگیریم. این روش‌ها عبارتند از:

1- زمان‌بندی قبل از آزمون

 همان‌طور که می‌دانید در ابتدای دفترچه سوالات آزمون‌ها برای سوالات هر درس یک زمان پیشنهاد شده است. اگرچه این زمان‌ها مطابق با استانداردها و ویژگی غالب دروس بهترین زمان‌های ممکن برای پاسخ‌گویی به سوالات هستند، اما شما می‌توانید با توجه به شناختی که از روحیات و توانایی‌های خوددارید زمان‌بندی مناسبی برای جلسه آزمون در نظر بگیرید. مثلا ممکن است زمان‌بندی شخصی در دروس آزمون به این ترتیب باشد که حقوق مدنی (15 دقیقه)، حقوق تجارت (20 دقیقه)، زبان (25 دقیقه) و فقه (25 دقیقه). حتی‌الامکان در اجرای بودجه‌بندیِ خود تلاش کنید اما توجه داشته باشید که این اصلا به این معنی نیست که شما در تمام مدت چشم به ساعت دوخته و تمرکز خود را از دست دهید. بلکه برای مطابقت با زمان از پیش تعیین شده پس از پاسخ دادن به نیمی از سوالات، به ساعت خود نگاهی بیندازید. اگر مطابق با زمان و یا جلوتر از زمان باشید که هیچ، ولی در صورت عقب بودن از برنامه اندکی به سرعت خود بیافزایید. اما به یاد داشته باشید که افزایش سرعت به معنای افزایش دلهره و عصبی شدن نیست و در صورت عدم اتمام سوالات یک درس در زمان مقرر، فورا به سراغ درس بعدی بروید و به هیچ‌وجه اجازه ندهید این مساله به پاسخ‌گویی به سوالات سایر دروس لطمه بزند.

2- روش یک ضرب دو ضرب (وزنه‌برداری)

برای جلوگیری از اتلاف وقت و استفاده‌ی بهینه از زمان، تست‌های آزمون را به سه دسته تقسیم کرده و سه نوع برخورد با آن‌ها خواهیم داشت:

الف) سوالاتی که جواب آن‌ها را بلد هستیم یا فکر می‌کنیم در کمتر از یک دقیقه آن‌ها را به جواب می‌رسانیم، که به این سوالات باید همان لحظه جواب داد.

ب) سوالاتی که بعد از حل به جواب نمی‌رسد یا این‌که از قیافه‌شان پیداست که وقت‌گیرند. این سوالات را با یک ضربدر مشخص می‌کنیم، یعنی «باشد برای بعد» پس می‌رویم سراغ سوالات بعدی.

ج) سوالاتی که مطمئن هستیم «بلد نیستیم» با دو ضربدر مشخص می‌کنیم، یعنی به این سوالات دست نخواهیم زد.

پس از این‌که تمام تست‌ها را یک‌بار تا انتها بررسی کردیم و گروه یک را پاسخ دادیم بار دوم در صورت داشتن وقت کافی به تست‌های گروه دوم می‌پردازیم، به این ترتیب شما می‌توانید به بیشترین تست‌ها در کمترین زمان ممکن پاسخ بگویید. فراموش نکنید که امتیاز تست آسان، متوسط و سختِ یک درس در کنکور، یکسان است و اگر از چنین روشی استفاده کنید می‌توانید زمانی را که صرف حل کردن  تست سخت می‌کنید، به پاسخ‌گویی به 5 تست متوسط یا شاید 10 تست آسان اختصاص دهید.

تذکر مهم: اشتباهات غیرعلمی در کنکور شایع‌تر از اشتباهات علمی داوطلبان است. اشتباهاتی نظیر:

الف) «نیست» را «است» دیدن و بالعکس؛

ب) عجله کردن در خواندن صورت‌مساله

ج) انتخاب گزینه‌ی هم‌شماره با پاسخ سوال. مثلا در سوالات فیزیک بعد از کلی محاسبه به جواب 2 می‌رسید که این جواب در گزینه‌ی 4 وجود دارد و شما به اشتباه گزینه‌ی 2 را به عنوان پاسخ صحیح انتخاب می‌کنید.

د) عدم تطبیق شماره سوال حین انتقال پاسخ به پاسخ‌نامه و...

سعی کنید از همین امروز در مورد رفع چنین مشکلاتی اقدام کنید. چرا که افزایش دقت ممکن نیست مگر با تمرین کردن. نمونه‌ی همین اشتباهات حین تست زدن در منزل نیز رخ می‌دهد. حتی اگر افزایش دقت باعث پایین آمدن سرعت پاسخ‌گویی شما شود سعی کنید از امروز تمرین دقت را در اولویت قرار دهید، چرا که افزایش سرعتی که منجر به بی‌دقتی و گرفتن نمره‌ی منفی شود، ریالی نمی‌ارزد.

دوم - روش‌های مدیریت آزمون

دسته‌ی دوم از توانایی‌ها که بایستی به تقویت و تمرین آن‌ها بپردازیم روش‌های مدیریت آزمون است. قبل از توضیح این مبحث کمی با خود بیاندیشید آیا نمونه‌ای از این موقعیت‌ها را در جلسه‌ی آزمون تجربه کرده‌اید:

1- برخوردن به چند سوال سخت پی‌درپی، خصوصا در درسی که در آن احساس تسلط و توانایی بیشتری دارید.

2- به یاد آوردن انتظارات و خواسته‌های دیگران.

3- بی‌اعتمادی نسبت به خود، توانایی‌ها و قابلیت خود.

4- نگاه کردن به خانه‌های سفید پاسخ‌برگ و آمارگیری از سوالاتی که قادر به پاسخ‌گویی نبوده‌اید.

در این حالات تمام قوایتان تحلیل می‌رود، پس بیشتر از یک راهکار به شما توصیه نمی‌کنم: چند لحظه آرامش و تمرکز، اندیشیدن به بهترین راه تسلط به خود و ادامه‌ی کار.

اجازه ندهید افکار مخرب تمرکز شما را به هم زده و در شما اضطراب ایجاد کند. خود را از قبل برای پاسخ ندادن به بعضی از سوالات آماده کنید. اگر به چند تست پشت سر هم برمی‌خورید که نمی‌توانید به آن‌ها پاسخی بگویید، مطمئن باشید این مساله کاملا اتفاقی است و هرگز به معنای عدم تسلط و توانایی شما در پاسخ دادن به سایر سوالات نیست. هر آزمون مجموعه‌ای از سوالات آسان تا سخت است و کسی موفق‌تر است که به سوالات آسان و متوسط پاسخ گوید. از طرفی به اندازه‌ی زمان و انرژی‌ای که صرف مطالعه‌ی یک درس کرده‌اید از خود توقع داشته باشید و تصور نکنید که بایستی تمام مطالب یک درس یا یک بخش را به یاد داشته باشید.

اساس تست زدن شما از زمان مطالعه‌تان در منزل پایه‌ریزی می‌شود. به دانسته‌هایتان اعتماد کنید. آزمون فقط آخرین مرحله‌ی آموختن است، یعنی پیاده کردن آن‌چه قبلا آموخته‌اید. پس در هنگام پاسخ‌گویی به سوالات تنها هدفتان تمرکز و سعی در استفاده از تمام آموخته‌هایتان باشد و اجازه ندهید افکار مخرب و منفی با انرژی‌ای که از شما می‌گیرند مانع از نتیجه‌گیری مطلوبتان شوند، تا به نتیجه‌ای که شایسته‌ی میزان مطالعات و سواد شماست دست یابید.

منبع: این لینک


  • موافقین ۰ مخالفین ۰
  • دوشنبه ۱۲ مرداد ۱۳۹۴، ۱۱:۳۴ ب.ظ
  • سید نورالله شاهرخی

نظرات  (۱۳)

عالی بود مرسی 

خیلی خوب بود 
سلام من چگونه می توانم در ازمون های پیشرفت تحصیلی تست زنی خود را پیشرفت کنم
پاسخ:
سلامٌ علیکم.
همین مطلبی که دارید ذیلش سؤال می‌پرسید، برای پاسخ به سؤالی است که مطرح فرمودید. مطالعه بفرمایید.
سلام

استاد میشه لطفا بگین برای آزمون های پیشرفت تحصیلی از چند روز قبل باید وقت بگذاریم؟؟؟؟
من درسم خیلی خوبه اما تست زدن برام سخته
هر وقت هم که می گن آزمون دارید نمی دونم باید از چند روز قبل شروع به تست زنی کنم.
لطفا کمکم کنین استاد
پاسخ:
سلامٌ علیکم. باید ببینید در کجای تست زدن و در چه مرحله‌ای اشکال دارید، فرمول قطعی و لایتغیری نداره که من مثلاً بگم دو روز قبل باید شروع کنید و مثلاً اگر دو روز شد سه روز، همه چیز به هم میریزه. خیر، چنین فرمولی وجود نداره.
ضمناً میتونید از تجربیات نفرات برتر آزمون‌ها که در وبلاگ قرارشون دادم استفاده بفرمایید شاید به کارتون بیاد. 
منون از شما و وقت به خیر ممنون میشم مطلبی هم برای استرس نداشتن هم بذارید چون موقع امتحان همه استرس دارن
هرکمی بگه اصلا استرس ندارم داره دروغ می گه و دروغ محضه.مطلبی درباره استرس بذارین که مشکل ما هم زودتر حل شه ممنون از سایت خوبتون منم امتحان نمونه دولتی دارم و دعای شما را خواستارم .امید وارم قبول شم و دعای شما ها رو هم لازم دارم
پاسخ:
خواهش میکنم. محتاجیم به دعا. چشم. اگر مطلبی دیدم قرار خواهم داد. 
ببخشید،من در تمامی سوالهای تشریحی بسیار خوب عمل میکنم و معدلمم بالاست،اما نمیتوانم تست بزنم.باید چکتر کنم؟کمکم کنید.




پاسخ:
از روی همین جزوه، نکات لازم رو مد نظر قرار بدید إن شاء الله موفق خواهید شد. 
سلام
پاسخ:
سلام علیکم. 
پدری دو پسر دارد پسر بزرگ شرط می کند که اگر برادرش در کنکور رتبه شود یک دوم از سهم الارث خود از اموال پدر را به او ابراء کند برادر کوچکتر در کنکور رتبه می شود . چندی بعد پدر فوت می کند و معلوم می شود یک سوم از اموالش را به شخصی بدهکار بوده است طلبکار اعلام می کند در صورتی که اتومبیل سواری میت به او داده شود ذمه او را ابراء می کند و اتومبیل به او تسلیم می شود و برادر بزرگ اعلام می کند از ابراء سابق خود رجوع کرده است در این حالت :
1-مابقی بدهی طلبکار تسویه و باقیمانده اموال به برادر کوچکتر می رسد.
2-اموال بعد از تسویه مابقی بدهی طلبکار فی مابین دو برادر با قواعد ارث تقسیم می شود.
3-طبق قواعد ارث اموال تقسیم می شود و پسر کوچکتر حصه خود و یک دوم از حصه برادر بزرگتر را می برد .
4-دو سوم اموال به برادر کوچکتر می رسد و یک سوم ابراء شده توسط طلبکار طبق قواعد ارث فی مابین دو برادر تقسیم می شود .
سلام دکتر ،لطفا این سوال رو با جواب ترجیحا تفصیلی در تلگرام قرار دهید
پاسخ:
♦️پاسخ، گزینه‌ی دوم است. توضیح اینکه 

🔹گزینه‌ی اول، اشتباهه، چون اموال باید ما بین دو برادر بر طبق قواعد ارث، به صورت تساوی تقسیم بشه، ابرائی که قبل از فوت پدر، صورت گرفته باطل است، چون اگر قصد طرفین، واقعاً ابراء بوده باشه، ابراء، مخصوص حقوق دینی است و برادر کوچکتر اصلا دینی به برادر بزرگتر نداره که قرار باشه ابراء بشه یا نشه و اگر قصد برادر بزرگتر، هبه‌ی سهم خودش از ارث پدر، به برادر کوچکتر باشه، بازم این هبه واقع نمیشه، چون هنوز پدر نمرده تا برادر از قِبَلِ ارث پدر، مالک چیزی بشه و به برادر کوچکتر هبه کنه، ثانیاً هبه، عقد است و در صورت مسأله‌ای که طرح شده هیچ اشاره ای به قبول برادر کوچکتر صورت نگرفته، پس اون عمل حقوقی بین برادر بزرگتر و برادر کوچکتر قبل از فوت پدر، کلاً باطل هست، چه ابراء باشه و چه هبه. به همین دلیل هم، موجبی وجود نداره که باقیمونده اموال به برادر کوچکتر برسه، پس این گزینه اشتباه هست. 

🔹گزینه‌ی سوم هم دقیقن به همین دلیل مذکور در فوق باطل هست. 

🔹گزینه‌ی چهارم هم به دلایل مذکور در فوق، باطل است، فقط در خصوص عمل حقوقیِ ابراء توسط طلبکار، شایان ذکر است که با توجه به نحوه‌ی انشاء جمله از سوی طلبکار و اینکه گفته در صورت تسلیم اتومبیل به او، وی میت رو ابراء «می‌کند» این ابراء، دارای تعلیق در انشاء است و به کلی باطل است. 

✅ حاصل بحث اینکه همه‌ی عملیات حقوقیِ ذکر شده در صورت مسأله‌، باطل و بلا اثر هستن و مثل اینه که هیچکدوم اتفاق نیفتادن، در نتیجه باید بر طبق معمول، بقیه‌ی طلب طلبکار بهش پرداخت بشه و ما بقی اموال، بر طبق قواعد ارث، بین دو برادر، تقسیم بشه. در نتیجه گزینه‌ی دوم که متضمن همین معنا هست صحیح خواهد بود. و الله أعلم... 
والا تا جایی که من یادمه تا دوره ی راهنمایی که تفکیک رشته نبود و همه هر هفته املا داشتن! از راهنمایی به بعد هم یه زبان فارسی داشتیم که چند درسی یک بار کلمات املایی داشت که اون هم مشترک بود!!!! حالا درسته ما ادبیات تخصصی خوندیم ولی عمومی ها رو که همه خوندن!!!!!!!
مثل اینه که انتظار داشته باشیم یه مهندس به استناد اینکه مهندسی خونده بلد نباشه فارسی بنویسه و انتظار داشته باشیم فقط کسانی که ادبیات خوندن لغات فارسی رو بلد باشن!!!!!!!
پاسخ:
پاسخ من ب کامنت قبلی جنابعالی در این خصوص ، مزاح بود ؛ معلوم نبود عایا ؟
حالا چرا رتبه ی یک تجربی اینقدر غلط املایی داره؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!
عجیبه!!!!!!!
پاسخ:
خب معلومه ؛ چون رشته‌ی این بزرگوار ، تجربی هست ؛ املاء و اینا بیشتر ب رشته‌ی انسانی برمیگرده !!!
اییی روشات علکیه من رتبه یک کنکورم تجربی این دیگه چه سیقه ای یه
پاسخ:
برای جنابعالی در سایر آزمون‌هایی ک پیش رو دارید هم آرزوی موفقیت و سربلندی دارم ؛ ممنونم از جنابعالی ک نظر خودتون در خصوص این مطلب رو بیان فرمودید.
سلام،وقتتون بخیر.
بله منم منظورم همان نگاه سطحی جهت اشنایی با نوع طرح سوال و اینکه در حین مطالعه ریز بین تر میشیم،هم اینکه نکات جدیدی رو در کنار همون نکات یاد میگیریم.
چون که قبل از مطالعه امکان تست زنی که مسلم نیست،به این دلیل که موضوع واسه مون مجهوله.
پاسخ:
سلام ؛ عاقبت جنابعالی ب خیر ؛ ممنونم از توضیحات جنابعالی.
  1. سلام،وقتتون بخیر استاد ارجمند.
  2. باتشکر از مطالب بسیار اموزنده شما،اما بعضی مواردی که درج شده در این نوشته،نسبی هستن و در افراد متفاوت،من معتقدم که هر کس باید با روشی که خودش راحت تر میتونه کار کنه برنامه ریزی و تست زنی کنه،مثلا یه مورد که من مخالفشم اینه که بعضی مواقع خوبه یه نگاهی به تستهای یه بخش که قراره مطالعه اش بکنیم بندازیم،چرا که اینجوری سوالاتی برامون تو ذهنمون درست میشه که توی مطالعه مون به دنبال جواب اونام هستیم،در نتیجه با دقت و تمرکز بالاتری مطالعه می کنیم ،و حتی ریز بین میشیم و نکات ریز دیگه ای هم در کنار یادگیری اون موارد پیدا میکنیم.البته این نظر منه.
  3. به هر حال از شما تشکر میکنم،واسه تمام تلاشهای شما استاد بزرگوار و الگوی ما ، واسه همه خوبیاهاتون..
پاسخ:
  1. سلام ، عاقبت جنابعالی ب خیر.
  2. اگر منظور « نگاه انداختن » ب تست‌ها قبل از مطالعه باشه ک اشکال نداره و این مطلب هم مخالفتی باهاش نکرده ، اما اگه منظور جنابعالی « زدن » تستهای هر مبحث ، ب صورت کامل ، قبل از مطالعه هست ، با احترام ب نظر جنابعالی باید عرض کنم این کار ، بازدهی مطلوبی نخواهد داشت ، چون تست زدن برای سنجش معلومات هست و آدم قبل از مطالعه ، معلوماتی نداره ک بخاد اونا رو بسنجه ! در کلیت اما فرمایشات جنابعالی کاملن صحیحه ، چرا ک موفقیت راه واحدی نداره و هر کس میتونه راهی ک کوتاهتر و سریعتر او رو ب موفقیت میرسونه واسه خودش انتخاب کنه و این راه ممکنه با راهی ک فرد دیگه از طریق اون راه ب موفقیت رسیده کاملن متفاوت باشه.
  3. خواهش میکنم ، وظیفه‌س ، ممنونم از نظر لطف جنابعالی.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">