عافیت‌سوزی

عافیت چشم مدار از منِ میخانه نشین / که دَم از خدمت رندان زده‌ام تا هستم - حافظ

عافیت‌سوزی

عافیت چشم مدار از منِ میخانه نشین / که دَم از خدمت رندان زده‌ام تا هستم - حافظ

عافیت‌سوزی

من سید نورالله شاهرخی، عضو هیأت علمی دانشگاه لرستان، دکترای حقوق خصوصی دوره‌ی روزانه‌ دانشگاه علامه طباطبایی تهران (رتبه‌ی 13 آزمون دکتری) ، کارشناسی ارشد حقوق خصوصی از همان دانشگاه (رتبه‌ی 21 آزمون ارشد)، پذیرفته شده‌ی نهایی آزمون قضاوت، مدرس دانشگاه و وکیل پایه یک دادگستری هستم. این وبلاگ در وهله‌ی اول برای ارتباط با دانشجویان و دوستانم و در وهله‌ی بعد برای ارتباط با هر کسی که علاقمند به مباحث مطروحه در وبلاگ باشد طراحی شده است. سؤالات حقوقی شما را در حد دانش محدودم پاسخ‌گو هستم و در زمینه‌های گوناگون علوم انسانی به‌خصوص ادبیات و آموزش زبان انگلیسی و نیز در صورت تمایل، تجارب شما از زندگی و دید شما به زندگی علاقمند به تبادل نظر هستم.

***
***

جهت تجمیع سؤالات درسی و حقوقی و در یکجا و اجتناب از قرار گرفتن مطالب غیر مرتبط در ذیل پُستهای وبلاگ ، خواهشمند است سؤالات درسی و / یا حقوقی خود را در قسمت اظهار نظرهای مطلبی تحت همین عنوان (که از قسمت طبقه بندی موضوعی در ذیل همین ستون هم قابل دسترسی است) بپرسید. به سؤالات درسی و / یا حقوقی که در ذیل پُستهای دیگر وبلاگ پرسیده شود در کمال احترام ، پاسخ نخواهم داد. ضمناً توجه داشته باشید که امکان پاسخگویی به سؤالات ، از طریق ایمیل وجود ندارد.

***
***
در خصوص انتشار مجدد مطالب این وبلاگ در جاهای دیگر لطفاً قبل از انتشار ، موضوع را با من در میان بگذارید و آدرس سایت یا مجله‌ای که قرار است مطلب در آن منتشر شود را برایم بفرستید؛ (نقل مطالب، بدون کسب اجازه‌ی قبلی ممنوع است!) قبلاً از همکاری شما متشکرم.

طبقه بندی موضوعی
آخرین مطالب
پربیننده ترین مطالب
مطالب پربحث‌تر
آخرین نظرات

برای مطالعه‌ی قسمت اول این مطلب (کلیات و نحوه‌ی مطالعه‌ی زبان انگلیسی) از این لینک استفاده کنید. ضمناً برای دیدن سایر مطالب مربوط به آزمون ارشد حقوق خصوصی از این لینک و برای خواندن مطالب مربوط به سایر آزمون‌های حقوقی (از جمله شیوه‌ها و تکنیک‌های تست‌زنی) از این لینک و این لینک (که ذیل آرشیو موضوعی هم قابل دسترسی است) استفاده کنید.

گفتیدکه جواب دادن به سوالات متون فقه پس از سوالات زبان انگلیسی از اهمیت بالایی برخوردار است، دلیل این اهمیت چیست؟

خواندن فقه از چند جنبه اهمیت دارد:

اول - همچنان که گفتم آزمون ارشد یک آزمون رقابتی است، و در رقابت آنچه شما را به پیش می‌راند ، این است که درمقام مقایسه با دیگر داوطلبان امتیاز بالاتری بیاورید؛ اینجا هم باز باید تکرار کنم چون متاسفانه اکثریت داوطلبان به سوالات درس متون فقه پاسخ نمی‌دهند پاسخ دادن به سوالات این درس، شما را از سایر رقبایتان جلو می‌اندازد. از تجربه‌ی خودم برای شما بگویم. به نظرم یکی از عوامل موفقیت من در آزمون ارشد – کسب رتبه‌‌ی بیست و یک کشوری - علاوه بر کسب درصد در سوالات زبان، پاسخ دادن به سوالات متون فقه بود، در سال اول شرکتم در آزمون ارشد، نود و دو درصد فقه زدم و در سال دوم هشتاد و هفت درصد. پس این یک جنبه از اهمیت درس متون فقه.

دوم - ویژگی دیگر فقه این است که هر چه روی فقه سرمایه‌گذاری کنید در واقع روی دروس تخصصی سرمایه‌گذاری کرده‌اید. (چه برای ارشد حقوق خصوصی و چه برای ارشد حقوق جزا، تفاوتی ندارد) زیرا می‌دانیم که منبع اصلی حقوق ما، فقه است و حتی در قانون اساسی و ماده 3 قانون آیین دادرسی مدنی آمده به هنگام سکوت قانون، باید به فتاوای معتبر یا منابع معتبر فقهی مراجعه کرد. وقتی ماده‌ای درقانون می‌بینیم، حکم مندرج در آن را می‌خوانیم، اما استدلال پشت این حکم را نمی‌دانیم ، بدون تردید به خاطر سپردن آن، امری نزدیک به محال خواهد بود. و نیز نقاط ابهام و سکوت بسیاری در قانون هست که برای پر کردن این جاهای خالی ،هیچ چاره‌ای جز رجوع به فقه نیست، مثلا ماده‌ی 263 قانون مدنی بیان داشته:

 "در معامله‌ی فضولی، اگر اصیل عالم به فضولی بودن معامله بوده و ثمن را به فضول داده باشد، اما مالک، بیع را اجازه نکند، اصیل حق دارد به فضول مراجعه کرده و ثمن را مطالبه کند."

خب، تا اینجا درست، اما فرض کنید ثمن یک عین معین بوده و بدون تقصیر فضول تلف شده است، آیا با توجه به اینکه اصیل با علم بر فضولی بودن معامله ثمن را به فضول داده باز هم حق رجوع اصیل به فضول باقی است؟ قانون مدنی ساکت است. هیچ چاره‌ای ندارید جز اینکه به سابقه‌ی بحث در فقه رجوع کنید، در شرح لمعه در این خصوص آمده است:

"و ان تلف قیل لا رجوع به مع العلم، لانّه سلّطه علی اتلافه مع علمه بعدم استحقاقه له، فیکون بمنزلة الاباحة، و هو مع بقاء العین فی غایة البعد و مع تلفه بعیدٌ مع توقع الاجازة، لانه حینئذٍ لم یبحْه مطلقاً، بل دفعه متوقعاً لکونه عوضاً عن المبیع، فیکون مضموناً له"(دوره سه جلدی ،ج2،ص23)

خلاصه‌ی بحث این است که می‌فرماید عده‌ای از فقها در این صورت گفته‌اند اگر مشتری بر فضولی بودن معامله علم داشته  وبا این حال ثمن را به فضول داده است، حال که این ثمن در ید فضول، تلف شده است اصیل، حق رجوع به فضول ندارد، چرا ؟ چون اصیل با علم بر عدم استحقاق فضول، به دریافت ثمن، این ثمن را در اختیار او گذاشته است و این به منزله‌‌ی این است که اصیل، ثمن را به فضول اباحه کرده و قضیه تابع حکم اباحه است (که درجای خود بحث شده است) اماشهید اول و شهید ثانی در پاسخ این قول می‌فرمایند چنین استدلالی (عدم وجود حق رجوع اصیل به فضول) اگر عین ثمن باقی باشد، که خیلی بعید است و اگر هم ثمن تلف شده باشد باز بعید است چنین استدلالی را بپذیریم زیرا درست است که اصیل، خودش، ثمن را به فضول داد ولی با این توقع داد که مالک، بیع را اجازه کرده و ثمن را در عوضِ مبیع خواهد برداشت حالا که این اتفاق رخ نداد(یعنی مالک، بیع را اجازه نکرده)، موجبی برای بقاء ثمن در دست فضول نیست و باید آن را برگرداند و حال که این ثمن در ید او تلف شده ضامن است و باید بدل آن را برگرداند.

حالا با خواندن این استدلالات و نظرات مختلف در فقه، آیا ممکن است این قضیه و حکم آن را در درس حقوق مدنی فراموش کنید؟ به نظرم غیر ممکن است، هر چیز را با استدلال یاد بگیرید بسیار بهتر آن را به ذهن خواهید سپرد.

فکر کنید در مصاحبه‌ی حضوری آزمون قضاوت یا دکتری، از شما بخواهند ماده‌‌ی 263 قانون مدنی را خوانده وسپس همین سوال را از شما بپرسند و شما با غرور همین دو نظر و استدلالات آن را با آب و تاب برایشان بگویید. چه شود؟!

سوم - خواندن فقه یک اهمیت دیگر هم دارد که به نظر من نه تنها اهمیتش از جنبه‌‌های قبل کمتر نیست، بلکه بیشتر هم هست. شاید به نظرتان عجیب باشد یا تا حالا از این جنبه به موضوع نگاه نکرده باشید اما فقه، درس زندگی است، نحوه‌ی معاشرت و زندگی در اجتماع را به شما می‌آموزد، به قول امروزی‌ها یک سبک زندگی (life style) است. مثلا دربیان مفهوم عدالت که یکی از شرایط شهود است، در بابِ شهاداتِ کتابِ شرحِ لمعه چنین آمده است:

"و هی هیئة نفسانیة راسخةً، تبعث علی ملازمة التقوی و المروة وتزول بالکبیرة مطلقاً و الاصرار علی الصغیرة و بترک المروة و هی التخلّق بخُلُق امثاله فی زمانه و مکانه، فکثرة السخریة والحکایات المضحکة و نحو ذلک یسقطها"

 شاهد باید عادل باشد، اما منظور از عدالت چیست؟ می‌فرماید آن صفت نفسانی است که در آدم مستقر شده و آدم را به حفظ تقوی و مروت بر‌می‌انگیزد، سپس توضیح می‌دهد که عدالت با انجام گناه کبیره، (هر گناهی باشد) یا اصرار بر انجام گناه صغیره یا ترک مروت ساقط می‌شود ، اما منظور از مروت چیست؟ می‌فرماید مروت این است که به اخلاق آدم‌های هم‌عصر و هم‌زمان و هم‌مکان خودش عمل کند- (یعنی به اصطلاح، ساختارشکنانه رفتار نکند) وبعد نکته‌ی کلیدی‌ای را بیان می‌کند، به زبان امروزی عرض می‌کنم زیاد مسخره بازی درآوردن و جوک گفتن و امثالهم مروت را ساقط کرده ،شاهد را از عدالت انداخته و سخن او در دادگاه مسموع نخواهد بود. می‌دانید یعنی چه؟ ما همین یک درس را یاد بگیریم برایمان کافی است. فکر نکنیم به اصطلاح فَشِن!(fashion) تیپ زدن و ساختارشکنانه لباس پوشیدن و به بطالت روزگار گذراندن، هیچ تاثیری در دید جامعه و شرع به ما ندارد. توجه کنید که می‌فرماید سَبُک و خلافِ عرفِ مردمِ مسلمانِ جامعه رفتار کردن هم عدالت را ساقط می‌کند، اینجا خدای نکرده سخن از دروغ، غیبت، شراب، زنا یا هر چیز دیگر نیست، فقط رعایت نکردن عرف جامعه‌ی مسلمان و سبک رفتار کردن کافی است که عدالت از بین برود و سخن شخص در دادگاه به عنوان شاهد مورد قبول قرار نگیرد.

ممکن است در ادبیات بارها همچنین توصیه‌هایی بخوانیم اما در اینجا و در فقه است که اثر عملی بی‌توجهی به این توصیه‌ها را می‌بینیم. خواندن فقه، هزاران هزار از این درس‌ها دارد که من به دلیل جلوگیری از طولانی شدن یحث از آنها عبور می‌کنم.

چهارم - فقه ورزش ذهن است. توصیه می‌کنم حتماً به سراغ آن بروید، من خودم بارها شده ساعات متوالی (4 یا 5 ساعت) فقه خوانده و اصلاً متوجه گذشت زمان نشده‌ام. خود را در دریای آن غرق کنید و لذت ببرید، شما را از دنیای پیرامونتان به کلی جدا می‌کند. اگر به هر دلیل در زندگی‌تان یا در یک روز بخصوص، مشکلی دارید که دوست دارید ساعاتی بدون فکر کردن به آن مشکل، وقتتان را بگذرانید، بهترین وسیله برای فارغ شدن از آن مشکل و سر حال آمدن، خواندن فقه است، فقه، مثل یک پزشک است که هر از چندی باید خودتان را برای یک چک‌آپ(check up)  به او نشان دهید، او شما را معاینه کرده و تنظیم خواهد کرد؛ من خودم چنین رابطه‌ای با فقه دارم؛ در زندگیم هر وقت خواسته‌ام از محیط پیرامونم جدا شوم بهترین پناهگاهم فقه بوده است؛ مثلاً در دوران سربازی! به نظرم در این زمینه کمتر بنویسم بهتر است، هر آن ممکن است مرا به جنون متهم کنید!

راستش من آن روزهایی که سوار بر دوچرخه با یک زیلو و کتاب شرح‌لمعه به پارکی در نزدیکی منزلمان می‌رفتم و با یکی از دوستانم که الان قاضی است، برای امتحان ارشد ابواب مختلف متون فقه را می‌خواندم جزو روزهای عمرم حساب نمی‌کنم؛ صبح و بعد از ظهر ؛ صبح از ساعت 9 تا 12 و عصر از ساعت 4 تا 8؛ چه روزهای پر استرسی بود؛ قضیه از آنجا دشوار می‌شد که اصلاً هیچ ذهنیتی نداشتیم که این کاری که داریم می‌کنیم بازدهی‌ای دارد یا نه؟ آیا با همه‌ی این تلاش‌ها روز کنکور موفق می‌شویم به تست‌ها پاسخ دهیم یا نه؟ فقط و فقط عشق بود که ما را به پیش می‌راند؛ با خود می‌گفتیم ما به خاطر علاقه‌مان است که داریم می‌خوانیم، موفق هم نشویم اشکالی ندارد، امیدوارم شما هم این حس را تجربه کنید؛ بسیار زیبا است. 

فقه را برای آزمون ارشد چگونه بخوانم؟

در خصوص متن عربی باید عرض کنم منبع اصلی آزمون ارشد در درس فقه، کتاب شریف " الروضة البهیّة فی شرح اللّمعة الدِّمَشقیّه " است که در عرف حوزه‌های علمیه آن را شرح لمعه می‌گویند. توجه داشته باشید که منابع دیگر نظیر تحریر الروضة، یا مباحث حقوقی شرح لمعه یا هر منبع دیگری، منابع دست دوم محسوب می‌شوند. شما باید خود کتاب شرح لمعه تالیف شهید ثانی را خریداری کنید. این در واقع متن عربی و  اصلی کتاب است؛ عجله نکنید به شرح هم خواهیم رسید. متن اصلی شرح لمعه به گونه‌های متفاوت، در مجلدات مختلف (2 جلدی، 3 جلدی، 4 جلدی، و 8 جلدی) منتشر شده است از بین همه‌ی اینها من دوره سه جلدی را توصیه می‌کنم که موسسه‌‌ی انتشارات دارالعلم آن را چاپ کرده است ( آدرس این مؤسسه در تهران این است: خیابان انقلاب، خ 12 فروردین، ساختمان تجاری ناشران، طبقه‌ی همکف، ش 18و 16،تلفن 021-66955405 و  21-66973809  و آدرس دفتر مرکزی آن در قم: خیابان ارم، مقابل کوچه 20، پلاک 357 تلفن 251-7744298-9 ). در زیر پیش‌نمایشی از صفحه‌ی عنوان این کتاب می‌بینید که می‌توانید برای دیدن آن در ابعاد بزرگتر روی این لینک کلیک کنید.


ویژگی اصلی این چاپ این است که متن کتاب، دارای اِعراب‌گذاری است، یعنی حرکات کلمات و حروف به طور کامل در متن نشان داده شده‌است که این امر هم در دریافت معنی به شما کمک می‌کند، هم در خواندن متن. در زیر پیش‌نمایشی کوچک از دو صفحه از متن کتاب را می‌بینید، که برای نمایش تصویر در ابعاد واقعی می‌توانید روی این لینک کلیک کنید.(در این تصویر، ص23، خط3، همان مطلبی است که پیش از این بحث آن را کردیم. یعنی حق رجوع اصیل به فضول برای دریافت بدل ثمن تلف شده.)


 اما درخصوص ترجمه‌ی شرح لمعه، واضح است که متن عربی به تنهایی برای ما کارساز نیست و ما نیاز به یک منبع فارسی داریم. متاسفانه ترجمه‌هایی که در بازار وجود دارد و دانشجویان حقوق معمولاً از آنها استفاده می‌کنند گاه، مشکلات متن عربی را که حل نمی‌کنند هیچ، خواندن خودشان هم نیاز به یک شارح دارد! شاعر فرمود: " تو که نوشم نه‌ای، نیشم چرایی؟ " به نحوی که من خیلی اوقات، متن عربی را که می‌خوانم متوجه می‌شوم، اما ترجمه‌ی فارسی را که می‌خوانم چیزی سر در نمی‌آورم! پس چاره چیست؟

 در این زمینه کتابی وجود دارد به اسم " النّضید فی شرح روضة الشّهید " تالیف شیخ حسن قاروبی تبریزی { نضید درعربی به معنای روی هم چیده شده، منظم، درست و استوار است} این کتاب را معمولاً طلاب علوم دینی به عنوان شرح فارسی بر شرح لمعه مطالعه می‌کنند و پسر عمه‌‌ی من که طلبه است مرا با این گنجینه‌ی بی‌نظیر آشنا کرد که بدون تردید جریان زندگیم را عوض کرد. به نحوی که می‌توانم بگویم حیات علمی من به دو قسمت قبل از این کتاب و پس از این کتاب تقسیم می‌شود! رویکرد این کتاب به این نحو است که به صورت مطلب به مطلب (مثلا در حد چند خط) متن شرح لمعه را توضیح داده و سپس در قسمت ترجمه و شرح عبارت، همان چند خطِ توضیح داده شده را بر روی متن عربی پیاده کرده وبه صورت تحت‌اللفظی ترجمه کرده و ضمیرها را به مرجع ضمیر برگردانده است. فقط این را بگویم: بی‌نظیر است. هر ترجمه یا شرح دیگری را فراموش کنید. مطالب، همچنان که از اسم کتاب بر‌می‌آید بسیار منظم و با استدلالات متقن و محکم توضیح داده شده، به نحوی که در ذهن آدم حک می‌شوند. امتیاز دیگر این کتاب همه‌فهم بودن آن است، اصلاً نیاز نیست دانشجوی حقوق بوده یا در فقه تبحری داشته باشید تا مطالب آن را بفهمید، فارسی بلد باشید کافی است. من فقه خودم را چه در آزمون ارشد چه در آزمون دکتری و نیز درس حقوق مدنی‌ام را مدیون این کتابم. آرزو دارم مولف این کتاب که اصلاً او را نمی‌شناسم با امام جعفر صادق، صاحب فقه جعفری، محشور شود. به راستی بدون اخلاص و بدون چشم‌داشت مادی، انجام چنین کاری غیر ممکن است. چه خوب است که هنوز پای تجاری‌کاری و کتاب‌سازی به حوزه‌های علمیه‌ی ما باز نشده است. در زیر پیش‌نمایشی از صفحه‌ی عنوان این کتاب می‌بینید که می‌توانید برای دیدن آن در ابعاد بزرگ‌تر روی این لینک کلیک کنید.


 و اینجا هم پیش‌نمایشی کوچک از دو صفحه از متن کتاب را می‌بینید، که برای نمایش تصویر در ابعاد واقعی می‌توانید روی این لینک کلیک کنید. (ص 184 از این تصویر، همان مطالبی است که پیش از این راجع به آن بحث کردیم: حق رجوع اصیل به فضول برای دریافت بدل ثمن تلف شده).


تا حالا بیست و دو جلد از این کتاب، بیرون آمده است از جلد 9 به بعد (باب قضا وشهادات) مربوط به مباحث حقوقی است که ما باید مطالعه کنیم، جلد 8 و قبل از آن مربوط به بحث عبادات است که در حوزه‌ی کاری ما قرار نمی‌گیرد. پس اگر خواستید کتاب را بخرید فعلاً باید از جلد 9 تا 22، بخرید، هر چه پول بابت چنین چیزهایی صرف کنید ارزشش را دارد. این کتاب، چون عموماً در حوزه‌های علمیه کاربرد دارد، در شهر تهران یا غیر آن پیدا نمی‌شود، فقط در قم می‌توانید آن را بخرید، آن هم در پاساژ قدس، که مرکز کتاب‌فروشی‌های قم است. پاساژ قدس، نزدیک حرم مطهر فاطمه‌ی معصومه (سلام الله علیها) است. در خیابان ارم. از هر کس بپرسید شما را راهنمایی می‌کند، اما به هر حال مشخصات نشر این کتاب از قرار ذیل است: (انتشارات داوری قم- تلفن 02537732584  و 02537732178 ) فعلاً تقریبا تا آخر بحث نکاح از کتاب نضید بیرون آمده است.

برای مباحث بعد هم که از کتاب شرح لمعه باقی مانده و مباحث مهم و مورد سوالی است، (به خصوص بحث ارث، حدود، قصاص و دیات) منبع دیگری معرفی می‌کنم، و آن، کتابی است به نام "المباحث الفقهیّه فی شرح روضة البهیّه" تالیف سید جواد ذهنی تهرانی، این کتاب هم که یک کتاب قدیمی است تقریباً به همان شیوه‌ی کتاب النّضید، شرح لمعه را به فارسی تشریح نموده است و بسیار کتاب مفیدی است. این کتاب هم قاعدتاً فقط در قم پیدا می‌شود. در زیر پیش نمایشی از صفحه‌ی عنوان این کتاب را می‌بینید که می‌توانید برای دیدن تصویر بزرگ‌تر آن روی این لینک، کلیک کنید.


و اینجا هم پیش‌نمایشی کوچک از دو صفحه از متن کتاب را می‌بینید، که برای نمایش تصویر در ابعاد واقعی می‌توانید روی این لینک کلیک کنید.


من با محدودیت وقت مواجه هستم، چه ابوابی از فقه را دراولویت قرار دهم؟

اگر واقعاً وقت ندارید، گرچه توصیه‌ی من این است که از وقت سایر درس‌ها کم کنید – بجز زبان انگلیسی که قبلاً راجع به تأثیر آن در رتبه‌ی شما صحبت کردیم – و روی فقه سرمایه‌گذاری کنید، ولی اگر در همین حد هم وقت ندارید توصیه‌ی من این است اول، باب متاجر (جلد ده، یازده و دوازده کتاب النّضید) و ابواب حدود، قصاص و دیات را مطالعه کنید، هر چند در این زمینه قاعده‌ی کلی وجود ندارد، و هر سال تمرکز سوالات آزمون‌ها ممکن است با سوالات سنوات قبل متفاوت باشد اما تتبّع در کتاب‌های تست متون فقه در سال‌های متفاوت نشان می‌دهد معمولاً از ابواب متاجر، حدود، قصاص و دیات، بیشتر، سوال طرح شده است.

آیا در پایانِ مباحثِ مربوط به فقه ، توصیه‌ای مانده که به ما بگویید؟

بله؛

 نکته‌ی اول اینکه می‌توانید در کنار روش‌های پیش‌گفته، به یک روش دیگر هم فقه را بیاموزید و آن هم استفاده از فایل‌های صوتی است. خوشبختانه امروزه، با وجود وسائل جدید صوتی و تصویری ، امکاناتی در دست ما است که روزی فکرش را هم نمی‌کردیم؛ مثلاً می‌توانید در خانه‌ی خود باشید و در محضر بزرگ‌ترین اساتید فقه در حوزه‌ی علمیه‌ی قم، فقه بیاموزید؛ فایل‌های صوتی تدریس حوزویِ شرح لمعه ، امروزه با اندکی زحمت و هزینه در دسترس ماست که بسیار هم ذیقیمت هست. یکی از برترین مدرسین کتاب شرح لمعه در حوزه‌های علمیه ، آیت‌الله استاد وجدانی است که یکی از بهترین اساتید فقه در زمان خود بوده است – و وقتی فایل صوتی را شنیدید متوجه می‌شوید که لهجه‌ی ترکی بسیار شیرینی دارد – می‌توانید این فایل‌ها را خریداری کرده و در اوقات مرده، مثل زمانی که در اتومبیل هستید، خدای ناکرده به جای موسیقی‌های آنچنانی!، فقه بیاموزید.

برای تهیه‌ی این فایل‌ها ، به فروشگاه گنجینه‌ی معرفت رجوع کنید. ( در صورت تمایل، آدرس و تلفن این فروشگاه در تهران را از این لینک ببینید؛ این لینک هم سایت رسمی این فروشگاه است که در قالب یک فایل نرم‌افزاری لیست محصولات خود را ارائه نموده و این لیست از این لینک قابل دانلود است. این هم صفحه‌ای است که سی دی های مربوط به آیت‌الله وجدانی در آن معرفی شده است)

نکته‌ی دوم اینکه در مباحثی که مطالعه می‌کنید هنگامی که به مباحث مربوط به عبد و کنیز می‌رسید خودتان آنها راحذف کنید چون این امور در زمان ما موضوعیت ندارد، مورد سوال هم واقع نمی‌شوند. مباحث مربوط به مستحبات و مکروهات یا واجب و حرام هم چون مربوط به رابطه‌ی انسان و خدا است و از حقوق اجتماعی خارج است جز حذفیات محسوب می‌شود.

و نکته‌ی سوم و پایانی اینکه می‌توانید در پایان هر بابی که می‌خوانید تست‌های مربوط به آن را هم بزنید که در جریان نحوه‌ی طرح سوال قرار بگیرید. چون من چند سالی است که از آزمون ارشد فاصله گرفته‌ام و در سنوات اخیر، تست ‌ها را مطالعه نکرده‌ام در این زمینه نمی‌توانم مشاور  ‌خوبی برای شما باشم ؛ خودتان با نگاه کردن به تست‌ها دستگیرتان می‌شود که روی چه مباحثی باید تمرکز بیشتری داشته و مباحث را چگونه مطالعه کنید.

قسمت‌های بعدی این مطلب در خصوص نحوه‌ی مطالعه و منابع سایر دروس آزمون کارشناسی ارشد نیز در وقت مقتضی تایپ شده و روی وبلاگ قرار خواهد گرفت. 

مشتاق شنیدن نظراتتان هستم.

برای مطالعه‌ی قسمت اول این مطلب (کلیات و نحوه‌ی مطالعه‌ی زبان انگلیسی) از این لینک استفاده کنید. ضمناً برای دیدن سایر مطالب مربوط به آزمون ارشد از این لینک و برای خواندن مطالب مربوط به سایر آزمون‌های حقوقی (از جمله شیوه‌ها و تکنیک‌های تست‌زنی) از این لینک (که ذیل آرشیو موضوعی هم قابل دسترسی است) استفاده کنید.



  • موافقین ۰ مخالفین ۰
  • چهارشنبه ۲۴ تیر ۱۳۹۴، ۰۶:۱۱ ق.ظ
  • سید نورالله شاهرخی

نظرات  (۲۳)

سلام وقت شما بخیر الان اطلاع دارید که کتاب النّضید فی شرح روضة الشّهید تا جلد چند چاپ شده؟ و دقیقاً باید کدوم جلد خریداری بشه؟ و آیا کتب آقای شیروانی پاسخ آزمون ارشد زو نمیده؟ بسیار ممنونم.

پاسخ:
سلام. تا باب حدود چاپ شده. سرچ کنید توی نت، شماره جلدش میاد. از قضا به بعد باید خریداری کنید. شیروانی رو هم اطلاع ندارم. 
  • آموزش خصوصی زبان انگلیسی توسط خانم
  • بسیار عالی

    با عرض سلام 

    فارغ التحصیل رشته فقه و حقوق  ورودی سال ۸۰ هستم علاقمند به ارشد حقوق خصوصی ام اما الان۱۴سال هست که بنا به دلائلی از فضا مطالعه دور بودم پراکنده مطالعاتی داشتم اما منسجم و متمرکز نبوده برای قبولی در ارشد چگونه برنامه بریزم؟با سپاس

     

    پاسخ:
    سلام علیکم، به این لینک مراجعه بفرمایید. 
    سلام استاد 
    از مطالب مفیدتون خیلی استفاده کردم 
    من برای ارشد ۹۹ میخوام از الان بخونم 
    1. این کتابی که شما معرفی کردید من نتونستم تهیه کنم و تحریر الروضه با فقه استدلالی رو گرفتم به نظرتون با این منبع میشه متون فقه رو ۷۰ زد؟
    2. من برای کسب درآمد این رشته رو انتخاب کردم حالا به نظر شما برای من ارشد حقوق خانواده بورسیه دانشگاه علوم قضایی بهتره یا خصوصی دانشگاه امام صادق؟؟ 
    پاسخ:
    سلامٌ علیکم.
    1. متأسفانه این منبع رو دقیقاً مطالعه نکردم و ارزیابی خاصی روش ندارم. 
    2. خصوصی دانشگاه امام صادق به نظر من. 
    یعنی در صورت تلف ثمن، طبق ماده 262 عمل میشود...
    یعنی در صورت تلف ثمن، طبق ماده 262 عمل میشود...
    یعنی در صورت تلف ثمن، طبق ماده 262 عمل میشود...
    یعنی در صورت تلف ثمن، طبق ماده 262 عمل میشود...
    ضمن تشکر. این مسئله که از معامله فضولی بیان فرمودین در ماده 263 ق.م آمده است و در کتب غالب اساتید شرح داده شده...
    کسی نداند گمان میکند تا به حال به این کتب مراجعه نکرده اید که مسئله برای شما تازه است... گویی کشفی رخ داده!! اقلا مثال دگری میفرمودین!!
    پاسخ:
    سلامٌ علیکم. ممنونم از اظهار نظر جنابعالی. 
     

     جوری بیان فرمودین، آدم گمانش میرود که تا به حال رصد نکرده اید و یا مثلا کشفی رخ داده!!!  ضمن تشکر. این مثالی که حضرتعالی از مبحث معامله فضولی مرقوم فرمودین، به عینه در ماده 263ق.م و کتب غالب اساتید حقوق امده 
    پاسخ:
    سلامٌ علیکم. ممنونم از اظهار نظر جنابعالی. 
    خیلی ممنون که وقت گذاشتید خدا خیرتون بده آقا
    سلام جناب استاد عزیز چندین مرتبه از بابت سوالهام مزاحمتون شدم اینبار هم با توجه به اینکه علیرغم همه مشغله ای که قطعا دارید برای دانشجو ارزش قائلید تصمیم گرفتم سوال رو از حضرتعالی بپرسم
    بنده تقریبا در دروس مدنی تجارت و آیین دادرسی  اشکالی ندارم تنها مسئلم با متون فقه، آیا لازمه شبیه دروس مدنی و تجارت درس فقه رو اصولی یاد بگیرم یعنی علاوه ی بر متن، قواعد فقهی و اصول فقهیو ارتباطه مطالب رو هم آنچنان یاد بگیرم و حفظ کنم که قادر به حل مسئله باشم، یا فقط همون مطالعه ی دقیقا متن عربی و توجه به ضمایر و دقت در ترجمه و نهایتا فهم مطلب مهمه؟؟؟
    مثلا در بحث اعسار در تحریر الروضه میگه اگر ثابت بشود حق بازداشت و وادار کردن وی جهت ادای دین وجود ندارد و اگر ثابت نشود حق دارند او را بگیرند و در مورد وضعیتش تحقیق کنند که آیا او قادر به ادا هست یا نه و باز دوباره میگه اگر او قادر است وادار به ادای دین شود و اگر قادر نیست رها شود
    حالا اینجا فقط مطالعه ترجمه ی این متن وعربیش اهمیت دارد یا مطالعه ی ارتباطه این مسائل و حفظ کردن حالات مختلف هم مهمه
    سوالم از این جهته که این کار هم زمان زیادی میبره هم اینکه با توجه به اینکه در دروس تخصصی هم این قواعد رو داریم ممکنه باعث قاطی شدن مطالب بشه
    پاسخ:
    سلامٌ علیکم.
    من متأسفانه چون روی سؤالات سنوات گذشته متون فقه تجزیه و تحلیل عمیق نداشتم، نمیتونم جواب بدم آیا برای آزمون، صرف ترجمه کافی هست یا باید مفهومی بخونید. خودتون اگر سؤالات رو ببینید و یک نگاهی به جواب‌ها هم داشته باشید به راحتی میتونید به پاسخ سؤالی که مطرح فرمودید برسید. اما در کل، مفهومی و استدلالی خوندن متون فقه، کاری است که ازش پشیمون نمیشید چون به تقویت قدرت استدلال و بنیه‌ی علمی‌تون در بقیه‌ی دروس حقوقی، بسیار کمک میکنه. این همون راهی هست که من رفتم. 
    ممنون از وقتی که گذاشتید. 
    میشه  نظرتون رو در مورد  کتاب شیروانی بدونم  ? منظورم وضعیت ترجمه و نگارش کتاب هستش .
    پاسخ:
    خواهش میکنم.
    چون فقط ترجمه س به همراه یک شرح کوتاه، جاهایی ازش مغلق و غیر قابل فهم هست. از روی ناچاری از باب اکل میته خوبه. 
    سلام آقای دکتر .
    راستش بنده سال آینده آزمون ارشد دارم و متاسفانه با توجه به وقتم منبعی رو که شما برای فقه معرفی کردید رو با وجود ارزش علمی بالا ، نمیتونم مطالعه کنم. 
    اما راستش نزدیک چند ماهه که به شدت فکرم درگیر انتخاب منبع خوبی برای فقه هستش ، همون طور که مستحضر هستید در بین  بسیاری از منابع موجود در بازار ، کتبی وجود داره که پر از  غلط های فاحش نگارشی و علمی در ترجمه هستش. اما با مطالعه و تحقیقات خودم به دو منبع رسیدم که در حال حاضر بین انتخاب یکی از اونها  گیر کردم این دو منبع عبارت است از 1_شرح لمعه  دوره چهارده  جلدی، تالیف علی شیروانی 
    2_شرح لمعه نموداری دوره 10 جلدی  ، تالیف حمید مسجد سرایی 
    واقعا بین انتخاب یکی از این دو گیر کردم خواستم اگر امکانش وجود داره راهنماییم کنید تا راحت تر یکی رو انتخاب کنم.  
    پیشاپیش ممنونم از وقتی که برای مطالعه  این کامنت  صرف میکنید .
    پاسخ:
    سلام علیکم. من مسجدسرایی رو ندارم و فقط دورادور این کتاب رو کوتاه دیدم، پس متأسفانه در این خصوص نمیتونم نظر بدم، نظر هم بدم غیر کارشناسانه و غیر قابل استناد است، از جنابعالی عذرخواهی میکنم. 
    1. سلام و عرض ادب محضر استاد گران قدر ببخشید یه سوالی داشتم تو مطالب نبود این که اینجا مزاحم شدم 
    2. مثلا من آ.د.م 1 رو خلاصه نویسی کردم تموم شد حالا تست ها مربوزه رو بزنم یا باید مبحث به مبحث که خلاصه نویسی میکردم تست ها و موادشم میخوندم یا دور اول خلاصه نویسی کنم و دور دوم همراه با نظم تست کار کنم 
    3. و اینکه برنامه ریزی روزانه ام چطور باشه مثلا از 10ساعت مطالعه من 3 ساعت زبان میخونم 2 ساعت متون فقه و 5 ساعت خلاصه آیین دادرسی اینجوری درسته یا مثلا 3 ساعت آیین دادرسی بخونم و خلاصه کنم و دو ساعت مدنی و شخصا خودشما چه جوری بود برنامه ریزی روزانتون موقع کنکور ارشد 
    4. با تشکر و سپاس یا علی
    پاسخ:
    1. و علیکم السلام. خواهش میکنم. 
    2. مبحث به مبحث میزدید بهتر بود، هر مبحثی که مطالعه فرمودید، تست‌هاش رو هم بعد از دو سه روز بزنید و بعد از یک هفته نکات مهمش رو دوباره دوره بفرمایید. 
    3. هر کسی یه طوری هست، ممکنه برنامه ریزی من برای جنابعالی قابل استفاده نباشه، اما من در یک روز، دروس متنوع رو میخوندم. اینکه یک درس خاص رو دو ساعت در روز بخونید یا سه ساعت، تفاوت چندانی نداره، منم نظر خاصی در موردش ندارم. 
    4. خواهش میکنم، با عذرخواهی از جنابعالی بابت تأخیر در پاسخگویی. 
    1. سلام و تشکر فراوان 
    2. واسه آزمون امسال وقت نمیذارم چون مشخصه وقت ندارم برسم. میخوام شروع کنم جزوه ها( جزوه ی مدنی استاد دانشگاهمون واقعا عالیه نظریات مختلف و بطور کلی تحلیلی و استنباطی تدریس کردن ) و کتاب ها رو خلاصه نویسی نموداری بکنم تا اردیبهشت ماه . بعدا منابع ی که شما فرمودین رو بخونم 
    3. چندتا سوال داشتم استاد شرمنده ولی خب کسی رو مثل شما دلسوز دانشجو پیدا نکردم و نمیتونم اطمینان کنم .
    4. —فرمودین واسه آیین دادرسی مدنی 1 دوره ی مقدماتی کافیه این جا دوتا نکته هست . قسمت مربوط به دیوان و انواع وکیل و قضاوت و شعبات دیوان اینا رو هم دقیق بخونم یا اهمیت کمتری داره و از انواع دعاوی خلاصه نویسی رو شروع کنم 
    5. برای آ.د.م 2 و 3 اول برم دوره ی مقدماتی رو بخونم بعدا پیشرفته رو یا از همون اول برم کتاب پیشرفته رو بخونم بابت این سوالم معذرت میخوام ولی چون این کتاب رو ندیدم مجبورم اینجوری بپرسم
    6. - . از الان که شروع میکنم واسه خلاصه نویس چه مدلی شروع کنم مدنی ها رو کلا تموم کنم بعد برم سراغ تجارت و بعدا آ.د.م یا این که یه کتاب از مدنی تموم کنم بعد برم سراغ کتاب آ.د.م. بعد تجارت 
    7. اگه مختلط بخونم نه جدا جدا زمان بندی روزانه ام چطوری باشه
    8.  روزی 2 ساعت حتما باید زبان بخونم و روزی 2 ساعت هم متون فقه چون تکرار که نمیکنم یادم میره 
    9. -.یه کتابی دارم راجع به زبان(300 صفحه لغت هر صفحه سی چهل لغت. 300 صفحه تست های مطرح شده در آزمون کارشناسی ارشد ) تمام لغت ها ی استفاده شده و مهم رو داره حدودا 300 صفحه اس ولی فقط لغت و خود معنی این لغت ها رو به روش تیک ایت میخونم که به گفته ی کارشناسای زبان چندان متفاوت از لایتنر نیست و همون حافظه بلند مدت میبره میخواستم بپرسم این لغت رو اینجوری حفظ کنم بهتره یا مثل روشی که تو مطالب نوشته بودین ترجمه کتاب کار کنین ( چون خودتون انگار فقط ترجمه کتاب کار نکردین و از لغات به روش لایتنر هم استفاده کردین سوال من در واقع اینه که اولویت رو با چی شروع کنم حفظ لغت یا ترجمه ی متن ) 
    10. - این که در منابع ذکر کردین تجارت 2 : دکتر اسکینی / دکتر کاویانی منظورتون مطالعه ی هر دو کتاب یا از همون or انگلیسی رو باید نتیجه گرفت 
    11. با تشکر از لطفتون
    پاسخ:
    1. سلام علیکم. خواهش میکنم. 
    2. اصولاً به نظرم کتاب خییییییلی بهتر از جزوه اساتید هست، هر جور که خودتون صلاح میدونید البته. 
    3. در خدمت جنابعالی هستم. 
    4. مقدمه‌ی کتاب و انواع دعاوی رو دقیق، مطالعه بفرمایید و بعد از اتمام مطالب کلِ دادرسی‌ها، اگر وقت اضافه آوردید اون قسمت سازمان قضایی ایران رو هم از روی کتاب بنیادین مطالعه بفرمایید. 
    5. از همون اول، پیشرفته رو مطالعه بفرمایید که دوباره کاری نشه. 
    6. مختلط، مطالعه بفرمایید. 
    7. زبان و متون فقه رو حتماً روزانه داشته باشید توی برنامه خودتون. 
    8. بله، دو ساعت خوبه به نظرم. 
    9. اول، تقویت گرامر و سپس حفظ لغت و خوندن متن در عرض و در کنار هم. 
    10. ابتدا دو جلد اسکینی رو مطالعه بفرمایید و سپس اگر وقت اضافه آوردید کتاب آقای دکتر کاویانی رو هم بخونید. 
    11. خواهش میکنم. 
    1. مثلا من آ.د.م مقدماتی رو مسلط نیستم و هیچی نمیدونم در حالی که در منابعی که شما فرمودین آ.د.م پیشرفته است و من حتی این منبع رو ندیدم /
    2.  و این که زمان بندی چجوری باید باشه مثل اون دانشجویی که داشتین دانشگاه ازاد بروجرد تا اسفند ماه اینا رو باید تموم کنم و بعدا نظم ها رو بخونم ?/
    3. اولویت برای من علم هست نه شغل و در آمد و پول در آوردن محض. حلال ترین پول ها هم تو رشته ی حقوق مال تدریس که امیدوارم به روزی طیب و طاهر برسم .
    4.  در کنارش شاید وکالت بکنم اونم وقتی که 70 % بفهمم حق واقعا با شخص هست که میخواد وکیلش باشم
    پاسخ:
    1. برای آیین دادرسی مدنی 1 همون دوره مقدماتی کفایت میکنه، اما برای آیین دادرسی مدنی 2 و 3 دورهٔ پیشرفته رو باید مطالعه بفرمایید. 
    2. جنابعالی چون پایه‌تون ضعیفه باید شروع کنید منابع رو تهیه کنید و بخونید و بعید میدونم تا اسفند بتونید تموم کنید، امسال رو بگذارید برای شرکت آزمایشی در آزمون، اگر موفق شدید که چ بهتر، اگر هم خدای نکرده رتبه‌ی مطلوب حاصل نشد با خیال راحت بخونید برای آزمون سال آینده. 
    3. إن شاء الله. 
    4. به امید خدا. 
    1. خیلی ممنون که جوابمو دادین استاد. 
    2. ما خانوادمون و کلا نسل اندر نسل (تا اونجایی که دقیقا میدونم از کتب باقی مونده پنج نسل )آخوند بودن 
    3. مشهور نبودن در حد روستا و شهر مودمون همه ما رو میشناسن و خودمم بزرگ شده ی قم هستم. بعدا رفتیم مناطق محروم به جهت شغل پدر. هیچ وقت برای ما دویدن دنبال پول ارزشی نداشته و خدا رو شکر خدا واقعا بی نیازمون کرده از فضل خودش. 
    4. استاد اگه لطف کنین و منو راهنمایی کنین در مورد منابع و شیوی مطالعه
    5.  و این که آ زمون امسال چی کار کنم سال بعد چی کار کنم 
    6. من پایه ام تو خیلی درسا ضعیفه معدلمم 17 شده ولی خب دانشگاه آزاد. به جز مدنی درسای دیگه استاد خوب نداشتم خودمم نخوندم شما چی صلاح میبینین واسه ازمون امسال و سال بعد از الان برای سال بعد بخونم بهتره .
    7. از مطالب مفیدتون در مورد شیوه ی مطالعه ممنونم واقعا فوق العاده اس. 
    8. من با این سطح ضعیف از کجا شروع کنم چه کتبایی 
    9. و این که امکانش هست برسم یا خیال بافیه . 
    10. و این راهی که فرمودین شما رفتین دقیقأ متوجه نمیشم من باید چه جوری بخونم 
    11. ممنون میشم اگه راهنماییم کنین .
    پاسخ:
    1. خواهش میکنم، انجام وظیفه کردم. 
    2. خییییییلی هم خوب، همین باعث میشه با مطالب حقوقی احساس قرابت فکری داشته باشید. 
    3. خوشحال هستم ک این دید رو دارید، مقدمه سعادت و عاقبت به خیری هست این دید. 
    4. در خصوص منابع، این لینک رو مشاهده بفرمایید، پیشنهادات من و عزیزی که رتبه‌ی دوم حقوق خصوصی رو به دست آوردن در مطلب وجود داره. در مورد نحوه‌ی مطالعه هم این مطلب رو که در وبلاگ قبلی من قرار داره مطالعه بفرمایید، گرچه در خصوص آزمون وکالت هست اما به نظرم به دردتون میخوره. سؤال خاصی هم در مورد نحوه‌ی مطالعه داشتید مطرح بفرمایید اگر بلد بودم پاسخ خواهم داد. 
    5. عرض کردم در قسمت قبل، با این وجود اگر سؤال خاصی هنوز برای جنابعالی مطرح هست بفرمایید تا پاسخ بدم. 
    6. در قسمت شماره‌ی 5 لینک مطالب مربوط رو قرار دادم. 
    7. خواهش میکنم. 
    8. باید از ابتدا و با خوندن کتب حقوقی شروع کنید. لیست کتب هم در قسمت 5 ارائه شده. 
    9. با تلاش مستمر و پیگیر، نیل به هیییییییییچ هدفی دور از دسترس نیست، خود من هم در دوره کارشناسی در دانشگاه آزاد اسلامی تحصیل میکردم. 
    10. امیدوارم در قسمتای قبل، پاسخ خودتون رو گرفته باشید، باز اگر سؤال خاصی دارید بفرمایید تا پاسخ بدم. 
    11. خواهش میکنم، التماس دعا. 
    با سلام و عرض ادب
    استاد من دانشجوی ترم 7 هستم از یکی از دانشگاه های آزاد شهرستانی
    من دبیرستان تجربی خوندم و صرفا به خاطر گرفتن لیسانس و رفتن به زندگی کارمندی اومدم حقوق ولی الان خیلی علاقه مند شدم به رشته ی حقوق ولی متاسفانه انگار دیره چون تو این سه سال فقط در حد پاس کردن خوندم البته نسبت به بیشتر هم کلاسیام نمره های بهتری داشتم . زبان انگلیسی و عربی هیچی یادم نمونده نسبت به دبیرستان ولی صفر صفر هم نیستم . با خوندن توضیحاتی که شما فرمودین کاملا نا امیدم که بتونم دانشگاه تهران قبول بشم . چرا که واقعا من دنبال یاد گرفتن علم حقوق هستم نه مدرکش که اگه بخوام دانشگاه خودمون ارشد رو خیلی راحت تر میده . یکی از اساتید ما خودش لیسانس رو از دانشگاه ما گرفته بود بعدا ارشد و دکترا رو دانشگاه تهران که این منو به فکر انداخته و کلی منابع گرفتم واسه خوندن ارشد خصوصی و اقتصاد ولی همون طوری که عرض کردم با دیدن مطالب خیلی نا امیدم نظرتون چیه ادامه بدم حقوق رو یا برم یه اداره ای مشغول بشم در صورتی که قلبآ الان حقوق بر خلاف گذشته شده عشق من وقت های سرگرمی رو گذاشتم کنار و اتوماتیک کتاب های حقوقی میخونم . نمیدونم اصلا اوضاع خوبی ندارم و سردرگمم با این منابع مخلتفی هم که تهیه کردم از سه فروشگاه مختلف بیشتر سردرگم شدم . لطفا راهنماییم کنین اگه برای ادمی مثل من نمیشه که دانشگاه تهران برسه دانشگاه رضوی چطور هست یا اونم سخته و کلا برم سربازی و بی خیال بشم . خیلی ممنون میشم راهنماییم کنین . در ضمن ما به خاطر شغل ابوی مرز نشین هستیم و اصلا امکانات خوبی نداریم . اجرکم عند الله .
    پاسخ:
    سلام علیکم، شوق و ذوق جنابعالی برای ادامه تحصیل تحسین بر انگیز هست و این امری است که این روزها خییییییلی کم توی جوونا پیدا میشه. به هر حال اگر بخاید توی دانشگاه معتبری ادامه تحصیل بدید باید رنج و مرارت بکشید تا خودتون رو بکشید بالا و یکی از راههاش همین راهی هست که من رفتم، اگر هم اولویت جنابعالی شغل و کار و کسب درآمد هست که راهش معلومه. به هر حال من در خدمت جنابعالی هستم؛ با توجه به سؤالی که مطرح فرمودید این پاسخ به ذهنم رسید اگر امر دیگری هم هست بفرمایید اگر بلد بودم پاسخ خواهم داد. 
    با سلام خدمت استاد
    بنده الان دارم واسه ارشد خصوصی اماده میشم و این منابعی رو که تو فقه گفتین فعلا نمیتونم تهیه کنم
    ولی خودم یدونه کتاب دارم تو فقه با عنوان لمعه ی دمشقیه ی شهید اول با ترجمه ی علی شیروانی
    به نظرتون با این کتاب میشه فقه رو خوند و متلا 60 درصد زد یا این کتاب اصلا خوب نیست
    بیشتر بچه ها تحریر الروضه میخونن
    ممنون میشم راهنمایی کنین
    پاسخ:
    سلام علیکم. خیر، برای 60 درصد زدن کافی نیست، اگر منبعی که من معرفی کردم رو نمیتونید تهیه بفرمایید، همون کتاب تحریر الروضه رو مطالعه بفرمایید. 
    برای دیدن سایر مطالب مربوط به آزمون ارشد از این لینک و برای خواندن مطالب مربوط به سایر آزمون‌های حقوقی (از جمله شیوه‌ها و تکنیک‌های تست‌زنی) از این لینک (که ذیل آرشیو موضوعی هم قابل دسترسی است) استفاده کنید!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    ؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    پاسخ:
    از تذکر بجای جنابعالی بسیار ممنونم؛ لینک‌ها اصلاح شد؛ الان در صورت تمایل میتونید مراجعه بفرمائید.
    با عرض سلام و خسته نباشید خدمت مدیر محترم بنده دانشجوی کارشناسی ارشد حقوق خصوصی هستم و در انتخاب مشکل پایان نامه بشدت با مشکل مواجهم تسلط نسبی به مدنی و ادم و متون فقه دارم و در زبان بشدت ضعیفم ممنون میبشم اگر در انتخاب موضوع بنده را راهنمایی نمایید و موضوعات مد نظرتان را به ایمیل بنده ارسال بنمایید با تشکر
    پاسخ:
    سلام ؛ مونده نباشید. موضوع رساله مث دوست آدم میمونه ؛ هر کسی باید با توجه ب داشته‌های خودش ، علائق و سلائق خودش و حوزه‌های مطالعاتی اساتید دانشکده‌ای ک توی اون درس میخونه موضوع رو انتخاب کنه و از طریق مشورت با دیگران اون موضوعی ک انتخاب کرده رو چکش کاری کنه ؛ همونطور ک دیگرون نمیتونن واسه آدم ، دوست انتخاب کنن ، نمیتونن موضوع رساله هم ب آدم پیشنهاد بدن ؛ این البته فقط عقیده‌ی منه ؛ ممکنه درست هم نباشه. ب هر حال بابت رد کردن درخواست جنابعالی ، پوزش می‌طلبم.
    امکان پاسخگویی از طریق ایمیل هم وجود نداره و البته قبلاً این مطلب رو در راهنمای وبلاگ نوشته بودم که ظاهراً جنابعالی اون رو مطالعه نفرمودید.
    سلام استاد، من متقاضی شرکت در آزمون دکتری حقوق خصوصیم و با بهره گیری از شیوه مطالعه شما در درس متون فقه و زبان انگلیسی، راه قبول شدن هموارتر میبینم. بسیار ممنونم که تجربیات خودتونو بدون هیچ چشم داشتی در اختیارمون میذارین.
    پاسخ:
    سلام ؛ خواهش میکنم ؛ برای جنابعالی از درگاه خدا موفقیت مسئلت دارم در آزمونی ک پیش رو دارید. ممنونم از اظهار نظرتون.

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">