عافیت‌سوزی

عافیت چشم مدار از منِ میخانه نشین / که دَم از خدمت رندان زده‌ام تا هستم - حافظ

عافیت‌سوزی

عافیت چشم مدار از منِ میخانه نشین / که دَم از خدمت رندان زده‌ام تا هستم - حافظ

عافیت‌سوزی

من سید نورالله شاهرخی، عضو هیأت علمی دانشگاه لرستان، دکترای حقوق خصوصی دوره‌ی روزانه‌ دانشگاه علامه طباطبایی تهران (رتبه‌ی 13 آزمون دکتری) ، کارشناسی ارشد حقوق خصوصی از همان دانشگاه (رتبه‌ی 21 آزمون ارشد)، پذیرفته شده‌ی نهایی آزمون قضاوت، مدرس دانشگاه و وکیل پایه یک دادگستری هستم. این وبلاگ در وهله‌ی اول برای ارتباط با دانشجویان و دوستانم و در وهله‌ی بعد برای ارتباط با هر کسی که علاقمند به مباحث مطروحه در وبلاگ باشد طراحی شده است. سؤالات حقوقی شما را در حد دانش محدودم پاسخ‌گو هستم و در زمینه‌های گوناگون علوم انسانی به‌خصوص ادبیات و آموزش زبان انگلیسی و نیز در صورت تمایل، تجارب شما از زندگی و دید شما به زندگی علاقمند به تبادل نظر هستم.

***
***

جهت تجمیع سؤالات درسی و حقوقی و در یکجا و اجتناب از قرار گرفتن مطالب غیر مرتبط در ذیل پُستهای وبلاگ ، خواهشمند است سؤالات درسی و / یا حقوقی خود را در قسمت اظهار نظرهای مطلبی تحت همین عنوان (که از قسمت طبقه بندی موضوعی در ذیل همین ستون هم قابل دسترسی است) بپرسید. به سؤالات درسی و / یا حقوقی که در ذیل پُستهای دیگر وبلاگ پرسیده شود در کمال احترام ، پاسخ نخواهم داد. ضمناً توجه داشته باشید که امکان پاسخگویی به سؤالات ، از طریق ایمیل وجود ندارد.

***
***
در خصوص انتشار مجدد مطالب این وبلاگ در جاهای دیگر لطفاً قبل از انتشار ، موضوع را با من در میان بگذارید و آدرس سایت یا مجله‌ای که قرار است مطلب در آن منتشر شود را برایم بفرستید؛ (نقل مطالب، بدون کسب اجازه‌ی قبلی ممنوع است!) قبلاً از همکاری شما متشکرم.

طبقه بندی موضوعی
آخرین مطالب
پربیننده ترین مطالب
مطالب پربحث‌تر
آخرین نظرات

  • فَأَمَّا الْإِنْسَانُ إِذَا مَا ابْتَلَاهُ رَبُّهُ فَأَکْرَمَهُ وَ نَعَّمَهُ فَیَقُولُ رَبِّی أَکْرَمَنِ
  • امّا انسان (آن انسانی که در پرتو ایمان عقل و خردش رشد نیافته است, و شخص خود را مقیاس همه چیز می‌پندارد) همین که پروردگارش او را بیازماید و برای این کار او را بزرگی ببخشد و بدو نعمت بدهد, خواهد گفت: پروردگارم مرا بزرگوار و گرامی و محترم و مکرم دیده است! (و این عزّت و نعمت, حق من و شایسته‌ی من است) .  
  • [[«فَأَمَّا الإِنسَانُ»: شأن خدا چنان بود که گذشت, و امّا حال انسان .  مراد انسان کافر یا سست ایمان و سست باور است (نگا: مؤمنون / 55 و 56, معارج / 19 - 22) .  «إِبْتَلاهُ»: او را آزمایش کرد (نگا: انبیاء / 35) .  «أَکْرَمَهُ»: سَروریش بخشید و بزرگیش داد .  بدو جاه و مقام و قدرت و قوّت داد .  «نَعَّمَهُ»: بدو نعمت و ثروت داد .  دارا و ثروتمندش کرد .  «أَکْرَمَنِی»: مرا گرامی و بزرگوار کرده است و شایسته احترام و اکرام دیده است .  یکی از معانی باب افعال, چیزی یا کسی را بر صفتی دیدن است (نگا: گنجینه صرف) .  یعنی چنین فردی, جاه و مقام و ثروت و نعمت را نشانه عزّت و کرامت ذاتی خود در نزد پروردگار می‌شمارد و خویشتن را در خور چنین تفضّلی می‌داند . ]] 
  • وَ أَمَّا إِذَا مَا ابْتَلَاهُ فَقَدَرَ عَلَیْهِ رِزْقَهُ فَیَقُولُ رَبِّی أَهَانَنِ
  • و امّا زمانی که پروردگارش او را بیازماید و برای این کار روزی او را تنگ و کم نماید, خواهد گفت: پروردگارم مراخوار و زبون داشته است (و با فقر و فاقه, ذلیل و حقیرم نموده است) .  
  • [[«قَدَرَ»: تنگ کرد .  کم کرد (نگا: رعد / 26, قصص / 82, اسراء / 30) .  «أَهَانَنِی»: به من اهانت کرده است .  خوار و ناچیزم داشته است . ]] 
  • سوره‌ی فجر :آیات 15 و 16.
  • این دو آیه ، آیات منتخب از صفحه‌ی 593 ، از قرآن ، ب خط عثمان طه است.
  • موافقین ۰ مخالفین ۰
  • پنجشنبه ۱۵ مرداد ۱۳۹۴، ۰۶:۲۵ ب.ظ
  • سید نورالله شاهرخی

نظرات  (۳)

من آیاتی رو که بیشتر به دلم میشینه انتخاب میکنم! به دل نشستن که دلیل نمیخواد!!!!
پاسخ:
یکی از چیزایی ک از قضا حتمن دلیل میخاد همین ب دل نشستن هست !
خب استاد! من توی انتخاب عنوان زیاد ماهر نیستم! عنوان خاصی به نظرم نمیرسه!!
پاسخ:
منظور از عنوان اینه که چرا از بین آیاتِ خاصِ موجود در اون صفحه‌ی خاص ، این یک آیه رو انتخاب کردید ؟ وجه اهمیت این آیه نسبت به سایر آیات اون صفحه چیه از نظر شما ؟ قرعه کشی ک نمی‌کنید برای انتخاب آیه‌ی مورد نظر !!!!!
یَا أَهْلَ الْکِتَابِ قَدْ جَاءکُمْ رَسُولُنَا یُبَیِّنُ لَکُمْ کَثِیرًا مِّمَّا کُنتُمْ تُخْفُونَ مِنَ الْکِتَابِ وَیَعْفُو عَن کَثِیرٍ قَدْ جَاءکُم مِّنَ اللّهِ نُورٌ وَکِتَابٌ مُّبِینٌ

اى اهل کتاب پیامبر ما به سوى شما آمده است که بسیارى از چیزهایى از کتاب [آسمانى خود] را که پوشیده مى‏داشتید براى شما بیان مى‏کند و از بسیارى [خطاهاى شما] درمى‏گذرد قطعا براى شما از جانب خدا روشنایى و کتابى روشنگر آمده است 


people of the book! our messenger (muhammad) has come to clarify to you much of what you have hidden of the book, and to forgive you much. a light has come to you from allah and a clear book,

مائده، آیه ی 15

پاسخ:
ممنونم ؛ یادم هست که برای آیاتی ک انتخاب می‌کنید عنوانی نمی‌نویسید !!!!

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">