عافیت‌سوزی

عافیت چشم مدار از منِ میخانه نشین / که دَم از خدمت رندان زده‌ام تا هستم - حافظ

عافیت‌سوزی

عافیت چشم مدار از منِ میخانه نشین / که دَم از خدمت رندان زده‌ام تا هستم - حافظ

عافیت‌سوزی

من سید نورالله شاهرخی، عضو هیأت علمی دانشگاه لرستان، دکترای حقوق خصوصی دوره‌ی روزانه‌ دانشگاه علامه طباطبایی تهران (رتبه‌ی 13 آزمون دکتری) ، کارشناسی ارشد حقوق خصوصی از همان دانشگاه (رتبه‌ی 21 آزمون ارشد)، پذیرفته شده‌ی نهایی آزمون قضاوت، مدرس دانشگاه و وکیل پایه یک دادگستری هستم. این وبلاگ در وهله‌ی اول برای ارتباط با دانشجویان و دوستانم و در وهله‌ی بعد برای ارتباط با هر کسی که علاقمند به مباحث مطروحه در وبلاگ باشد طراحی شده است. سؤالات حقوقی شما را در حد دانش محدودم پاسخ‌گو هستم و در زمینه‌های گوناگون علوم انسانی به‌خصوص ادبیات و آموزش زبان انگلیسی و نیز در صورت تمایل، تجارب شما از زندگی و دید شما به زندگی علاقمند به تبادل نظر هستم.

***
***

جهت تجمیع سؤالات درسی و حقوقی و در یکجا و اجتناب از قرار گرفتن مطالب غیر مرتبط در ذیل پُستهای وبلاگ ، خواهشمند است سؤالات درسی و / یا حقوقی خود را در قسمت اظهار نظرهای مطلبی تحت همین عنوان (که از قسمت طبقه بندی موضوعی در ذیل همین ستون هم قابل دسترسی است) بپرسید. به سؤالات درسی و / یا حقوقی که در ذیل پُستهای دیگر وبلاگ پرسیده شود در کمال احترام ، پاسخ نخواهم داد. ضمناً توجه داشته باشید که امکان پاسخگویی به سؤالات ، از طریق ایمیل وجود ندارد.

***
***
در خصوص انتشار مجدد مطالب این وبلاگ در جاهای دیگر لطفاً قبل از انتشار ، موضوع را با من در میان بگذارید و آدرس سایت یا مجله‌ای که قرار است مطلب در آن منتشر شود را برایم بفرستید؛ (نقل مطالب، بدون کسب اجازه‌ی قبلی ممنوع است!) قبلاً از همکاری شما متشکرم.

طبقه بندی موضوعی
آخرین مطالب
پربیننده ترین مطالب
مطالب پربحث‌تر
آخرین نظرات

  • إِنَّ الَّذِینَ آمَنُوا وَالَّذِینَ هَادُوا وَالنَّصَارَىٰ وَالصَّابِئِینَ مَنْ آمَنَ بِاللَّهِ وَالْیَوْمِ الْآخِرِ وَعَمِلَ صَالِحًا فَلَهُمْ أَجْرُهُمْ عِنْدَ رَبِّهِمْ وَلَا خَوْفٌ عَلَیْهِمْ وَلَا هُمْ یَحْزَنُونَ
  • کسانی که ایمان داشتند (پیش از این به پیغمبران, و آنان که به محمّد باور دارند) و یهودیان, و مسیحیان, و ستاره‌پرستان و فرشته‌پرستان, هر که به خدا و روز قیامت ایمان داشته و کردار نیک انجام داده باشد, چنین افرادی پاداششان در پیشگاه خدا محفوظ بوده و ترسی بر آنان نیست و غم و اندوهی بدیشان دست نخواهد داد .  
  • [[«الَّذِینَ هَادُوا»: کسانی که یهودی شده‌اند .  مراد یهودیان و پیروان موسی است .  «النَّصَارَی»: مسیحیان .  «الصَّابِئِینَ»: ستاره‌پرستان .  خورشیدپرستان .  آنان که از هر دین و آئینی قسمتی را برگرفته‌اند .  این آیه بیانگر رستگاری همه این گروهها نیست .  بلکه می‌رساند که ایمان در انحصار نژاد و گروه خاصّی نمی‌باشد .  هر که دین اسلام را بپذیرد و اوامر و نواهی آن را مراعات دارد, اهل نجات است (نگا: نساء / 150 و 151, أنفال / 38, بیّنه / 6) . ]]
  • However, those who have become believers (the Muslims), and the Jews, the Christians and the Sabaeans who believe in God and the Day of Judgment and strive righteously will receive their reward from the Lord and will have nothing to fear nor will they be grieved 
  • سوره‌ی بقره :62.
  • این آیه ، آیه‌ی منتخب از صفحه‌ی 10 از قرآن ، به خط عثمان طه است. 
  • نکته‌ی تفسیری (از تفسیر نمونه ؛ ذیل همین آیه) : 

آیا پیروان همه‌ی ادیان اهل نجات هستند ؟ 

ﺑﻌﻀﻰ ﺍﺯ ﺑﻬﺎﻧﻪ ﺟﻮﻳﺎﻥ ﺁﻳﻪ ﻓﻮﻕ ﺭﺍ ﺩﺳﺘﺎﻭﻳﺰﻯ ﺑﺮﺍﻯ ﺍﻓﻜﺎﺭ ﻧﺎﺩﺭﺳﺘﻰ ﺍﺯ ﻗﺒﻴﻞ ﺻﻠﺢ ﻛﻞ ﻭ ﺍﻳﻨﻜﻪ ﭘﻴﺮﻭﺍﻥ ﻫﺮ ﻣﺬﻫﺒﻰ ﺑﺎﻳﺪ ﺑﻪ ﻣﺬﻫﺐ ﺧﻮﺩ ﻋﻤﻞ ﻛﻨﻨﺪ ﻗﺮﺍﺭ ﺩﺍﺩﻩ ﺍﻧﺪ، ﺁﻧﻬﺎ ﻣﻰ ﮔﻮﻳﻨﺪ ﺑﻨﺎ ﺑﺮ ﺍﻳﻦ ﺁﻳﻪ ﻟﺎﺯم ﻧﻴﺴﺖ ﻳﻬﻮﺩ ﻭ ﻧﺼﺎﺭﻯ ﻭ ﭘﻴﺮﻭﺍﻥ ﺍﺩﻳﺎﻥ ﺩﻳﮕﺮ ﺍﺳﻠﺎم ﺭﺍ ﭘﺬﻳﺮﺍ ﺷﻮﻧﺪ، ﻫﻤﻴﻦ ﻗﺪﺭ ﻛﻪ ﺑﻪ ﺧﺪﺍ ﻭ ﺁﺧﺮﺕ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﻨﺪ ﻭ ﻋﻤﻞ ﺻﺎﻟﺢ ﺍﻧﺠﺎم ﺩﻫﻨﺪ ﻛﺎﻓﻰ ﺍﺳﺖ.

ﭘﺎﺳﺦ: ﺑﻪ ﺧﻮﺑﻰ ﻣﻰ ﺩﺍﻧﻴﻢ ﻛﻪ ﺁﻳﺎﺕ ﻗﺮﺁﻥ ﻳﻜﺪﻳﮕﺮ ﺭﺍ ﺗﻔﺴﻴﺮ ﻣﻰ ﻛﻨﻨﺪ، ﻗﺮﺁﻥ ﺩﺭ ﺁﻳﻪ 85 ﺳﻮﺭﻩ ﺁﻝ ﻋﻤﺮﺍﻥ ﻣﻰ ﮔﻮﻳﺪ: ﻭَ ﻣَﻦْ ﻳَﺒْﺘَﻎِ ﻏَﻴْﺮَ ﺍﻟْﺈِﺳْﻠﺎمِ ﺩِﻳﻨﺎً ﻓَﻠَﻦْ ﻳُﻘْﺒَﻞَ ﻣِﻨْﻪُ:" ﻫﺮ ﻛﺲ ﺩﻳﻨﻰ ﻏﻴﺮ ﺍﺯ ﺍﺳﻠﺎم ﺑﺮﺍﻯ ﺧﻮﺩ ﺍﻧﺘﺨﺎﺏ ﻛﻨﺪ ﭘﺬﻳﺮﻓﺘﻪ ﻧﺨﻮﺍﻫﺪ ﺷﺪ".

ﺑﻌﻠﺎﻭﻩ ﺁﻳﺎﺕ ﻗﺮﺁﻥ ﭘﺮ ﺍﺳﺖ ﺍﺯ ﺩﻋﻮﺕ ﻳﻬﻮﺩ ﻭ ﻧﺼﺎﺭﻯ ﻭ ﭘﻴﺮﻭﺍﻥ ﺳﺎﻳﺮ ﺍﺩﻳﺎﻥ ﺑﻪ ﺳﻮﻯ ﺍﻳﻦ ﺁﺋﻴﻦ ﺟﺪﻳﺪ ﺍﮔﺮ ﺗﻔﺴﻴﺮ ﻓﻮﻕ ﺻﺤﻴﺢ ﺑﺎﺷﺪ ﺑﺎ ﺑﺨﺶ ﻋﻈﻴﻤﻰ ﺍﺯ ﺁﻳﺎﺕ ﻗﺮﺁﻥ ﺗﻀﺎﺩ ﺻﺮﻳﺢ ﺩﺍﺭﺩ، ﺑﻨﺎ ﺑﺮ ﺍﻳﻦ ﺑﺎﻳﺪ ﺑﻪ ﺩﻧﺒﺎﻝ ﻣﻌﻨﻰ ﻭﺍﻗﻌﻰ ﺁﻳﻪ ﺭﻓﺖ.

ﺩﺭ ﺍﻳﻨﺠﺎ ﺩﻭ ﺗﻔﺴﻴﺮ ﺍﺯ ﻫﻤﻪ ﺭﻭﺷﻨﺘﺮ ﻭ ﻣﻨﺎﺳﺒﺘﺮ ﺑﻪ ﻧﻈﺮ ﻣﻰ ﺭﺳﺪ.

1- ﺍﮔﺮ ﻳﻬﻮﺩ ﻭ ﻧﺼﺎﺭﻯ ﻭ ﻣﺎﻧﻨﺪ ﺁﻧﻬﺎ ﺑﻪ ﻣﺤﺘﻮﺍﻯ ﻛﺘﺐ ﺧﻮﺩ ﻋﻤﻞ ﻛﻨﻨﺪ ﻣﺴﻠﻤﺎ ﺑﻪ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ ﺍﺳﻠﺎم ﺹ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﻣﻰ ﺁﻭﺭﻧﺪ ﭼﺮﺍ ﻛﻪ ﺑﺸﺎﺭﺕ ﻇﻬﻮﺭ ﺍﻭ ﺑﺎ ﺫﻛﺮ ﺻﻔﺎﺕ ﻭ ﻋﻠﺎﺋﻢ ﻣﺨﺘﻠﻒ ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﻛﺘﺐ ﺁﺳﻤﺎﻧﻰ ﺁﻣﺪﻩ ﺍﺳﺖ.

ﻣﺜﻠﺎ ﻗﺮﺁﻥ ﺩﺭ ﺁﻳﻪ 68 ﺳﻮﺭﻩ ﻣﺎﺋﺪﻩ ﻣﻰ ﮔﻮﻳﺪ: ﻗُﻞْ ﻳﺎ ﺃَﻫْﻞَ ﺍﻟْﻜِﺘﺎﺏِ ﻟَﺴْﺘُﻢْ ﻋَﻠﻰ ﺷَﻰْ ءٍ ﺣَﺘَّﻰ ﺗُﻘِﻴﻤُﻮﺍ ﺍﻟﺘَّﻮْﺭﺍﺓَ ﻭَ ﺍﻟْﺈِﻧْﺠِﻴﻞَ ﻭَ ﻣﺎ ﺃُﻧْﺰِﻝَ ﺇِﻟَﻴْﻜُﻢْ ﻣِﻦْ ﺭَﺑِّﻜُﻢْ:

" ﺍﻯ ﺍﻫﻞ ﻛﺘﺎﺏ ﺷﻤﺎ ﺍﺭﺯﺷﻰ ﻧﺨﻮﺍﻫﻴﺪ ﺩﺍﺷﺖ ﻣﮕﺮ ﺁﻥ ﺯﻣﺎﻧﻰ ﻛﻪ ﺗﻮﺭﺍﺕ ﻭ ﺍﻧﺠﻴﻞ ﻭ ﺁﻧﭽﻪ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺳﻮﻯ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭﺗﺎﻥ ﺑﺮ ﺷﻤﺎ ﻧﺎﺯﻝ ﺷﺪﻩ ﺑﺮ ﭘﺎ ﺩﺍﺭﻳﺪ" (ﻭ ﺍﺯ ﺟﻤﻠﻪ ﺑﻪ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ ﺍﺳﻠﺎم ﺹ ﻛﻪ ﺑﺸﺎﺭﺕ ﻇﻬﻮﺭﺵ ﺩﺭ ﻛﺘﺐ ﺷﻤﺎ ﺁﻣﺪﻩ ﺍﺳﺖ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﺑﻴﺎﻭﺭﻳﺪ).

2- ﺍﻳﻦ ﺁﻳﻪ ﻧﺎﻇﺮ ﺑﻪ ﺳﺆﺍﻟﻰ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺑﺮﺍﻯ ﺑﺴﻴﺎﺭﻯ ﺍﺯ ﻣﺴﻠﻤﺎﻧﺎﻥ ﺩﺭ ﺁﻏﺎﺯ ﺍﺳﻠﺎم ﻣﻄﺮﺡ ﺑﻮﺩﻩ، ﺁﻧﻬﺎ ﺩﺭ ﻓﻜﺮ ﺑﻮﺩﻧﺪ ﻛﻪ ﺍﮔﺮ ﺭﺍﻩ ﺣﻖ ﻭ ﻧﺠﺎﺕ ﺗﻨﻬﺎ ﺍﺳﻠﺎم ﺍﺳﺖ، ﭘﺲ ﺗﻜﻠﻴﻒ ﻧﻴﺎﻛﺎﻥ ﻭ ﭘﺪﺭﺍﻥ ﻣﺎ ﭼﻪ ﻣﻰ ﺷﻮﺩ؟، ﺁﻳﺎ ﺁﻧﻬﺎ ﺑﻪ ﺧﺎﻃﺮ ﻋﺪم ﺩﺭﻙ ﺯﻣﺎﻥ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ ﺍﺳﻠﺎم ﻭ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﻧﻴﺎﻭﺭﺩﻥ ﺑﻪ ﺍﻭ ﻣﺠﺎﺯﺍﺕ ﺧﻮﺍﻫﻨﺪ ﺷﺪ؟

ﺩﺭ ﺍﻳﻨﺠﺎ ﺁﻳﻪ ﻓﻮﻕ ﻧﺎﺯﻝ ﮔﺮﺩﻳﺪ ﻭ ﺍﻋﻠﺎم ﺩﺍﺷﺖ ﻫﺮ ﻛﺴﻰ ﻛﻪ ﺩﺭ ﻋﺼﺮ ﺧﻮﺩ ﺑﻪ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ ﺑﺮ ﺣﻖ ﻭ ﻛﺘﺎﺏ ﺁﺳﻤﺎﻧﻰ ﺯﻣﺎﻥ ﺧﻮﻳﺶ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﺁﻭﺭﺩﻩ ﻭ ﻋﻤﻞ ﺻﺎﻟﺢ ﻛﺮﺩﻩ ﺍﺳﺖ ﺍﻫﻞ ﻧﺠﺎﺕ ﺍﺳﺖ، ﻭ ﺟﺎﻯ ﻫﻴﭽﮕﻮﻧﻪ ﻧﮕﺮﺍﻧﻰ ﻧﻴﺴﺖ.

ﺑﻨﺎ ﺑﺮ ﺍﻳﻦ ﻳﻬﻮﺩﻳﺎﻥ ﻣﺆﻣﻦ ﻭ ﺻﺎﻟﺢ ﺍﻟﻌﻤﻞ ﻗﺒﻞ ﺍﺯ ﻇﻬﻮﺭ ﻣﺴﻴﺢ، ﺍﻫﻞ ﻧﺠﺎﺗﻨﺪ، ﻫﻤﺎﻧﮕﻮﻧﻪ ﻣﺴﻴﺤﻴﺎﻥ ﻣﺆﻣﻦ ﻗﺒﻞ ﺍﺯ ﻇﻬﻮﺭ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ ﺍﺳﻠﺎم.

  • موافقین ۰ مخالفین ۰
  • پنجشنبه ۵ شهریور ۱۳۹۴، ۰۹:۱۸ ب.ظ
  • سید نورالله شاهرخی

نظرات  (۱)

وَلَوْ تَرَىَ إِذْ وُقِفُواْ عَلَى النَّارِ فَقَالُواْ یَا لَیْتَنَا نُرَدُّ وَلاَ نُکَذِّبَ بِآیَاتِ رَبِّنَا وَنَکُونَ مِنَ الْمُؤْمِنِینَ 

و اى کاش [منکران را] هنگامى که بر آتش عرضه مى‏شوند مى‏دیدى که مى‏گویند کاش بازگردانده مى‏شدیم و [دیگر] آیات پروردگارمان را تکذیب نمى‏کردیم و از مؤمنان مى‏شدیم 

if you could see them when they are set before the fire! they will say: 'would that we could return! then we would not belie the verses of our lord and would be believers. '


انعام، آیه ی 27.

پاسخ:
لطف کردید.

belie    
(قدیمى‌) دروغ‌ گفتن‌، دروغ‌ درآوردن‌
  • پوشانیدن‌
    her smile belies her anger
    لبخند او خشم‌ وى را پنهان‌ مى‌کند.‏
     
    his cheerful manner belied his real feellings
    رفتار شاد او احساسات‌ واقعى‌ او را مستور مى‌کرد.‏
     
  • تمام‌ نشده‌ باقى‌ گذاشتن‌، نومید کردن‌
    war belied any hope for reconciliation
    جنگ‌ هرگونه‌ امید براى آشتى‌ را از بین‌ برد.‏
     
  • کذب‌ چیزى را نشان‌ دادن‌
    his cruelty belied his kind words
    سنگدلى‌ او دروغ‌ بودن‌ کلمات‌ محبت‌ آمیز او را نشان‌ داد.‏
  • ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">