عافیت‌سوزی

عافیت چشم مدار از منِ میخانه نشین / که دَم از خدمت رندان زده‌ام تا هستم - حافظ

عافیت‌سوزی

عافیت چشم مدار از منِ میخانه نشین / که دَم از خدمت رندان زده‌ام تا هستم - حافظ

عافیت‌سوزی

من سید نورالله شاهرخی، عضو هیأت علمی دانشگاه لرستان، دکترای حقوق خصوصی دوره‌ی روزانه‌ دانشگاه علامه طباطبایی تهران (رتبه‌ی 13 آزمون دکتری) ، کارشناسی ارشد حقوق خصوصی از همان دانشگاه (رتبه‌ی 21 آزمون ارشد)، پذیرفته شده‌ی نهایی آزمون قضاوت، مدرس دانشگاه و وکیل پایه یک دادگستری هستم. این وبلاگ در وهله‌ی اول برای ارتباط با دانشجویان و دوستانم و در وهله‌ی بعد برای ارتباط با هر کسی که علاقمند به مباحث مطروحه در وبلاگ باشد طراحی شده است. سؤالات حقوقی شما را در حد دانش محدودم پاسخ‌گو هستم و در زمینه‌های گوناگون علوم انسانی به‌خصوص ادبیات و آموزش زبان انگلیسی و نیز در صورت تمایل، تجارب شما از زندگی و دید شما به زندگی علاقمند به تبادل نظر هستم.

***
***

جهت تجمیع سؤالات درسی و حقوقی و در یکجا و اجتناب از قرار گرفتن مطالب غیر مرتبط در ذیل پُستهای وبلاگ ، خواهشمند است سؤالات درسی و / یا حقوقی خود را در قسمت اظهار نظرهای مطلبی تحت همین عنوان (که از قسمت طبقه بندی موضوعی در ذیل همین ستون هم قابل دسترسی است) بپرسید. به سؤالات درسی و / یا حقوقی که در ذیل پُستهای دیگر وبلاگ پرسیده شود در کمال احترام ، پاسخ نخواهم داد. ضمناً توجه داشته باشید که امکان پاسخگویی به سؤالات ، از طریق ایمیل وجود ندارد.

***
***
در خصوص انتشار مجدد مطالب این وبلاگ در جاهای دیگر لطفاً قبل از انتشار ، موضوع را با من در میان بگذارید و آدرس سایت یا مجله‌ای که قرار است مطلب در آن منتشر شود را برایم بفرستید؛ (نقل مطالب، بدون کسب اجازه‌ی قبلی ممنوع است!) قبلاً از همکاری شما متشکرم.

طبقه بندی موضوعی
آخرین مطالب
پربیننده ترین مطالب
مطالب پربحث‌تر
آخرین نظرات

آخوند ملا محمد کاظم خراسانی

دوشنبه مهر ۱۳ ۱۳۹۴، ۰۷:۳۹ ب.ظ

ایشون حضرت آیت‌الله العظمی آخوند ملا محمد کاظم خراسانی ، صاحب کتاب کفایة الاصول ، معروف ب آخوند صاحب کفایة هستن ؛ کتابی ک ایشون در زمینه‌‌ی اصول فقه نوشتن بعد از گذشت حدودن صد سال تا همین الان متن درسیِ حوزه‌های علمیه در درس اصول فقه هست ؛ اینجا بیشتر میتونید با ایشون آشنا بشید. در وصف ایشون در تواریخ هست که :

 

« علما و طلاب از همه نقاط جهان تشیع به سوی نجف روی آوردند و در مجلس درس او شرکت کردند. به ویژه تعداد شرکت‌کنندگان در درس اصول او به قدری زیاد بود که تا آن زمان مانند آن شنیده نشده بود. این تعداد را در آخرین دوره درسی اصول آخوند، از ۱۲۰۰ تا ۲۲۰۰ تن گفته‌اند که بنابر اقوال گوناگون، بیش از ۱۰۰ یا ۴۰۰ تن از ایشان مجتهد مسلم بوده‌اند. آخوند خراسانی به سببتبحر و نوآوریهایش در فن اصول، شهرت علمی عظیمی کسب کرده است. مهم‌ترین اثر او، کفایةالاصول، کتاب درسی طلاب در پایان دوره سطح است که غالباً پایه کار مدرسان خارج اصول می‌گردد. بیش از ۱۰۰ تن مجتهد بر این کتاب حاشیه نگاشته‌اند.»

 

من البته کار ب فخامتِ علمیِ مقام ایشون ندارم ؛ از چند روز پیش ک این تصاویر رو دیدم مجذوب استواری و نفوذی شدم ک ب عیان در چهره‌ی ایشون وجود داره ؛ مرجعی عالیقدر ک در عین سادگی ، از نظر من ، مناعت ، اعتماد ب نفس و روحیه‌ی پایمردی در تصاویری ک از ایشون ب یادگار مونده موج میزنه. انگار ک خَلق شده تا مرجع تقلید باشه ؛ بس ک این مقام ، اندازه‌س ب تنش !

من ک بشخصه در حد دنباله رو بودن این بزرگان نیستم ؛ فقط و فقط خوشحالم ک در رشته‌ای تحصیل می‌کنم ک یادگارانی از این اسطوره‌ها توش هست.

 

آخوند بر کرسی تدریس ؛ در تصویر ذیل آیات عظام سیدحسین بروجردی ، آقا نجفی قوچانی و شیخ آغابزرگ تهرانی در محضر درس آخوند دیده می‌شوند.

تدریس در نجف ، زیر آفتاب !

  • موافقین ۰ مخالفین ۰
  • دوشنبه ۱۳ مهر ۱۳۹۴، ۰۷:۳۹ ب.ظ
  • سید نورالله شاهرخی

نظرات  (۳)

استادمنظورم کلاس شمانبود خارج از درس و دانشگاه من همه روزه دچاراضطراب هستم و یکسری ترس هایه واهید دارم واقعا اذیتم میکنه خواهش میکنم یه راهی جلوم قراربدین
پاسخ:
توجه دارید ک این امور جنبه‌های تخصصی و علمی داره و هر کسی باید در حد تخصص خودش حرف بزنه ؛ می‌ترسم اگه من وارد این موضوع بشم نه تنها نتونم کمکی ب جنابعالی بکنم اوضاع رو از اونچه هست بدتر هم بکنم ؛ اگه بحث ، من یا کلاس من بود می‌تونستم عرائضی رو جهت آرام کردن جنابعالی خدمت شما داشته باشم ولی درمان استرس و اضطراب ب طور کلی ، خارج از محدوده‌ی علم من هست ؛ تنها چیزی ک می‌تونم عرض کنم اینه ک اگه انسان توکل کنه بر منبع لایزال قدرت الهی و خدا رو همیشه پشت و پناه خودش بدونه هیچ دلیلی واسه اضطراب و استرس وجود نداره. درمان اضطراب ، توکل بر خدا و نزدیک‌تر کردن ارتباط با خداست. (ألا بذکر الله تطمئن القلوب)
سلام استاد واسه رفع استرس ونگرانی چیکارکنم واقعا آزارم میده توروخدا یه راهی جلوم قرار بدین آخه واقعا خسته شدم دایم استرس و اضطراب دارم
پاسخ:
سلام ؛ اول باید علت استرس معلوم بشه تا بعد بشه واسش راه حل ارائه داد.
  1. فقط سر کلاس من استرس دارید یا بقیه‌ی کلاسا هم همین قضیه هست ؟
  2. علت استرس در کلاس من پرسش و پاسخ کلاسیه یا ناشی از علت دیگه‌س ؟
  3. اگر ناشی از پرسش و پاسخ کلاسی‌ست این استرس در نتیجه‌ی احتمال منفی گرفتن ب وجود میاد یا در نتیجه‌ی اضطرابِ ناشی از سخن گفتن مقابل جمع ؟
تا این سؤال‌ها پاسخ داده نشه نمیشه راه حل ارائه داد واسه مشکل استرس جنابعالی.
قبل از اینکه وارد دانشگاه بشم سه سالی در یکی از مدارس علمیه طلبه بودم و همیشه از این موضوع که در زمانه ای به دنیا اومدم که نمی تونم بزرگانی مثل شیخ انصاری شیخ جعفر کاشف الغطا اخوند خراسانی صاحب جواهر و... رو درک کنم ناراحت، اما وقتی وارد دانشگاه شدم و با شما اشنا شدم فهمیدم که اگر نتونستم از اون بزرگان استفاده کنم خداوند برای ما در این زمانه ذخیره ای به نام شاهرخی قرار داده که می تونم با استفاده از او تمام این نقایص رو جبران کنم.
پاسخ:
بدون پاسخ.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">