عافیت‌سوزی

عافیت چشم مدار از منِ میخانه نشین / که دَم از خدمت رندان زده‌ام تا هستم - حافظ

عافیت‌سوزی

عافیت چشم مدار از منِ میخانه نشین / که دَم از خدمت رندان زده‌ام تا هستم - حافظ

عافیت‌سوزی

من سید نورالله شاهرخی، عضو هیأت علمی دانشگاه لرستان، دکترای حقوق خصوصی دوره‌ی روزانه‌ دانشگاه علامه طباطبایی تهران (رتبه‌ی 13 آزمون دکتری) ، کارشناسی ارشد حقوق خصوصی از همان دانشگاه (رتبه‌ی 21 آزمون ارشد)، پذیرفته شده‌ی نهایی آزمون قضاوت، مدرس دانشگاه و وکیل پایه یک دادگستری هستم. این وبلاگ در وهله‌ی اول برای ارتباط با دانشجویان و دوستانم و در وهله‌ی بعد برای ارتباط با هر کسی که علاقمند به مباحث مطروحه در وبلاگ باشد طراحی شده است. سؤالات حقوقی شما را در حد دانش محدودم پاسخ‌گو هستم و در زمینه‌های گوناگون علوم انسانی به‌خصوص ادبیات و آموزش زبان انگلیسی و نیز در صورت تمایل، تجارب شما از زندگی و دید شما به زندگی علاقمند به تبادل نظر هستم.

***
***

جهت تجمیع سؤالات درسی و حقوقی و در یکجا و اجتناب از قرار گرفتن مطالب غیر مرتبط در ذیل پُستهای وبلاگ ، خواهشمند است سؤالات درسی و / یا حقوقی خود را در قسمت اظهار نظرهای مطلبی تحت همین عنوان (که از قسمت طبقه بندی موضوعی در ذیل همین ستون هم قابل دسترسی است) بپرسید. به سؤالات درسی و / یا حقوقی که در ذیل پُستهای دیگر وبلاگ پرسیده شود در کمال احترام ، پاسخ نخواهم داد. ضمناً توجه داشته باشید که امکان پاسخگویی به سؤالات ، از طریق ایمیل وجود ندارد.

***
***
در خصوص انتشار مجدد مطالب این وبلاگ در جاهای دیگر لطفاً قبل از انتشار ، موضوع را با من در میان بگذارید و آدرس سایت یا مجله‌ای که قرار است مطلب در آن منتشر شود را برایم بفرستید؛ (نقل مطالب، بدون کسب اجازه‌ی قبلی ممنوع است!) قبلاً از همکاری شما متشکرم.

طبقه بندی موضوعی
آخرین مطالب
پربیننده ترین مطالب
مطالب پربحث‌تر
آخرین نظرات

این پست ، تا مدتی پست ثابت است 

در این مدت برای دیدن پست‌های جدیدتر پائین بروید



اول : قسمت رسمی قضیه :

نکته‌ی مهم : برخی از تذکراتی که اینجا می‌خوانید مربوط به آن دسته از دروسی است که در سؤالات امتحانی درس آن‌ها سؤال اختیاری وجود دارد ؛ اگر در کلاس عنوان کرده‌ام که در درس شما سؤال اختیاری وجود ندارد ، آنچه در کلاس گفته‌ام معتبر است و آنچه اینجا می‌آید به معنای تغییر آنچه در کلاس گفته‌ام نخواهد بود. 

این آن نکاتی است که شما در جلسه‌ی امتحان ، در ابتدای برگه‌ی امتحانی خواهید دید و طبق گفته‌ی برخی دانشجویان ، استرس مضاعفی به امتحان دهندگان ، وارد می‌کند !!!! اینجا نوشتم که حداقل ، از قبل ، آمادگی‌ای داشته باشید و در جلسه‌ی امتحان ، آرامش خود را حفظ کنید !!!! البته تذکرات ابتدای برگه‌ی درس متون حقوقی با این‌ها متفاوت است که در ادامه خواهد آمد :




قبل از پاسخگویی به سوالات، به تذکرات ذیل دقیقاً توجه نمایید:

تذکر اول : استفاده ازمجموعه قوانین، یا هرنوع جزوه، کتاب و یادداشت در جلسه‌ی امتحان ممنوع است.

تذکر دوم : صرف پاسخ مثبت یا منفی به سوالات مطروحه، هیچ نمر‌‌ه‌ای در برنخواهد داشت، هر چند آن پاسخ صحیح باشد، نمره به استناد و استدلال تعلق خواهد گرفت، (استناد یعنی ذکر مفاد ماده‌ی قانونی مربوطه در خصوص سوالاتی که ذکر ماده لازم است و استدلال یعنی ذکر نحوه‌ی استنباط ازماده‌ی مربوطه برای پاسخ به سوال مطروحه)

تذکر سوم : ذکر شماره‌ی ماده یا متن دقیق ماده الزامی نیست.

تذکر چهارم : 

در ترم‌هایی که سؤال اختیاری وجود ندارد :

پاسخ دادن به کلیه‌ی قسمت‌های همه‌ی سؤالات، اجباری است. سؤال اختیاری وجود ندارد.

همین تذکر در ترم‌هائی که سؤال اختیاری داریم به این صورت خواهد بود : 

پاسخ دادن به تمام قسمت‌های سوال اول اجباری‌ است و از سؤالات 2 تا 5 باید یک سؤال را به انتخاب خود حذف کنید ؛ در صورت پاسخ به همه سوالاتِ 2 الی 5 ، سوال 5 تصحیح نخواهد شد. در بین سوال‌های اختیاری ، در صورت انتخاب هر سوال برای پاسخگویی باید به تمام قسمت‌های آن پاسخ دهید.در ابتدای برگه پاسخ به سوالات، معین نمایید به کدام سوال پاسخ نداده‌اید.

تذکر پنجم : سؤالات به‌صورت تفکیک شده و بخش بخش، طراحی شده‌اند، خواهشمند است شما هم هنگام پاسخگویی ضمن رعایت این نکته از نوشتنِ پاسخِ سؤالات به‌صورت در هم و تفکیک نشده یا بی ترتیب، جداً خودداری کنید. لازم به ذکر است که نوشتن پاسخ‌ها به‌صورت درهم، نامرتب و تفکیک نشده نشان از بی‌نظمی بوده و باعث کسر نمره خواهد شد.

تذکر ششم: در ابتدای برگه پاسخ به سؤالات، معین نمایید به کدام سؤال پاسخ نداده‌اید.

تذکر هفتم: مدرس، وظیفه‌ای برای خواندن دستخط‌های ناخوانا و غیر قابل تشخیص ندارد؛ اگر خوش‌خط نمی‌نویسید، لااقل خوانا بنویسد؛ خطِ ناخوانا، ولو مشتمل بر پاسخ صحیح هم باشد، تصحیح نخواهد شد. ضمناً از ارائه‌ی هنرنمائی‌های خطاطانه – شکسته نستعلیق! – در برگه‌ی امتحانی، جداً خودداری فرمایید؛ چون باعث ناخوانا شدن پاسخ خواهد شد.

تذکر هشتم: برای پاسخ به سؤالات، زمان‌بندی داشته باشید تا با کمبود وقت مواجه نشوید.

تذکر نهم: اضافه نوشتن نشانه‌ی عدم درک صحیح از محدوده‌ی سؤال و به هنگام تصحیح، باعث اتلاف وقت مدرس و مستوجب کسر نمره است؛ به عنوان مثال اگر حکم قضیه‌ای فقط در حقوق ایران از شما خواسته شده است، حکم فقهی را هم ضمیمه‌ی پاسخ نکنید. محدوده‌ی سؤال را صحیح تشخیص دهید و در همان محدوده جواب خود را ارائه کنید.

تذکر دهم: سؤالات امتحانی به دقت و با وضوح کامل، طرح شده است و استنباط صحیح از سؤالات مطروحه، خود، نیمی از پاسخ است. در صورت حضور در جلسه‌ی امتحان از پاسخگویی به سؤالات معذورم.

تذکر یازدهم: نام و شماره‌ی دانشجویی خود را بر روی برگه‌ی سؤالات بنویسید و آن را به همراه پاسخنامه به مسؤولین برگزاری امتحان، تحویل دهید؛ در نظر داشته باشید پاسخنامه‌ی بدون برگه‌ی سؤالات، تصحیح نخواهد شد.



و این هم تذکرات ابتدای برگه‌ی سؤالات متون حقوقی

قبل از پاسخگویی به سوالات، به تذکرات ذیل دقیقا توجه نمایید:

تذکر اول : استفاده از دیکشنری، مجموعه قوانین، یا هرنوع جزوه، کتاب و یادداشت در جلسه‌ی امتحان ممنوع است.

تذکر دوم : برای پاسخ به سوالات، زمان‌بندی داشته باشید تا با کمبود وقت مواجه نشوید.

تذکر سوم : در ابتدای برگه پاسخ به سوالات، معین نمایید به کدام سوال پاسخ نداده‌اید.

تذکر چهارم : پاسخگویی به تمام سؤالات قسمت‌ اول الزامی است و از سوالات 4 الی 13، باید به انتخاب خودتان دو سوال را حذف نمایید. در صورت پاسخ به همه سوالاتِ 4 الی 13 ،سوال 12 و 13 تصحیح نخواهد شد.

تذکر پنجم : سؤالات امتحانی به دقت و با وضوح کامل، طرح شده است و استنباط صحیح ازسوالات مطروحه، خود، نیمی از پاسخ است. در صورت حضور درجلسه‌ی امتحان از پاسخگویی به سوالات معذورم.

تذکر ششم : سؤالات به‌صورت تفکیک شده و بخش بخش، طراحی شده‌اند، خواهشمند است شما هم هنگام پاسخگویی ضمن رعایت این نکته از نوشتنِ پاسخِ سؤالات به‌صورت در هم و تفکیک نشده یا بی ترتیب، جداً خودداری کنید. لازم به ذکر است که نوشتن پاسخ‌ها به‌صورت درهم، نامرتب و تفکیک نشده نشان از بی‌نظمی بوده و باعث کسر نمره خواهد شد.

تذکر هفتم : در ابتدای برگه پاسخ به سؤالات، معین نمایید به کدام سؤال پاسخ نداده‌اید.



این هم تذکرات آغازین سؤالات امتحانی متون فقه

قبل از پاسخگویی به سوالات، به تذکرات ذیل دقیقاً توجه نمایید:

تذکر 1 استفاده ازمجموعه قوانین ، یا هرنوع جزوه ، کتاب و یادداشت در جلسه‌ی امتحان ممنوع است.

تذکر 2 سؤالات در ---- صفحه ، طرح شده است ؛ پاسخ دادن به تمام قسمت‌های سوال اول و دوم اجباری‌ است و از سؤالات 3 تا 5 باید یک سؤال را به انتخاب خود حذف کنید ؛ در صورت پاسخ به همه سوالاتِ 3 الی 5 ، سوال 5 تصحیح نخواهد شد. (این تذکر و تذکر بعدی مربوط به ترم‌هائی است که بنای ما بر طراحی سؤالات به نحوی است که سؤال اختیاری هم وجود داشته باشد ؛ در ترم‌هائی که سؤال اختیاری نداریم طبیعتاً این دو تذکر در ابتدای برگه‌ی امتحانی درج نخواهد شد)

تذکر 3 در ابتدای برگه پاسخ به سوالات ، معین نمایید به کدام سوال پاسخ نداده‌اید.

تذکر 4 برای پاسخ به سوالات ، زمان‌بندی داشته باشید تا با کمبود وقت مواجه نشوید.

تذکر 5 سؤالات امتحانی به دقت و با وضوح کامل ، طرح شده است و استنباط صحیح از سوالات مطروحه ، خود ، نیمی از پاسخ است. در صورت حضور درجلسه‌ی امتحان از پاسخگویی به سوالات معذورم.

تذکر 6 : در سؤالاتی که نیاز به شرح و تفسیرِ عبارتِ عربی دارند، پاسخ شما به این قبیل سؤالات باید از سه بخشِ مجزا و تفکیک شده تشکیل شده باشد؛ بخش اول توضیح و تفسیر عبارت؛ بخش دوم ترجمه‌ی عبارت و بخش سوم برگرداندن ضمائر موجود در عبارت به مرجع ضمائر. ننوشتن هر کدام از این سه بخش یا نوشتن این سه بخش به صورت درهم و تفکیک نشده، موجب کسر نمره خواهد بود.

تذکر 7 : سؤالات به صورت تفکیک شده و بخش بخش ، طراحی شده‌اند ، خواهشمند است شما هم هنگام پاسخگویی ضمن رعایت این نکته از نوشتنِ پاسخِ سؤالات به صورت دَر هم و تفکیک نشده جداً خودداری کنید.

تذکر 8 برگه‌ی سؤالات را به همراه پاسخنامه به مسؤولین برگزاری امتحان ، تحویل دهید ؛ پاسخنامه‌ی بدون برگه‌ی سؤالات ، تصحیح نخواهد شد.




باز هم تأکید می‌کنم ؛ به این چند تذکر دقیقاً توجه کنید :

اول -  تذکرات ابتدایی برگه‌ی امتحانی (که در اول مطلب ، ب طور کامل ، آنها را نوشتم) ، تزئینی و برای رفع بیکاری !!! نیستند ؛ همچنان‌که خواندید من در یکی از تذکرات آغازین نوشته‌ام :

در ترم‌هائی که سؤالات به نحوی طرح شده‌اند که سؤال اختیاری هم وجود دارد پاسخ دادن به سوال اول اجباری‌ است و از سؤالات 2 تا 5 باید یک سؤال را به انتخاب خود حذف کنید ؛ در صورت پاسخ به همه سوالاتِ 2 الی 5 ، سوال 5 تصحیح نخواهد شد. در بین سوال‌های اختیاری ، در صورت انتخاب هر سوال برای پاسخگویی باید به تمام قسمت‌های آن پاسخ دهید.

دانشجوی محترم آمده ب همه‌ی سؤالات پاسخ داده ، بعد در هر سؤال ، یکی از قسمت‌ها را ب سلیقه‌ی خود ، حذف کرده ، یعنی حق انتخاب خودش را این طور اعمال کرده است !!! بدیهی است بنا بر آنچه در متن همین تذکر ، نوشته شده است ،در هنگام تصحیح ، سؤال آخر ، حذف شده در نظر گرفته می‌شود ، و در ازای هر قسمت از سؤالات 1 تا 4 که حذف شده ، نمره کسر خواهد شد ؛ این دانشجوی بی دقت ، موفق ب اخذ نمره‌ی قبولی نشدند !!!

دوم : در ترم‌هائی که سؤالات به نحوی طرح شده‌اند که سؤال اختیاری هم وجود دارد چرا سؤال اختیاری را حذف نمی‌کنید ؟ علی رغم اینکه من نوشته‌ام باید یک سؤال را ب انتخاب خود ، حذف کنید و الا در هر حال سؤال آخر ، تصحیح نمی‌شود ،بعضی از دانشجویان ، ب هر 5 سؤال پاسخ می‌دهند ، جالب است ک برخی از همین افراد ، بعضی از سؤالات 2 تا 4 را هم افتضاح جواب می دهند و ممکن است اگر خودشان یک سؤال را از این بین حذف کنند و ب سؤال 5 فرصت تصحیح شدن بدهند نمره‌ی بیشتری هم کسب کنند ؛ ولی با نوشتن 5 سؤال ، عملاً سؤال 5 را نیست و نابود می‌کنند ؛ اینان یا تذکرات آغازین را نمی‌خوانند یا ب این فکر می‌کنند ک احتمالاً من بر خلاف آنچه نوشته‌ام همه‌ی سؤالات را تصحیح می‌کنم و آن سؤالی ک نمره‌ی کمتری می‌گیرند را حذف می‌کنم !!! از همین تریبون ، ب طور رسمی اعلام می‌نماید این تصور ، خیال خامی بیش نبوده و در صورت پاسخ – ولو ناقص – ب همه‌ی سؤالات ، در هر حال سؤال آخر ،  ب هیچ وجه ، تصحیح نخواهد شد.




و این هم سؤالات بخش نظرخواهی این ترم ، که در پایان سؤالات هر  درس آمده است :

نظرخواهی : پاسخ دادن یا پاسخ ندادن به پرسش‌های این قسمت ، و نیز در صورت پاسخ دادن ، نحوه‌ی پاسخ شما ، هیچ تأثیری در نمره‌ی شما نخواهد داشت . ضمناً من پاسخ ندادن به سؤالات این بخش را بی احترامی به خودم تلقی نمی‌کنم، لطفاً فقط در صورتی که خودتان تمایل دارید به سؤالاتِ بخشِ نظرخواهی پاسخ بدهید.

اول – نحوه‌ی طرح سؤالات ، (از حیث سختی یا آسانی و نیز وجود یا عدم وجود اشتباه در سؤالات مطروحه) از نظر شما چگونه بود؟

دوم –  مُدرّسِ یک درس، می‌تواند استراتژی‌های مختلفی برای اداره‌ی کلاس و ترغیب دانشجویان به رعایت نظم و حقوق دیگران در کلاس، انتخاب کند. برخی از دانشجویان معتقدند بهترین شیوه تکریم دانشجو است و در مقام توضیح این شیوه بیان می‌کنند مثلاً حضور و غیاب، اجباری نباشد یا اگر دانشجویی دیر در کلاس حاضر شد مدرس، یک نگاه زیر چشمی! به او انداخته و بیان کند که «انتظار ما از شما بیشتر بود!‌« یا در پرسش کلاسی ضمن الزامی نبودنِ پاسخگویی به پرسش‌های کلاسی، فقط نمرات مثبت لحاظ شود، اکنون با توجه به هدفِ مورد انتظار از دانشگاه (تعلیم و تربیت) با رجوع به ندای وجدان خود پاسخ دهید که در صورت اِعمال چنین وضعیتی از سوی مُدرّس، آیا به نظر شما اکثریت دانشجویان، مطیع قوانین جاریِ آموزشی خواهند بود و آیا هدف تعلیم و آموختن در طول ترم برآورده خواهد شد؟

سوم – در پایان ، اگر نکته‌ای هست (در هر زمینه‌ای ) خوشحال می‌شوم بنویسید.




آرامش نوشت : حجم سؤالات کلیه‌ی درس‌ها ممکن است بنا بر معیارهای معمول از نظر شما بسیار بسیار زیاد باشد ؛ مدت زمان پاسخ‌گویی هم 120 دقیقه ؛ برگه‌ی سؤالات رو که بهتون دادن آرامش خودتون رو حفظ کنید و از حجم بالای سؤالات ، دچار وحشت نشین.

تعادل نوشت : نه اوووونقد زیاد بنویسید ک کار بکشه به نوشتن شطحیات !!!! و مطالب نامربوط و وخت واسه نوشتن سؤالات پایانی باقی نَمونه ؛ نه اوووونقد خلاصه بنویسید که اصل پاسخ هم ناگفته باقی بمونه !!!! فراموش نکنید (خیر الأمور اوسطها) 

کارنامه نوشت : منتهای تلاش خود را برای کسب حداکثر نمره، مبذول نمایید، همیشه با خودم فکر می‌کنم کارنامه‌ی نمرات انسان به نوعی شبیه کارنامه‌ی عمل انسان است با این تفاوت که نمرات، به طور همیشگی در این کارنامه باقی می‌ماند در حالیکه اعمال ناصواب انسان ممکن است در اثر اعمال نیک محو شوند. (إنّ الحسنات یذهبن السیئات) و البته توجه داشته باشید که معدل دوره‌ی کارشناسی شما سازنده‌ی بیست درصد نمره‌ی آزمون کارشناسی ارشد شما است.

نظر نوشت : در کامنت‌های ذیل این مطلب ، راجع به نظرخواهی ، چیزی ننویسید ؛ پاسخ نظرخواهی را در برگه‌ی پاسخ به سؤالاتِ امتحانی بنویسید.

پس از امتحان از طریق همین وبلاگ، پذیرای نظرات شما راجع به سؤالات مطروحه هستم.


و بعداً قسمت خودمانی قضیه :


به هنگام مواجهه‌ی اولیه با سؤالات، احساسات خود را کنترل کنید! و بر اعصاب خود مسلط باشید؛ ممکن است سؤالات درس شما در چند صفحه، طرح شده باشند، ترس به دل راه ندهید، سؤالات مفصل‌تر معمولاً پاسخ‌های کوتاه‌تر دارند؛ کاملاً طبیعی است که پس از دیدن سؤالات، تا چند دقیقه، از حال طبیعی خارج بوده و هشیاری خود را از دست بدهید و سؤالاتی هستی‌شناختی در خصوص ماهیت وجود و معنای «بودن» برایتان طرح شود؛ سؤالاتی از این دست که (چی؟ کی؟ کجا؟ من چه کسی هستم؟ اینجا کجا است؟)؛ نترسید کاملاً طبیعی است؛ سعی کنید پس از چند دقیقه، خودآگاه شوید و آموخته‌های‌تان را به یاد بیاورید؛ از کوبیدن سر خود به دسته‌ی صندلی خودتان، یا قسمت عقب صندلی جلویی یا دیوار مقابل، شدیداً بپرهیزید که عوارض ناگواری نه تنها در این امتحان، بلکه در امتحانات بعدی شما به همراه خواهد داشت.

در پایان، اینجانب، صمیمانه آرزو می‌کنم در این آزمون بزرگ، و سایر آزمون‌های زندگی‌تان که ممکن است به این اندازه هم بزرگ نباشند !!!! موفق باشید.

برای دیدن نظراتی که دانشجویانم در وبلاگ قبلی ذیل این مطلب گذاشته بودن این لینک رو ببینید

 نیز لطف کنید از گذاشتن هر گونه کامنت غیر مرتبط ، ذیل این مطلب ، خودداری کنید.

چون در این صورت کامنت شما پاسخی در بر نخواهد داشت ؛ متأسفانه.

  • موافقین ۰ مخالفین ۰
  • سه شنبه ۸ دی ۱۳۹۴، ۰۹:۵۲ ب.ظ
  • سید نورالله شاهرخی

نظرات  (۱)

  1. فکر کنم کامنت قبلی رو اشتباهی فرستادم ذیل پست پایین ؛
  2. همینطور دارم می نویسم و حواسم نیست و البته چون عجله دارم برم بیرون ..
  3. .به هر حال معذرت؛
  4. اگر ممکنه تصحیح بفرمایید...
پاسخ:
  1. منم همونجا جواب فرمایشاتِ جنابعالی رو عرض کردم.
  2. خب چ عجله‌ای هست ؟؟؟؟ بذارید سر فرصت.
  3. خواهش میکنم.
  4. متأسفانه امکان تغییر مکان کامنت وجود نداره.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">