عافیت‌سوزی

عافیت چشم مدار از منِ میخانه نشین / که دَم از خدمت رندان زده‌ام تا هستم - حافظ

عافیت‌سوزی

عافیت چشم مدار از منِ میخانه نشین / که دَم از خدمت رندان زده‌ام تا هستم - حافظ

عافیت‌سوزی

من سید نورالله شاهرخی، عضو هیأت علمی دانشگاه لرستان، دکترای حقوق خصوصی دوره‌ی روزانه‌ دانشگاه علامه طباطبایی تهران (رتبه‌ی 13 آزمون دکتری) ، کارشناسی ارشد حقوق خصوصی از همان دانشگاه (رتبه‌ی 21 آزمون ارشد)، پذیرفته شده‌ی نهایی آزمون قضاوت، مدرس دانشگاه و وکیل پایه یک دادگستری هستم. این وبلاگ در وهله‌ی اول برای ارتباط با دانشجویان و دوستانم و در وهله‌ی بعد برای ارتباط با هر کسی که علاقمند به مباحث مطروحه در وبلاگ باشد طراحی شده است. سؤالات حقوقی شما را در حد دانش محدودم پاسخ‌گو هستم و در زمینه‌های گوناگون علوم انسانی به‌خصوص ادبیات و آموزش زبان انگلیسی و نیز در صورت تمایل، تجارب شما از زندگی و دید شما به زندگی علاقمند به تبادل نظر هستم.

***
***

جهت تجمیع سؤالات درسی و حقوقی و در یکجا و اجتناب از قرار گرفتن مطالب غیر مرتبط در ذیل پُستهای وبلاگ ، خواهشمند است سؤالات درسی و / یا حقوقی خود را در قسمت اظهار نظرهای مطلبی تحت همین عنوان (که از قسمت طبقه بندی موضوعی در ذیل همین ستون هم قابل دسترسی است) بپرسید. به سؤالات درسی و / یا حقوقی که در ذیل پُستهای دیگر وبلاگ پرسیده شود در کمال احترام ، پاسخ نخواهم داد. ضمناً توجه داشته باشید که امکان پاسخگویی به سؤالات ، از طریق ایمیل وجود ندارد.

***
***
در خصوص انتشار مجدد مطالب این وبلاگ در جاهای دیگر لطفاً قبل از انتشار ، موضوع را با من در میان بگذارید و آدرس سایت یا مجله‌ای که قرار است مطلب در آن منتشر شود را برایم بفرستید؛ (نقل مطالب، بدون کسب اجازه‌ی قبلی ممنوع است!) قبلاً از همکاری شما متشکرم.

طبقه بندی موضوعی
آخرین مطالب
پربیننده ترین مطالب
مطالب پربحث‌تر
آخرین نظرات

مقدمه

 همونطور که سابقاً خدمتتون اعلام کردم یکی از دانشجویان سابق من در دانشگاه آیت‌الله بروجردی، که الان هم زحمت میکشن و ادمین کانال تلگرامی من هستن امسال موفق شدن با تلاش و جدیت خستگی ناپذیر، در آزمون وکالت، که الانا خییییییلی هم رقابتی و سخت شده رتبهٔ درخشان سوم رو در استان خوزستان کسب کنن. بنا به درخواست من، لطف کردن و رموز موفقیت خودشون رو در ذیل تشریح کردن. از ایشون بسیار ممنونم که دلسوزانه، مشروح و دقیق، رموز موفقیت خودشون رو با ما به اشتراک گذاشتن و براشون در مقاطع و مراحل بعدی زندگی، از درگاه خداوند متعال سلامتی و موفقیت و عاقبت به خیری مسألت دارم.

اصل مطلب

 

قسمت اول - منابع مطالعاتی:

 

حقوق مدنی: کتاب شرح جامع قانون مدنی فرهاد و شیرین بیات و تست احمد حسینی. البته من کتاب مدنی‌های دکتر کاتوزیان( قواعد عمومی قراردادها، دوره مقدماتی عقود معین جلد اول و اموال مالکیت، به ترتیب برای حقوق مدنی 3، 6 و 2) و کتاب مدنی ۱ دکتر صفایی اشخاص و محجورین رو دو سال پیش توی یک ماه خوندم چون پایه‌ی مدنیم ضعیف بود. کتاب مدنی مسؤولیت مدنی دکتر صفایی و رحیمی (برای حقوق مدنی 4) و مختصر حقوق خانواده دکتر صفایی و امامی (برای حقوق مدنی 5) و دوره‌ی مقدماتی حقوق مدنی جلد دوم دکتر کاتوزیان (برای حقوق مدنی 7) و کتاب ارث دکتر شهیدی (برای حقوق مدنی 8) رو هم توی دوران تحصیل برای امتحانات خونده بودم و خلاصه نویسی کرده بودم همون دو سال پیش مرورشون کردم از روی خلاصه‌ها. اما برای وکالت فقط همون دو کتاب اول که گفتم رو خوندم.

 

آیین دادرسی مدنی: کتاب دکتر توکلی و تست فرحناکیان. من از هر دو راضی بودم. اما خب هر جا برام نا مفهوم بود از کتاب دکتر شمس میخوندم.

 

حقوق تجارت: کتاب دکتر توکلی و تست فرحناکیان هر دو خوب بود اما متن قانون خیلی مهمه خیلی زیاد.

 

اصول فقه : کتاب اصول فقه دانشگاهی (محمدرضا شب خیز و عباد محمد تبار، انتشارات کتاب آوا) و تست باقری راد. برای اصول فقه واقعا تست خیلی مهمه. من کم کار کردم برای همین زیاد نتونستم خوب بزنم متاسفانه.

 

حقوق جزا : من ۳ جلد دکتر میر محمد صادقی رو خوندم (جرایم علیه اموال، اشخاص و امنیت)، از کتاب دکتر اردبیلی هم مباحث مهم رو خوندم مثل تعدد و تکرار و شرکت و معاونت و سایر مباحث مهم، برای جزا باید تسلط خیلی خوبی نسبت به مواد جزا عمومی داشته باشید همه‌ی عددها مهم هستن و همه‌ی نکات. تست هم از کتاب دکتر شادی عظیم زاده زدم انتشارات دوراندیشان.

 

آیین دادرسی کیفری : کتاب نکته‌های دکتر خالقی و تست دکتر شادی عظیم زاده. البته دو جلدی دکتر خالقی رو هم توی دو روز روزنامه وار خوندم... چون قانون تغییر کرده بود هیچ بینشی نسبت بهش نداشتم.

 

قسمت دوم - نکات مهم در خصوص شیوه‌ی مطالعه‌ی دروس : 

 

1. من خیلی دیر شروع کردم به درس خوندن تقریباً مرداد بود. اما خب وقتی شروع کردم خیلی استارت قوی زدم با روزی ۱۰ ساعت شروع کردم گاهی به سیزده، چهارده ساعت میرسید. اما هر چه زودتر شروع کنید به نفع خودتون هست چون لازم نیس به خودتون فشار بیارید.

 

2. از نظر من کلاس آموزشی رفتن کار جالبی نیس اما اگر میتونید آزمون آزمایشی بدید حتماً. من بشخصه بدون آزمون دچار سردرگمی توی برنامه‌هام میشدم.

 

3. خودتون رو درگیر جزوات مختلف نکنید. کتاب ها خیلی معتبرتر از جزوات هستن. سعی کنید ببینید قبول شدگان از کدوم کتابا بیشتر نتیجه گرفتن همون‌ها رو بخونید. مثلاً کتابی مثل در نظم دکتر کاتوزیان کتاب ارزشمندی هست. اما خیلی‌‌ها باهاش کنار نمیان از جمله خودم. سعی کنید هر چه زودتر منبع مناسبتون رو انتخاب کنید.

 

4. حتماً حتماً حتماً حتماً حتماً و هزار تا حتماً دیگه تست بزنید از همون روز اول خوندن هم تست بزنید. هر روز تست بزنید. من روزانه چهار ساعت حداقل تست میزدم روزای آخر به شش هفت ساعت میرسید. تمام تست‌ها رو هم بزنید. ارشد، دکتری، آزاد، قضاوت هیچ فرقی نداره. تست تالیفی نزنید ولی.

 

5. تست‌های غلطتتون رو علامت بزنید. توی دوره‌ها دوباره بزنیدشون.

 

6. خلاصه‌برداری کنید. من به خاطر وقت کمم یک دور بیشتر نمیتونستم کتاب بخونم اما همراه با خوندنم خلاصه‌برداری کردم. و یکماه و نیم آخر فقط خلاصه‌هامو خوندم. نموداربندی کنید. نکات کلیدی بنویسید. توضیحات تست‌های غلطتتون رو بنویسید.

 

7. از هیچ مبحثی ساده نگذرید. حقوق یه زنجیره‌س تمام مطالب و مباحث مرتبطن. گاهی اگر یک مبحث توی مدنی رو یاد نگیرید توی دادرسی مدنی مشکل پیدا میکنید.

 

8. به حرفای این و اون گوش ندید. خواستن توانستن است. هیچ کسی نیست که نتیجه تلاش(( درست و واقعیش)) رو نگیره.

 

9. اگر میخواید قبول بشید کلاً شبکه‌های اجتماعی رو اعم از تلگرام، واتس اپ، اینستاگرام و ... رو بذارید کنار. و کلاً گوشیتون رو خاموش کنید. من معمولاً گوشیم از ساعت 8 صبح خاموش میشد تا ساعت ۱۰ شب. و کلاً هیچ شبکه اجتماعی نداشتم و چند روز در میون نصب میکردم میومدم تلگرام خبرها و چند تا کانال مهم رو یه نگاه مینداختم و مجدداً پاک میکردم نرم افزار رو...

 

10. مشکلات درسیتون رو از افرادی بپرسید که مطمئن باشید گمراه نخواهید شد.

 

11. خودتونو درگیر قوانین خاص نکنید. چون یک دریا قانون هست. یک سری قوانین مهم هست که اونا رو دو سه ماه آخر تو برنامه تون قرار بدید هر سه روزی یکیو بخونید. مثل قانون حمایت از خانواده یا قانون دادگاه قضات یا آیین‌نامه دادگاه ویژه روحانیت و...

 

12. مدام دوره کنید هر پنج شنبه دوره کنید. هر درسی میخونید ۲ روز بعد تست اون مبحث رو بزنید.

 

13. به قبولیِ صِرف فکر نکنید. به رتبه آوردن فکر کنید. چون تراز هست که تعیین کننده‌س و ممکنه درصدهاتون خیلی بیشتر از امسال بشه اما باز هم قبول نشید. مثبت فکر کنید. من سال اولی بود که شرکت میکردم پس سال اول قبول شدن محال نیس. فقط خستگی ناپذیر باشید.

 

پایان مطلب ایشون.

 

مؤخره - نتایج کلیدی نوشته شده توسط نویسنده‌ی وبلاگ:

 

اولاً کتاب بخونید نه جزوه. جزوات مختلف و صرفِ خوندن در نظم‌ها رو رها کنید، از هر درسی، باید منابع و کتب اصلی و مهم نوشته شده توسط اساتید بزرگ رو بخونید. موفقیت، راه میان‌بر نداره، نمیشه فقط جزوه‌ی فلان استاد رو بخونید و انتظار داشته باشید 80 درصد، اون درس رو بزنید.

 

ثانیاً فضای مجازی رو تعطیل کنید. اینکه میگن هر چیزی به جای خود، دروغ محض هست، فضای مجازی، اعتیاد آور هست و کم کم جای همه چیز رو میگیره. اگر میخاید موفق بشید فضای مجازی از هر نوعش رو تعطیل کنید، وقت برای چت کردن، همیشه هست، اما برای آزمون وکالت دادن، نه.

 

ثالثاً بجای پول خرج کردن، تلاش کنید. پول خرج کردن خالی، فایده‌ای نداره. موفقیت، جز با تلاش شبانه روزی حاصل نمیشه.

  • موافقین ۰ مخالفین ۰
  • جمعه ۱۳ بهمن ۱۳۹۶، ۰۷:۳۴ ق.ظ
  • سید نورالله شاهرخی

نظرات  (۶)

سلام استاد منابع پیشنهادی خودتون منظورم بود
پاسخ:
سلامٌ علیکم. عذرخواهی می‌کنم از جنابعالی. من اشتباه کردم، اون منابع پیشنهادی که از من در وبلاگ هست مخصوص به آزمون کارشناسی ارشد هست و نه آزمون وکالت. در مورد آزمون وکالت، میتونید در صورت تمایل از همون منابع پیشنهادی رتبه‌های برتر استفاده بفرمایید.
سلام دوباره ببخشید بازوقتتونو گرفتم استاد منابع پیشنهادی کدوم قسمت وبلاگتونه.ممنون که جواب دادید
پاسخ:
سلامٌ علیکم. خواهش می‌کنم. 
منابع پیشنهادی من یا منابع پیشنهادی رتبه‌های برتر آزمون وکالت؟ 
سلام استاد وقتتون بخیر توی وبلاگتون دنبال چجوری و چیا خوندن برای آزمون وکالت بودم نمیدونم جای درستی دارم مطرح میکنم سوالمو یا نه چون خیلی وقته از انتشار این پستتون اما امید بخش بود و ارتباط با سوال من داشت. استاد میخواستم بپرسم برای آزمون وکالت هر ساله منابع متفاوت میشه یعنی ما که کتابای مدنی که بهمون معرفی میشد از دکتر کاتوزیان و داریم نمیشه همونا رو مطالعه کنیم اگر میشه لطف کنید و راهنمایی کنید که منابع رو از کجا باید بفهمیم که چیا هستن ممنون از وقتی که میزارید
پاسخ:
سلامٌ علیکم.
منابع رو از همینایی که این دوستان نوشتن میتونید استفاده بفرمایید. منابع پیشنهادی من هم در وبلاگ هست. اینطوری هم نیست که سال به سال عوض بشن. معمولاً تا قوانین جدید تصویب نشه، منابع سابق به قوت خود باقی است. 
خیلی خوب بود
اطاعت امر دکتر
پاسخ:
لطف می‌کنید برادر بزرگوارم.
تبریک میگم بهشون انشاله موفقیت های بیشتر
پاسخ:
سلام علیکم. از قضا خواستن با جنابعالی تماس بگیرن، احتیاج به راهنمایی داشتن در مورد کانون وکلای خوزستان. نمیدونم تماس گرفتن یا خیر. فرمودن براتون از طریق همین ایمیلی که اینجا مرقوم فرمودید ایمیل فرستادن، لطفاً ایمیل خودتون رو چک کنید. 

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">