عافیت‌سوزی

عافیت چشم مدار از منِ میخانه نشین / که دَم از خدمت رندان زده‌ام تا هستم - حافظ

عافیت‌سوزی

عافیت چشم مدار از منِ میخانه نشین / که دَم از خدمت رندان زده‌ام تا هستم - حافظ

عافیت‌سوزی

من سید نورالله شاهرخی، عضو هیأت علمی دانشگاه لرستان، دکترای حقوق خصوصی دوره‌ی روزانه‌ دانشگاه علامه طباطبایی تهران (رتبه‌ی 13 آزمون دکتری) ، کارشناسی ارشد حقوق خصوصی از همان دانشگاه (رتبه‌ی 21 آزمون ارشد)، پذیرفته شده‌ی نهایی آزمون قضاوت، مدرس دانشگاه و وکیل پایه یک دادگستری هستم. این وبلاگ در وهله‌ی اول برای ارتباط با دانشجویان و دوستانم و در وهله‌ی بعد برای ارتباط با هر کسی که علاقمند به مباحث مطروحه در وبلاگ باشد طراحی شده است. سؤالات حقوقی شما را در حد دانش محدودم پاسخ‌گو هستم و در زمینه‌های گوناگون علوم انسانی به‌خصوص ادبیات و آموزش زبان انگلیسی و نیز در صورت تمایل، تجارب شما از زندگی و دید شما به زندگی علاقمند به تبادل نظر هستم.

***
***

جهت تجمیع سؤالات درسی و حقوقی و در یکجا و اجتناب از قرار گرفتن مطالب غیر مرتبط در ذیل پُستهای وبلاگ ، خواهشمند است سؤالات درسی و / یا حقوقی خود را در قسمت اظهار نظرهای مطلبی تحت همین عنوان (که از قسمت طبقه بندی موضوعی در ذیل همین ستون هم قابل دسترسی است) بپرسید. به سؤالات درسی و / یا حقوقی که در ذیل پُستهای دیگر وبلاگ پرسیده شود در کمال احترام ، پاسخ نخواهم داد. ضمناً توجه داشته باشید که امکان پاسخگویی به سؤالات ، از طریق ایمیل وجود ندارد.

***
***
در خصوص انتشار مجدد مطالب این وبلاگ در جاهای دیگر لطفاً قبل از انتشار ، موضوع را با من در میان بگذارید و آدرس سایت یا مجله‌ای که قرار است مطلب در آن منتشر شود را برایم بفرستید؛ (نقل مطالب، بدون کسب اجازه‌ی قبلی ممنوع است!) قبلاً از همکاری شما متشکرم.

طبقه بندی موضوعی
آخرین مطالب
پربیننده ترین مطالب
مطالب پربحث‌تر
آخرین نظرات

خاطرات تدریس 74 - مدل جدید پرسش رونمایی شد!

شنبه ارديبهشت ۸ ۱۳۹۷، ۰۷:۲۰ ب.ظ

اوضاع اینجوریه که خیلی از دانشجویان کلاس، علیرغم استفاده از انواع مختلف ابزارهای تنبیهی و تشویقی، بشددددت بر درس نخوندن اصرار میکنن و بجز چند نفر معدود، بقیه شرکتی در پرسش‌ها ندارن، امروز بداهتاً ترفندی به نظرم رسید برای شرکت دادن تعداد بیشتری توی پرسش‌های کلاسی. 

به این ترتیب که گفتم از هر ردیف که متشکل شده بود از 5 صندلی، باید یه نفر حتماً داوطلب بشه برای پاسخ. اگر یکنفر داوطلب بشه که یا مثبت می‌گیره یا منفی و بقیه در امان می‌مونن از پرسش(!) اگر هیچکس توی اون ردیف داوطلب نشه همه‌ی حاضران در اون ردیف منفی می‌گیرن! تشویق برای یکنفر، تنبیه برای همه :-|

هیچی دیگه توی برخی از ردیفها دانشجویانی بودن که از قبل درس خونده بودن و خودشون داوطلب بودن و اون ردیف رو نجات دادن، توی برخی از ردیف‌ها هم که هیشکی نخونده بود، عیاران و جوانمردانی پیدا شدن که داوطلب شدن و ردیف رو نجات دادن، توی یک ردیف هم جوونمرد پیدا نشد و همهٔ اون ردیف، منفی گرفتن :-|

حالا دیگه قرار شده از هفته‌های بعد، تنظیم کنن و جوری بشینن سر کلاس که توی هر ردیف یکنفر درس خونده باشه و اگر هم هیشکی نخونده بود با چیپس و پفک و لواشک، دل یکی از همردیف‌ها رو بدست بیارن تا پیشمرگه بشه برای منفی گرفتن!


+ حالا خوبه من اینهمه تنوع به کار می‌بندم توی پرسیدن، هیییییچ اثری نداره و همچنان اکثریت مطلق با درس نخون‌هاست :-)

  • موافقین ۰ مخالفین ۰
  • شنبه ۸ ارديبهشت ۱۳۹۷، ۰۷:۲۰ ب.ظ
  • سید نورالله شاهرخی

نظرات  (۳)

سلام استاد،وقتتون به خیر،فرمایش جنابعالی از این لحاظ که میفرمائید کسی که منفی میگیره ،به علت درس نخوندن خودشه درست،ولی بحث من سر جایی است که کسی منفی نمیگره اما علت منفی نگرفتنش ربطی به تلاش خودش نداره،به تلاش هم ردیفی اش ربط پیدا میکنه
ببینید استاد، الان خود من سه تا منفی دارم، و اگه هفته ی بعد درس نخونده باشم احتمال این که هفته ی بعد از من بپرسید زیادِ،حداقلش اینه که ۵۰،۵۰ است ،با این روشِ جنابعالیمن میرم تو یه ردیفی میشینم که یه درس خون توش باشه، یا حداقل یه فدکاری باشه که  به جای بقیه ی ردیف و من منفی بخوره، اینجوری به احتمال ۱۰۰درصد من منفی نمیگیرم.چون یا هم ردیفیم مثبت میگیره و من خلاص میشم از پرسش،یا هم ردیفیم فداکاری میکنه و به جای من منفی میگیره
البته این نظر بنده است قصد این رو هم ندارم که نظر خودمو به جنابعالی تحمیل کنم ،به هر حال چون شما استادی هستین که با منطق رفتار میکنید،به نظرم اومد که این روش منطقی نیست،در هر صورت ببخشید
صلاح مملکت خویش،خسروان دانند

پاسخ:
سلامٌ علیکم .
از جنابعالی واقعاً تعجب می‌کنم که تصور میفرمائید من انقد قابل پیش بینی هستم که معلوم باشه جلسه‌ی بعد چجوری میخام بپرسم و دانشجویان با تغییر جا بتونن من رو دور بزنن. 
سلام استاد
اگه این نحوه ی پرسش رو واقعا عملی کردید حتی برای یک بار،کارتون به دور از عدالت و منطقی هست که در جنابعالی وجود داره
دلیلی وجود نداره که یه نفر منفی نگیره چون هم ردیفی اش درس خونده،یا اگرهم درس خونی تو اون ردیف نبوده یه نفر فداکار پیدا شده جور درس نخوندن بقیه رو کشیده،این روش پرسش به نظرم بدترین روش پرسش هست حتی اگر برای تنوع باشد.

پاسخ:
سلامٌ علیکم. فرمایش جنابعالی غیر صحیح و غیر منطقی است. من مختارم از هر کسی توی کلاس بپرسم ولو نخونده باشه. بنابراین همونطور که منطقی هست از کسی بپرسم که مثلاً حرف اول نام خونوادگیش کاف هست و از بقیه نپرسم و کسی نمیتونه بگه این غیرعادلانه هست که کسی بخاطر حرف اول نام خانوادگی منفی بگیره، همونطور هم کسی نمیتونه بگه که این غیرعادلانه هست که کسی بخاطر اینکه کسی توی ردیفش درس نخونده منفی بگیره. در نهایت هر کسی منفی میگیره چون خودش درس نخونده. رابطه‌ی سببیت بین فعل خودش و منفی برقرار هست و نه چیز دیگر. همه باید درس بخونن، اینکه من چطور انتخاب می‌کنم از کسی بپرسم یا نپرسم ربطی به عدالت نداره. اگر کسی درس خونده باشه در نهایت، مثبت می‌گیره. 
جدا از معضلاتی که گریبان گیر آموزش عالی کشوره و نحوه ی ورود افراد به دانشگاه، فکر نمی کنید اگه دانشجوهاتون در کلاس توجه کافی به درس ندارن بهتره به جای ایجاد انگیزه های بیرونی، در نحوه ی درس دادنتون و نوع نگاه دانشجوهاتون به درس تجدید نظر کنید؟ یک سوزن به خودتون هم بزنید، شاید جواب داد دوست من.
پاسخ:
کاش منظورتون از « تجدیدنظر در نوع نگاه و شیوه‌ی تدریس » رو میفرمودید. الان منظورتون واضح نیست. ممنونم از اظهار نظر جنابعالی. 

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">