عافیت‌سوزی

عافیت چشم مدار از منِ میخانه نشین / که دَم از خدمت رندان زده‌ام تا هستم - حافظ

عافیت‌سوزی

عافیت چشم مدار از منِ میخانه نشین / که دَم از خدمت رندان زده‌ام تا هستم - حافظ

عافیت‌سوزی

من سید نورالله شاهرخی، عضو هیأت علمی دانشگاه لرستان، دکترای حقوق خصوصی دوره‌ی روزانه‌ دانشگاه علامه طباطبایی تهران (رتبه‌ی 13 آزمون دکتری) ، کارشناسی ارشد حقوق خصوصی از همان دانشگاه (رتبه‌ی 21 آزمون ارشد)، پذیرفته شده‌ی نهایی آزمون قضاوت، مدرس دانشگاه و وکیل پایه یک دادگستری هستم. این وبلاگ در وهله‌ی اول برای ارتباط با دانشجویان و دوستانم و در وهله‌ی بعد برای ارتباط با هر کسی که علاقمند به مباحث مطروحه در وبلاگ باشد طراحی شده است. سؤالات حقوقی شما را در حد دانش محدودم پاسخ‌گو هستم و در زمینه‌های گوناگون علوم انسانی به‌خصوص ادبیات و آموزش زبان انگلیسی و نیز در صورت تمایل، تجارب شما از زندگی و دید شما به زندگی علاقمند به تبادل نظر هستم.

***
***

جهت تجمیع سؤالات درسی و حقوقی و در یکجا و اجتناب از قرار گرفتن مطالب غیر مرتبط در ذیل پُستهای وبلاگ ، خواهشمند است سؤالات درسی و / یا حقوقی خود را در قسمت اظهار نظرهای مطلبی تحت همین عنوان (که از قسمت طبقه بندی موضوعی در ذیل همین ستون هم قابل دسترسی است) بپرسید. به سؤالات درسی و / یا حقوقی که در ذیل پُستهای دیگر وبلاگ پرسیده شود در کمال احترام ، پاسخ نخواهم داد. ضمناً توجه داشته باشید که امکان پاسخگویی به سؤالات ، از طریق ایمیل وجود ندارد.

***
***
در خصوص انتشار مجدد مطالب این وبلاگ در جاهای دیگر لطفاً قبل از انتشار ، موضوع را با من در میان بگذارید و آدرس سایت یا مجله‌ای که قرار است مطلب در آن منتشر شود را برایم بفرستید؛ (نقل مطالب، بدون کسب اجازه‌ی قبلی ممنوع است!) قبلاً از همکاری شما متشکرم.

طبقه بندی موضوعی
آخرین مطالب
پربیننده ترین مطالب
مطالب پربحث‌تر
آخرین نظرات

چاه و طلا

يكشنبه خرداد ۱۳ ۱۳۹۷، ۰۱:۱۶ ب.ظ

دوستی‌های نامشروع مثل چاه می‌مونن. وقت شما طلاست، هر چه با اون طلا، این چاه رو پر می‌کنید باز هم کافی نیست. دوستی‌های نامشروع وقت شما رو کاملاً می‌بلعه و هیچ فرصتی برای درس خوندن و با خانواده بودن و سایر فعالیت‌های مفید باقی نمیگذاره، یه وقت به خودتون می‌آید که اون دوستی تموم شده، عمر شما تلف شده، فرصت ساختن آینده از دست رفته، دلتون زخم خورده و هیچ کاری از دستتون ساخته نیست دیگه.


همین. خلاص

  • موافقین ۰ مخالفین ۰
  • يكشنبه ۱۳ خرداد ۱۳۹۷، ۰۱:۱۶ ب.ظ
  • سید نورالله شاهرخی

نظرات  (۴)

خلاصه سخنرانی فردین علیخواه
دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران. 15 اردیبهشت.

آنچه در این نشست می گویم حاصل یکسال مصاحبه عمیق با زنانی است که تجربه روابط فراهمسری داشته اند. این مصاحبه ها عمدتا از طریق شبکه های اجتماعی انجام شده است. در این نشست من سعی می کنم علاوه بر اشاره به دلایل این زنان، تبیین خودم را از آن دلایل بیان نمایم. لازم است یادآوری کنم که با توجه به تنوعات اجتماعی، ارائه دلایل جهانشمول و کلی درباره رفتارهای اجتماعی از نظر علمی کمی جاه طلبانه به نظر می رسد. لذا آنچه بیان می شود نقطه اشتراک دلایل روابط فراهمسری است و لازم است در بکارگیری آنها به تنوعات اجتماعی نهفته در زمینه های اجتماعی توجه داشته باشیم. نکته آخر آنکه بیان توجیهات ارتباط فراهمسری در بین این زنان، دلیل بر تأیید این توجیهات نیست و اینها به مثابه موضوعاتی است که باید به شکل بین رشته ای و توسط عرصه های مختلف علوم انسانی به بحث نهاده شود.

1-گسترش وسایل ارتباط جمعی به ویژه ارتباطات آنلاین، جهانی شدن فرهنگی، گسترش سفر و آشنایی با فرهنگ های سایر کشورها، در مجموع سرعت بیشتری به تغییرات اجتماعی جامعه ایرانی داده است. این تغییرات سریع باعث شده است تا برخی از جامعه شناسان روی مفهوم و موضوع شتاب اجتماعی و پیامدهای آن کار کنند. در واقع شتاب ویژگی اصلی جامعه ماست. یکی از نتایج این شتاب اجتماعی، تغییرات سریع در ارزش های فرهنگی موجود و ظهور ارزش های جدید در جامعه است. شکل گیری و پررنگ شدن مفاهیمی مانند فردگرایی، لذت گرایی و سبک زندگی مدرن از آن جمله اند. ولی یکی از پیامدهای شتاب اجتماعی آن است که مفاهیم حالت ژله ای و شکننده می یابند. منظور آن است که افراد تفسیر و برداشت خودشان را از مفاهیم دارند و طبق آن عمل می کنند. در بخشی از زنان، تلقی از روابط فراهمسری از این جنبه قابل تحلیل است. در جامعه فعلی ایران مفاهیم جدیدی منتشر شده است بدون آنکه جامعه هنوز به درستی آنرا هضم نماید. دوستی اجتماعی، ارتباط عاطفی بدون روابط  جنسی، عدم تمرکز همه نیازهای زناشوئی بر شوهر از آن جمله است. خاکستری شدن ارزش های اجتماعی سنتی و تلقی های چندپاره و شکننده از ارزش های جدید از جمله زمینه هایی است که موجب شده است برخی از این زنان روابط فراهمسری داشته باشند.

2-در بخشی از زنان تنفری دیده می شود که می توان از آن با «تنفر از معمولی بودن» یا « دردی به نام معمولی بودن» یاد کرد. بخشی از زنان مطالعه شده به هیچ وجه نمی خواهند مانند مادر سنتی شان باشند. می خواهند معمولی نباشند. بخشی از این زنان در نتیجه همان فردگرایی که قبلا گفتیم تلاش می کنند تا مشابه یا همشکل جریان غالب زنان سنتی نباشند. در واکنش به این امر، گرایش به روابط فراهمسری یکی از راهکارهای آنان است. جورج زیمل جامعه شناس آلمانی معتقد بود که یکی از دلایل گرایش به مد، وجود فشار اجتماعی برای یکدست شدن آدم هاست. در برخی از زنان گرایش به روابط فراهمسری در واقع واکنشی به فشار اجتماعی برای یکدستی و تشابه است که معمولا در جامعه سنتی قوی تر است، آنچه که من تنفر از معمولی شدن یا بودن می نامم. همچنین فرار از سرنوشت محتوم یا مقدر، یکی دیگر از دلایل این زنان برای دور شدن از تیپ زنان سنتی است. ارتباط فراهمسری  این برداشت را به بخشی از زنان می دهد تا احساس کنند که « من می توانم سرنوشتم را تغییر دهم».

3-«خیانت درمانی» به عنوانی یکی از راهکارهایی است که در بخشی از زنان به منظور احیاء خانواده بکار برده می شود. این مکانیسم عمدتا در زنانی که جایگاه مشخص و قدرتمندی در خانواده دارند اتخاذ شده است. در واقع خیانت درمانی نه برای درمان خود فرد، بلکه برای ارسال علائم هشدار به شوهر و بازگشت او به زندگی است.




4-خرید توجه در قبال فروش سکس در بخشی از زنان دیده شده است. امروزه یکی از مسائل برخی از خانواده ها ظهور و گسترش طلاق عاطفی است. با گسترش وسایل ارتباطی جدید و تسخیر بخش قابل توجهی از اوقات روزانه توسط این وسایل، فقدان توجه و به تعبیر ساده تر،« فقدان نگاه مستقیم به همسر» یکی از مشکلات خانواده های فعلی است. همین امر باعث شده است تا مردانِ  آن طرف رابطه فرازناشوئی؛ با کوچک ترین جمله هایی که نشانگر توجه به این زنان است و معمولا با اشاره به یکی از فعالیت های آنان ابراز می شود بتوانند نظر مثبت این زنان را جلب کنند، آنچه که آنرا «صنعت توجه در شبکه های اجتماعی» یا « صنعت فروش صمیمیت» می نامم. برخی از این جمله ها عبارتند از:چقدر قشنگ عکس می گیرید، صورتتان مرا به یاد مونیکا بلوچی می اندازد، شما می دانید که یک استعداد سرکوب شده هنری دارید، شما کوتاه می نویسید ولی در نوشته تان چقدر خلاقیت موج می زند و...../ نکته قابل تأمل آنکه در مقابل این زنان که عمدتا به دنبال حرف های ناب و قشنگ هستند، آن طرف رابطه یعنی مردان پس از مدتی، طالب همخوابگی می شوند .در واقع دلیل خیانت مردان عمدتا طلب همخوابگی  و دلیل زنان عمدتا توجه و دیده شدن بوده است.



5-زندگی در مود بالا یکی از دلایل بخشی از زنان به ویژه در نسل جدید است. این گروه علاقه مند است تا زندگی خود را به فیلمی هیجان انگیز تبدیل کند. مود یا آدرنالین همیشه باید در سطح بالا باشد. چیزی وجود دارد تا زندگی را وارد فاز هیجان نماید و ارتباطات پنهانی چنین کارکردی را دربر دارد. ارسال پیام های پنهانی، گشت و گذارهای پنهانی، هدایای پنهانی مواردی است که زندگی این بخش از زنان را به فیلمی اکشن نزدیک می کند.

6-جریانی شاید جدید در بخشی از زنانی دیده می شود که عمدتا در سنین پس از چهل سالگی قرار دارند. این بخش از زنان در نتیجه رشد ارزش های جدیدی نظیر لذت گرایی و اینکه فرصت زندگی فقط یکبار به هر کس داده می شود، احساس می کنند که دهه های قبل عمرشان در ایران بر باد رفته است و زمان اندکی برای بهره بردن از زندگی و جبران گذشته در کف دارند. اینان ارتباط فرازناشوئی را از این زاویه  نگاه می کنند. کامجویی از زندگی که چیز زیادی از آن باقی نمانده هدف اصلی این زنان است.

7-در مجموع به نظر می رسد که در خصوص خیانت لازم است تا بی پرده و شفاف گفتگوی اجتماعی انجام شود. حضور نخبگان و متفکرین اجتماعی در این زمینه قطعا می تواند راهگشا باشد. به نظر می رسد که دلایل مربوط به خیانت را نمی توان به عواملی همچون اعتیاد یا بیکاری تقلیل داد هر چند در سطح کلان آنها بی تأثیر نیستند. جهان ذهنی زنان در حال تغییر است و برداشت آنان از ارزش های سنتی و معانی حاکم بر جامعه تغییر یافته است و به همین دلیل لزوم گفتگوی اجتماعی درباره چند و چون این تغییر اجتناب ناپذیر است.






پاسخ:
سلامٌ علیکم.
مطلب قابل استفاده‌ای بود، ممنونم از جنابعالی. هر چند معتقدم شاید برخی از انگیزه‌های بیان شده بیشتر توی جوامع غربی رواج داشته باشن تا اینجا. مثل عامل پنجمی که گفته شده مثلاً. 
سلام. با نظر شما موافقم که این نوع از دوستی ها تایم بسیار زیادی رو می طلبه ، و متاسفانه اغلب به سرانجام خوبی هم نمی رسه .  ولی خب ، مثل اینکه جدایی و پرده زدن بین دو جنس مخالف هم جوابگو نیست .و هرچه محدودیت بیشتری اعمال می شه ، تمایل و کنجکاوی برای رسیدن هم بیش تر می شه!  ای کاش می شد این روابط ، روابط کاملا دوستانه و اجتماعی  و همراه با احترام متقابل باشه ولی خب... بشخصه در بسیاری از موارد با دیدن حتی صحنه هایی از این دوستی ها بسیار ناراحت شدم ، و دلم به حال خونواده ی اون شخص ( به خصوص اون دختر سوخته ) که چه آثار و عواقب بدی می تونه داشته باشه و مطمئنا  این رو برای بچشون که عمری رو صرف اون کردن نمی خوان ،  اما الان خیلی عادی تر شدن برام.  امروز متاسفانه این روابط خیلی رواج پیدا کردن ، و آدم چیزایی رو می بینه که حتی شرمش میاد چیزی در مورد اونا بگه یا خودش رو ناظر بر اونا ببینه. کار از دلسوزی و راهنمایی و این حرفا هم گذشته ... تازه اینجا خیلی اوضاع ملایمه ، مستحضرید که تهرون چه خبر هست ؟! زبونم قاصره و نمی تونم صحنه هایی که اونجا دیدم و شنیدم رو برای شما توضیح بدم .  چرا به اینجا رسیدیم ؟ و چطور شد که این مسئله که روزی شاید از قتل نفس هم بدتر بود ، به یک ارزش تبدیل شد؟! دلیل اون چی بود و چه عواملی باعث این وضعیت شد؟ چه راهکاری براش می شه پیدا کرد به نظر شما؟ مسایلی هست که اینجا روم نمی شه بنویسم ، و به شدت هم رواج پیدا کرده ،  اما خب در کامنت بعدی برای شما می فرستم ، اگر صلاح دیدید ، می تونید با سانسور منتشر کنید. ممنونم. 
پاسخ:
سلامٌ علیکم.
در خصوص سؤالات پایانی نوشته‌تون اونچه که به نظر من میرسه باید بین دو دسته افراد قائل به تفکیک شد، افراد ازدواج نکرده توی جامعه ما سراغ این دوستی‌ها میرن برای ارضای غریزه جنسی عمدتاً. چون امکان ازدواج توی جامعه‌ی ما محدود شده و همه توانایی ازدواج ندارن بخاطر هزینه‌های بالای اقتصادی و آمار بالای بیکاری.
افراد ازدواج کرده بخاطر مسائل ناشی از رواج ماهواره، شبکه‌های اجتماعی و مسائل این‌چنینی عمدتاً رو میارن به این قبیل دوستی‌ها. البته این قاعده‌ی غالب هست به نظر من و در هر دو دسته میشه افرادی رو گیر آورد که رفتن سراغ این دوستی‌ها و انگیزه‌شون هم با اونچه من بیان کردم متفاوت هست. 

علت اصلی هم البته ضعف باورهای دینی هست بلاشک. 
سپاس از پاسختون.
چیزی که در عرف جامعه حقوقی رایج است(البته صحت یا عدم صحتش را اطمینان ندارم) این است که دانشگاه بهشتی از لحاظ سطح علمی برتر از دانشگاه تهران است و دانشگاه تهران از لحاظ اعتبار و برندینگ برتر از بهشتی است.
شخصا ملاکم سطح علمیست ولی تردیدم از آنجاست که ممکن است برای دوره دکتری ام دچار مشکل شوم چون ترجیح میدهم در دانشگاه تهران آن را سپری کنم.
البته موضوع دوم تردیدم هم در گرایش حقوق خصوصیست که در حال حاضر به دلیل تخصصی شدن برخی گرایش ها و بروز بودن آنها از جمله گرایش حقوق اقتصادی، حقوق خصوصی متاسفانه بسیار سنتی، غیرکاربردی شده است و مسائل مطرح شده در این گرایش بسیار کلی و عام است و تقریبا تکرار مباحث کارشناسی ولو بصورت تا حدودی پیشرفته تر است که البته باز هم مشکلی را حل نمیکند.بنظرم تنها ویژگی مثبت حقوق خصوصی مادر بودن این گرایش و همچنین مقبولیت خاص آن در نزد جامعه حقوقی است.در حال حاضر هم بسیار از افراد تحت تحصیل این گرایش مشکل یافتن موضوع جهت پایان نامه ارشد و رساله دکتری دارند.لطفا در صورتی که نظرم اشتباه است حتما نظرتون را مطرح کنید.
با بررسی دروس حقوق اقتصادی دانشگاه بهشتی هم به این نتیجه رسیده ام که دروس این گرایش بسیار کاربردی تر و مدرن تر از گرایش حقوق خصوصی است.لطفا در این زمینه هم نظرتون رو بفرمایید.با تشکر از وقتی از قرار می دهید.
پاسخ:
در خصوص برندینگ متأسفانه منظور جنابعالی رو متوجه نمی‌شم، از نظر سطح علمی هم تفاوت محسوسی ندارن. 
در خصوص موضوعات پایان‌نامه، محدودیتی در حقوق خصوصی وجود نداره و جای کار وجود داره بخصوص در حوزه‌ی مسؤولیت مدنی. 
منظور جنابعالی از مدرن بودن دروس رو هم متوجه نمی‌شم متأسفانه. در خصوص کاربردی بودن دروس هم باید عرض کنم دروس حقوق خصوصی هم بسیار کاربردی هستند.

در نهایت من نظر خودمو عرض کردم، اگر به نظر جنابعالی اشتباه هست، میتونید بر اساس اون عمل نفرمائید. 
  1. سلام.روزتون بخیر.طاعات و عباداتتون قبول درگاه حق.با توجه به تجربه ای که شما دارا می باشید، لطفا برای انتخاب رشته ارشد راهنمایی ام بفرمایید.
  2. شما برای ادامه تحصیل در مقطع ارشد بین دانشگاه های تهران و بهشتی کدام را پیشنهاد می نمایید؟
  3. آیا به عنوان مثال دانشگاه تهران در مقطع دکتری، فارغ التحصیلان ارشد دانشگاه بهشتی را پذیرش میکند؟یا حالت بالعکس؟(با توجه به رقابت و لج بازی که بین این 2 دانشگاه است.)
  4. بین رشته های حقوق خصوصی و حقوق اقتصادی کدام را پیشنهاد می کنید؟
  5. آیا اگر در مقطع ارشد حقوق اقتصادی را انتخاب نمایم برای پذیرش دکتری گرایش های حقوق تجارت و سرمایه گذاری و یا حقوق خصوصی دچار مشکل میشوم؟
پاسخ:
  1. سلامٌ علیکم. ممنونم از جنابعالی. از جنابعالی هم قبول باشه.
  2. از چه حیث میفرمائید؟ معیار برتری از نظر جنابعالی چیست؟ 
  3. بله، پذیرش میکنن، هر چند در شرایط مساوی اولویت با دانشجویان همون دانشگاه هست.
  4. حقوق خصوصی. 
  5. بله. اولویت با کارشناسی ارشد مرتبط هست. 

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">