عافیت‌سوزی

عافیت چشم مدار از منِ میخانه نشین / که دَم از خدمت رندان زده‌ام تا هستم - حافظ

عافیت‌سوزی

عافیت چشم مدار از منِ میخانه نشین / که دَم از خدمت رندان زده‌ام تا هستم - حافظ

عافیت‌سوزی

من سید نورالله شاهرخی، عضو هیأت علمی دانشگاه لرستان، دکترای حقوق خصوصی دوره‌ی روزانه‌ دانشگاه علامه طباطبایی تهران (رتبه‌ی 13 آزمون دکتری) ، کارشناسی ارشد حقوق خصوصی از همان دانشگاه (رتبه‌ی 21 آزمون ارشد)، پذیرفته شده‌ی نهایی آزمون قضاوت، مدرس دانشگاه و وکیل پایه یک دادگستری هستم. این وبلاگ در وهله‌ی اول برای ارتباط با دانشجویان و دوستانم و در وهله‌ی بعد برای ارتباط با هر کسی که علاقمند به مباحث مطروحه در وبلاگ باشد طراحی شده است. سؤالات حقوقی شما را در حد دانش محدودم پاسخ‌گو هستم و در زمینه‌های گوناگون علوم انسانی به‌خصوص ادبیات و آموزش زبان انگلیسی و نیز در صورت تمایل، تجارب شما از زندگی و دید شما به زندگی علاقمند به تبادل نظر هستم.

***
***

جهت تجمیع سؤالات درسی و حقوقی و در یکجا و اجتناب از قرار گرفتن مطالب غیر مرتبط در ذیل پُستهای وبلاگ ، خواهشمند است سؤالات درسی و / یا حقوقی خود را در قسمت اظهار نظرهای مطلبی تحت همین عنوان (که از قسمت طبقه بندی موضوعی در ذیل همین ستون هم قابل دسترسی است) بپرسید. به سؤالات درسی و / یا حقوقی که در ذیل پُستهای دیگر وبلاگ پرسیده شود در کمال احترام ، پاسخ نخواهم داد. ضمناً توجه داشته باشید که امکان پاسخگویی به سؤالات ، از طریق ایمیل وجود ندارد.

***
***
در خصوص انتشار مجدد مطالب این وبلاگ در جاهای دیگر لطفاً قبل از انتشار ، موضوع را با من در میان بگذارید و آدرس سایت یا مجله‌ای که قرار است مطلب در آن منتشر شود را برایم بفرستید؛ (نقل مطالب، بدون کسب اجازه‌ی قبلی ممنوع است!) قبلاً از همکاری شما متشکرم.

طبقه بندی موضوعی
آخرین مطالب
پربیننده ترین مطالب
مطالب پربحث‌تر
آخرین نظرات

مِراء در فضای مجازی

يكشنبه شهریور ۴ ۱۳۹۷، ۱۱:۰۵ ب.ظ


یکی از آفات و اسباب اتلاف وقت در فضای مجازی مِراء و جدال است. 

اشاره

امام هادی علیه السلام فرمود: «اَلْمِراءُ یُفْسِدُ الصَّداقَةَ الْقَدیمَةَ، وَ یُحَلِّلُ الْعُقْدَةَ الْوَثیقَةَ، وَ اَقَلُّ ما فیه اَنْ تَکُونَ فیهِ الْمُغالَبَةُ، وَ الْمُغالَبَةُ اُسُّ اَسْبابِ الْقَطیعَةِ؛ مراء، دوستیِ قدیمی و پابرجا را فاسد کرده و بر هم می‌زند و رابطه محکم بین دو نفر را می‌گسلد و کمترین مفسده آن برتری جویی است و برتری جویی عامل اصلی قطع رابطه هاست». [۱] 

🔹 تفسیر «مراء»

برای مراء در لغت سه تفسیر ذکر شده است:

۱. از واژه «مَرَءَ» به معنای شک گرفته شده است. یعنی شخص مراء کننده با سخنانش قصد دارد در طرف مقابل ایجاد شک وتردید کند.

۲. معنای دیگر آن انکار حق است. مُرائی قصد دارد در سایه مراء حقّی را منکر شود.

۳. معنای سوم آن مجادله به منظور غلبه بر طرف مقابل است. یعنی سخنانی بگوید که او را شکست دهد، آبرویش را ببرد و خود را برتر جلوه دهد.


🔹 جدال ممدوح و مذموم

مجادله در قرآن مجید آمده و بر دو قسم است:

۱. جدال حسن، که خداوند درمورد آن می‌فرماید: (وَجَادِلْهُمْ بِالَّتِی هِیَ أَحْسَنُ) ؛ و با آنها به روشی که نیکوتر است، استدلال ومناظره کن». ‌[٢]

یعنی بحث و گفتگوی دوستانه و منطقی و سؤال و جواب برای روشن شدن حقیقت ممنوع نیست، لذا پیامبر صلی الله علیه و آله مأمور شد با مخالفان با منطق محکم و استدلال صحیح گفتگو کند، تا پرده از حقایق برداشته شود.

۲. جدال مذموم، که هدف از آن انکار حق و به کرسی نشاندن باطل، یا حمایت بدون دلیل و بی چون وچرا از کسی است که همه این‌ها مصداق مراء باطل است. مانند این که در بحث و گفتگو می‌دانم طرف مقابل حقیقت مسأله را فهمیده، ولی آن قدر بحث را طولانی می‌کنم تا اعتراف به شکست خود کند، که این کار، حرام واز گناهان کبیره است.

---------------

[۱]: بحارالانوار، ج ۷۸، ص ۳۶۹، ح ۴. 

[٢]: سوره نحل، آیه ۱۲۵.


🔹 مشخصات کتاب منبع :

سرشناسه: مکارم شیرازی، ناصر، ۱۳۰۵ -

عنوان و نام پدیدآور: سخنان امام هادی علیه السلام/ مکارم شیرازی؛ تهیه و تنظیم ابوالقاسم علیان نژادی دامغانی.

مشخصات نشر: قم: انتشارات امام علی بن ابی طالب (ع)، ۱۳۹۴.



طرف، ساعت‌ها بحث میکنه هی تایپ میکنه توی گروه هی تایپ میکنه توی گروه برای اثبات اینکه فلان رئیس جمهور یا فلان حزب خوب بود، این یکیا بَدَن، از سمت مقابل هم به همچنین. همه هم رادیوی روشن هستن، حرف طرف مقابل رو گوش نمیدن اصن. فقط حرف خودشونو میزنن. آخر هم هیچ کسی راضی نمیشه...


کلاً عضو هیچ گروهی در فضای مجازی نیستم، این به کنار، مدتی است هر نوع بحث در فضای مجازی در هر موردی رو بر خودم حرام کردم و در همون ابتدای بحث، به طرف مقابل محترمانه میگم نظر جنابعالی محترم هست برای خودت، منم نظر خودمو دارم. یا حداکثر اینکه فقط یکبار ادله‌ی خودم رو میگم و پس از اون دیگه تن به پاسخ دادن به جواب‌های طرف مقابل و پینگ‌پنگی کردن بحث نمیدم، واقعاً لذت‌بخش هست، خیلی حس آرامش خوبی داره، اگر شما هم در جرگه‌ی بحث کنندگان در فضای مجازی هستید این عادت رو ترک کنید و از آرامش لذت ببرید و ببینید چقدر وقتتون باز میشه برای انجام کارای مفیدتر. این بحث‌های مبنی بر اینکه ما رسالت داریم فلان کار رو بکنیم یا وظیفه‌ی ماست که طرف مقابل رو قانع کنیم رو هم بذارید کنار، خود پیغمبر هم به توصیه‌ی قرآن می‌فرمود :


المائده :

وَأَطِیعُوا اللَّهَ وَأَطِیعُوا الرَّسُولَ وَاحْذَرُوا فَإِن تَوَلَّیْتُمْ فَاعْلَمُوا أَنَّمَا عَلَىٰ رَسُولِنَا الْبَلَاغُ الْمُبِینُ

ﻭ ﺍﺯ ﺧﺪﺍ ﺍﻃﺎﻋﺖ ﻛﻨﻴﺪ ﻭ ﺍﺯ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ ﻓﺮﻣﺎﻥ ﺑﺮﻳﺪ ، ﻭ [ ﺍﺯ ﻣﺨﺎﻟﻔﺖ ﺑﺎ ﺧﺪﺍ ﻭ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ ]ﺑﭙﺮﻫﻴﺰﻳﺪ ، ﭘﺲ ﺍﮔﺮ ﺭﻭﻯ ﮔﺮﺩﺍﻧﻴﺪ [ ﺳﺰﺍﻭﺍﺭ ﻛﻴﻔﺮ ﻣﻰ ﺷﻮﻳﺪ ] ، ﻭ ﺑﺪﺍﻧﻴﺪ ﻛﻪ ﺑﺮ ﻋﻬﺪﻩ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ ﻣﺎ ﻓﻘﻂ ﺭﺳﺎﻧﺪﻥ ﺁﺷﻜﺎﺭ [ ﭘﻴﺎم ﻭﺣﻰ ] ﺍﺳﺖ .(92)


ینی من ادله‌ی خودم رو میگم، پذیرفتید فبها. نپذیرفتند دیگه من مسؤولیتی غیر از این ندارم. کسی نگه خودشو با پیامبر مقایسه کرد، بحثم اینه که قانع کردن وظیفه‌ی ما نیست. مضافاً به اینکه در 99 درصد موارد، کاملاً مشخص هست اون کسی که باهاش بحث می‌کنیم اصلاً دنبال حقیقت نیست، از قبل تصمیم خودشو گرفته حاضر هم به عوض کردنش نیست، بنابراین در چنین مواردی بحث کردن دیوونگیه، بله، اگر یک درصد، آدمی پیدا کردید که واقعاً دنبال حق هست و سینه‌ای گشاده داره برای تغییر دادن نظر خودش، میتونید باهاش بحث کنید، ولی کو اون یک درصد؟


ببخشین، طولانی شد.


میلاد امام هادی علیه السلام، امام دهم ما، مبارک.

  • موافقین ۰ مخالفین ۰
  • يكشنبه ۴ شهریور ۱۳۹۷، ۱۱:۰۵ ب.ظ
  • سید نورالله شاهرخی

نظرات  (۳)

غدیر یعنی کسانی که عقب مانده اند برسند
و کسانی که جلو رفته اند برگردند، تا با ولایت حرکت کنند.
عید غدیر خم مبارک باد


پاسخ:
سلامٌ علیکم.
ممنونم از جنابعالی. بر جنابعالی هم مبارک. 
سلام. خواهش می کنم. نه اصلا اینطور نیست ، و من همون ابتدا کاملا متوجه ی منظور شما شدم تو پستی که گذاشتید. و منظورم خودبرتر بینی و خود رو عالم دونستن  و همه رو جاهل دیدن و بی احترامی به مردم چه عوام و چه خواص نیست.  اما می خواستم اینو بگم که گفته ی آقای فوکو در مورد بسیاری از اشخاص ، خصوصا تو محل ما مصداق بارز داره متاسفانه ، مثلا یه نمونه اش همین مباحث مربوط به اسلام و دین و مسلمین و ... من ادعای مسلمونی ندارم به هیچ وجه ، جانماز هم آب نمی کشم ، سراسر تقصیر و خطا هم هستم ، ولی یه موج اسلام ستیزی و بی حرمتی و بی احترامی به مقدسات راه افتاده بین مردم ما که اصلا آدم می مونه واقعا اینا از پدر و مادر مسلمون و تو کشور خودمون به دنیا اومدن ؟  من فکر نمی کنم حتی اجنبی هم اینطور باشه ! آدم انتظار نداره همه پایبند باشن ، لااقل به مقدسات بی احترامی نکنن. خب وقتی آدم با همچین اشخاصی مواجه می شه ، که صدها ساعت آدم براشون دلیل بیاره ، حرف بزنه ، خودش رو هم بکشه ، طرف انگار سیمان گرفتن در گوشاش ! و با هزار نیش و کنایه و متلک با آدم صحبت می کنه ، بهتر نیست به قول فوکو در مقابلشون سکوت کنه آدم ؟ 
پاسخ:
سلامٌ علیکم.
این ناشی از جو گیر بودن مردم ماست و چیز زیاد مهمی نیست به نظرم. یه وخ در دهه‌ی چهل و پنجاه، تفکر کمونیستی و چپ روی بورس بود و همه‌ی مدعیان روشنفکری یا رسماً چپ بودن یا گرایشات چپی داشتن، در دهه‌ی شصت، همه میرن توی یه جو دیگه و حالا هم اینطور خیلیا شیفته‌ی سکولاریسم و لیبرالیسم و بعضاً آتئیسم شدن. معمولاً پشت این گرایشات عمومی، تفکر و اندیشه و استدلال نیست و دهه به دهه عوض میشه. بیشتر ناشی از مُد و تمایل به، به روز بودن هست. فکر میکنن عقیده هم مثل لباس هست که باید بر اساس عرف جامعه انتخابش کرد. 
سلام. کاملا موافقم با نظر جنابعالی در این مورد ، همون آدم بحث نکنه بهتره ، آدم واقعا نمی تونه خیییییییییلی چیزا رو تغییر بده ، اونم تو این دوره زمونه که همه برا خودشون یه کسی ان... 

مرحوم میشل فوکو حرف خوبی زده که : همیشه سکوت نشانه ی تایید حرف طرف مقابل نیست ، گاهی نشانه ی قطع امید از سطح شعور اوست ! 

همینطور مرحوم ایلهان برک که فرمود: بزرگ ترین پشیمانی عمرم ،  ساعت ها جمله ساختن، برای کسانی بود که حتی لیاقت یک کلمه را نداشتند ...
پاسخ:
سلامٌ علیکم.
دو نکته :
اول اینکه «همه برای خودشون کسی‌ان» رو خوب اومدید، این روزا همه به لطف اطلاعات سطحی‌ای که توی اینترنت و فضای مجازی در مورد موضوعات مختلف به دست میارن برای خودشون حق کارشناسی در همه‌ی زمینه‌ها قائل هستن و کوتاه بیا هم در هیچ زمینه‌ای نیستن. تازه وقتی میگی من در مورد فلان موضوع صلاحیت ندارم و اظهار نظر نمی‌کنم به نظرشون کاملاً عجیب میاد و فکر می‌کنن از روی عافیت طلبی هست که اظهار نظر نمیکنی در حالیکه بعضی از موضوعات واقعاً تخصصی هستن و به صرف خوندن دو تا خبر نصف و نیمه و چند تا تحلیل ژورنالیستی نمیشه در موردشون اظهار نظر کرد. مثلاً موضوعات اقتصادی از این قبیل موضوعات هستن که همه خودشون رو در موردش صاحب نظر میدونن در حالیکه دو تا سوال تخصصی بکنی نمیتونن جواب بدن. 

دوم اینکه خدای نکرده منظور من در متن اصلی مطلب این نبود که خودم خیلی بلدم و بقیه بلد نیستن و چون بقیه چیزی بلد نیستن و حاضر به کوتاه اومدن در مقابل من هم نیستن پس من با کسی بحث نمیکنم، اشاره‌ی من به اون نقل قولی هست که از آقای فوکو بیان فرمودید. هر کسی از این موضع با دیگران بحث نکنه که خودش رو عالم بدونه و دیگران رو به قول آقای فوکو« بی شعور » بدونه، از همه جاهل‌تر هست، بنابراین خواستم این دید رو تصحیح کنم و بیان کنم دلیل من برای بحث نکردن، خدای نکرده، جاهل دونستن دیگران نیست، بلکه صرفاً به این علت هست که اگر من حرف حقی هم بر فرض داشته باشم امروزه کم کسی پیدا میشه که با شنیدن استدلالات، حاضر باشه از نظرش دست بکشه و همه‌ی مباحثی که به صورت پینگ‌پنگی و پر شور شروع میشه و ادامه پیدا میکنه تقریباً به طور یقینی محکوم به شکست هست و منجر به تغییر عقیده‌ی هیچیک از طرفین نخواهد شد و فقط همونطور که در حدیث امام هادی علیه السلام هم اومده بود باعث ایجاد دلخوری و گسستن علاقه‌ها میشه. البته من معتقد نیستم در همه‌ی زمینه‌ها این منم که حق میگم و دیگران باطل میگن چون همیشه سعی کردم یا استدلالات طرف مقابل رو جواب بدم یا اگر جوابی ندارم و با مطالعه‌ی بیشتر هم نمیتونم جوابی بدست بیارم برای عقیده‌ی خودم، تسلیم بشم و حرف طرف مقابل رو قبول کنم. امیدوارم خود من جزو افراد متعصب و بی منطق نباشم چون همیشه سعی کردم اگر استدلال منطقی در انتقاد از استدلالات خودم شنیدم، از استدلالات خودم دست بکشم و تعصب بی‌مورد در هیچ زمینه‌ای نداشته باشم.
ممنونم از اظهار نظر جنابعالی. 

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">