عافیت‌سوزی

عافیت چشم مدار از منِ میخانه نشین / که دَم از خدمت رندان زده‌ام تا هستم - حافظ

عافیت‌سوزی

عافیت چشم مدار از منِ میخانه نشین / که دَم از خدمت رندان زده‌ام تا هستم - حافظ

عافیت‌سوزی

من سید نورالله شاهرخی، عضو هیأت علمی دانشگاه لرستان، دکترای حقوق خصوصی دوره‌ی روزانه‌ دانشگاه علامه طباطبایی تهران (رتبه‌ی 13 آزمون دکتری) ، کارشناسی ارشد حقوق خصوصی از همان دانشگاه (رتبه‌ی 21 آزمون ارشد)، پذیرفته شده‌ی نهایی آزمون قضاوت، مدرس دانشگاه و وکیل پایه یک دادگستری هستم. این وبلاگ در وهله‌ی اول برای ارتباط با دانشجویان و دوستانم و در وهله‌ی بعد برای ارتباط با هر کسی که علاقمند به مباحث مطروحه در وبلاگ باشد طراحی شده است. سؤالات حقوقی شما را در حد دانش محدودم پاسخ‌گو هستم و در زمینه‌های گوناگون علوم انسانی به‌خصوص ادبیات و آموزش زبان انگلیسی و نیز در صورت تمایل، تجارب شما از زندگی و دید شما به زندگی علاقمند به تبادل نظر هستم.

***
***

جهت تجمیع سؤالات درسی و حقوقی و در یکجا و اجتناب از قرار گرفتن مطالب غیر مرتبط در ذیل پُستهای وبلاگ ، خواهشمند است سؤالات درسی و / یا حقوقی خود را در قسمت اظهار نظرهای مطلبی تحت همین عنوان (که از قسمت طبقه بندی موضوعی در ذیل همین ستون هم قابل دسترسی است) بپرسید. به سؤالات درسی و / یا حقوقی که در ذیل پُستهای دیگر وبلاگ پرسیده شود در کمال احترام ، پاسخ نخواهم داد. ضمناً توجه داشته باشید که امکان پاسخگویی به سؤالات ، از طریق ایمیل وجود ندارد.

***
***
در خصوص انتشار مجدد مطالب این وبلاگ در جاهای دیگر لطفاً قبل از انتشار ، موضوع را با من در میان بگذارید و آدرس سایت یا مجله‌ای که قرار است مطلب در آن منتشر شود را برایم بفرستید؛ (نقل مطالب، بدون کسب اجازه‌ی قبلی ممنوع است!) قبلاً از همکاری شما متشکرم.

طبقه بندی موضوعی
آخرین مطالب
پربیننده ترین مطالب
مطالب پربحث‌تر
آخرین نظرات

نواهای عاشورایی - قسمت پنجم

پنجشنبه شهریور ۲۹ ۱۳۹۷، ۱۱:۵۲ ق.ظ

نوحه‌هایی که می‌بینم و به هر دلیلی دوس دارم اگر عمری باشه میذارم اینجا. طبیعیه برای کسانی که توی خرم‌آباد هستن و با این نوحه‌ها آشنایی دارن و یا به هر طریقی قبلاً شنیدن ممکنه تکراری باشه. در این صورت چنین افرادی می‌تونن این مطلب رو نادیده بگیرن. در صورت بقای عمر و عدم سلب توفیق، این لیست به تدریج، کامل‌تر خواهد شد. 

این مطلب، قسمت پنجم این مجوعه هست، اگر میخاید نوحه‌های قبلی رو هم ببینید و بشنوید در وبلاگ، در قسمت طبقه بندی موضوعی موجود در حاشیه سمت چپ وبلاگ، برید به بخش دلنوشته‌های خودم و در کانال تلگرامی این هشتگ رو سرچ کنید. #نواهای_عاشورایی 


اول - داغ هجرون تو میزنه تیرم - آقای رضا موسیوند. دانلود کنید، حجم تقریباً 12 مگابایت.

معمولاً فردی که به لهجه‌ای تکلم می‌کنه چون از داخل به اون لهجه نگاه میکنه یه چیزی مثل اعضای بدن میمونه براش و حس خاصی نسبت به اون لهجه نداره، من هم طبیعتاً نسبت به لهجه‌ی لری خرم‌آبادی همچین حسی دارم، اولین باری که حس کردم این لهجه چقد قشنگه و چقد دوسش دارم و آدم چقد میتونه بهش افتخار کنه، وقت شنیدن نوحه با لهجه‌ی این نوحه‌خون بود، مثال بارزی از لهجه‌ی خرم‌آباد، خواستید به هر کسی بگید لهجه‌ی خرم‌آباد چجور لهجه‌ای هست میتونید یکی از نوحه‌های آقای موسیوند رو بهش بدید. مثل 90 درصد دیگه از نوحه‌های ایشون، شعر و آهنگ کاملاً روی هم می‌شینه و ضمن اینکه سوزناک هست همون بهجت حاصل از تخلیه‌ی روانی رو هم در آدم ایجاد می‌کنه.


دوم - مکن ای صبح، طلوع - آقای سهرابی. دانلود کنید، حجم تقریباً 10 مگابایت.

نوحه‌ای است معروف و مخصوص به شب عاشورا با متنی تکان‌دهنده. حتماً از زبون مداحان و نوحه‌خون‌های فارس زبون شنیدینش، امشبی را شه دین در حرمش مهمان است، مکن ای صبح، طلوع. الان به همون زبون فارسی و البته با رنگ و بوی لری هم بشنفیدش. خیلی زیبا و گیراست و نیازی به هیچ روضه‌ی محیرالعقول و ساختن مفاهیم آنچنانی برای اشک گرفتن نداره. خیلی ساده میگه فردا روز فاجعه‌س. ای صبح طلوع نکن. این نوحه‌ای که منظور نظر من هست از دقیقه‌ی 05:35 شروع میشه. قبل و بعدش هم نوحه‌های خوب دیگری توی این فایل هست. واقعاً چه شعر فخیم و خوبی داره این نوحه. قبلاً مداحان از چ اشعاری استفاده میکردن و الان متأسفانه گاه، به چه ابتذالی افتادن... گوش بدید : عصر فردا بدنش زیر سُم اسبان است...


سوم - ای اهل حرم، دس اباالفضل جدا بی - آقای رضا موسیوند - دانلود کنید، حجم تقریباً 10 مگابایت.

شاید بتونیم بگیم معروف‌ترین نوحه‌ی سنوات اخیر یا حتی بعد از انقلاب، اون نوحه‌ی معروفه که میگه ای اهل حرم، میر علمدار نیامد، سقای حسین، سید و سالار نیامد، روی این شعر یا شبیه این شعر نوحه خوندن و سبک رو عوض کردن تقریباً غیر ممکن هست، بسکه این شعر شنیده شده و آهنگش توی ذهن همه تثبیت شده، مثل اینه که مثلاً بخاید سرود ملی کشور رو که همه با یه آهنگ خاص به یاد میارن، شما با آهنگ دیگه‌ای بخونید و تازه تصور کنید بخاید کاری کنید اون آهنگ در ذهن هم بمونه. نوحه خون ما با این نوحه، این کار غیر ممکن رو انجام داده و نوحه رو به تمامی مال خودش کرده. گوش بدید و محظوظ بشید. امشب، شب تاسوعا و متعلق به حضرت ابوالفضل علیه السلام هست و این نوحه هم متعلق به ایشون. با همین نوحه و شنیدنش هم میشه عزاداری کرد، عزاداری‌تون قبول. عاشق این لحن حماسی‌شَم من.


چهارم - ای علمدار یا ابالفضل ای صحاو ذوالفقار - آقای جعفر شیرزاد - دانلود کنید، حجم تقریباً 4 مگابایت.

شعر که شعر باشه، سَبْک که سنگین و جا افتاده باشه و مداح که سنگین بخونه و شأن اهل بیت علیهم السلام رو خدای نکرده پایین نیاره، هیییییییییچ نیازی به روضه‌های آنچنانی - که برای گریه گرفتن از مخاطبین، هر مطلب بی ارزشی رو میگن - نیست، این نوحه رو گوش کنید، با توجه به معنا و اشک بریزید، هیچ کار سختی نیست، بلکه گریه نکردن خیلی سخته. عزاداری‌هاتون قبول.


پنجم - دالکه ای دالکه - آقای رضا موسیوند - دانلود کنید - حجم، تقریباً 6 مگابایت. 

کمتر نوحه‌ای ممکنه اینطوری اون فضای غریبانه و دلگیر شام غریبان رو انعکاس بده، به قول انگلیسی زبان‌ها واقعاً قلب لحظه رو لمس کرده و فضا رو مثل یه فیلم جلوی چشم آدم به رژه درمیاره. سبک هم مناسب نوحه هست و بازتاب دهنده‌ی همون غربت و تنهایی اسرا در اولین شب پس از فاجعه. 

  • موافقین ۰ مخالفین ۰
  • پنجشنبه ۲۹ شهریور ۱۳۹۷، ۱۱:۵۲ ق.ظ
  • سید نورالله شاهرخی

نظرات  (۱)

سلام.
ممنونم از نوحه هایی که در وبلاگ قرار میدید ،من بخاطر اینکه نمیتونم بیرون برم و در  هیأت شرکت کنم از نوحه اول استفاده کردم ،بسیار زیبا بود و حال و هوای من رو عوض کرد در عین سادگی دلنشین هم بود و حق مطلب رو برای بنده ادا کرد .
راستش من مدتهاست که نوحه دلنشینی نشنیده بودم و هر سال نوحه یکی بود یکی نبود حمید علیمی رو فقط گوش میدادم و آهنگای دیگه اصلا ارزش شنیدن رو ندارن و آدم رو به جاهای دیگه ایی می‌برند و بیشتر گوش خراش هستند حتی از مداحان معروفمون نوحه های بیرون میاد که انگار کنسرت تو کشتی کروز برگزار کردند .
پاسخ:
سلامٌ علیکم. اون وَسَطا که عزاداری می‌کنید ما رَم از دعای خیر فراموش نفرمائید. 

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">