عافیت‌سوزی

عافیت چشم مدار از منِ میخانه نشین / که دَم از خدمت رندان زده‌ام تا هستم - حافظ

عافیت‌سوزی

عافیت چشم مدار از منِ میخانه نشین / که دَم از خدمت رندان زده‌ام تا هستم - حافظ

عافیت‌سوزی

من سید نورالله شاهرخی، عضو هیأت علمی دانشگاه لرستان، دکترای حقوق خصوصی دوره‌ی روزانه‌ دانشگاه علامه طباطبایی تهران (رتبه‌ی 13 آزمون دکتری) ، کارشناسی ارشد حقوق خصوصی از همان دانشگاه (رتبه‌ی 21 آزمون ارشد)، پذیرفته شده‌ی نهایی آزمون قضاوت، مدرس دانشگاه و وکیل پایه یک دادگستری هستم. این وبلاگ در وهله‌ی اول برای ارتباط با دانشجویان و دوستانم و در وهله‌ی بعد برای ارتباط با هر کسی که علاقمند به مباحث مطروحه در وبلاگ باشد طراحی شده است. سؤالات حقوقی شما را در حد دانش محدودم پاسخ‌گو هستم و در زمینه‌های گوناگون علوم انسانی به‌خصوص ادبیات و آموزش زبان انگلیسی و نیز در صورت تمایل، تجارب شما از زندگی و دید شما به زندگی علاقمند به تبادل نظر هستم.

***
***

جهت تجمیع سؤالات درسی و حقوقی و در یکجا و اجتناب از قرار گرفتن مطالب غیر مرتبط در ذیل پُستهای وبلاگ ، خواهشمند است سؤالات درسی و / یا حقوقی خود را در قسمت اظهار نظرهای مطلبی تحت همین عنوان (که از قسمت طبقه بندی موضوعی در ذیل همین ستون هم قابل دسترسی است) بپرسید. به سؤالات درسی و / یا حقوقی که در ذیل پُستهای دیگر وبلاگ پرسیده شود در کمال احترام ، پاسخ نخواهم داد. ضمناً توجه داشته باشید که امکان پاسخگویی به سؤالات ، از طریق ایمیل وجود ندارد.

***
***
در خصوص انتشار مجدد مطالب این وبلاگ در جاهای دیگر لطفاً قبل از انتشار ، موضوع را با من در میان بگذارید و آدرس سایت یا مجله‌ای که قرار است مطلب در آن منتشر شود را برایم بفرستید؛ (نقل مطالب، بدون کسب اجازه‌ی قبلی ممنوع است!) قبلاً از همکاری شما متشکرم.

طبقه بندی موضوعی
آخرین مطالب
پربیننده ترین مطالب
مطالب پربحث‌تر
آخرین نظرات

برداشت اول 

بر اساس ماده‌ی 19 قانون نحوه‌ی اجرای محکومیت‌های مالی(1)، قاضی موظف هست به درخواست محکومٌ‌له، از بانک مرکزی بخاد که حساب‌های بانکی محکومٌ‌علیه رو جهت استیفاء محکومٌ‌به، به مرجع قضایی معرفی کنه تا محکومٌ‌له بتونه با توجه به حساب‌های بانکی اعلام شده، رأی دادگاه رو از محل اونا اجرا کنه. 

امروز به قاضی اجرای احکام میگم خب با توجه به این ماده، من از دادگاه میخام با بانک مرکزی مکاتبه کنید و آمار حساب‌های این آدم رو دربیارید، میگه ما همچین رویه‌ای نداریم. میگم جناب قاضی همچین رویه‌ای نداریم ینی چی؟ مُرّ قانون هست و من تقاضای اجرای این ماده رو دارم. میگه ما رویه‌ای مبنی بر مکاتبه با بانک مرکزی نداریم :-( 

میخام بگم ینی مقنن یه چیزی میگه و دلش خوشه که توی محاکم اجرا میشه! 

البته در این مورد خاص، من از یک راه دیگه به همون هدف مکاتبه با بانک مرکزی رسیدم که حالا بماند چطور!!!!


برداشت دوم 

توی یه پرونده‌ای وکیل فروشنده هستم که میخاد قرارداد رو فسخ کنه، رفتم طرح دعوا کردم به خواسته‌ی تأیید فسخ قرارداد بعلاوه‌ی استرداد مبیع. دفتر خدمات الکترونیکی قضایی میگه ما چیزی تحت عنوان استرداد مبیع توی سیستم الکترونیکی قضایی نداریم و نمیتونی این خواسته رو بخای :-/ میگم ینی چی؟ میگه همین دیگه. نمیتونی بخای. میگم خب وقتی قرارداد موکل من فسخ بشه، متعاقب اون، استرداد مبیع رو هم میخام دیگه. میگه نمیشه. فقط استرداد ثمن داریم :-( میگم بزرگوار خب وقتی خریدار، ثمن رو پس بگیره، منم باید مبیع رو پس بگیرم دیگه. میگه نه نمیشه :-/

میگم خب مشکلی نیست، توی ستون خواسته حذفش کن، توی قسمت شرح دادخواست بذار بمونه. میگه اونم نمیشه، چون قسمت ستون خواسته باید با شرح دادخواست یکسان باشه. میگم من الان میخام وقتی فسخ قرارداد، تأیید شد، مبیع رو هم پس بگیرم. کی رو باید ببینم الان؟ میگه برو با مسؤول دفتر، صحبت کن. رفتم پیش اون. اونم میگه خب توی سیستم که نیست نمیشه!!!

ینی میخام بگم اون آدم هوشمندی که استرداد ثمن رو برای سیستم، تعریف کرده، اون روی دیگر سکه که استرداد مبیع هست رو تعریف نکرده! به همین راحتی.

من حرفی ندارم.


(1) ماده 19 - مرجع اجراکننده رأی باید به درخواست محکومٌ له به بانک مرکزی دستور دهد که فهرست کلیه حساب های محکومٌ علیه در بانک ها و مؤسسات مالی و اعتباری را برای توقیف به مرجع مذکور تسلیم کند. همچنین دادگاه باید به درخواست محکومٌ له یا خوانده دعوای اعسار به مراجع ذی ربط از قبیل ادارات ثبت محل و شهرداری ها دستور دهد که براساس نشانی کامل ملک یا نام مالک پلاک ثبتی ملکی را که احتمال تعلق آن به محکومٌ علیه وجود دارد برای توقیف به دادگاه اعلام کند. این حکم در مورد تمامی مراجعی که به هر نحو اطلاعاتی در مورد اموال اشخاص دارند نیز مجری است.

  • موافقین ۰ مخالفین ۰
  • شنبه ۱۹ آبان ۱۳۹۷، ۰۹:۴۹ ب.ظ
  • سید نورالله شاهرخی

نظرات  (۴)

به هرحال من دلایل زیادی دارم واسه خودم تواین موضوع ونیت بدی نداشتم.همونطورکه گفتید بحث طولانی میشه.ممنون ازشما 
به نظرم عنوان کردن درامدارتباطی به مسایل خانوادگی نداشت که بیان کردید.یکی ازدلایلی که برای عنوان کردن درامددارم اینه که شایدمردم آگاهی چندانی نسبت به برخی ازدرامدهای یک شغل نداشته باشن واین حق طبیعیه همه ست که بدونن ی شغل چه درامدومزایایی داره وچه محدودیت هاومشکلاتی. وقتی به ی قاضی یاکارمند بانک یانماینده مجلس یاخیلیا میگی حقوقت چقدره انقدرگاردمیگیرن که انگارمیخوان حقوقشون رو بدن به ما.این تنگ نظریم بیشتراونایی که نمیگن حقوقشون چنده تنگ نظرن البته منظورم شمانیست.به نظرم معایب وعواقب اینکه نگیم زیادتره.وای استادبه خداقصدبدی نداشتم این سوالو گفتم.چقدر طولانی شدبحثه! 
پاسخ:
بجز در مشاغلی که درآمد ثابت دارن مثل مشاغل دولتی، در بقیه‌ی مشاغل، درآمد یه شغل، بستگی به انرژی و مهارتی داره که شما توی یه شغل میذارید. بنابراین اگر همچنان که بیان فرمودید هدفتون از دونستن درآمد مردم اینه که به تصمیم‌گیری بقیه کمک کنید که شغلشون رو آگاهانه انتخاب کنن، کاملاً گمراه کننده‌س که فقط از کسی بپرسید درآمد شما چقدره. چون دونستن مبلغ درآمد نشون دهنده‌ی چیزی نیست، وکیل داریم ماهی 100 میلیون تومان درآمد داره، وکیل هم داریم سالی یک میلیون تومان درآمد نداره. پس اگر میخایم کمک به مردم کنیم همون بهتره که درآمدمون رو نگیم تا باعث تصمیم اشتباه یه نفر دیگه نشیم :-( آیکن گرفتن دست پیش برای جلوگیری از پس نیفتادن (-:
بجز در مشاغل عمومی که از بیت المال ارتزاق میکنن و باید به مقامات مسؤول - و نه به همه‌ی افراد - بر اساس قانون درآمدشون رو گزارش کنن، در بقیه‌ی مشاغل، درآمد یه نفر، بدون تردید چیزی هست شخصی و مربوط به خود اون نفر. حتی از مسائل خونوادگی هم شخصی‌تره. چه بسا آدم دوست نداشته باشه میزان درآمدش رو هم حتی به اقوام و خویشاوندان خودش بگه.
همچنان که جنابعالی هم بیان فرمودید پیشنهاد کفایت مذاکرات در این زمینه. بحث طولانی شد. 
این موضوع که میگن درآمد ی امر شخصیه رومتوجه نمیشم.بهترنیست شفاف هرشخصی توهرشغلی هست بگه چقدر درامدشه؟البته منظورم شمانیستیدا. خواستم نظرمو تواین موضوع بگم وکاملا برانظرشما وپاسختون احترام قائلم 
پاسخ:
مثل اینه کسی بگه شما بیا مسائل خونوادگی‌ت رو اعلام عمومی کن. اصولاً لزومی به اعلامش نیست. بجز در مورد الزامات قانونی، همونطور که به کسی ربطی نداره کسی متأهل هست یا مجرد و اگر کسی متأهل هست بچه داره یا نداره و اگر بچه داره چند تا بچه داره به همون نحو هم بجز در مورد الزامات قانونی، به کسی ربطی نداره هر کسی ماهی سیصد هزار تومان درآمد داره یا سی میلیون تومان. بخصوص که بسیاری از مردم ما متأسفانه چشم‌تنگ و حسود هستن.
من هم کلاً این مطالب رو عرض کردم و عرائضم ناظر به فرمایشات جنابعالی نبود. 
سلام استادشاهرخی. وقتتون بخیر.همیشه این سوال توذهنم بودکه شماچطور استادچن دانشگاه هستین بعدوکالتم میپذیرید؟اینا تداخل پیدانمیکنن باهم برارفتن به جلسات دادگاه ها؟ چجوریاست؟بعد شغلی که امرارمعاشتونه کدومه؟البته اگه مایل هستین  پاسخ بدین.شماازنظراقتصادی توچه طبقه ای هستین؟یاماهانه چقدر درامدتونه؟  
پاسخ:
سلامٌ علیکم.
بحث درآمد ماهیانه که شخصی هست و ترجیح میدم چیزی در موردش نگم. وکالت هم که معمولاً با شعبات هماهنگ می‌کنم که توی روزای تدریس نیفته. البته برخی اوقات هم ممکنه روز جلسه‌ی دادرسی تداخل پیدا کنه که دیگه اجتناب‌ناپذیر هست. 

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">