عافیت‌سوزی

عافیت چشم مدار از منِ میخانه نشین / که دَم از خدمت رندان زده‌ام تا هستم - حافظ

عافیت‌سوزی

عافیت چشم مدار از منِ میخانه نشین / که دَم از خدمت رندان زده‌ام تا هستم - حافظ

عافیت‌سوزی

من سید نورالله شاهرخی، عضو هیأت علمی دانشگاه لرستان، دکترای حقوق خصوصی دوره‌ی روزانه‌ دانشگاه علامه طباطبایی تهران (رتبه‌ی 13 آزمون دکتری) ، کارشناسی ارشد حقوق خصوصی از همان دانشگاه (رتبه‌ی 21 آزمون ارشد)، پذیرفته شده‌ی نهایی آزمون قضاوت، مدرس دانشگاه و وکیل پایه یک دادگستری هستم. این وبلاگ در وهله‌ی اول برای ارتباط با دانشجویان و دوستانم و در وهله‌ی بعد برای ارتباط با هر کسی که علاقمند به مباحث مطروحه در وبلاگ باشد طراحی شده است. سؤالات حقوقی شما را در حد دانش محدودم پاسخ‌گو هستم و در زمینه‌های گوناگون علوم انسانی به‌خصوص ادبیات و آموزش زبان انگلیسی و نیز در صورت تمایل، تجارب شما از زندگی و دید شما به زندگی علاقمند به تبادل نظر هستم.

***
***

جهت تجمیع سؤالات درسی و حقوقی و در یکجا و اجتناب از قرار گرفتن مطالب غیر مرتبط در ذیل پُستهای وبلاگ ، خواهشمند است سؤالات درسی و / یا حقوقی خود را در قسمت اظهار نظرهای مطلبی تحت همین عنوان (که از قسمت طبقه بندی موضوعی در ذیل همین ستون هم قابل دسترسی است) بپرسید. به سؤالات درسی و / یا حقوقی که در ذیل پُستهای دیگر وبلاگ پرسیده شود در کمال احترام ، پاسخ نخواهم داد. ضمناً توجه داشته باشید که امکان پاسخگویی به سؤالات ، از طریق ایمیل وجود ندارد.

***
***
در خصوص انتشار مجدد مطالب این وبلاگ در جاهای دیگر لطفاً قبل از انتشار ، موضوع را با من در میان بگذارید و آدرس سایت یا مجله‌ای که قرار است مطلب در آن منتشر شود را برایم بفرستید؛ (نقل مطالب، بدون کسب اجازه‌ی قبلی ممنوع است!) قبلاً از همکاری شما متشکرم.

طبقه بندی موضوعی
آخرین مطالب
پربیننده ترین مطالب
مطالب پربحث‌تر
آخرین نظرات

ب این نکات ریز هم توجه باید کرد

پنجشنبه تیر ۲۵ ۱۳۹۴، ۰۸:۲۷ ب.ظ

یکی از دانشجویان بزرگوار و محترم ک تصادفن جزو قشر بانوان هم هستن پیامک دادن و سؤالی رو مطرح کردن و در اون پیامک ، منو (سید) خطاب کردن ؛ بدون اینکه سابقه‌ی قوم و خویشی با من داشته باشن ؛ بگذریم ک از نظر من گیر آوردن شماره‌ی یه معلم بدون اینکه خودش اون شماره رو داده باشه یا اجازه‌ی برقراری ارتباط ب این نحو رو داده باشه کار اشتباهی ست و بگذریم ک این وبلاگ برای ارتباط در دسترس دانشجویان هست و من سؤالات رو در اسرع وخت ، پاسخ میدم ؛ اینا همه ب کنار ؛ از نظر من اینکه یه دانشجو (آقا یا خانم فرق نمیکنه ؛ ولی خب زشتی این کار از طرف یه خانم بیشتر هست) ب خودش اجازه بده معلم خودش رو با لفظی غیر از آقا یاد کنه از نظر من خیلی زشت هست.

 شیفته‌ی عناوین نیستم ؛ دوست هم ندارم بهم (استاد) گفته بشه ؛ چون واقعیت اینه ک « استاد » نیستم و همون عنوان شریف « معلم » هم از سرم زیاده ؛ از نظر من هنگام مخاطب قرار دادنم ، فامیلیم با یه عنوان (آقا) قبلش باشه کافیه ؛ اما اینکه مثل منی ک همیشه حواسش ب رفتارش هست ک یه دفه خودشو ب نحوی سبک نکنه ک مورد توهین قرار بگیره و اینکه مثل منی ک بچه‌ها معمولن در نظرخواهیهاشون بیشتر از اینکه از جوّ راحت کلاسم گِله داشته باشن از خشکیِ کلاس گِله دارن با عنوانی طرف خطاب قرار بگیره ک حکایت از نوعی خودمونی بودن داره واسم قابل فهم نیس ؛ چون با خودم فک میکنم مخصوصن در اون کلاس بخصوص ک این دانشجوی محترم عضوش هستن بنا ب دلائلی همیشه حواسم بوده ک شخصیت خودم وکلاس رو حفظ کنم و حتا ب قیمت خشک شدنِ کلاس چیزی نگم ک ب طرف مقابلم اجازه‌ی برخورد ناصواب داده بشه.

استاد نوشت : برخی از اساتیدم ک افتخار داشتم در دوره‌های کارشناسی و کارشناسی ارشد در محضرشون تلمذ کنم ، در سالیان بعد با من همکار شدن ؛ ولی من هیچوخت ب خودم اجازه ندادم و نمیدم ک حتا نام خانوادگیشون رو جلوی خودشون ببرم ؛ همیشه هم قبلن و هم الان فقط با عنوان (استاد) طرف خطاب قرارشون میدم ؛ نمیدونم چطور بعضیا همین الان ک من افتخار دارم معلمشون باشم ، شدم (سید) واسشون ؟

+ ترجیح دادم ب اون پیامک هیچ جوابی ندم ؛ البته ناگفته نماند سؤالی هم ک مطرح فرموده بودن جنبه‌ی علمی یا درسی نداشت.

++ اینم ک نوشتم هدفم خدای نکرده تخطئه‌ی اون شخص خاص ، نبود ، منظورم بیان این نکته بود ک هممون (اولیش خود من) حواسمون باشه ک جایگاه معلم ، یه جایگاه خاص هست و هر کسی در اون جایگاه قرار میگیره و ب ما چیزی یاد میده ولو ک ما ب هر دلیل ، فرق نمیکنه ب دلیل اخلاقش یا ب دلیل نحوه‌ی درس دادنش یا ب دلیل نمره‌ای ک ب ما داده ، دل خوشی هم ازش نداشته باشیم اما حداقل ، جلوی روش باید احترامش و حریمش رو نگه داریم.

  • موافقین ۰ مخالفین ۰
  • پنجشنبه ۲۵ تیر ۱۳۹۴، ۰۸:۲۷ ب.ظ
  • سید نورالله شاهرخی

نظرات  (۱۰)

سلام وعرض ادب.حقیقتادیگه ادب ازبین رفته.ازبس دانشگاه زیادشده.داشنجویان مثل دانشجویان قبل نیستن
پاسخ:
سلام علیکم. متأسفانه با جنابعالی موافق هستم.
سلام وعرض ادب.حقیقتادیگه ادب ازبین رفته.ازبس دانشگاه زیادسده.داشنجویان مثل دانشجویان قبل نیستن
  • یا سیده النساء العالمین
  • سلام خدمت شما.
    استاد با توجه به معلومات ناقص بنده کلمه سید که البته حرف س ان هم مفتوح است به معنای اقا و سرور است. و چه بسا خیلی ها رهبر را سید علی خطاب میکنند و به دلیل اینکه خو کلمه سید به معنیه اقا هست لذا هجو میشود اگر بگوییم اقا سید علی.و حتی به یاد دارم که خود رهبر هم در نماز جمعه سال 88 خطاب به حضرت مهدی فرمودند سید ما دعا کن برای ما.با توجه به استدلال های فوق من خطاب شما را به سید توسط ان دانشجو تنها کاری نامتعارف میدانم و اصلا این فعل را حمل بر بی ادبی نمیدانم.و بروز این سو تفاهم را ناشی از تعصب شما بر شغل خویش میدانم.
    همواره پایدار و استوار باشید.
    پاسخ:
    سلام علیکم.
    من همه‌ی استدلالات خودم در این زمینه رو در اصل مطلب و همچنین در کامنتای قبلی بیان کردم. جنابعالی حق بدیهی و طبیعی تون هست که قانع نشید. از جنابعالی بابت اظهار نظری که بیان فرمودید بسیار متشکرم.
    بله فرمایشات جنابعالی کاملا درسته

    استاد میشه بفرمائید  ترم آینده چه درسی با شما داریم? دلیلش هم اینه ،اگه پیش نیازی داره تو این روزایی ک وقت داریم بخونیم.
    پاسخ:
    چیز قطعی‌ای دست من ندادن هنوز ، جنابعالی بفرمائید چ دروس حقوق خصوصی‌ای رو ترم بعد قصد دارید بردارید ، من منابع پیشنهادی خودم رو معرفی میکنم (ک نشون‌دهنده ‌ی این هست ک اگه اون درس خاص با من باشه ، ک البته معلوم نیس با من باشه یا نه) من چ منابعی رو معرفی خواهم کرد.
    استاد حس شما کااااااااااملا درسته،اصن میخواستم کلاسای باقیمونده  رو نیام،دیدم چ کاریه، ته تهش خودم ضرر میکنم.
     
    نتیجه نوشت:منفی گرفتن همیشه بد نیست ! ب نظر من یه محرک عالی  برا مثبت گرفتنه!
    پاسخ:
    خاطرم هست ک فرمودید پدر محترمتون ، منصرفتون کردن از حذف درس !
    سلام استاد.بدبختی اینه که واقعا خودتو نشناسی.و خیلی از ماها واقعا خودمونو نمیشناسیم و حتی سعی نمیکنیم بشناسیم.اینه که به راحتی باعث رنجش دیگران میشیم.دیگرانی که خیلی محترم هستن.سید خطاب قرار دادن خوبه اما به معلم گفتن به نوعی پا رو از گلیم خود...
    بگذریم استاد.عیدتان مبارک و بندگیتان قبول.
    پاسخ:
    بله .... بگذریم ، عید جنابعالی هم مبارک ، طاعاتتان هم قبول.
    1. استاد من هیچ وقت اساتید رو  با اسم فامیلی صدا نزدم همیشه گفتم استاد.ولی یه بار که دومین منفیمو گرفتم  به شما گفتم  آ قای شاهرخی میشه دومین منفی منو لحاظ نکنید،شما هم در پاسخ فرمودید :وقت زیاده!انشاله هفته های بعد بخونید جبران میشه،که به یاری خدا جبران هم شدند ،نمیدونم ب یاد میارید یا خیر?
    2. ولی قصد بنده این نبوده که خدایی ناکرده بخوام بی احترامی کنم.
    پاسخ:
    1. بله ، یادم هست ، چیزی ک توی ذهنم مونده این بود ک اون لحظه خییییییلی هم عصبانی بودید ، شاید واسه اینکه ازتون پرسیده بودم ، این حس من در اون لحظه بود ، حالا شایدم اشتباه بوده باشه.
    2. نه ، اختیار دارید ، من انتظار ندارم ک با لفظ « استاد » طرف خطاب قرار بگیرم ، این لفظ خیلی بزرگتر از حد و اندازه‌های من هست. بدون اینکه قصد شکسته نفسی و تعارف و تکلیف (تکلف) داشته باشم.
    سلام .من هم با گفته های شما موافقم.   
    پاسخ:
    سلام ، ممنونم بابت اظهار نظرتون.
    سلام استاد.
    نمیدونم چرا!ولی این ی مورد رو خیلی اتفاقی و نادر باهاتون موافقم.کار زشتی بوده
    پاسخ:
    سلام. ممنونم از کامنت جنابعالی.
    درسته؛ درست نیست کسی استادش رو اینجوری خطاب کنه. البته استاد بعضی از افراد هستند که به دلیل احترام و ارادت خاصی که به سادات دارن شما رو سید خطاب میکنن! هر چند که به نظر من حتا اگه کسی با استادش هم صمیمی باشه باید همیشه اون حایل بینشون رعایت بشه. 
    پاسخ:
    ب نظر من ، اینکه آدم ، معلمش رو - توجه کنید معلمش رو ، نه هر کس دیگه‌ای رو - (سید) خطاب کنه ، نشونه‌ی ارادت ب سادات نیس ، نشونه‌ی بی احترامی ب معلم هست.
    این البته فقط و فقط نظر من هست ، جنابعالی میتونید مخالف باشید باهاش.
    ممنونم از اظهار نظرتون.

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">