عافیت‌سوزی

عافیت چشم مدار از منِ میخانه نشین / که دَم از خدمت رندان زده‌ام تا هستم - حافظ

عافیت‌سوزی

عافیت چشم مدار از منِ میخانه نشین / که دَم از خدمت رندان زده‌ام تا هستم - حافظ

عافیت‌سوزی

من سید نورالله شاهرخی، عضو هیأت علمی دانشگاه لرستان، دکترای حقوق خصوصی دوره‌ی روزانه‌ دانشگاه علامه طباطبایی تهران (رتبه‌ی 13 آزمون دکتری) ، کارشناسی ارشد حقوق خصوصی از همان دانشگاه (رتبه‌ی 21 آزمون ارشد)، پذیرفته شده‌ی نهایی آزمون قضاوت، مدرس دانشگاه و وکیل پایه یک دادگستری هستم. این وبلاگ در وهله‌ی اول برای ارتباط با دانشجویان و دوستانم و در وهله‌ی بعد برای ارتباط با هر کسی که علاقمند به مباحث مطروحه در وبلاگ باشد طراحی شده است. سؤالات حقوقی شما را در حد دانش محدودم پاسخ‌گو هستم و در زمینه‌های گوناگون علوم انسانی به‌خصوص ادبیات و آموزش زبان انگلیسی و نیز در صورت تمایل، تجارب شما از زندگی و دید شما به زندگی علاقمند به تبادل نظر هستم.

***
***

جهت تجمیع سؤالات درسی و حقوقی و در یکجا و اجتناب از قرار گرفتن مطالب غیر مرتبط در ذیل پُستهای وبلاگ ، خواهشمند است سؤالات درسی و / یا حقوقی خود را در قسمت اظهار نظرهای مطلبی تحت همین عنوان (که از قسمت طبقه بندی موضوعی در ذیل همین ستون هم قابل دسترسی است) بپرسید. به سؤالات درسی و / یا حقوقی که در ذیل پُستهای دیگر وبلاگ پرسیده شود در کمال احترام ، پاسخ نخواهم داد. ضمناً توجه داشته باشید که امکان پاسخگویی به سؤالات ، از طریق ایمیل وجود ندارد.

***
***
در خصوص انتشار مجدد مطالب این وبلاگ در جاهای دیگر لطفاً قبل از انتشار ، موضوع را با من در میان بگذارید و آدرس سایت یا مجله‌ای که قرار است مطلب در آن منتشر شود را برایم بفرستید؛ (نقل مطالب، بدون کسب اجازه‌ی قبلی ممنوع است!) قبلاً از همکاری شما متشکرم.

طبقه بندی موضوعی
آخرین مطالب
پربیننده ترین مطالب
مطالب پربحث‌تر
آخرین نظرات

جَو گیر شدن ممنوع !!!!!

يكشنبه مرداد ۱۱ ۱۳۹۴، ۱۲:۱۲ ق.ظ

یه خانومی رو می‌شناسم از آشنایان هست ، یکی از اعضای خونواده تعریف میکرد ک ایشون حامله شدن ، خیییییییلی خوشحال شدن ، ب نحوی ک شوهرش بخاطر همون خبر حاملگی  ، شیرینی پخش کرد بین همکارا. خونواده‌ی شوهرش هم چون مشکل داشتن توی زاد و ولد ب حددددد خییییییلی زیادی خوشحال شدن و ..... خلاصه.... 

مادر شوهرش میاد پیشش ضمن تبریک ، بهش میگه میگن دعای زنِ حامله ، درگیره در درگاه خدا ، یه دعایی هم بکن این دخترای من (ینی خواهر شوهرایِ این خانومی ک الان حامله بوده) هم باردار بشن و خدا بچه‌ای بهشون عطا کنه. این خانومه هم طاقچه بالا میذاره به مادر شوهره میگه ب من چه ! خودشون دعا کنن خدا اگه صلاح دونست بهشون میده !!!!! خلاصه یه طورایی خییییلی فخر میفروشه سرِ این حامله شدن !!!!! اینا رو خودِ اون خانومه تعریف کرده ک اومد و اینو گفت و منم اینطوری بش گفتم !!!!! 

خیییییلی تعجب کردم از این زن و این جوابی ک داده ب این بنده خدا !!!!

هیچی دیگه .... یه مدت گذشت ، همین اخیرن خبردار شدیم ک بچه‌ی این خانومه سقط شده !!!!!!!! گفتن نشسته بوه زاااااار زاااااار گریه میکرده !!!!! و هی میگفته چرا خدا این کارو با من کرد !!!

نتیجه‌ی اخلاقی : خدا فقط از عالَمِ غیب ، اطلاع داره ، منم نمیخام بگم سقط بچه ب دلیل اون حرفی بوده ک ب مادر شوهره زده ، فقط حرفم اینه ک آدم وختی از خدا نعمتی میگیره باید خیییییلی حواسش باشه ک جو گیر نشه و شروع نکنه ب شاخ و شونه کشیدن واسه مردم !!! مردم ، عیالِ خدا هستن ، خاطرشون عزیزه واسه خدا ، ب طور ناروا و از سرِ بیعدالتی اذیتشون کنی ......

نتیجه‌ی اخلاقی 2 : خداوند در قرآن می‌فرماید : 

وَ إِذَا أَنْعَمْنَا عَلَى الْإِنْسَانِ أَعْرَضَ وَ نَأَىٰ بِجَانِبِهِ ۖ وَ إِذَا مَسَّهُ الشَّرُّ کَانَ یَئُوسًا

 (از جمله‌ی اخلاق فرد بی‌ایمان, یکی این است که) هنگامی که به انسان (بی‌ایمان) نعمت می‌بخشیم (و او را از ثروت و قدرت و سلامت و امنیّت برخوردار می‌سازیم, مسرور و مغرور می‌گردد و از طاعت و عبادت و شکر نعمت) روگردان می‌شود (و در وقت رسیدن به نوا) خویشتن را (از بندگی ما) به دور می‌دارد و تکبّر می‌ورزد .  (انگار ما را نمی‌شناسد و به ما کاری و نیازی ندارد) .  و هنگامی که شرّ و بلا گریبانگیر او گردید (و تنگدستی و بیماری و ناامنی وی را فرا گرفت) بسیار مأیوس و ناامید می‌گردد (و می‌پندارد که دیگر درهای رزق و روزی بر او بسته است و هرگز روی خیر و خوشی نخواهد دید) .  

[[«أعْرَضَ»: از شکر نعمت منصرف و از طاعت و عبادت روگردان می‌شود .  «نَأَیا بِجَانِبِهِ»: خویشتن را از یاد منعم اصلی به دور می‌کند .  شانه‌های خود را بالا می‌اندازد و تکبّر می‌ورزد .  «یَئُوساً»: بسیار مأیوس و دلتنگ و ناشکیبا (نگا: هود / 9 - 11) .  مراد این است که کافران, هم در برابر خوشیها و هم در برابر سختیها خود را گم می‌کنند .  در حال نوا مست و مغرور, و در وقت بلا پست و زبون می‌گردند .  هر چند که در حالت یأس پرده‌های غفلت از روی فطرت کنار می‌روند و کافران بالإجبار به درگاه خدا روی می‌آورند و خالصانه رفع مشکلات را از قادر متعال درخواست می‌نمایند, امّا این توجّه اضطراری مایه افتخاری و دلیل بیداری حقیقی آنان نمی‌باشد .  چرا که به محض رفع مشکلات و رهائی از طوفان حوادث, خودخواهیها و سرکشیها از ایشان سرمی‌زند و تغییرجهت می‌دهند (نگا: یونس / 12 و 22 و 23, اسراء / 67, عنکبوت / 65) . ]] 

سوره‌ی إسراء :83.

  • موافقین ۰ مخالفین ۰
  • يكشنبه ۱۱ مرداد ۱۳۹۴، ۱۲:۱۲ ق.ظ
  • سید نورالله شاهرخی

نظرات  (۵)

 بعضیز چیزا هست که ادم نتیجشو تو این دنیا میبینه یکی از این موارد دل شکوندنه  دیگه دعا کردن یه زبون چر خوندن تو دهن ادم چیه که ادم دل مادر شوهر و خواهر شوهرشوشو بشکنه بعد این بلا سر ادم بیاد جالب اینجاست که تا اخر عمر این کار خانومه از ذهن اونا محو نمیشه اینم یک نمونه از بدبختی ما ادماست که با خودمون نمیسازیم

پاسخ:
واقعن نمیسازیم با خودمون ؛ خیییییلی از بلاهایی ک سرمون میاد نتیجه‌ی اَعمال ناصواب خودمونه ؛ ینی ایستا وایسیم و هیییییچ کاری نکنیم خیلی سنگین تریم !!!!
استادگرامی سلام
نمونه این تیپ افرادکم نیستن وازقدیم وندیم هم وجودداشته ودارن .
بی دلیل هم نبوده که شاعردرشعرش میگه :یارب روامدارگدا معتبرشود گرمعتبرشودازخدابی خبرشود
ازخدابخایم ظرفیت وجودیمونو بالاببره ومتناسب باظرفیتمون به مانعمت بده وگرنه متکبرشده ونعمت دراثراین صفت زشت ومذموم مبدل به نقمت می شه.
پاسخ:
سلام ؛ آمین ؛ ممنونم از کامنت جنابعالی.
البته فراموش نکنید که خود شما هم این شایستگی رو دارین که یکی از مصادیق این ایه و این مطلبی که گذاشتید باشید
پاسخ:
حتمن همین طوره ک جنابعالی میفرمائید ؛ شنونده‌ی اول عرائضی ک بیان میکنم بدون تردید در وهله‌ی اول خودم هستم. ممنونم از تذکر جنابعالی.
حرف شما متین ولی من منظورم نعمت های جدید بود!
پاسخ:
با این برخوردی ک من از خودم می‌بینم با نعمت‌های الهی ، گاه با خودم میگم هر چی کمتر نعمت بگیرم بهتره چون کمتر رفوزه میشم !
چه میشه گفت! امیدوارم اگه خدا نعمتی بهمون داد جنبه ی داشتن اون نعمت رو هم بهمون بده.
پاسخ:
(اگه خدا نعمتی بهمون داد) ؟ ینی الان نداده نعمتی ؟ 
جنابعالی ک جای خود دارید ؛ حتا اون کسانی ک فک میکنن بدبخخخخت‌ترین افراد روی زمین هستن غررررق در نعمات الهی هستن ؛ منتها التفاتی ندارن ب این نعمت‌ها و براشون عادی شده ؛ ب اعضای بدنِ خودتون اندکی فک کنید تا ببینید مفت و مجانی چقــــــــــــد نعمت در اختیارتون هست !

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">