عافیت‌سوزی

عافیت چشم مدار از منِ میخانه نشین / که دَم از خدمت رندان زده‌ام تا هستم - حافظ

عافیت‌سوزی

عافیت چشم مدار از منِ میخانه نشین / که دَم از خدمت رندان زده‌ام تا هستم - حافظ

عافیت‌سوزی

من سید نورالله شاهرخی، عضو هیأت علمی دانشگاه لرستان، دکترای حقوق خصوصی دوره‌ی روزانه‌ دانشگاه علامه طباطبایی تهران (رتبه‌ی 13 آزمون دکتری) ، کارشناسی ارشد حقوق خصوصی از همان دانشگاه (رتبه‌ی 21 آزمون ارشد)، پذیرفته شده‌ی نهایی آزمون قضاوت، مدرس دانشگاه و وکیل پایه یک دادگستری هستم. این وبلاگ در وهله‌ی اول برای ارتباط با دانشجویان و دوستانم و در وهله‌ی بعد برای ارتباط با هر کسی که علاقمند به مباحث مطروحه در وبلاگ باشد طراحی شده است. سؤالات حقوقی شما را در حد دانش محدودم پاسخ‌گو هستم و در زمینه‌های گوناگون علوم انسانی به‌خصوص ادبیات و آموزش زبان انگلیسی و نیز در صورت تمایل، تجارب شما از زندگی و دید شما به زندگی علاقمند به تبادل نظر هستم.

***
***

جهت تجمیع سؤالات درسی و حقوقی و در یکجا و اجتناب از قرار گرفتن مطالب غیر مرتبط در ذیل پُستهای وبلاگ ، خواهشمند است سؤالات درسی و / یا حقوقی خود را در قسمت اظهار نظرهای مطلبی تحت همین عنوان (که از قسمت طبقه بندی موضوعی در ذیل همین ستون هم قابل دسترسی است) بپرسید. به سؤالات درسی و / یا حقوقی که در ذیل پُستهای دیگر وبلاگ پرسیده شود در کمال احترام ، پاسخ نخواهم داد. ضمناً توجه داشته باشید که امکان پاسخگویی به سؤالات ، از طریق ایمیل وجود ندارد.

***
***
در خصوص انتشار مجدد مطالب این وبلاگ در جاهای دیگر لطفاً قبل از انتشار ، موضوع را با من در میان بگذارید و آدرس سایت یا مجله‌ای که قرار است مطلب در آن منتشر شود را برایم بفرستید؛ (نقل مطالب، بدون کسب اجازه‌ی قبلی ممنوع است!) قبلاً از همکاری شما متشکرم.

طبقه بندی موضوعی
آخرین مطالب
پربیننده ترین مطالب
مطالب پربحث‌تر
آخرین نظرات

با این دانشجوی محترم، چطور آشنا شدم؟

راستش من فقط یه ترم توفیق اینو داشتم ک در دانشگاه آزاد بروجرد تدریس کنم؛ ینی اول از من دعوت به همکاری کردن ک ب عنوان مدرس مدعو برم اونجا درس بدم اما میتونید حدس بزنید کسی مث من با اییییییینهمه قانون و قاعده‌ای ک واسه خودش، دانشجواش و کلاساش قائل هست چ مشکلاتی در جائی مث دانشگاه آزاد بروجرد به وجود میاره! قصد ورود به جزئیات بحث رو ندارم؛ چون هم ارتباط مستقیمی به بحث این مطلب نداره و هم میدونم که یه سری از بزرگواران بهشون برمیخوره و در صدد پاسخ و بحث برمیان و من اصصصلن حوصله‌ی این بحثا رو ندارم؛ منظورمم این نیس ک همه توی اون دانشگاه یه طور هستن؛ اصلن همین مطلبی ک من دارم الان مینویسم ب این معناست ک آدم اگه خودش تلاش کنه میتونه از هررررر دانشگاهی به بهترین مدارج برسه و اگه خودش تلاش نکنه از دانشگاه تهران هم ک مدرک بگیره ب هیچ جا نمیرسه.

ب هر حال میگفتم ب دلیل مشکلاتی ک اونجا توی اون یه ترم ب وجود آوردم!!! دیگه با من ادامه‌ی همکاری ندادن اما الان خوشحالم اعلام کنم توی همون یه ترم این افتخار رو داشتم که در خدمت دانشجوی محترمی باشم که الان موفق به کسب رتبه‌ی دوم حقوق خصوصی آزمون کارشناسی ارشد در سال 1395 شده.

یادم هست ایشون توی جلسات اول درس حقوق مدنی 6 من حاضر نبود و بعدن من ب صورت دستی اسم ایشون رو ب انتهای لیست اضافه کردم؛ بهش هم اخطار دادم ک اگه باز غیبت کنه حذف خواهد شد!!! از همون جلسات اول همه‌ی تکالیف رو بر عکس خیلی‌ها ک توی اون کلاس همه چی رو شوخی گرفته بودن انجام میداد و از سؤالاتی ک در حین بحث میپرسید معلوم بود ک هم بخاطر زحماتی ک کشیده و هم بخاطر ضریب هوشیش یک سر و گردن ک چ عرض کنم، خیلی بیشتر از بقیه‌ی دانشجویان محترم اون کلاس بالاتر هست؛ وختی مطالبی ک تدریس میکردم کلاس رو در بهت و حیرت!!! فرو می‌برد و اکثریت دانشجوا هیییییچی نمی‌فهمیدن از تدریسم ایشون خیییییلی راحت استدلالاتم رو تکرار می‌کرد و خیال من رو راحت می‌کرد ک ایراد از من نیست؛ بقیه خیلی پایه‌شون ضعیف هست.

ب هر حال اون ترم به آخر رسید و ایشون در امتحان درس مدنی 6 من شرکت نکرد؛ گفت ک امکانش از نظر مقررات آموزش نبوده ک اسمش توی این کلاس اضافه بشه و با گروه دیگه امتحان داده؛ از اون کلاس ک من در خدمتشون بودم در اون ترم، فقط یک نفر قبول شد و اون یک نفر هم با ارفاق نمره‌ی 11 گرفته بود!!!!! هی گفتن نمرات رو ببر روی نمودار؛ به همه ارفاق کن و این قبیل صحبتا منم گفتم نمودار و این مسائل من سَرَم نمیشه؛ زحمت خودمو کشیدم و دلیلی نداره فَله‌ای نمره بدم؛ ب هر حال گذشت اون ترم...

پارسال، این دانشجوی محترم، توی آزمون ارشد شرکت کرد و رتبه‌ش شد 83 و شبانه دانشگاه تهران قبول شد و اینجا توی این کامنت از من مشورت خواست ک چکار کنم؟ منم بش عرض کردم ک بمون و بخون و رتبه‌ی بهتری بیار و ایشونم اینجا توی این کامنت فرمودن ک میمونم و میخونم برای رتبه‌ی تک رقمی و حالا خوشحالم ک پس از یکسال تلاش، ایشون رتبه‌ی 2 خصوصی رو کسب کردن ک در ادامه میتونید کارنامه و منابع مطالعاتی ایشون رو ملاحظه بفرمائید. اگر بگم ب اندازه‌ی خونواده‌ش خوشحالم براش باور بفرمائید اغراق نکردم؛ چ لذتی بالاتر از این که آدم ببینه دانشجوی کلاسش موفق ب اخذ مدارج عالی شده و حتا از خودشم جلو زده...

چه تجاربی از ایشون میشه آموخت؟

اولاً همونطور ک سابقاً مفصلاً در این مطلب عرض کردم درصدای ایشون نشون میده اگه بخاید زبان رو سفید بگذارید باید بقیه‌ی درصداتون بالای 80 یا 90 باشه؛ البته من همونطور ک اینجا هم نوشتم این کار رو توصیه نمی‌کنم و توصیه‌م اینه ک حتمن قبل از ورود به دوره‌ی ارشد، مشکل زبان رو حل کنید چون از ناحیه‌ی ندونستن زبان توی دوره‌ی ارشد خیییییلی متضرر میشید؛ البته این دانشجوی محترم، آقا هومن عزیز ما اینطور نبوده ک زبان رو بلد نباشن ظاهراً توی جلسه‌ی آزمون وقت کم میارن؛ ب هر حال گفتم این نکته رو بگم ک اصلن ب این فکر نکنید ک بدون آشنایی با زبان انگلیسی وارد دوره‌ی ارشد اونم توی دانشگاه‌های دولتی بشید چون حسسسسسابی اذیت میشید و هم توی دروس و هم توی رساله، گیر می‌کنید و کاری از پیش نخواهید برد.

ثانیاً همچنین تجربه‌ی ایشون نشون میده که اشتباه‌ترین استراتژی ممکن برای مواجهه با آزمون ارشد اینه ک آدم از همون شروع کنه به خوندن در نظم‌ها؛ همون‌طور ک اینجا مفصلاً توضیح دادم خوندنِ کتب در نظم مال وختیه ک آدم منابع اصلی رو خونده باشه نه اینکه در ابتدای آموختن، آدم بشینه ب خوندنِ در نظم‌ها؛ فراموش نکنید کتبِ در نظم، ماهیتِ خلاصه‌نویسی دارن و نه ماهیت آموزشی. بدونید ک هر شخصی، هر مؤسسه‌ای ک ب شما میگه کتابا یا روش‌هایی داره ک از طریق میانبُر شما رو با زحمت کمی به موفقیت میرسونه عملش کلاهبرداری محض هست. باور کنید ک موفقیت راه میانبُر نداره، تا زحمت نکشید و تا خون جگر نخورید رسیدن به موفقیت، محال هست.

ثالثاً همونطور که منم در همون مطلب مربوط به زبان انگلیسی عرض کردم، زبان انگلیسی در آزمون ارشد، منبع خاصی نداره؛ هر چی ب دستتون میاد بخونید؛ مهم اینه ک مباحث پایه‌ای گرامر رو بلد باشید و دایره‌ی واژگانتون گسترده باشه. له له زدن برای فلان مؤسسه رفتن و از فلان شیوه استفاده کردن و مکالمه یاد گرفتن و تأکید بر روی لهجه‌ی آمریکایی یا بریتانیایی داشتن ووووو وخت تلف کردن هست.

تشکر نوشت: از ایشون بسیار متشکرم ک بر من منت گذاشتن و بنا به درخواست من، کارنامه و منابع مطالعاتی و همچنین تجارب خودشون رو با ما ب اشتراک گذاشتن. برای ایشون در همه‌ی مقاطع و مراحل زندگیشون آرزوی موفقیت و سلامتی دارم. برای همه‌ی شما داوطلبان محترم هم از درگاه خدا، موفقیت توی آزمون رو مسئلت دارم.

مطالبی که از این پس تا پایان نوشته میخونید، توسط این دانشجوی محترم، نوشته شدن.

کارنامه



نحوه‌ی مطالعه‌ی من برای آزمون ارشد

مقدمتا در مورد آزمون ارشد باید بگم سال گذشته توی جلسه‌ی آزمون، من اول از زبان شروع کردم به تست زدن با توجه به پایه نسبتاً خوبی که داشتم، زبان رو 43 درصد زدم اما امسال دیگه این کار رو نکردم و از مدنی شروع کردم، با توجه به اینکه سوالات نسبتا پیچیده‌تر بود امسال منم یه کم بی‌توجهی به زمان داشتم، وقتی که در آخر اومدم سراغ زبان زمانی واسم نمونده بود جز یه حدود 10 دقیقه با ذهن خسته، که تصمیم گرفتم دیگه زبان رو نزنم که ممکن اشتباه بزنم یه بار، اما در کل راضی‌ام.

در مورد آزمون و همچنین منابع مطالعاتی، پارسال بعد از مشورت با شما من کاملاً مصمم شدم که صبر کنم و شبانه تهران رو نرم، و انگیزه‌ای هم که شما به من دادین منو کاملا آماده کرد واسه آزمون پیش رو در نتیجه من از همون شهریور ماه به جِد شروع کردم، با توجه به اینکه تاریخ آزمون رو انداختن واسه اردیبهشت ماه من با روش از ساعت کم به سمت ساعات زیاد شروع کردم و با 5 ساعت شروع به مطالعه کردم، منابع اصلی قبلاً در دوران دانشجویی تقریباً همه رو خونده بودم، اما تصمیم گرفتم یه بار دیگه به صورت جمع‌بندی شده بخونمشون چون قصد داشتم که رتبه خوبی بیارم و شروع کردم به خوندن اونا تا اسفند ماه، بعد از اون شروع کردم به جمع‌بندی از روی کتاب‌های اصطلاحاً فرعی یا درجه 2 یعنی نظم‌ها و مختصرها و نکته‌برداری‌های خودم در طول این مدت ب همراه تست‌های سنوات گذشته، در این موقع دیگه تقریباً ساعت مطالعاتیم هم بالا رفته بود و حدود 8 تا 10 ساعت بود دیگه کاری بجز مطالعه نداشتم، در این زمان هم چندین بار خلاصه منابع رو مرور کردم تا یک هفته به آزمون مونده در اون یک هفته هم فقط نگاه سطحی به نکات و قسمت‌هایی که به نظرم میومد رو دوباره مطالعه میکردم، ناگفته نماند که متن قانونِ تنها رو هم چندین بار مورد مطالعه قرار دادم.

چند توصیه به داوطلبان آزمون کارشناسی ارشد حقوق خصوصی

اولاً آزمون ارشد برخلاف آزمون کانون وکلا، بیشتر تحلیلی هست تا قانون محوری، ثانیاً یه تجربه‌ی دیگه هم که من در آزمون ارشد کسب کردم و در واقع با رجوع به سؤالات چند سال اخیر ملموسه اینه که دیگه از یه منبع خاص سوال نمیدن سوالات رو پراکنده کردن بین تمام قسمت‌های منابع. ب عبارت دیگه سوالات، واقعاً قابل پیش‌بینی نیست و باید واسه قبولی به همه مباحث واقف بود بطور مثال قبلاً مرسوم بود که میگفتن اگه مدنی 3 و 6 رو بخونی با یه کم قانون درصد قابل توجهی رو در این درس کسب میکنی اما الان میشه گفت که دیگه لااقل تا جایی که من مشاهده کردم و تجربه دارم اینجوری نیست در نتیجه توصیه‌ام به داوطلب‌ها امسال اینه که همه بخش‌ها حتی مزارعه و مساقات رو هم بخونن، چرا که حتی یه سؤال امسال از مزارعه بود.

ثالثاً و در پایان توصیه‌ام اینه که اصلاً استرس نداشته باشین با امید به خدا و تلاش براحتی میتونید به هدفتون برسید شک نکنید، مهم هم نیست تو کدوم دانشگاه و کجا درس خوندین، فقط چیزی که مهمه تلاش شماست که باعث موفقیت شماست.

منابع مطالعاتی من اینا بودن:

حقوق مدنی:

  •  5جلد قواعد عمومی قراردادها از دکتر کاتوزیان
  • 4 جلد عقود معین پیشرفته از دکتر کاتوزیان
  • اشخاص و محجورین دکتر صفایی
  • اموال و مالکیت دکتر کاتوزیان
  • مختصر حقوق خانواده دکتر صفایی و امامی
  • ارث دکتر شهیدی و شفعه و وصیت و ارث دکتر کاتوزیان
  • در نظم دکتر کاتوزیان
  • تست دکتر شهبازی 
  • و قانون و آرای وحدت رویه

حقوق تجارت :

  • 5  جلد دکتر اسکینی
  • در نظم دمرچیلی
  • تست دکتر قربانی

آیین دادرسی مدنی:

  • 3 جلد آئین دادرسی پیشرفته دکتر شمس (در دوران دانشجویی)
  • در نظم دکتر حیاتی
  • تست کمالوند
  • متن قانون آئین دادرسی مدنی
  • قوانین خاص مثل حمایت خانواده که 1 سوال ازش اومده بود

متون فقه :

من شرح 14 جلدی شهید ثانی رو (ترجمه و تبیین شرح لمعه – علی شیروانی – مؤسسه‌ی انتشارات دارالعلم) مباحث مهمش مثل متاجر رو در دوران دانشجویی خونده بودم اما واسه آزمون ارشد، تحریر الروضه رو خوندم با تست دکتر لطفی؛ (اما ناگفته نماند از این تست هم غلط زیاد گرفتم، یکی از دوستان ساده ساز میزان رو معرفی کرد اما من دیگه منابعم رو عوض نکردم) البته باید بگم که اکثر کتب تست این مشکل رو دارن، چون نظریات اختلافی هستن.

زبان انگلیسی:

واسه زبان هم به جز یه ساده ساز میزان و 504 منبع خاصی نداشتم، هر چی حقوقی یا غیر حقوقی بود میخوندم مثل متن کنوانسیون آنسیترال یا ژنو در مورد برات و سفته بین المللی.

اینها هم منابع و تجربه‌های من در آزمون خدمت استاد ارجمند که حق زیادی بر گردن من دارن. امیدوارم واسه دوستان عزیزی که امسال آزمون ارشد رو پیش رو دارن مثمر ثمر باشه.

  • موافقین ۰ مخالفین ۰
  • پنجشنبه ۱۰ تیر ۱۳۹۵، ۱۲:۱۹ ق.ظ
  • سید نورالله شاهرخی

نظرات  (۸)

آقای دکتر شاهرخی اینکه گفتید کسی زبان انگلیسیش خوب نیست نیاد سمت آزمون ارشد یک اشتباه بزرگی بیش نیست چرا که خیلی از رتبه های تک رقمی ما بدون زبان رتبه‌گرفتن در نتیجه اگر مشاوره میدید باید صحیح و راه گشا باشه نه اینکه ترسی بیهوده در داوطلب ایجاد بشه و منصرف از مطالعه بشه برای ارشد !!!!

پاسخ:
سلام. از همون رتبه‌ها بعد که توی ارشد رفتن و خواستن مقاله بنویسن یا رساله بنویسن هم وضعیتشون رو بپرسید. مطلب من صرفاً ناظر بر آزمون ورودی تحصیلات تکمیلی نبود بلکه کل دوره رو مد نظر داشتم. 
  1. سلام واحترام
  2. دوباره سوالاتم را خدمت شما عرض میکنم.ممنون میشم کمی سریع تر پاسخ دهید.
  3. در مورد منابع مطالعاتی کارشناسی ارشد حقوق خصوصی : برای درس مدنی 4 با توجه به تصویب برخی قوانین جدید مانند بیمه اجباری وسایل نقلیه موتوری مصوب 95 ایا لازم است مدنی4 دکتر صفایی که بروزتر می باشد را بخوانیم یا همان مدنی 4 دکتر کاتوزیان لازم و کافی است؟؟؟؟؟؟
  4. سوال دوم: در بعضی موارد نویسندگانی مانند دکتر شمس یا دکتر صفایی از قانون ایراد گرفته و متن یا مفهوم آن را اشتباه و ناشی از مسامحه می دانند.اگر در ازمون کارشناسی ارشد از این موارد سوال طرح گردید ما کدام یک را ملاک قرار دهیم !!!متن قانون یا نظر دکترین؟؟
پاسخ:
  1. سلام علیکم. 
  2. چشم. 
  3. در حال حاضر، باید کتاب استاد صفایی و استاد رحیمی رو مطالعه بفرمایید، هر چند این کتاب هم هنوز قانون بیمه اجباری مصوب 1395 رو پوشش نداده اما باز نسبت به کتاب استاد کاتوزیان، خییییییلی بهتر هست. 
  4. در آزمون‌های تحلیلی، مثل ارشد یا دکتری باید نظر دکترین رو در تست‌ها ارائه کنید و در آزمون‌های قانون محور، مثل آزمون وکالت و آزمون قضاوت، باید متن قانون رو مد نظر داشته باشید. 
استاد منتظر پاسخگویی شما هستیم
البته خیـــــــــــــــــــــــلی ببخشید مزاحم اوقاتتون میشیم
پاسخ:
من از جنابعالی عذرخواهی میکنم بابت تاخیر در پاسخگویی. با توجه به رعایت نوبت در پاسخ به کامنتا، متأسفانه زودتر از این نتونستم پاسخ جنابعالی رو خدمتتون عرض کنم.
سلام استاد ارجمند،تشکر مجدد میکنم واسه همه خوبی ها و راهنمایی هاتون در این مسیر،واقعا یکی از بزرگترین حامی های من بودین و هستین، خیلی خوشحالم که هر چند کم اما افتخار اینکه در محضرتون باشم رو داشتم ،و همچنین ممنون بابت انتشار کارنامه من.
پاسخ:
سلام. من فقط وظیفه خودمو انجام دادم. هر موفقیتی که کسب کردید ناشی از لطف خدا، تلاش و پشتکار خودتون و حمایتای خونواده بوده. من از جنابعالی متشکر هستم که لطف کردید اجازه دادید کارنامه و تجارب مطالعاتیتون از طریق وبلاگ من منتشر بشه. 
  1. سلام استاد
  2. خوبین شما ؟
  3. نماز و روزهاتون قبول حقْ
  4. تبریک میگم به آقای بهنامی ، ان شا ا.. در ادامه هم موفق باشن.
  5. استاد من میخوام زبانمو واسه آزمون ارشد تقویت کنم البته در صورت بقا، ولی از هر کی میپرسم ۵،۶تا منبع معرفی میکنن !استاد شما بفرمایید من چیکار کنم که بتونم زبانمو درصد بالا بزنم؟! چون علاقه ی عجیبی به دانشگاه شهید بهشتی دارم لازمه ی قبول شدن تو اون دانشگاه هم اینه تمام درصدات بالا باشن ،
  6. میخوام خییییییلی خوب بخونم که اونجا قبول شم ان شا ا.. .
  7. راستی استاد بین گرایش خصوصی و جزا مرددم !!چیکار کنم؟
  8. استاد لطفا اگه میشه زودتر جواب بدید که کتابارو بگیرم و شروع کنم .
  9. #لحظه هاتون شاد
پاسخ:
  1. و علیکم السلام.
  2. ممنونم از جنابعالی.
  3. از جنابعالی هم قبول باشه.
  4. ایشالا.
  5. والا من هر نکته‌ای که در این زمینه میدونستم و به نظرم لازم بوده توی این پست نوشتم. مراجعه بفرمایید و لینک رو مشاهده بفرمایید، بعد از خوندن این مطلب هر سوال دیگری داشتید در صورت تمایل مطرح بفرمایید، اگر پاسخ رو میدونستم خدمت جنابعالی عرض خواهم کرد.
  6. به یاری خدا. با تلاش و کوشش و پشتکار، رسیدن به هیچ هدفی دور از دسترس نیست.
  7. والا بستگی به علاقه ی خودتون داره، فک کنم سابقاً به من فرمودید که تصمیمتون رو در این زمینه گرفتید و قراره گرایش حقوق جزا رو انتخاب بفرمایید.
  8. شرمنده ام که نتونستم زودتر از این جواب بدم.
  9. ممنونم از جنابعالی.
سلام
خیلی منتظر این مطلب بودم
ممنون
پاسخ:
سلام، خواهش میکنم. 
سلام ضمن تبریک به آقای هومن بهنامی، خواهشی دارم از ایشون اینکه اگرمقدورهست ایمیل یاپل ارتباطی قراربدن برای اینکه احتمالادوستانی که سوالاتی دارندمستقیماً ازایشون پرسیده ومزاحم شما نشیم.انشاءالله همیشه وهمه جا موفق باشیداقای بهنامی.
پاسخ:
سلام، علیرغم مدت زمان طولانی که از قرار دادن این مطلب در وبلاگ میگذره و علیرغم اینکه به نظر من، ایشون هر مطلبی که لازم بوده رو بیان فرمودن و جای سؤال خاصی باقی نگذاشتن، باز از جناب آقای بهنامی تقاضا میکنم در صورت تمایل اگر این کامنت رو دیدن، راه ارتباطی پیشنهادی خودشون رو معرفی بفرمایند. 
  1. سلام استاد ممنونم واسه ارائه این مطلب
  2. و اینکه میخواستم به اقای بهنامی خدا قوت بگم ..چون خیلی از منابع مدنی ایشون ترسیدم!!!!!!(ولی ترسیدنم باعث میشه بعد از ازمون وکالت شروع کنم به خوندنشون!!!چون تسلیم ناپذیرم :D )
  3. و اینکه خوندن این همه کتاب انگیزه ی زیادی میخواد و ایشون این انگیزه رو داشتن...
  4. امیدوارم همینطور هم این موقعیتشون رو حفظ کنند و همیشه مانا باشند و ماندگار...
پاسخ:
  1. و علیکم السلام. 
  2. ما هم مجدداً به ایشون تبریک میگیم بابت موفقیتی که به دست آوردن و به جنابعالی هم تبریک میگیم بابت تسلیم ناپذیر بودنتون. 
  3. حتمن همین طور هست، اصولا کسب موفقیت بدون انگیزه ناممکن هست. 
  4. ایشالا. ممنونم از کامنت جنابعالی. 

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">