عافیت‌سوزی

عافیت چشم مدار از منِ میخانه نشین / که دَم از خدمت رندان زده‌ام تا هستم - حافظ

عافیت‌سوزی

عافیت چشم مدار از منِ میخانه نشین / که دَم از خدمت رندان زده‌ام تا هستم - حافظ

عافیت‌سوزی

من سید نورالله شاهرخی، عضو هیأت علمی دانشگاه لرستان، دکترای حقوق خصوصی دوره‌ی روزانه‌ دانشگاه علامه طباطبایی تهران (رتبه‌ی 13 آزمون دکتری) ، کارشناسی ارشد حقوق خصوصی از همان دانشگاه (رتبه‌ی 21 آزمون ارشد)، پذیرفته شده‌ی نهایی آزمون قضاوت، مدرس دانشگاه و وکیل پایه یک دادگستری هستم. این وبلاگ در وهله‌ی اول برای ارتباط با دانشجویان و دوستانم و در وهله‌ی بعد برای ارتباط با هر کسی که علاقمند به مباحث مطروحه در وبلاگ باشد طراحی شده است. سؤالات حقوقی شما را در حد دانش محدودم پاسخ‌گو هستم و در زمینه‌های گوناگون علوم انسانی به‌خصوص ادبیات و آموزش زبان انگلیسی و نیز در صورت تمایل، تجارب شما از زندگی و دید شما به زندگی علاقمند به تبادل نظر هستم.

***
***

جهت تجمیع سؤالات درسی و حقوقی و در یکجا و اجتناب از قرار گرفتن مطالب غیر مرتبط در ذیل پُستهای وبلاگ ، خواهشمند است سؤالات درسی و / یا حقوقی خود را در قسمت اظهار نظرهای مطلبی تحت همین عنوان (که از قسمت طبقه بندی موضوعی در ذیل همین ستون هم قابل دسترسی است) بپرسید. به سؤالات درسی و / یا حقوقی که در ذیل پُستهای دیگر وبلاگ پرسیده شود در کمال احترام ، پاسخ نخواهم داد. ضمناً توجه داشته باشید که امکان پاسخگویی به سؤالات ، از طریق ایمیل وجود ندارد.

***
***
در خصوص انتشار مجدد مطالب این وبلاگ در جاهای دیگر لطفاً قبل از انتشار ، موضوع را با من در میان بگذارید و آدرس سایت یا مجله‌ای که قرار است مطلب در آن منتشر شود را برایم بفرستید؛ (نقل مطالب، بدون کسب اجازه‌ی قبلی ممنوع است!) قبلاً از همکاری شما متشکرم.

طبقه بندی موضوعی
آخرین مطالب
پربیننده ترین مطالب
مطالب پربحث‌تر
آخرین نظرات

حتماً در جریان هستید که یکی از دانشجویان سابق من و بازدیدکنندگان محترم وبلاگ، جناب آقای هومن بهنامی هستن که امسال توی آزمون کارشناسی ارشد موفق به کسب رتبه‌ی درخشان 2 شدن و من توی این مطلب، کارنامه و تجارب ایشون رو در خصوص این آزمون، در وبلاگ و همچنین در کانال تلگرامی قرار دادم.

الان بسیار بسیار خوشحال و مشعوف هستم که اعلام کنم ایشون علیرغم اینکه هیچ مطالعه‌ی اختصاصی برای آزمون قضاوت نداشتن، اینجا به من اعلام فرمودن که در آزمون قضاوت هم به یاری خدا تونستن رتبه‌ی بسیار خوب 10 رو کسب کنن.

ایشون البته از من مشورت خواستن که آیا وارد مراحل گزینشی قضاوت بشن یا خیر، که من بنا بر استدلالات خودم ایشون رو از این کار منع کردم و ایشون هم به این جمع‌بندی رسیدن که در شرایط فعلی، ادامه‌ی تحصیل بیشتر به نفعشون هست.

به هر حال، با توجه به نظر لطفی که ایشون نسبت به من دارن لطف کردن و کارنامه‌ی خودشون در آزمون قضاوت رو برای من ارسال کردن که در ذیل می‌بینید، همچنین ایشون لطف کردن و بنا به درخواست من متنی رو در خصوص نحوه‌ی شرکت در آزمون قضاوت و تجارب خودشون در این آزمون، به رشته تحریر درآوردن که اون رو هم جهت مزید اطلاع شما در ذیل قرار میدم.

+ به ایشون افتخار می‌کنم و  به خونواده‌ی محترمش از صمیییییم قلب بابت داشتن چنین فرزندی تبریک عرض ‌می‌کنم و از خداوند ادامه‌ی توفیقات ایشون رو در مسیر زندگی خواهانم.


کارنامه‌ی جناب آقای هومن بهنامی رتبه‌ی 10 آزمون قضاوت 1395



تجارب جناب آقای هومن بهنامی در آزمون قضاوت 1395

امسال من بعد از قبولی در آزمون ارشد، خواستم برای حفظ آمادگی برای ازمون دکتری و آشنایی با آزمون قضاوت و مشابه اون، آزمون وکالت در آزمون تصدی منصب قضا شرکت کنم، از اونجایی هم که آزمون دکتری رو پارسال به شکل دروس تخصصیِ درهم برگزار کرده بودن (یعنی حقوق جزا و اساسی و ... رو هم جزء مواد آزمونی کرده بودن) آزمون قضاوت از این حیث خوب بود (البته باتوجه به تغییرات مجدد، آزمون دکتری به حالت سال‌های قبل برگشت چرا که در این حالت استاندارد نبود) ولی هدفی که بخوام به دید یه آزمون اصلی و نه صرفاً آزمایشی نگاه کنم به این آزمون نداشتم، در نتیجه از لحاظ حقوق خصوصی که آمادگی داشتم و با توجه به اینکه وقت نکردم دیگه مرور جزایی نداشتم و در نهایت هم با توجه به اینکه مواد درسی حقوق خصوصی رو نسبتا بالا زدم رتبه من در آزمون 10 شد.

اما با توجه به تجاربی که در این آزمون داشتم اونا رو به نظر دوستان ارجمندی که قصد شرکت در این آزمون یا آزمون نسبتا مشابهِ وکالت رو دارن میرسونم؛ و اونم اینه که این آزمونها از لحاظ ساختاری با آزمون ارشد متفاوت هستن در این دست آزمون‌ها بیشتر قانون ملاکه و نظرات تحلیلی دکترین رو سعی میکنن کمتر بیارن، به نظر من سوالات این دست آزمون‌ها از ارشد راحت‌تره از لحاظ پاسخ‌گویی، البته ناگفته نماند که آزمون قضاوت چونکه مراحل بعدی هم در اون وجود داره از لحاظ سطح سوالات از وکالت سطحی به مراتب پایین‌تر داره و سوالاتش آنچنان پیچیده نیست.

نکته بعدی اینه که اگر قصد شرکت در چنین آزمونی رو دارید اگر گرایش خصوصی دارید در دروس جزایی و بالعکس، اون دروس رو هم مطالعه هرچند متوسط بکنین این خیلی به شما کمک میکنه که هم در جلسه، استرس نداشته باشین و هم رتبه خوبی کسب کنید که در مراحل بعدی به شما کمک میکنه.

یه بحث دیگه هم که هست، اونم استعداد شغلیه که امسال اضافه شده بود، این ماده‌ی درسی، زیاد خاص و مهم نیست، زیاد نگران این مورد نباشین. البته اگه سال آینده هم بودش، فی البداهه با اون مواجه بشین.

در پایان باید بگم من برای آزمون قضاوت منابعی خاص جدای از منابعی که واسه ارشد رو مطالعه کردم رو نخوندم، در بحث جزایی‌ها هم همونطور که قبلا عرض کردم به دلیل اینکه آزمون برای من آزمایشی بود من خواستم ببینم در چه سطحی هستم و چیزی جدید مطالعه نکردم، اما پیشنهاد اکیدم به دوستان اینه که علی الخصوص کسانی که حقوق خصوصی خوندن و قصد جدی دارن برای شرکت در آزمون قضاوت، منابع جزایی رو هم مطالعه کنن، منابع جزایی نسبت به حقوق خصوصی به نسبت محدودتره و با توجه به نص محور بودن مباحث جزایی راحت‌تر میشه تست‌هاشون رو زد، و البته مراحل بعدی هم هست که چنانچه شما هدفمند باشید باید در مراحل بعد هم بتونید از پس سوال تشریحی یا مصاحبه شفاهی بر بیاید که این موارد لازمه‌شون مطالعه منابع جزایی هم هست.

من نکته دیگه‌ای لازم نمیدونم توضیح بدم یا حداقل اینه که اینجا به لحاظ کمی فرصت نمیشه بیان کرد، اما چنانچه سوالی در این زمینه بود خوشحال میشم در حد توان و تجربه‌ای که داشتم به دوستان ارجمند ارائه کنم.

با تشکر از استاد ارجمند و ممنون بابت همه خوبی‌های ایشون در این مسیر که وقت و بی‌وقت ما رو در این مسیر راهنمایی میکنن، تنها راه جبران ما برای ایشون، دعای خیر و آرزوی سلامتی برای خودشون و خانواده محترمشون هست.

  • موافقین ۰ مخالفین ۰
  • پنجشنبه ۴ آذر ۱۳۹۵، ۰۷:۵۶ ب.ظ
  • سید نورالله شاهرخی

نظرات  (۹)

سلام استاد ...خدا قوت

______________
جناب اقای بهنامی سپاس از پاسخ شما. انشاالله موفق باشید
پاسخ:
سلام علیکم، ممنونم از جنابعالی. 
اما در ادامه پیام قبلی
در مورد سوال بازدید کنند محترم (نیلا) باید بگم که این مورد در وحله اول بستگی به زمان شرکت کننده داره که چقدر زمان داره برای مطالعه منابع و در وحله دوم در ازمون وکالت اینکه کدوم کانون میخواد شرکت کنه و در وحله بعد اینکه پایه تحصیلیش در چه سطحیه
اما به نظر من بهتر اینه که منابع اصلی خونده بشن البته اگه وقت نکردین 5 جلد قواعد رو بخونید به جای اون قواعد عمومی قراردادهای دکتر صفایی رو جایگزین کنید.
ماده محور بودن در ازمونهایی همچون وکالت و قضاوت هم که امری بدیهی و این موضوع حتما مد نظر قرار بدین.
سطح مد نظر شما (80تا 90%) برای این سطح باید منابع اصلی بخونید ،منابع فرعی رو هم مطالعه کنید،نحوه تست زنی رو در حین تست زدن در منزل کار کنید تا بتونید باسرعت بیشتر و خطای کمتر تست بزنید و با زمانبدی تا بتونید جلسه ازمون رو هم مدیریت کنید.
پاسخ:
متشکرم بابت وختی که اختصاص دادید و توضیحاتی که ارائه فرمودید. 
سلام خدمت استاد ارجمند وقتتون بخیر.
امروز که طبق روال همیشگی به وبلاگ سر میزدم یه سر هم به این قسمت و قسمت کارنامه ارشد سری زدم (البته لازم به ذکر که از زمانی که شما کانال تلگرامی رو درست کردین سر زدن من به وبلاگ به دلیل اینکه مطالب رو اونجا دنبال میکنم کمتر شده اما همچنان وبلاگ رو بعنوان بخشی مشترک از زندگی دنبال میکنم)بله عرض میکردم،که در این بازدید متوجه ابراز لطف دوستان و سوالاتشون شدم،خواستم تا از همین طریق جواب دوستان ارجمند رو بدم ، و بعلت اینکه باعث دردسر شما هم نشم،یک راه ارتباطی رو معرفی کنم که چنانچه سوالی داشتم از اون طریق پاسخگو باشم.
به همین دلیل باتوجه به اینکه الان دسترسی به تلگرام راحته و از طرفی هم اکثرا با این نرم افزار کار میکنن خواستم تا از اون طریق در خدمت دوستان باشم .
به همین جهت دوستان گرامی که سوالی داشته باشن میتونن با سرچ کردن عنوان hoomanlaw در قسمت سرچ تلگرام بزن تا user من رو پیدا کنن و در اونجا سوالی داشتن جوابشون رو خدمت دوستان ارایه بدم.
پاسخ:
سلام علیکم، ممنونم از جنابعالی، وقت جنابعالی هم بخیر. 
متشکرم از نظر لطف جنابعالی بابت معرفی طریقه ارتباطی. 
الکترونیکی استاد. بعد از امتحانای ترم قصدم اینه به طور محکم شروع کنم به مطالعه عمقی و ریز بینانه. چون تاحالا کتب مذهبی و اعتقادی رو با جدیت نخوندم و فقط گذرا بوده و احساس میکنم تو این موارد خیلی ضعیفم و مطالعم زیر صفر بوده. ممنون از راهنمایی برادرانتون.
پاسخ:
خواهش میکنم. برای جنابعالی از درگاه خداوند متعال سلامتی و موفقیت و عاقبت به خیری مسألت دارم. إن شاء الله خداوند به جنابعالی توفیق بده در این راه ثابت قدم باشید. 
سلام علیکم استاد عزیز. کتاب آیت الله مکارم که قولش رو داده بودم تهیه کردم. ممنون از راهنماییتون.
پاسخ:
سلام علیکم. 
منتظر بودم، چن روز که گذشت فک کردم شاید منصرف شدید!!! 
إن شاء الله مایه خیر و صلاح برای جنابعالی قرار بگیره، نسخه‌ی کاغذی رو تهیه فرمودید یا الکترونیکی؟ 
سلام استاد ممنونم
پاسخ:
و علیکم السلام. خواهش می کنم. 
سلام عرض میکنم استاد ..خدا قوت..ممنونم برای ارائه این مطلب...

میخواستم ضمن عرض تبریک به آقای هومن از ایشون بپرسم=>
برای قبولی تو ازمون وکالت یا قضاوت به نظر شما من همه منابع مدنی شما رو به جـــــــــــز 5 جلد قواعد عمومی قراردادها و کتاب ارث دکتر شهیدی رو مطالعه کنم بهتر هست ؟ یا کتاب های سبک تری رو انتخاب کنم و ماده محور تر مطالعه کنم ؟
میتونید راهنماییم کنید؟
راستی در ازمون وکالت امسال طبق جوابیه موسسات مدنی رو 75 درصد زدم که انصافا سوالات بسیار ساده بود و ازمون قضاوت رو هم داخل منزل سوال ها رو حل کردم که با جواب های اشتباه حدود 60 درصد تونستم بزنم .... من الان حقیقتا نمیدونم که سطح اصلی من تو این درس چقدر هست ...اما تصمیم دارم سال اینده تو ازمون وکالت یا قضاوت 80-الی 90 درصد بزنم...
لطفا بفرمایید که من چطور میتونم به این سطح خودمو برسونم ....
پیشاپیش از شما و استاد محترم تشکر میکنم
پاسخ:
سلام علیکم . 
ممنونم از جنابعالی . در صورتی که جناب آقای بهنامی این سؤال رو دیدن و تمایل داشتن، از ایشون درخواست دارم به این سؤالات جواب بدن. 
سلام به استاد گرامی آقای شاهرخی
من در دوره تحصیلات در دانشگاه آزاد اسلامی بروجرد با آقای بهنامی آشنا شدم ووقتی دیدم که ایشون واقعا به دنبال حقوق هستن و نمراتشون بسیار خوب است سوالات خودرا از ایشان میپرسیدم و به طور صحیح جواب میگرفتم و ایشان نظر اصلی بیان میداشتن یعنی مثلا در یک سوالی که دکتر کاتوزیان و دکترشهیدی در آن مورد نظر داده اند همان نظر بیان میداشتن برخلاف بعضی که نظرات و علم حقوقی نمیدونن و شروع میکنن به اظهارنظر کردن از خود با استدلالی کاملا اشتباه به گونه ای که نمیتوان اصلا اسم آن را استدلال گذاشت حالا هرچند به اشتباه.آقای بهنامی شخصیتی بسیار باارزش و والامقام دارند و وقتی که کسی میدید واقعا به دنبال این راه است از جان و دل برایش وقت میگذاشت و تلاش میکرد که اون شخص هم پیشرفت کند و تبعیضی قایل نبود برخلاف بعضی که فقط خودشان میبینند و ایشان دارای استعداد شگرف هستند به گونه ای که مطالب حقوقی را به طور عمیق یادمیگیرن و باید گفت که درواقع و در اصل استاد بنده هستن چون خیلی کمک کردن و باعث شدن که من به علم حقوق علاقه مند بشم.من زیاده گویی و اغراق گویی از کسی نمیکنم چون میدونم که این کاری گناه است و دیدگاهی نسبتا انتقادی دارم، آنچه را بیان داشتم خود حقیقت است نه عین آن.
با تشکر
پاسخ:
سلام علیکم.
ممنونم از جنابعالی. با جنابعالی موافق هستم. ایشون لایق رتبه‌ای هستن که بهش رسیدن. برای جنابعالی و ایشون از درگاه خداوند متعال سلامتی و موفقیت و عاقبت به خیری مسألت دارم. 
سلام استاد،وقت شما بخیر.
ممنون واسه انتشار کارنامه
پاسخ:
و علیکم السلام ، عاقبت جنابعالی به خیر . 
انجام وظیفه کرده‌ام ، من هم از جنابعالی ممنونم که این امکان رو فراهم کردید. 

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">