عافیت‌سوزی

عافیت چشم مدار از منِ میخانه نشین / که دَم از خدمت رندان زده‌ام تا هستم - حافظ

عافیت‌سوزی

عافیت چشم مدار از منِ میخانه نشین / که دَم از خدمت رندان زده‌ام تا هستم - حافظ

عافیت‌سوزی

من سید نورالله شاهرخی، عضو هیأت علمی دانشگاه لرستان، دکترای حقوق خصوصی دوره‌ی روزانه‌ دانشگاه علامه طباطبایی تهران (رتبه‌ی 13 آزمون دکتری) ، کارشناسی ارشد حقوق خصوصی از همان دانشگاه (رتبه‌ی 21 آزمون ارشد)، پذیرفته شده‌ی نهایی آزمون قضاوت، مدرس دانشگاه و وکیل پایه یک دادگستری هستم. این وبلاگ در وهله‌ی اول برای ارتباط با دانشجویان و دوستانم و در وهله‌ی بعد برای ارتباط با هر کسی که علاقمند به مباحث مطروحه در وبلاگ باشد طراحی شده است. سؤالات حقوقی شما را در حد دانش محدودم پاسخ‌گو هستم و در زمینه‌های گوناگون علوم انسانی به‌خصوص ادبیات و آموزش زبان انگلیسی و نیز در صورت تمایل، تجارب شما از زندگی و دید شما به زندگی علاقمند به تبادل نظر هستم.

***
***

جهت تجمیع سؤالات درسی و حقوقی و در یکجا و اجتناب از قرار گرفتن مطالب غیر مرتبط در ذیل پُستهای وبلاگ ، خواهشمند است سؤالات درسی و / یا حقوقی خود را در قسمت اظهار نظرهای مطلبی تحت همین عنوان (که از قسمت طبقه بندی موضوعی در ذیل همین ستون هم قابل دسترسی است) بپرسید. به سؤالات درسی و / یا حقوقی که در ذیل پُستهای دیگر وبلاگ پرسیده شود در کمال احترام ، پاسخ نخواهم داد. ضمناً توجه داشته باشید که امکان پاسخگویی به سؤالات ، از طریق ایمیل وجود ندارد.

***
***
در خصوص انتشار مجدد مطالب این وبلاگ در جاهای دیگر لطفاً قبل از انتشار ، موضوع را با من در میان بگذارید و آدرس سایت یا مجله‌ای که قرار است مطلب در آن منتشر شود را برایم بفرستید؛ (نقل مطالب، بدون کسب اجازه‌ی قبلی ممنوع است!) قبلاً از همکاری شما متشکرم.

طبقه بندی موضوعی
آخرین مطالب
پربیننده ترین مطالب
مطالب پربحث‌تر
آخرین نظرات

حقوق مدنی

حقوق مدنی یک : (آزمون کارشناسی ارشد: اشخاص و محجورین، دکتر صفایی و دکتر قاسم زاده، انتشارات سمت) ، (آزمون وکالت: جلد اول حقوق مدنی اشخاص و اموال، دکتر صفایی، بخش اشخاص). 

حقوق مدنی دو : (آزمون کارشناسی ارشد: اموال و مالکیت، دکتر کاتوزیان، نشر میزان) ، (آزمون وکالت: جلد اول حقوق مدنی اشخاص و اموال، دکتر صفایی، بخش اموال).

حقوق مدنی سه : (آزمون کارشناسی ارشد: جلد دوم حقوق مدنی قواعد عمومی قراردادها، دکتر صفایی، انتشارات میزان/حقوق مدنی سه دکتر شهیدی، انتشارات مجد) ، (آزمون وکالت: جلد دوم حقوق مدنی قواعد عمومی قراردادها، دکتر صفایی، انتشارات میزان).

حقوق مدنی چهار : (آزمون کارشناسی ارشد و وکالت: مسؤولیت مدنی، دکتر صفایی و دکتر رحیمی، انتشارات سمت).

حقوق مدنی پنج : (آزمون کارشناسی ارشد و وکالت: مختصر حقوق خانواده، دکتر صفایی و دکتر امامی، نشر میزان).

حقوق مدنی شش : (آزمون کارشناسی ارشد: عقود معین، ج 1، دکتر کاتوزیان، دوره‌ی مفصل) ، (آزمون وکالت: دوره‌ی مقدماتی حقوق مدنی عقود معین جلد اول، دکتر کاتوزیان).

حقوق مدنی هفت : (آزمون کارشناسی ارشد: عقود معین، جلد 4، دکتر کاتوزیان، دوره‌ی مفصل (عقود اذنی و وثیقه‌های دین) ، (آزمون وکالت: دوره‌ی مقدماتی حقوق مدنی عقود معین جلد دوم، دکتر کاتوزیان).

حقوق مدنی هشت : (آزمون کارشناسی ارشد و وکالت: وصیت، ارث و شفعه، دکتر صفایی و شعبانی کندسری، انتشارات شرکت سهامی انتشار).

پس از خواندن همه‌ی منابع فوق : شرح جامع قانون مدنی، فرهاد و شیرین بیات. 

حقوق تجارت

مشترک بین آزمون کارشناسی ارشد و وکالت

حقوق تجارت یک : ج 1، دکتر اسکینی (کلیات)، انتشارات سمت.

حقوق تجارت دو : حقوق شرکت‌های تجارتی، دکتر اسکینی (2جلدی)، انتشارات سمتحقوق شرکت های تجارتی، دکتر کاویانی،(نشر میزان).

حقوق تجارت سه : اسناد تجارتی، دکتر اسکینی، انتشارات سمت/حقوق اسناد تجارتی، دکتر کاویانی، (نشر میزان)

حقوق تجارت چهار : ورشکستگی، دکتر اسکینی، انتشارات سمت.

پس از خواندن همه‌ی منابع فوق : قانون تجارت در نظم حقوق کنونی نوشته‌ی فرشید فرحناکیان.

آیین دادرسی مدنی

آزمون کارشناسی ارشد: سه جلد پیشرفته‌ی دکتر شمس، (انتشارات دراک)

آزمون وکالت: سه جلد بنیادین دکتر شمس، (انتشارات دراک)

پس از خواندن منابع فوق: قانون آیین دادرسی در نظم کنونی، علی عباس حیاتی، انتشارات میزان

در زمینه ی فهرست فوق به نکات ذیل توجه داشته باشید:

اول –آزمون ارشد و وکالت، منبع‌ِ از قبل معینی ندارد : آزمون ارشد و نیز سایر آزمون‌های حقوقی هیچ منبع از قبل معینی ندارند، با تهیه‌ی هر لیست و خواندن هر کتابی نمی‌توانید مطمئن باشید به صد در صد سوالات یک درس پاسخ خواهید داد ، نَه این فهرست و نَه هیچ فهرست دیگری که در اینترنت - ولو که ادعایی هم در این زمینه داشته باشند - نمی توانند در این زمینه اطمینان کامل به شما بدهند، همیشه در هر درس درصدی از سوالات (حدود ده تا پانزده درصد) را نگه دارید برای سوالات سلیقه‌ای، یا سوالاتی که از منابعی طرح شده‌اند که شما مطالعه نکرده اید.

دوم –این فهرست ، سلیقه‌ای است و به هیچ وجه ، جنبه‌ی رسمی ندارد : فهرست فوق صرفاٌ براساس سلیقه ی من طرح شده و مثل هر فهرست دیگری، ادعای کامل و بدون نقص بودن آن بی مورد و بلا وجه است.

سوم – نخست ، مطالعه و سپس خلاصه‌نویسی و در پایان ، تست زنی : خواندن کتب معروف به " در نظم " و نیز تست زنی قبل از مطالعه‌ی منابع اصلی ، کاری بی مورد و بدون فایده است. این دو آیتم به ترتیب برای یادآوری مطالب، و آزمایشِ آموخته‌های پیشین است. یادگیری از این طریق امکان‌پذیر نبوده و اتلاف وقت، انرژی و انگیزه را در پی خواهد داشت.

کتب خلاصه نویسی موسسات گوناگون که امروزه به وفور یافت می شوند نیز از قاعده ی فوق مستثنی نیستند.

چهارم –موفقیت ، راه میان‌بُر ندارد : برای موفقیت در آزمون ارشد، هیچ چاره ای جز تلاش شبانه روزی وجود ندارد. موفقیت، راه میان بُر ندارد.

پنجم –اگر قصد دارید برای دوره‌ی ارشد دانشگاه‌های غیر دولتی اقدام کنید نیاز نیست خود را به زحمت بیاندازید ، قبولی ، بی برو برگرد و حتمی است : برای موفقیت در آزمون ارشد دانشگاه‌های غیر دولتی نیازی به مطالعه‌ی هیچ یک از منابع فوق نمی‌باشد !!!!!!!!!!

ششم –متون فقه و متون حقوقی به زبان انگلیسی : اگر قصد دارید منابع پیشنهادی و شیوه‌ی مطالعه‌ی من برای درس متون حقوقی و زبان انگلیسی را ببینید ، اینجا و اگر قصد دارید منابع پیشنهادی و شیوه‌ی مطالعه‌ی من برای درس متون فقه را ببینید اینجا را کلیک کنید.

هفتم - دروس مربوط به حقوق جزا : به دلیل اینکه گرایش من در مقاطع ارشد و دکتری ، حقوق خصوصی است ، از ارائه‌ی منابع پیشنهادیِ دروسِ حقوق جزای عمومی ، حقوق جزای اختصاصی و آیین دادرسی کیفری معذورم.

هشتم - اصول فقه : در زمینه‌ی اصول فقه (برای آزمون وکالت) هم به نظرم کتاب سه جلدیِ اصول فقه کاربردی (انتشارات سمت) ؛ نوشته‌ی آقایان قافی و شریعتی ، کتاب خوبیست ؛ متنش ممکن است ب نظرتان غامض و پیچیده بیاید ؛ اما بخوانید ، در صورت لزوم خلاصه نویسی کنید و جلو بروید ؛ آنچه در ذهنتان از مطالب ، رسوب می‌کند کافی است.

نهم - تست‌ها : چون آشنایی خاصی با کتب تست ندارم از ارائه‌ی پیشنهاد در این زمینه نیز معذورم. تستهایی ک متعلق ب سنوات اخیر بوده و دارای پاسخ تشریحی باشند خوب هستند. کتاب تست حقوق مدنی شهبازی (انتشارات میزان) را دارم ؛ ب نظرم کتاب مستدل و خوبی است. بقیه‌ی کتب تست را مورد بررسی قرار نداده‌ام و نفیاً یا اثباتاً نظر خاصی در خصوص آنها ندارم.

با تشکر از بازدیدکننده‌ی محترمی که زحمت تایپ این مطلب را تقبل کردند.

  • موافقین ۰ مخالفین ۰
  • چهارشنبه ۲۴ تیر ۱۳۹۴، ۰۷:۲۲ ق.ظ
  • سید نورالله شاهرخی

نظرات  (۱۱)

برای آزمون ارشد سال آینده
پاسخ:
اون کتب مرجع رو که مطالعه بفرمایید خود به خود مواد قانونی هم ضمنش هست و نیازی به تمرکز ویژه بر مواد قانونی ندارید. ضمناً اگر ضمن مطالعه‌ی مباحث تست هم بزنید میاد دستتون که آیا نیاز به مطالعه‌ی جداگانه‌ی مواد قانونی هم دارید یا خیر. به نظر من عجالتاً این کار لازم نیست. 
سلام علیکم،جناب اسناد سوالی داشتم ممنونم پاسخ بدید
آقا بنده متاسفانه گرفتار مسئله بزرگ شدم، همون طور که میدونید منبع طرح سوال قانون و کتب اساتید در جهت تفسیر و تفهیم اون هست،خب حالا مشکل من اینجاست که فقط سرم، گرم به مطالعه ی کتب مرجع و تقریبا از مطالعه قانون غافلم، حالا سوالم اینه جایگاه مطالعه قانون در برنامه ی من باید کجا باشه؟آیا باید کتب مرجع رو یک دور بخونم بعد بیام رو قانون یا باید همزمان با کتب مرجع قانون رو هم مطالعه کنم؟
آقا اگر بنده رو ا این گرفتاری عظیم که واقعا خستم کرده در بیارید جدا عرض میکنم حتما دعاتون میکنم
پاسخ:
سلامٌ علیکم. این سؤال رو برای شرکت در چه آزمونی مطرح فرمودید؟ 
ممنون از پاسخ جالب توجهی که دادید. 
میشه بپرسم از لحاظ علمی _آموزشی کدوم کتاب رو ارجح میدونید ?
ممنون. 
پاسخ:
سلام علیکم. کتابای اسکینی همه شون و کتاب کاویانی، تجارت دو و سه. 
سلام آقای دکتر .
خواستم بپرسم که به نظر شما برای اسناد تجاری در آزمون ارشد
نظرات دکتر کاویانی ملاک هست یا نظرات دکتر اسکینی ، ناگفته نماند که از چند جایی شنیدم که نظرات دکتر کاویانی ملاک طراحان سوال هستش. اما خب راستش نظر  شما برام مهمه چون میدونم پشتوانه حرفاتون کاملا علمی و مستدله .  
با تشکر .
پاسخ:
سلام علیکم. حتی خود طراحان سؤال هم نمیدونن که اون سال، در آزمون کارشناسی ارشد از سؤالاتشون استفاده میشه یا نه، چون از همه‌ی اساتید سؤال میگیرن و فقط از بعضی شون توی آزمون کارشناسی ارشد استفاده میشه. اصولاً سؤالات اختلافی رو نباید زد، چون اقدام بر اساس شانس هست. هر کسی هم بگه فلان استاد، معیار هست، نادرست است، چون هیچکس اطلاع نداره و جزو اطلاعات محرمانه هست. 
با سلام و عرض خسته نباشید خدمت استاد عزیزم جناب استاد شاهرخی
و همچنین تشکر بابت مطالب خوب وبلاگ
استاد بنده دانشجوی ترم چهارم حقوق دانشگاه آیت الله بروجردی هستم
میخواستم اگه امکانش هست یه مشورت در مورد کلاس های کنکور ارشد و آزمون های آزمایشی و موسسه های مختلف باهاتون داشته باشم
بنده موسسه های زیادی رو سر زدم از جمله مدرسان شریف . علوی . ماهان و ازشون اطلاعات گرفتم و از اونجایی که آزمون ارشد خیلی یرام اهمیت داره میخوام که انشالله رتبه خوبی بیاورم
اما الان واقعا نمیدونم کدوم موسسه برم ؟ آزمون آزمایشی کجا شرکت کنم ؟ و برای تست چی بخونم و کدوم منابع بیشتر ازشون در آزمون ارشد سوال طرح میشه ؟
اینه که مزاحم شما شدم ...
اگه امکانش هست لطفا راهنمایی بفرمایید کدوم موسسه ثبت نام کنم
با سپاس فراوان . دانشجوی شما محمد طیبی
پاسخ:
سلام علیکم، خواهش میکنم. 
این دغدغه جنابعالی بابت موفقیت در آزمون کارشناسی ارشد، قابل ستایش هست، من زیاد اعتقادی به شرکت در کلاسای موسسات ندارم، چون این موسسات، عمدتاً دارای انگیزه‌های تجاری هستن و وعده‌هایی هم که میدن مقرون به واقعیت نیست، مهم اینه منابع اصلی کنکور کارشناسی ارشد ینی کتابای اساتید بزرگ رو بخونید، حداکثر اگر خواستید میتونید توی کنکور آزمایشی این یکی از این موسسات شرکت کنید، اما کدوم موسسه برای این منظور بهتر هست رو من نمیدونم، چون باهاشون ارتباط نداشتم. 
با عذرخواهی از جنابعالی بابت تأخیر در پاسخگویی. 
با سلام واحترام:
من الان در خدمت سربازی ام و قصد شرکت در ازمون دکتری حقوق خصوصی رو دارم با توجه به اینکه حدودا ۸ ساعت از روز رو باید کارهای مربوط به خدمت رو انجام بدم و محیط اسایشگاه که شبها باید اونجا سپری کنم سوالم اینه که اگه روزی ۶ ساعت تا اسفند بخونم می تونم به تمام مباحث مسلط شم . با تشکر
پاسخ:
و علیکم السلام. 
بستگی به سطح مطالعات قبلی جنابعالی داره، با تلاش، إن شاء الله هیچ هدفی دور از دسترس نیست. برای جنابعالی آرزوی موفقیت دارم. 
  1. سلام استاد خدا قوت
  2. در مورد منابع مدنی که برای ارشد ذکر کردید =>(حقوق مدنی شش : درس هایی از عقود معین، ج 1 ، دکتر کاتوزیان، دوره‌ی مفصل. حقوق مدنی هفت : درس هایی از عقود معین، جلد 4، دکتر کاتوزیان، دوره‌ی مفصل (عقود اذنی و وثیقه‌های دین))میخواستم بپرسم منظورتون جلد 1 و 4 پیشرفته عقود معین هست؟چون درسهایی از عقود معین فکر میکنم دو جلد باشه..
  3. و این که به نظر شما جلد 2-3 پیشرفته رو برای ارشد و وکالت احتیاجی نیست بخونیم ؟
  4. ممنونم از پاسختون
پاسخ:
  1. و علیکم السلام. ممنونم از جنابعالی. 
  2. بله. منظورم همون هست، ممنونم از تذکر جنابعالی. 
  3. معمولاً اونقد ازشون سؤال مطرح نمیشه که لازم باشه زیاد روشون وقت بگذارید، کتب مؤلفین دیگر که خلاصه‌تر نوشتن رو مطالعه بفرمایید کافی هست به نظر من. 
  4. خواهش میکنم. 
سلام با عرض خسته نباشید بعد از مطالعه مطالب شما درباره ازمون ارشد حقوق خصوصی (متون حقوقی و فقه) و به خصوص توصیه شما برای کتاب النضید شیخ قاروبی خواهشمندم لطفا در مورد مطالعه بهتر مدنی و تجارت و ایین دادرسی نیز تجارب خود را بیان کنید
پاسخ:
سلام ؛ ممنونم ؛ در خصوص مطالبِ منابع فارسی زبان ، ب نظرم هر کسی شیوه‌ی خاص خودش رو داره و استفاده از تجارب دیگران ، نه تنها ممکنه مفید نباشه ک احتمالن مضر هم خواهد بود ؛ علتِ ننوشتنِ مطلب ، در این خصوص ، بیشتر همین نکته‌ای بود ک خدمت جنابعالی عرض کردم.

  1. سلام استاد خوبین؟؟؟
  2. خیلی جابه من با این نیت اودم اینجا ک ازشما تقاضا کنم ی مطلب دزست درمون بزای ارشد بزارید ک خدا رو شکر از قبل گذاشته بودید.خیلی خیلی ازتون ممنونم که به فکر دانشجوهاتون هستید.
  3. سربلند و مانا باشید.
پاسخ:
  1. سلام ؛ ممنونم.
  2. خواهش می‌کنم ؛ وظیفه بوده.
  3. جنابعالی هم ب همچنین.
باعرض سلام خدمت استاد گرامی امیدوارم ک نماز روزه هاتون مقبول درگاه حق گرفته باشه

جا داره ک ازشما استاد گرانقدر بخاطر اینکه بفکر دانشجویان هستید و مطالب ارزنده ای را برا ی پیشرفت و ترقی انان مطرح

نموده تقدیر و تشکر کنم 
 
بنده فارغ التحصیل حقوق هستم و اینکه  قصد شرکت  در ازمون های استخدامی(از قبیل ازمون سردفتری,دادگستری و...


را دارم والبته در کنار اینها قصد ارشدهم دارم خواستم از  تجربیات جنابعالی استفاده کنم و ببینم این روش درسته ک ابتدا تست 

های مربوط ب ازمون های استخدامی البته همراه با خواندن مواد مربوط به انان و خلاصه نویسی از انان!!و بعد از اتمام اینگونه تست 

ها شروع ب مطالعه نماییم بنظر شما اینگونه مطالعه مثمر ثمر خواهد بود  برا ازمون ها واینکه اینگونه مطالعه برا قبولی در ارشد مفید هست یا خیر؟ 

مطالعه ب



پاسخ:
سلام. ممنونم از نظر لطف جنابعالی و براتون آرزوی موفقیت دارم.
از جنابعالی بابت سؤالی ک مطرح فرمودید تعجب میکنم. در همین مطلبی ک جنابعالی ذیلش نظر خودتون رو بیان فرمودید من پاسخ این سؤال رو دادم. لطفن نکاتی رو ک نوشتم توی متن اصلی با دقت بیشتری مطالعه بفرمائید ، ب پاسخ سؤال خودتون میرسید.
ممنون آقای دکتر.
خیلی کامل و دقیق بودن.
پاسخ:
خواهش میکنم.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">